Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-15, 11:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Den vita tingesten är intressant, jag vet dock inte vad det är. Positionen är precis utanför grindarna på hjässan, och mig veterligen borde det inte finnas något som syns så pass väl på den platsen.

Det har dock stått master på detta område, och finns/fanns betongfundament i närheten.

Det har också stått en televagn längs denna väg, fast jag vill minnas att den var placerad längre NO.

Edit: Guderi hann före om vagnen. Den var ljusgrå och hade texten TELE på dörren

Om jag inte minns helt fel så var det en mängd länkar som satt där, somliga var inte monterade i fredstid utan dessa förvarades bla vid huset vid vägen.

Den stora antennparken för stab-stab var belägen i området där de två mer eller mindre parallella nord-syd vägarna går. Med den västliga som gräns i väst, från vändplatsen i söder och rakt norrut som östlig gräns. Inom detta område finns majoriteten av närskyddsanläggningarna, samt ett par branddammar.

Jag vill också minnas att länkarna var helt nedmonterade i slutet på 80-talet. Delar av antennparken fanns kvar ända in på 90-talets mitt, och att uppdateringar av närskyddet gjordes på 80-talet, då vissa tillbyggnader på området gjordes, eventuellt tillkom hårdgjord länk i detta skede.

I mitten av 90-talet gjordes en uppdatering av signalsystemet mellan värnkupolerna och huvudanläggningen, någon som vet varför detta gjordes?
Citera
2014-11-15, 12:45
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Intressant med information från någon som varit på marken så att säga Jag hoppas verkligen ryktena om att anläggningen dokumenterats väl innan "ombyggnad" skedde är sanna.

Har förresten sett när man jämnför historiska bilder att det förekommer någon form av utgrävning/stenbrott om man forsätter rakt norr ut istället för att svänga höger in mot inslagen om man kommer från riksvägen. Någon som vet om byggnaderna vid denna plats har något med huvudanläggningen att göra? Kan det gå en stötvågstunnel ändå dit?
Nej, går ingen tunnel där. Men det är ett stenbrott som de håller på något med, frågan är vad. Den stora byggnaden där är förråd och verkstad. Finns skylt för gastuber där och andra saker som bekräftar det. Frågan är vad de gör med gruset som tas bort där ifrån, eller om de skall bygga nytt ovan jord och gräver ut därför?

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om jag inte minns helt fel så var det en mängd länkar som satt där, somliga var inte monterade i fredstid utan dessa förvarades bla vid huset vid vägen.

Den stora antennparken för stab-stab var belägen i området där de två mer eller mindre parallella nord-syd vägarna går. Med den västliga som gräns i väst, från vändplatsen i söder och rakt norrut som östlig gräns. Inom detta område finns majoriteten av närskyddsanläggningarna, samt ett par branddammar.

Jag vill också minnas att länkarna var helt nedmonterade i slutet på 80-talet. Delar av antennparken fanns kvar ända in på 90-talets mitt, och att uppdateringar av närskyddet gjordes på 80-talet, då vissa tillbyggnader på området gjordes, eventuellt tillkom hårdgjord länk i detta skede.

I mitten av 90-talet gjordes en uppdatering av signalsystemet mellan värnkupolerna och huvudanläggningen, någon som vet varför detta gjordes?
Skall ha funnits några få master kvar ända in på 00-talet. Men har med hört uppgiften att någon köpte en bondgård i närheten och fann massa master i den.

Funderar på hur mycket data en hårdgjord länk kan överföra, för jag tror att väldigt mycket idag går via fiber främst, då många gamla länkar är borta på vissa anläggningar.
Citera
2014-11-15, 13:29
Medlem
Citat:

En mindre antennpark fanns till för något år sedan i omedelbar anslutning till grindarna på hjässan. Åtminstone delvis fanns dessa belägna utanför staketet. Dels så gällde det trämaster, troligen arrangerade med "hängmatta" mellan två master, men åtminstone också en fackverksmast. Vad som hängde i fackverksmasten vet jag inte då jag endast såg den liggande på backen i demonterat skick.

Rivningsarbete av ovanstående pågick när jag var på besök, så jag har själv ingen uppfattning om exakt hur det såg ut i aktivt skick. Tjockleken på de avklippta kablarna i kabelgraven antyder att även dessa antenner var mottagarantenner.
Citera
2014-11-15, 13:58
Medlem
guderis avatar
Citat:
En mindre antennpark fanns till för något år sedan i omedelbar anslutning till grindarna på hjässan. Åtminstone delvis fanns dessa belägna utanför staketet. Dels så gällde det trämaster, troligen arrangerade med "hängmatta" mellan två master, men åtminstone också en fackverksmast. Vad som hängde i fackverksmasten vet jag inte då jag endast såg den liggande på backen i demonterat skick.

