2014-08-21, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
haha jakt. Jakt är världens bästa isbrytare om man som jag är wt och skall umgås i överklassmiljö. Det är en gemensam sak vi har med överklassen som inte medelklassen förstår. Bara kläderna och priset på gevären skiljer.

Hört flera säga liknande, att arbetarklassen och överklassen har mer gemensamt med varandra kontra medelklassen.
Citera
2014-08-24, 11:36
Medlem
doftljusets avatar
Har inte läst alla svar i tråden så vet inte om jag upprepar något men:
Överklass är inget man blir. Om din mamma jobbar extra på Lidl och din pappa är vaktmästare, medans du tjänar 100 000kr/månad så blir inte du överklass för det, möjligtvis kan dina barnbarn bli överklass.
Man kan inte låtsas vara överklass, det är uppenbart när någon gör det.
Lika barn leka bäst.
Överklass handlar inte om ifall man kör en volvo. Överklass handlar heller inte om vad man har för prylar, utan mer om att skaffa de prylar man vill, när man vill, utan att ekonomin ska gå i 1000 bitar.
Jag är medelklass och jag märker skillnad på nyrika människor och de som kommer från en rik släkt.
Citera
2014-11-13, 17:18
Medlem
DeutscheBenzins avatar
Vill bara göra det klart för alla att man inte kan bli överklass. Du föds till det. Jag tillhör den och jag kör Peugeot och bor i Örebros mest välbärgade område. Har du mycket pengar så var glad. Det finns överklass som har ekonomiska svårigheter. Överklass är vissa släkter och som sagt kan man inte bli det. Jag har bott i Djurholm och Östermalm där jag förövrigt växte upp och är du inte född överklass så är det försent. Har du sett Jans video på ut så är det bullshit. Han är kommunist och ljuger om överklassen.
Citera
2014-11-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeutscheBenzin
Vill bara göra det klart för alla att man inte kan bli överklass. Du föds till det. Jag tillhör den och jag kör Peugeot och bor i Örebros mest välbärgade område. Har du mycket pengar så var glad. Det finns överklass som har ekonomiska svårigheter. Överklass är vissa släkter och som sagt kan man inte bli det. Jag har bott i Djurholm och Östermalm där jag förövrigt växte upp och är du inte född överklass så är det försent. Har du sett Jans video på ut så är det bullshit. Han är kommunist och ljuger om överklassen.

Jag tar för givet att du trollar. Hade du varit det du benämner överklass så hade du inte behövt gräva upp en 3 månader gammal tråd bara för att kunna skriva att du tillhör överklassen. För det var det enda du ville få sagt med ditt inlägg, även om du nu försökte maskera det med lite annat dravel.

Det jag mest förknippar med överklassen är en medfödd stark självkänsla och att aldrig skryta om sig själv, sin familj, bostad, uppväxt o.s.v. Du saknar allt detta.
Citera
2014-11-18, 18:52
Medlem
insidelights avatar
Riktig överklass, inte dom som nyss vunnit på lotto och köpt en rolex för att folk ska se att man har pengar. De ser ofta upp till konstnärlighet, naturbegåvningar av olika slag. Det är saker man inte kan lära sig, saker man inte kan köpa. Arbete, utbildning, pengar i övrigt, det tillhör vardagen och ses ofta som ganska ointressant men man diskuterar väl det ändå för det tillhör väl normen.
Att däremot ha en otrolig talang inom tex konst, musik i allmmänt kulturella samanghang. Det ser folk upp till. Stick ut, högutbildade akademiker med fina jobb det är vanligt i överklassen.
Citera
2014-11-18, 20:43
Medlem
Ni som säger att man endast kan födas in i överklassen. Vad säger ni då om personer som Warren Buffett som är födda i medelklassen och nu rikare än alla ni som tror att ni är överklass tillsammans. Säkerligen alla flashbacks användare tillsammans!
Citera
2014-11-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polyglot
Ni som säger att man endast kan födas in i överklassen. Vad säger ni då om personer som Warren Buffett som är födda i medelklassen och nu rikare än alla ni som tror att ni är överklass tillsammans. Säkerligen alla flashbacks användare tillsammans!
Du har precis visat att du inte förstår. Överklass betyder inte nödvändigtvis att du badar i likvida medel, det handlar till mångt och mycket om familjer och familjetradition, samt relationer till andra familjer inom samma samhällsklass som sträcker sig flera generationer tillbaka. Det är väl ingen som skulle kalla vare sig Bill gates eller Steve Jobs för överklass i den mening som avhandlas här.
Det hela blir lite svårare med amerikaner då det är ett så ungt land, i förenta staterna ser man gärna familjer som Kennedy och Rockefellers som överklass då de har förhållandevis gamla pengar. Men om vi ser till den gamla världen så är de fortfarande nästan som nyrika i förhållande till många gamla avdankade kungahus och liknande.
Citera
2014-11-18, 22:30
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyglot
Det är en stor skillnad på att genomgå en klassresa respektive att födas in i överklassen. Warren Buffett är alltså nyrik, vilket är en enorm skillnad gentemot ''ren'' överklass.
Citera
2014-11-19, 13:47
Medlem
Överklassen i Sverige är PK-eliten.
Typiskt för en Överklassen(PK-eliten) är att de är extremt vänster; värnar om utländska snyltare såsom illegala(kriminella) invandrare, zigenartiggare och Islamister (ej att förväxlas med sekundära muslimer, som kan leva i harmoni med våra normer och kultur).
Samtidigt lever de, eller vill leva i Östermalm, ett reservat för de välbärgade som absolut inte vill beblanda sig med fattigare eller brunare individer än dem själva.

