2017-05-29, 21:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximusss
Har googlat litegrann men har dock inte fått till det. Antingen är det jag som inte förstår frågan eller så har jag bara allmänt svårt för detta... Däremot har jag inte hittat något svar i häftet
Jag hoppas du inte förväntar dig att hitta någonstans där just de orden som räknades upp i uppgiften förekommer? Så slut i skallen kan väl ingen vara så det vill jag inte tro att du är heller. Hittar du ingenting om kolets kretslopp och hur fotosyntesen kommer in i detta? Ingenting?
2017-05-30, 14:47
Medlem
Har redan löst uppgiften, behöver inget längre.
2017-05-31, 12:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximusss
Har redan löst uppgiften, behöver inget längre.
Vilken exceptionellt dålig forumkutym att inte skriva vad du kom fram till då. Du är alltså bara ute efter att någon annan ska göra din läxa och inte att diskutera eller bidra med något som kan hjälpa andra. Uselt.
2017-06-02, 14:16
Medlem
Vid 25 °C är lösligheten för PbCl2 i rent vatten 11,1 g/dm3.

a Beräkna blykloridens löslighetsprodukt vid 25 °C.
b Till en mättad PbCl2-lösning sätts en lika stor volym Pb(NO3)2-lösning vars koncentration är 0,0500 mol/dm3. Bildas då en fällning av blyklorid? Motivera svaret.

Första uppgiften är uträknad och jag vet att Ks för PbCl2 är 0.03991 mol/dm^3. För att få fällning ska x > Ks.

Kan någon hjälpa mig att förstå vad detta x är som jag ska räkna ut i det här fallet? Sakligt och pedagogiskt för min kemikunskap är inte så stark..
2017-06-06, 19:06
Medlem
a) Förklara den galvaniska cellen för reaktionen:
Mg (s) + Cu2+(aq) ---> Mg2+ + Cu(s) + energi

b) Vilket ämne oxideras respektive reduceras?

c) Beräkna den elektromotoriska spänningen, ems, för reaktionen.

Fattar ingenting angående fråga c)... Hittar inget i boken gällande ems. Vad ska jag göra?
2017-06-13, 19:17
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malke32
a) Förklara den galvaniska cellen för reaktionen:
Mg (s) + Cu2+(aq) ---> Mg2+ + Cu(s) + energi

b) Vilket ämne oxideras respektive reduceras?

c) Beräkna den elektromotoriska spänningen, ems, för reaktionen.

Fattar ingenting angående fråga c)... Hittar inget i boken gällande ems. Vad ska jag göra?

a)
Anoden är Mg(s) och Cu(s) är katoden. Mg(s) oxiderar till Mg2+ +2é. é utgör själva energin som produceras.

b)
Mg(s) oxideras och Cu2+ reduceras.

c) kan inte på rak arm, men du hittar info om du söker på emk och/eller emk galvaniska

se denna för mer utförlig info: https://www.youtube.com/watch?v=DGNTbb3gsEU
2017-06-26, 02:56
Medlem
maceruss avatar
Om man gör experimentet -- där man lägger ett ägg i ett glas med ättika -- undrar jag om slutresultatet efter c:a 2 dagar resulterar med en högre eller lägre PH i ättikalösning?

Har försökt tänka själv, och har argumenterpå båda sida så vet inte vad jag ska komma fram till:

Dels borde väl lösningen bli surare då kalciumkarbonat i äggskalat blivit kolsyra. Därutöver kan PH blivit högre eftersom vätejonerna i ättikan borde vara vattenmolekyler nu.

Hjälp?
2017-06-26, 08:00
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Om man gör experimentet -- där man lägger ett ägg i ett glas med ättika -- undrar jag om slutresultatet efter c:a 2 dagar resulterar med en högre eller lägre PH i ättikalösning?

Har försökt tänka själv, och har argumenterpå båda sida så vet inte vad jag ska komma fram till:

Dels borde väl lösningen bli surare då kalciumkarbonat i äggskalat blivit kolsyra. Därutöver kan PH blivit högre eftersom vätejonerna i ättikan borde vara vattenmolekyler nu.

Hjälp?
Kolsyra är en svag syra och endast en bråkdel av det CO2 som är löst i vattnet (vilket igen är en bråkdel av det CO2 som frigjorts) bildar kolsyra. Alla spontana syra-basreaktioner går mot mera neutral pH = lägre energi.
2017-08-02, 22:24
Medlem
Hjälp med en uppgift

Hej, någon som kan hjälpa till med härledning för nedanstående uppgift?

Vi har en 0,50 M natriumkloridlösning med volymen 100 mL till vilken vi tillsätter 50,0 mL 1.00 M silverjoner under omrörning. Följande reaktion sker.

(Ag+) + (Cl-) <--> AgCl(s), där Ksp(AgCl) =1.77×10-10 M^2

Vad blir koncentrationen av kloridjoner när jämvikt uppnås.
2017-08-02, 22:27
Medlem
Och du tror Flashback vill hjälpa en IS anhängare att skapa en bomb?

Hoppas Säpo har koll på dig.
2017-08-02, 22:29
Medlem
haha what?
2017-08-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Och du tror Flashback vill hjälpa en IS anhängare att skapa en bomb?

Hoppas Säpo har koll på dig.

Vart kommer dessa fina fördomar ifrån? Enkel kemiuppgift som du finner i böcker, övningsuppgifter, tentor. Inget konstigt med det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in