Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-18, 12:44
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Och om ingen nyare anläggning för det syftet uppförts borde ju rimligen Rb80 fortfarande ha samma funktion? Men kanske då med kompletterande funktioner i fredstid.
Av någon anledning verkar ju vi i Sverige hålla fast vid våra anläggningar på ett annat sätt än våra utländska grannar ( tex: Regan Vest ) fast dom kanske å andra sidan har utrymme i försvarsbudgeten till att investera i nya mer tidsenliga anläggningar.

Rb80 är såpass modern så finner ingen anledning till att ha en nyare tillhands!
Har man sett området så vet man att det knappast råder något tvivel om minutiöst underhåll och uppdateringar på plats.
Där förekommer även sporadiska besök av olika tjänstemän för kontroller.
Det råder såklart i fredstid som du säger kompletterande funktioner till FTN bl.a

Vänligen,
Citera
2014-11-18, 13:00
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Har man sett området så vet man att det knappast råder något tvivel om minutiöst underhåll och uppdateringar på plats.
Det råder såklart i fredstid som du säger kompletterande funktioner till FTN bl.a

Vänligen,
Finns spekulationer om RbB00, men tror om den lösningen existerar, så är den en helt mobillösning som är snarare komplement till RB80 än en helt ersättning.
Citera
2014-11-18, 13:18
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Finns spekulationer om RbB00, men tror om den lösningen existerar, så är den en helt mobillösning som är snarare komplement till RB80 än en helt ersättning.

Personligen tror jag scenariot är ett helt annat i dagsläget, istället för att inhysa VIP i ett bergrum inom landets gränser vid en incident så tror jag mer på en evakuering ut ur landet. Man får uppfattningen att fler och fler instanser rör sig mot en sådan lösning när man läser litteratur som berör ämnet.
Citera
2014-11-18, 13:21
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma

Absolut, det va det jag menade med mitt tidigare inlägg!
Det finns ingen ersättningsanläggning till Rb80 men det finns troligtvis komplement i form av mobila enheter.

Vänligen,
Citera
2014-11-18, 13:36
Medlem
Citat:

Vänligen,

Låter väldigt logiskt om den är i så bra skick. Jag funderar på hur stor skillnaden i storlek på Rb60 och Rb80 det kan vara. Utan att ha varit på plats så har man ju bara kartbilder att jämföra med och inslagen avslöjar inte speciellt mycket om anläggningarnas storlek.
Det jag reflekterat över är att sträckan från inslagen till högsta punkten på bergen skiljer sig en hel del. Vilket är helt naturligt men det säger lite om hur långt in i berget anläggningen ligger. Och då förutsätter jag att man strävar efter att ha så mycket berg över huvudet som man bara kan.
Rb60 har ca: 230 m från inslag till hjässa och en höjdskillnad på 70-80 meter. Rb80 har ca: 730 meter till den absoluta toppen och samma höjdskillnad men på en 3 ggr så lång sträcka. Detta är väldigt ovetenskaplig och rena spekulationer men Rb80 borde iom detta ligga mycket längre in i berget än Rb60, någon som håller med i mina spekulationer?
Senast redigerad av germaniko 2014-11-18 kl. 13:39.
Citera
2014-11-18, 14:31
Medlem
perry2s avatar
Ett av felen med Rb60 var just att det var för lite granit i toppen. Så jag tror att gångarna från inslaget på rb80 går nedåt när de i Rb 60 går mer vågrät.
Teorier bara, men jag tror att det är så.
Citera
2014-11-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Från det ena till det andra är det någon som har en bra redogörelse för vad Rb60 och 80 används till idag? Chansningar och spekulationer är också kul att höra

Personligen har jag ingen aning men jag skulle gissa att både Rb60 och 80 huserar en hel del kommunikationsutrustning tex i FTN nätet och idag agerar extra Rb/ledningscentral om nyare anläggningen blir oskadliggörd.

Jag tror de berganläggningar som återstår används i följande roller:
- Förråd för FMLOG
- Stridsledningcentraler, ex vis StriC, Sjöbev och IT-försvar
- Fasta krigsstaber för HKV resp de fyra militärregionerna. Ev några fasta staber för vissa insatsförband.
- Drift av FM infrastruktur, ex vis radaranläggningar, telekommunikation, serverhallar, teledriftcentral/larmcentral
- Reservplatser och i malpåse
(står rätt bra beskrivet på www.forsvarsmakten.se)

Jag tror inte det finns något nyare än "RB80" eftersom något nyare knappast skulle erbjuda vare sig bättre skydd eller högre sekretess. Det som tillkommit som stabsfunktion är ROL - Rörlig Operativ Ledning, dvs en kompletterande rörlig stab för HKV.

Jag tror den civila ledningen fortfarande har en skyddad grupperingsplats i Sthlm och en i "Zonen", som det varit sedan 50-talet, men att det nu finns många alternativa grupperingsplatser, varav att bege sig utomlands är ett sista alternativ (fortfarande en moralsänkare om statsledningen flyr landet)
Citera
2014-11-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Ett av felen med Rb60 var just att det var för lite granit i toppen. Så jag tror att gångarna från inslaget på rb80 går nedåt när de i Rb 60 går mer vågrät.

Bygger du detta på den information Ulla delade med sig av?
Citera
2014-11-18, 18:28
Medlem
mummas avatar
Citat:
Absolut, det va det jag menade med mitt tidigare inlägg!
Det finns ingen ersättningsanläggning till Rb80 men det finns troligtvis komplement i form av mobila enheter.

Vänligen,
Ja, korrekt. Det går ju att utläsa mer eller mindre om man läser mellan raderna i arkiven. Tex en helt specialutrustad lastbil som SVT har, som är till för "krislägen". Flera mobila containerlösningar för kommunikation och annat, utan att gå in på för mycket detaljer.
Citera
2014-11-18, 20:04
Medlem
Roddarens avatar
Sedan vi i mitten av 1980-talet fick se Kryssningsrobotar på båda sidor med kärnladdningar och då hade i alla fall inte jag satt mig i en bunker oavsett bergtäckning eftersom Inslagen kan raseras med en närträff.

USA:s president väntas borda denna skönhet och des utgör då deras "Riksbunker" vid ofred. Flyger denna EMP-skyddade kärra i hemlig riktning någonstans över USA eller havet så sitter iallafall deras president säker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_E-4
Citera
2014-11-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Sedan vi i mitten av 1980-talet fick se Kryssningsrobotar på båda sidor med kärnladdningar och då hade i alla fall inte jag satt mig i en bunker oavsett bergtäckning eftersom Inslagen kan raseras med en närträff.

USA:s president väntas borda denna skönhet och des utgör då deras "Riksbunker" vid ofred. Flyger denna EMP-skyddade kärra i hemlig riktning någonstans över USA eller havet så sitter iallafall deras president säker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_E-4
Du har en poäng med träffsäkra missiler i händelse av krig. Idag är ju dock även natur- eller miljökatastrofer samt internationell kriminalitet/terrorism hot mot vårt land. Då kan ju en skyddad fast uppehållsplats fylla sin funktion.
Jag tror dessutom det fortfarande alltid finns en utsedd primär grupperingsplats för olika grupper, men att man numera kanske har större flexibilitet och fler förberedda alternativ än förr i tiden.
Citera
2014-11-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2

Nu är det väl iofs diabas just där RB60 ligger och troligen var det en utav anledningarna till att man valde just detta berg eftersom diabasen har bättre egenskaper mot förväntade atombomber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in