De sympatiserar oftast med MP och FI, eftersom att tillväxt och ett fungerande samhälle bara drabbar borgare och neråt i ledet, dessa är så förmögna och mäktiga så de kan hålla sig undan eventuellt inbördeskrig.
Eftersom att PKeliten hatar oss andra, speciellt etniskt svenskar utav lägre rank, så står de bakom MP&FIs destruktiva politik och därför ser mainstreammedian ut som den gör. De hjärntvättar svenssons med skit-tv såsom Mello och bingolotto, samtidigt som de försöker övertyga oss om att man är en vidrig rasist och kvinnohatare om man försöker tänka kritiskt mot den extremvänster de för.
Med kommunismen kommer sämre levnadsstandarder och noll frihet, helt i linje med nordkoreansk anda.
Citera
2014-11-19, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smellfetesigge
Överklassen i Sverige är PK-eliten.
Typiskt för en Överklassen(PK-eliten) är att de är extremt vänster; värnar om utländska snyltare såsom illegala(kriminella) invandrare, zigenartiggare och Islamister (ej att förväxlas med sekundära muslimer, som kan leva i harmoni med våra normer och kultur).
Samtidigt lever de, eller vill leva i Östermalm, ett reservat för de välbärgade som absolut inte vill beblanda sig med fattigare eller brunare individer än dem själva.

Det där är inte överklass, du pratar om den nya klassen.
Citera
2014-11-19, 16:21
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4nm4h4
Du har precis visat att du inte förstår. Överklass betyder inte nödvändigtvis att du badar i likvida medel, det handlar till mångt och mycket om familjer och familjetradition, samt relationer till andra familjer inom samma samhällsklass som sträcker sig flera generationer tillbaka. Det är väl ingen som skulle kalla vare sig Bill gates eller Steve Jobs för överklass i den mening som avhandlas här.
Det hela blir lite svårare med amerikaner då det är ett så ungt land, i förenta staterna ser man gärna familjer som Kennedy och Rockefellers som överklass då de har förhållandevis gamla pengar. Men om vi ser till den gamla världen så är de fortfarande nästan som nyrika i förhållande till många gamla avdankade kungahus och liknande.

Det där tycker jag är så tramsigt. Om man måste födas in i överklassen så undrar jag vad den egentligen är värd mer än något man kan kalla sig offentligt? Familjer som Persson (H&M) är inte överklass om jag förstår det rätt? Ändå har de, utöver sina pengar, enorm makt och inflytande över politiker och näringsliv. Det signalerar riktig överklass i min värld. Menar ni de ändå är övre medelklass? Jag tycker de är fantastiskt mycket mer än så.

Att tycka man måste födas in i överklassen är i min värld lika frånvänt som att överklassen skulle ha blåare blod än andra
Citera
2014-11-19, 18:48
Medlem
är zlatan överklass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här