Rivningsarbete av ovanstående pågick när jag var på besök, så jag har själv ingen uppfattning om exakt hur det såg ut i aktivt skick. Tjockleken på de avklippta kablarna i kabelgraven antyder att även dessa antenner var mottagarantenner.

Ja du har rätt, jag har för mig områdena var indelade i en nord och en sydlig antennpark så det är möjligt att den sträckte sig så långt söderut, minnet är inte det bästa när det gäller detaljer. Du kanske vet någonting om den hårdgjorda länken också, eller har jag blandat ihop det också?
Citera
2014-11-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ja du har rätt, jag har för mig områdena var indelade i en nord och en sydlig antennpark så det är möjligt att den sträckte sig så långt söderut, minnet är inte det bästa när det gäller detaljer. Du kanske vet någonting om den hårdgjorda länken också, eller har jag blandat ihop det också?

Någon hårdgjord länk på detta ställe känner jag inte till. Den närmaste jag känner till ligger 14 km bort
Citera
2014-11-15, 15:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Någon hårdgjord länk på detta ställe känner jag inte till. Den närmaste jag känner till ligger 14 km bort

Ok, nej jag är hyggligt säker på att en hårdgjord länk i riktning Varg, finns eller har funnits. Jag kan däremot blandat ihop denna med den 14km därifrån vad gäller utformning. Jag funderar på om det var här det fanns länkar insprängda i berg eller om det var skjul.
Senast redigerad av guderi 2014-11-15 kl. 15:07.
Citera
2014-11-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ok, nej jag är hyggligt säker på att en hårdgjord länk i riktning Varg, finns eller har funnits. Jag kan däremot blandat ihop denna med den 14km därifrån vad gäller utformning. Jag funderar på om det var här det fanns länkar insprängda i berg eller om det var skjul.
Nja, tvivlar på hårdgjord länk vid V. V består av två inhägnade områden. Det övre ser inte ut att ha spår efter sådan länk. Dessutom ett berg i mellan. Länk på mast kan ju ha varit möjligt, men inget nu.
Citera
2014-11-15, 16:44
Medlem
nicke.orebros avatar
Varg har haft länk på mast, ja. Fällbar mast dessutom.

Idag bara rester av "vaggan" kvar som den vilade på.

Första inlägget i tråden som handlar om det, som även jag ägnat stor del av mitt vuxna liv åt att klura och fundera på.

Hej på er alla!!
Citera
2014-11-15, 17:01
Medlem
Ett reportage om den fd danska RBn.. http://www.svtplay.se/video/2120635/overgivna-rum/avsnitt-3

Något OT kanske?
Citera
2014-11-17, 21:06
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2014/11/17/riksdagen-ska-ova-pa-krig/

Tydligen dags att börja öva igen, jag förutsätter att man inte övar i den skarpa anläggningen.

Från det ena till det andra är det någon som har en bra redogörelse för vad Rb60 och 80 används till idag? Chansningar och spekulationer är också kul att höra

Personligen har jag ingen aning men jag skulle gissa att både Rb60 och 80 huserar en hel del kommunikationsutrustning tex i FTN nätet och idag agerar extra Rb/ledningscentral om nyare anläggningen blir oskadliggörd.

Dessa båda anläggningar vet nog ganska många i tråden om vart de ligger men den/de nyare anläggningarna har vi knappt berört i tråden. Någon som snappat upp några ledtrådar om den/dessa anläggningar?
Citera
2014-11-18, 11:08
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko

Personligen har jag ingen aning men jag skulle gissa att både Rb60 och 80 huserar en hel del kommunikationsutrustning tex i FTN nätet och idag agerar extra Rb/ledningscentral om nyare anläggningen blir oskadliggörd.

Malpåse/kommunikations centraler.
Nån nyare RB efter Rb80 tror jag knappast existerar, iallafall i samma omfattning/uppförande.

Vänligen,
Citera
2014-11-18, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Malpåse/kommunikations centraler.
Nån nyare RB efter Rb80 tror jag knappast existerar, iallafall i samma omfattning/uppförande.

Vänligen,

Och om ingen nyare anläggning för det syftet uppförts borde ju rimligen Rb80 fortfarande ha samma funktion? Men kanske då med kompletterande funktioner i fredstid.
Av någon anledning verkar ju vi i Sverige hålla fast vid våra anläggningar på ett annat sätt än våra utländska grannar ( tex: Regan Vest ) fast dom kanske å andra sidan har utrymme i försvarsbudgeten till att investera i nya mer tidsenliga anläggningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in