2014-04-09, 01:06
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Mja, lundaprofessorerna och grevarna är väl inte helt olika varandra. Lyssna t.ex på CG Wachtmeister.

Det kanske är lite offtopic på huvudämnet. Men här är ett fantastiskt exemplar av vad jag vill kalla "överklassskånskan" eller lundensisk professorsskånska.

http://www.youtube.com/watch?v=no369I1_sls
(Filmen handlar om fam. Bergengrens Hjularöd slott, antagligen mer känt som fasaden för Greveholm)

Vi har de konteinentala skorrande 'R'-en, en melodi som är något av en blanding mellan en skånsk och en mer nordlig melodi. Helt klart skånska, men inte alls grötig på det sättet som den vanliga skånskan uppfattas.

Att akademikerna från Lund började prata såhär var helt enkelt för att kunna bli förstådda i huvudstaden, och man kan tänka sig att något liknande gick igenom resten av den skånska överklassens huvuden. Viktigt är att särskilja dialekten från skånska uppkomlingar som försöker härma stockholmska eller förändra sin dialekt, det här är orginal. Vackert

Jag pratar "överklasskånska" och mår faktiskt lite illa när jag hör skåningar som pratar grötigt och ovårdat.

Som nämnt tidigare så pratar både kvinnor och män från överklasen högt, tydligt och med självsäkerhet i rösten.
Citera
2014-04-13, 20:30
Medlem
Chiropandras avatar
Hur låter överklassstockholmska då?

Hur blir man överklass enligt er? Kan man bli det inom en generation om man pratar, tjänar och bor rätt, samt känner folk och har barnen som går på rätt skolor? Fixar man en familjesköld också?
Citera
2014-04-13, 21:31
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Hur låter överklassstockholmska då?

Hur blir man överklass enligt er? Kan man bli det inom en generation om man pratar, tjänar och bor rätt, samt känner folk och har barnen som går på rätt skolor? Fixar man en familjesköld också?
Har ingen aning om hur överklassstockholmska låter, men rejäl överklass finns ofta på landsbyggden, det är i de flestas ögon bättre att äga skog, mark och fastighet på landet än en lägenhet i stan. Att dessutom själv delta i arbetet på gården visar att man har koll. Vad ska dom annars göra, sitta inne och dricka kaffe? Dom flesta har ju driv och energi och vill självklart delta i ens familjs gamla gårds utvekling!

Ekonomiskt kan man säkert bli överklass på en generation, men hur man uppför sig spelar mer in. Jag har aldrig hört en hockeyspelare som med bra på kontot som jag upplevt som överklass exempelvis.

Jag tycker att exempelvis familjen Åkerheim på Dylta bruk är klassiskt överklass. Carl Gustaf pratar närkingsk överklassdialekt, stark och bestämd. Det går igen hos många patriarker inom överklassen på landsbygden. http://www.tv8play.se/program/slottsliv/235865 lyssna från 3.20.

Per Johan Behrn pratar likadant. Spola fram till 3 min http://www.youtube.com/watch?v=kg0PvHtfpMc
Senast redigerad av Isnatt 2014-04-13 kl. 21:39.
Citera
2014-04-14, 00:31
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har ingen aning om hur överklassstockholmska låter, men rejäl överklass finns ofta på landsbyggden, det är i de flestas ögon bättre att äga skog, mark och fastighet på landet än en lägenhet i stan. Att dessutom själv delta i arbetet på gården visar att man har koll. Vad ska dom annars göra, sitta inne och dricka kaffe? Dom flesta har ju driv och energi och vill självklart delta i ens familjs gamla gårds utvekling!

Ekonomiskt kan man säkert bli överklass på en generation, men hur man uppför sig spelar mer in. Jag har aldrig hört en hockeyspelare som med bra på kontot som jag upplevt som överklass exempelvis.

Jag tycker att exempelvis familjen Åkerheim på Dylta bruk är klassiskt överklass. Carl Gustaf pratar närkingsk överklassdialekt, stark och bestämd. Det går igen hos många patriarker inom överklassen på landsbygden. http://www.tv8play.se/program/slottsliv/235865 lyssna från 3.20.

Per Johan Behrn pratar likadant. Spola fram till 3 min http://www.youtube.com/watch?v=kg0PvHtfpMc

De har både lägenhet i Stockholm och skogsfastighet och herrgård på landet.
Om jag söker Åkerhielm på Ratsit får jag 85 träffar. Söker jag Åkerhielm Stockholms kommun får jag 29 träffar och Stockholm postort 24 träffar. Söker jag Åkerhielm Örebro kommun får jag 5 träffar.
Även om jag söker på andra adelsnamn som Wachtmeister, Uggla och Hamilton får jag liknande resultat.
Citera
2014-04-14, 22:50
Medlem
MCMLXXXVIIIs avatar
Citat:

Det är väldigt behagligt faktiskt att höra honom berätta.
Citera
2014-05-11, 13:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakushi
Godkväll, detta blir min första post i den här delen av forumet tror jag.

