Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-04, 18:21
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Det område ni skriver om kallas zonen. Inom området fanns och har funnits många anläggningar ovan och under jord. En del anläggningar användes troligen som uppehållsplatser i krig för den civila riksledningen bland annat anläggningen XXXX. Troligen används anläggningarna idag till annat än uppehållsplatser för riksledningen. Anläggningarna är skyddsobjekt och är bevakade på olika sätt.

Så sant Men då ställer man sig ju frågan, vart ungefär ligger dessa anläggninger? Speciellt en utav dem, jag tror att Du Karlsborg förstår villken jag är ute efter...
Citera
2008-08-04, 19:13
Medlem
Boden

Känns som om en utav dom Borde ligga kring Boden?

Jag bor just där.. Finns väldigt många bergsrum iaf.. Guldreserven har ju förvarats här ..
Citera
2008-08-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
"Riksbunkern"är trol. av gammalt dat.(inte mindre intressant för det).Som tidigare nämts kan det naturligtvis vara uppdelat på flera platser.Om man spånar litet kan ett dyl. bygge färdigställts 1940-1970 med tanke på hotbilden mot Sverige.Vad man kan anta(inom detta tidsperspektiv)är att anl. anläggningarna ligger i ansl. till järnväg o flygfält.Detta är naturligtvis mina tankar kring det hela./s.

Vilket stämmer väldigt bra om man tänker på Boden.. Järnväg,, MASSVIS med bergrum.. Men lite väl långt norrut?
Citera
2008-08-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillensillen
Vilket stämmer väldigt bra om man tänker på Boden.. Järnväg,, MASSVIS med bergrum.. Men lite väl långt norrut?

Fråga: Ligger Boden långt ifrån eller nära en eventuell över riksgränsen framryckande sovjetisk armé?

Slutsats:
Citera
2008-08-04, 19:35
Medlem
Citat:
Fråga: Ligger Boden långt ifrån eller nära en eventuell över riksgränsen framryckande sovjetisk armé?

Slutsats:

2 timmar bilväg från finska gränsen.. Visst kanske inte srätt ställe; Men Guldreserven lagrades länge här.. Men skulle ändå inte vara helt OTROLIGT att det skulle finnas i Boden..
Citera
2008-08-04, 21:39
Medlem
sniffdogs avatar
Karlsborg var länge enplats för "riksbunkern".Även Sveriges guldreserv skulle förvaras där.Karlsborg kan vi sluta snacka om i detta fall då detta är gammalt(vid tidpunkt WW1 o en tid framöver).Guldreserven Ska heller inte avhandlas här!

Som alla ser har jag ändrat trådens namn till ett i mitt tycke mer passande./s
Senast redigerad av sniffdog 2008-08-04 kl. 21:44.
Citera
2008-08-04, 23:00
Medlem
Kan vara något att gå på.

jag gjorde lumpen 91-92 på ett transport reg i skövde, fortsatte sedan i kungens tjänst fram till -01, blev sedan utbildad till annat.
Vi tömde ett stort berg utanför jönköping, vanilga mob och ammo förråd
efter detta tömde vi två stora berg ett i falun och ett utanför mora.
det mest intresannta var i mora.
detta berg var intressant då det innehöll mycket datautrustning och att det fruktansvärt stort, vi körde in med bil och släp på golvnivå och sedan kunde man åka ner i kulvert, nere i kulvert fanns vändkransar för bilarna.
Så efter lastning vände man bilen och körde in i hissen.
För att komma in var det passerkontroll av personal och fordon +idkort med rätt behörighet, det vi tömde körde vi till olika ställen,
Mycket papper kördes till Stockholm, andra saker till Falun.
Citera
2008-08-05, 00:05
Medlem
Mkt intressant info om Mora.
Citera
2008-08-05, 00:08
Medlem
Det kanske var ett drivmedelsförråd?
Men menar du att ni förstå åkte ned (utan hiss) för att sedan åka upp i hiss?

Citat:
Ursprungligen postat av T22
jag gjorde lumpen 91-92 på ett transport reg i skövde, fortsatte sedan i kungens tjänst fram till -01, blev sedan utbildad till annat.
Vi tömde ett stort berg utanför jönköping, vanilga mob och ammo förråd
efter detta tömde vi två stora berg ett i falun och ett utanför mora.
det mest intresannta var i mora.
detta berg var intressant då det innehöll mycket datautrustning och att det fruktansvärt stort, vi körde in med bil och släp på golvnivå och sedan kunde man åka ner i kulvert, nere i kulvert fanns vändkransar för bilarna.
Så efter lastning vände man bilen och körde in i hissen.
För att komma in var det passerkontroll av personal och fordon +idkort med rätt behörighet, det vi tömde körde vi till olika ställen,
Mycket papper kördes till Stockholm, andra saker till Falun.
Citera
2008-08-05, 00:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Kort svar om moderering...

Påminner om regel 0.06

Alltså, vi har en hel del att göra här. Vi har även egna liv, tro det eller ej. Utan RPn så står vi oss slätt! RPn är ett måste. Jag är alltid tacksam för alla RP, så länge de är på riktiga regelbrott, och försoker svara på dem personligen. Det finns tyvärr personer som skickar RP "en masse" för att de är...host...dumma i sina huvuden.

Tog bort en del skitinlägg, för att tala svenska.

/Mod
Citera
2008-08-05, 00:24
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:

Köra in dragbil o släp i en "hiss"skulle jag gärna vilja ha mer info om./s
Citera
2008-08-05, 00:28
Medlem
Citat:
Tyckte jag var tydlig men först körde man in i markplan och åkte hiss ner och efter lastning, då man stod på vändkransen och var lastad.
Så startade man vändkransen med en knapp.
jag skriver hur knappen funka så ingen behöver undra.
Jag trycker på knappen och en annan utanför trycker efter radiokontakt och vips så åker hissen upp. med en fullastad bil med oss i sedan blir det att köra framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in