2009-11-23, 15:51
Medlem
Fredrika, Eleonora, Hedvig

Otto, Rutger, Greger
Citera
2009-11-23, 16:38
Medlem
ZaiLHs avatar
Att ingen nämnt Adolf? tycker det låter överklass om något. Stavningen kanske är annorlunda, om man som ni nämnt tidigare byter "f" mot "ph", Adolphe.

Antar dock namnet dalat en del i popularitet sen slutet av 40-talet.
Citera
2009-11-23, 17:45
Medlem
rymdraketens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaiLH
Att ingen nämnt Adolf? tycker det låter överklass om något. Stavningen kanske är annorlunda, om man som ni nämnt tidigare byter "f" mot "ph", Adolphe.

Ja, precis. Det är inte direkt chockerande att man inte väljer att döpa sin son till Adolf. Du svarar på din egen fråga.
Citera
2009-11-23, 18:45
Medlem
Calle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilianRail
Fredrika, Eleonora, Hedvig

Otto, Rutger, Greger

Om du var seriös med namnen Rutger och Greger, så snälla rara, tillåt mig att skratta då.
Citera
2009-11-23, 19:08
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaiLH

Adolphus?

Citera
2009-11-23, 21:40
Medlem
64550.s avatar
gustaf?
Citera
2009-11-24, 13:20
Medlem
Erik är överklass
Citera
2009-11-24, 17:31
Medlem
Teliatomtens avatar
Isaphelle
Citera
2009-11-25, 17:42
Medlem
Chopinowskis avatar
Pierre WT? Herrn har nog smuttat på farfars hostmedicin. Annars är François och Leopold klassiska överklassnamn. Tänk François de La Rochefoucauld och Leopold von Sacher-Masoch.
Citera
2009-11-26, 23:32
Medlem
Jag har alltid tänk Vincent, Ludwig eller Wolfgang. Det är najs namn och min förstfödde son ska klart ha alla... Kanske även Carl, Gustaaf eller Philip.

Erik ger jag inte mycket då det är Sveriges vanligaste namn. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_namn)
Anndra fina hjältenamn är typ Zackarias, Donald eller Abraham
Citera
2009-11-26, 23:42
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutte
Brittiska kungliga namn så som Charles och George förekommer väl knappast hos pöbeln, även om det inte är några jättevanliga namn hos överklassen heller. Rätta mig om jag har fel.

Charles används nog inte inom överklassen (om det inte finns tidigare i familjen) man använder den svenska varianten Karl (ev. Carl). Det här har överklassen koll på.

Underklassen använder gärna anglosaxiska varianter av namn som det redan finns en svensk variant på. Charles är som sagt Carl på svenska och även William är ett lysande exempel. Wilhelm är den svensk/tyska varianten av samma namn och används av människor med klass och bildning.
Senast redigerad av frankie16 2009-11-26 kl. 23:46.
Citera
2009-11-27, 02:36
Medlem
Benganfengans avatar
Dubbelnamn!

Många dubbelnamn ofta med Carl som Carl-Johan, Carl-Gustav, Carl-William mm. Andra kombinationer funkar ju också typ Fraz-Johannes and so on.

Citat:
Om du var seriös med namnen Rutger och Greger, så snälla rara, tillåt mig att skratta då.

Hihi jag känner två bröder som heter Rutger och Greger, båda är under 20..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in