Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
Den vita tingesten är intressant, jag vet dock inte vad det är. Positionen är precis utanför grindarna på hjässan, och mig veterligen borde det inte finnas något som syns så pass väl på den platsen.
Det har dock stått master på detta område, och finns/fanns betongfundament i närheten.
Det har också stått en televagn längs denna väg, fast jag vill minnas att den var placerad längre NO.
Edit: Guderi hann före om vagnen. Den var ljusgrå och hade texten TELE på dörren

Om jag inte minns helt fel så var det en mängd länkar som satt där, somliga var inte monterade i fredstid utan dessa förvarades bla vid huset vid vägen.
Den stora antennparken för stab-stab var belägen i området där de två mer eller mindre parallella nord-syd vägarna går. Med den västliga som gräns i väst, från vändplatsen i söder och rakt norrut som östlig gräns. Inom detta område finns majoriteten av närskyddsanläggningarna, samt ett par branddammar.
Jag vill också minnas att länkarna var helt nedmonterade i slutet på 80-talet. Delar av antennparken fanns kvar ända in på 90-talets mitt, och att uppdateringar av närskyddet gjordes på 80-talet, då vissa tillbyggnader på området gjordes, eventuellt tillkom hårdgjord länk i detta skede.
I mitten av 90-talet gjordes en uppdatering av signalsystemet mellan värnkupolerna och huvudanläggningen, någon som vet varför detta gjordes?