Jag skulle vilja veta hur andra definierar "överklass" - i ordets vidare bemärkelse. Jag tycker själv det finns flera olika sätt definiera överklass. Behövs det en massa pengar, måste man vara snygg, krävs det att man klär sig moderiktigt, kanske intelligens eller s.k bildning räcker? Måste man vara född i rätt familj? Är det en fråga om attityd bara, inställning till livet och andra människor?

Jag har blivit "anklagad" för att vara överklass ibland, så då måste jag ju reda ut allting bakom detta.

Har du ingenting mellan öronen kan du aldrig kalla dig "överklass" .. Utgå från det i dina fortsatta funderingar ..
Citera
2014-05-15, 18:48
Medlem
tantaluss avatar
Citat:

Narkingsk overklassdialekt, nja, snarare renodlad, bildad rikssvenska av aldre snitt. Tyvarr ar den pa utdoende.

Per Johan Behrns tal har en mer blandad provenans. Lyssnar du noga hor du saval mer nasala Stockholmsinfluenser som viss satsmelodi fran langa Marstrandssomrar.
Citera
2014-05-29, 03:26
Medlem
dovAkins avatar
Allt från Östermalms kärringarna till Grevarna är Överklass enligt mig. Men de har fortfarande skit i röven och snor i näsan. Att anse att en annan människa är finare än en annan är patetiskt,

Det tillhör ju de 5% av Svenska befolkningen som tjänar bäst, men samtidig så bara för man har cash så är man inte överklass. Skulle inte säga att Ingvar Kamprad eller Bill Gates är överklass då dem inte beter sig så fast det är rikast i världen.

Så sättet man talar och för sig på spelar väl roll.
Citera
2014-08-21, 13:08
Medlem
Bump!

Citat:
Kommentarer på grammatik undanbedes

Om du inte klarar av att folk gnäller på dina särskrivningar och otillräckliga grammatik blir det nog svårt att göra en klassresa. Särskrivningar osar arbetarklass, lägre medelklass och SD.
Citera
2014-08-21, 13:32
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Det sitter i uppväxten, släkten och mycket mer.

Det sitter i hur du för dig ute bland människor, hur din släkt ser ut och vad du sysslar med på fritiden respektive arbetet. En gemensam faktor är nog att de som verkligen är överklass aldrig själva ser sig som överklass utan det är fullständigt normalt för dem hur de lever och för sig. Det brukar väl sägas att man inte blir överklass utan att man föds in i det.

Min generella uppfattning:
- Diskutera aldrig politik öppet.
- Tala aldrig om hur dyrt/billigt något är, eller hur mycket du tjänar, eller pengar ö.h.t. för den delen.
- Ha en väl ansedd hobby. (Båtar, segling, jakt eller någon sport)
- Efternamnet säger en hel del, men visst kan man vara överklass med ett -sonnamn.
- Bo fint, men överdriv inte.
- Ha en väl ansedd utbildning.
- Ha ett väl ansett yrke.
- Bete dig artigt och se till så att du kan de sociala koder som förväntas av dig.

Jag vet inte om jag ska hålla med riktigt då nästan alla punkter du tog upp speglar mig själv. Dock så är jag så långt ifrån överklass man kan komma. Jag har ett brinnande sportintresse och jag går en utbildning som handlar om att bygga upp människors värderingar och framförallt att få Sverige i välfärd. Jag är alltid artig och försöker bete mig bra, ex släpper platser i linjetrafik till äldre, håller upp dörrar et.c. Politik är något som intresserar mig men som jag väljer att inte prata om eftersom att det kan uppstå tråkiga situationer. Polare kan man ju bolla lite politik med. Att prata pengar finns inte heller för mig. Kostar någonting mycket så är det av en anledning och min lön är ingenting jag pratar om då det inte intresserar den jag pratar med. Skulle någon däremot fråga så berättar man givetvis men det är ingenting som man lägger större vikt i.

Gör det här då mig till överklass? Svar: Nej. Bara för att jag har en mor och far som har gett mig en bra uppfostran så gör det inte mig till överklass. De här punkterna handlar om respekt och självdistans. Däremot så har jag märkt att många från överklassen har en annan typ av humor.
Citera
2014-08-21, 18:43
Medlem
haha jakt. Jakt är världens bästa isbrytare om man som jag är wt och skall umgås i överklassmiljö. Det är en gemensam sak vi har med överklassen som inte medelklassen förstår. Bara kläderna och priset på gevären skiljer.
Citera
2014-08-21, 22:14
Medlem
*Politik snackas det mycket om, men bara i de egna kretsarna och mellan fyra ögon. Aldrig "utåt".

*Inget skryt, inga stora loggor, vräkiga bilar etc. Man handlar nytt när det gamla gått sönder, inte för att det blivit omodernt. Vet en greve som åker omkring i en skrotbil från 80-talet: "Den duger gott och väl åt mina behov". Man köper inte en ny barbourjacka fören den gamla är fullständigt massakrerad med hål.

*Klockor från Tissot, Seiko, Certina o.s.v. Inga vräkiga/tacky blingblingklockor.

* Väldigt duktiga socialt, kan hitta samtalsämnen och föra konversation med medlemmar ur alla samhällsklasser.

*Jordnära
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in