2014-11-18, 16:30
  #57709
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
ok. Det andra x- värdet är -1 -(sqrt2).

Men kan du visa mig hur du gör när du stoppar in dessa x-värden i ursprungliga funktionen matematiskt?


Tack.
Absolut!

g(x) saknar kvadrater och kommer att vara enklare att räkna ut i huvudet, så jag tar den.

g(-1+sqrt(2))=1-3(-1 + sqrt(2))=1-(-3)-3sqrt(2)=4-3sqrt(2)
Citera
2014-11-18, 16:32
  #57710
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelisa
Hej!

Kämpar fortf med denna 3:e gradsekvation, någon som kan hjälpa mig komma vidare?

2x^3+3x^2-6x+2=0

Jag försöker hitta rötterna och börjar enl nedan:

p(2p^2+3pq-6q^2)=-2q^3

Hur kommer jag vidare?
Du kommer nog ingen vart på det sättet. Prova att gissa en rot, polynomdividera bort den ur VL, och lös andragradsekvationen som bildas.
Citera
2014-11-18, 16:38
  #57711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du kommer nog ingen vart på det sättet. Prova att gissa en rot, polynomdividera bort den ur VL, och lös andragradsekvationen som bildas.


Man får inte gissa en rot, utan måste komma fram till det..

ska jag div ut 2:an? så P^3 blir ensamt?
Citera
2014-11-18, 17:06
  #57712
Medlem
numberounos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
@numberono


Nej, det stämmer inte helt. Du har en bra början med exponentialfunktioner, men du blandar in b för tidigt och har fel exponent på den. Först ökar den till ett maxvärde. Börja med att ställa upp ett uttryck för detta maxvärde.
Från detta maxvärde minskar den med.. ja vad? och hur kan du ställa upp ett uttryck för det?

När du kommit så långt så vill du uttrycka x som en funktion av de andra variablerna så då kan du börja manipulera uttrycket, men gör det inte innan du har ett färdigt uttryck.


Aaa, nu fattar jag. Tack för hjälpen!
Citera
2014-11-18, 17:44
  #57713
Medlem
Kan någon förklara varför endast a) är linjär?


F: R^n→R^n

(a) F(e X) = (x1, 0, . . . , 0)
(b) F(e X) = (x1 + 1, x2 + 1, . . . , xn + 1)
(c) F(e X) = (1, x2, . . . , xn)
(d) F(e X) = (x1x2, x2x3, . . . , xn−1xn, xnx1)
Citera
2014-11-18, 17:54
  #57714
Medlem
Jag har en dynamometer på vilket en vikt hänger, påverkas vikten av någon annan kraft än gravitationskraften? Det finns ingen normalkraft då vikten inte berör någonting, bortsett från de molekyler som finns i luften.
Citera
2014-11-18, 18:24
  #57715
Medlem
563f7031s avatar
SNABBFRÅGA PÅ EGENVEKTORER ! (komplexa)

Så ponera att jag tagit fram egenvärden för matrisen och ska beräkna egenvärden från detta.

[ 1, -2]
[1, 3]

Steg 1: Jag fann att egenvärden till det här var:

Egenvärde1: 2 + i
Egenvärde2: 2 - i

Sen skulle jag beräkna egenvektorerna från detta och jag gjorde "radoperationer" och fick fram det här:

Steg 2:

För egenvärde1:
(1, 1-i|0)
(0, 0 |0)

och

För egenvärde2:
(1, 1+i|0)
(0, 0 |0)

Steg 3: Nu ska man typ flippa över det till vektorer på något vis men här får jag alltid problem. Jag vet inte exakt hur man har gjort här men tydligen ska svaret bli så här:

För egenvärde 1:
(-1+i)
(1)

För egenvärde 2:

(-1-i)
(1)

[b]HUR HAR MAN GJORT HÄR I SISTA STEGET (STEG 3) EGENTLIGEN?

-1 i real delen på övre talet i vektorerna? Jag förstår inte riktigt.
Exakt hur gör man när man är färdig med radoperationerna/eliminationerna och ska "vrida" om det till vektorer?
Jag är osäker och gör ofta fel på det här även fast det andra känns busenkelt, så ett svar skulle vara så grymt uppskattat.
Citera
2014-11-18, 18:46
  #57716
Medlem
Måste en graf skära y-axeln vid en punkt för att den skall kunna uttryckas med funktionen y=f(x)?

Ponera att en graf är parallell med y-axeln, den kan helt enkelt aldrig uttryckas som en funktion eftersom det finns oändligt antal y värden för ett givet x värde?
Citera
2014-11-18, 18:53
  #57717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Måste en graf skära y-axeln vid en punkt för att den skall kunna uttryckas med funktionen y=f(x)?

Ponera att en graf är parallell med y-axeln, den kan helt enkelt aldrig uttryckas som en funktion eftersom det finns oändligt antal y värden för ett givet x värde?

Nej, tex y=1/x har en asymptot för x=0 och skär aldrig y-axeln.
Citera
2014-11-18, 20:16
  #57718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Nej, tex y=1/x har en asymptot för x=0 och skär aldrig y-axeln.

Fast en graf som inte skär y kan inte uttryckas med y=f(x).
Citera
2014-11-18, 20:27
  #57719
Medlem
Hej!

Bestäm k och m i f(x)= kx+m om f(3x-2)=6x-5.
Kan man ta ett godtyckligt värde för x?
Såsom f(3)=kx+m, och funktionen blir således 4(3*3-2)=6*3-5

Hur skall man finna värdet annars?
Citera
2014-11-18, 20:57
  #57720
Medlem
Pestmeesters avatar
Hur räknar jag ut derivatan för (1800/x)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in