Citat:
Ursprungligen postat av
germaniko
Från det ena till det andra är det någon som har en bra redogörelse för vad Rb60 och 80 används till idag? Chansningar och spekulationer är också kul att höra
Personligen har jag ingen aning men jag skulle gissa att både Rb60 och 80 huserar en hel del kommunikationsutrustning tex i FTN nätet och idag agerar extra Rb/ledningscentral om nyare anläggningen blir oskadliggörd.
Jag tror de berganläggningar som återstår används i följande roller:
- Förråd för FMLOG
- Stridsledningcentraler, ex vis StriC, Sjöbev och IT-försvar
- Fasta krigsstaber för HKV resp de fyra militärregionerna. Ev några fasta staber för vissa insatsförband.
- Drift av FM infrastruktur, ex vis radaranläggningar, telekommunikation, serverhallar, teledriftcentral/larmcentral
- Reservplatser och i malpåse
(står rätt bra beskrivet på
www.forsvarsmakten.se)
Jag tror inte det finns något nyare än "RB80" eftersom något nyare knappast skulle erbjuda vare sig bättre skydd eller högre sekretess. Det som tillkommit som stabsfunktion är ROL - Rörlig Operativ Ledning, dvs en kompletterande rörlig stab för HKV.
Jag tror den civila ledningen fortfarande har en skyddad grupperingsplats i Sthlm och en i "Zonen", som det varit sedan 50-talet, men att det nu finns många alternativa grupperingsplatser, varav att bege sig utomlands är ett sista alternativ (fortfarande en moralsänkare om statsledningen flyr landet)