2014-11-16, 19:05
Medlem
Knastomtes avatar
(FB) Stora samlingstråden för skoluppgifter!

Det är bra med klistrade ämnen...
2014-11-16, 19:05
Medlem
LordToms avatar
Jag pluggar inför prov på kemisk jämvikt i Kemi 2. Jag kan allting än så länge men det är en grej jag fastnat på.

Jag förstår att om man beräknar en koncentration vid jämvikt så kan M bli upphöjt till minus någonting i svaret. Vad jag inte förstår är att det ibland i boken står M=(mol x dm^-3) istället för mol x dm^3.

Se bild

http://imgur.com/DW5ROTS

Detta är facit på uppgift 3.6 där man har en behållare på 0.50 dm3 och man ska beräkna jämviktskonstanten för reaktionen (som ni ser överst i uppgiftens facit).

Varför står det c/mol x dm^-3?

Tacksam för svar
2014-11-16, 19:06
Medlem
LordToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
(FB) Stora samlingstråden för skoluppgifter!

Det är bra med klistrade ämnen...

Okej tack, jag går dit istället
2014-11-16, 19:18
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordTom
Jag förstår att om man beräknar en koncentration vid jämvikt så kan M bli upphöjt till minus någonting i svaret. Vad jag inte förstår är att det ibland i boken står M=(mol x dm^-3) istället för mol x dm^3.

Det ska vara per dm^3, dvs här har du concentrationen i enheten /mol*dm^3 dvs per mol*dm^3. dm^-3 är ju samma sak som 1/dm^3.

Men här har du alltså 1/mol*dm^3, som är samma sak som (mol^-1)*(dm^-3) om man vill skippa bråkstrecket

Hoppas du förstår, det är lite svårt att kunna se det där för vissa.
2014-11-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordTom
Jag pluggar inför prov på kemisk jämvikt i Kemi 2. Jag kan allting än så länge men det är en grej jag fastnat på.

Se bild

http://imgur.com/DW5ROTS

Detta är facit på uppgift 3.6 där man har en behållare på 0.50 dm3 och man ska beräkna jämviktskonstanten för reaktionen (som ni ser överst i uppgiftens facit).

Varför står det c/mol x dm^-3?

Tacksam för svar

Om jag förstått dig rätt så undrar du varför man skriver t.ex 'xxx M' ibland och 'xxx mol/dm^-3' ibland.

Tittar man på koncentrationsformeln så är den C = N/V och detta ger enheten mol/dm^-3. Denna enhelten har fått namnet molar och förkortas 'M'.
Det betyder alltså att om det står konc = 2 M så är det samma sak som konc = 2 mol/dm^-3.
2014-11-16, 19:34
Medlem
LordToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Om jag förstått dig rätt så undrar du varför man skriver t.ex 'xxx M' ibland och 'xxx mol/dm^-3' ibland.

Tittar man på koncentrationsformeln så är den C = N/V och detta ger enheten mol/dm^-3. Denna enhelten har fått namnet molar och förkortas 'M'.
Det betyder alltså att om det står konc = 2 M så är det samma sak som konc = 2 mol/dm^-3.

Jo det förstår jag, men jag förstod inte varför det var dm^-3 och inte dm^3.
Fick ett svar på ett annat forum som säger:

"Det är för att man skall kunna skriva koncentrationen med bara siffror, utan enhet. Om man delar koncentrationen (i enheten mol/dm^3) med mol/dm^3 så blir det bara de dimensionslösa siffrorna kvar."

Vilket låter logiskt
2014-11-16, 20:33
Medlem
Varför är volymen för blandningen vatten+etanol mindre än volymen för etanolen adderat med volymen för vattnet?

Någon form av energiförlust, eller värmeavgivning?
2014-11-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Varför är volymen för blandningen vatten+etanol mindre än volymen för etanolen adderat med volymen för vattnet?

Någon form av energiförlust, eller värmeavgivning?

Bra fråga som jag egentligen inte har något svar på men om jag tillåts spekulera så skulle jag säga att med hjälp av vatten så kan etanolmolekylerna på något sätt packa sig tätare, troligtvis via vätebindningar till vatten som håller ihop moelkylerna bättre.

Edit:
Efter lite googlande hittade jag följande förklaring som är ungefär samam som den jag gav. Det är vattnet som har en, vad man kallar, öppen struktur med gott om "hålrum". När man blandar i etanol så kollapsar dessa hålrum och vätskan tar upp en mindre volym. Det här är relaterat till att vattnet har sin högsta densitet vid 4 grader då molekylerna är som tätast packade.
Senast redigerad av bromzen 2014-11-16 kl. 21:47.
2014-11-16, 21:40
Medlem
Citat:
Bra fråga som jag egentligen inte har något svar på men om jag tillåts spekulera så skulle jag säga att med hjälp av vatten så kan etanolmolekylerna på något sätt packa sig tätare, troligtvis via vätebindningar till vatten som håller ihop moelkylerna bättre.

Funderar också i de banorna, frågan är om det blir någon temperaturskillnad när man tillsätter C₂H₅OH i H2O?
2014-11-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Funderar också i de banorna, frågan är om det blir någon temperaturskillnad när man tillsätter C₂H₅OH i H2O?

Det borde bli en temperaturökning eftersom man skapar lite nya bindningar mellan vatten och etanol men är inte helt säker. Det ska väl hur som helst inte vara några större problem att googla fram iof.

Edit:
En googling senare så hittade jag att det är en exoterm process då man blandar etanol och vatten
Citat:
Mixing ethanol and water is exothermic, with up to 777 J/mol[71] being released at 298 K.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Properties_2
Senast redigerad av bromzen 2014-11-17 kl. 14:19.
2014-11-17, 16:05
Medlem
Citat:
Det borde bli en temperaturökning eftersom man skapar lite nya bindningar mellan vatten och etanol men är inte helt säker. Det ska väl hur som helst inte vara några större problem att googla fram iof.

Edit:
En googling senare så hittade jag att det är en exoterm process då man blandar etanol och vatten

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Properties_2

Ja, och således är det förklaringen till volymdifferensen i etanol och vattenblandningen?
2014-11-17, 17:35
Medlem
Ranchis avatar
bajs
Senast redigerad av Ranchi 2014-11-17 kl. 17:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in