Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det blir så ibland, men det är viktigt att ev bunkerjägare respekterar hemfriden.

Glömde skriva tidigare vad gäller nödutgång, mig veterligen finns ingen sådan på hjässan. Dock finns en del annat av intresse så som kraggutblås och hårdgjord länk.

Är inte du lite snurrig nu?
Citera
2014-11-14, 16:50
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Är inte du lite snurrig nu?

Jag vet inte, syftar du på hårdgjorda länken så , nej jag är inte snurrig
Citera
2014-11-14, 17:06
Medlem
Grishnacs avatar
Men, ni menar alltså att ni varit inne på området och rekat? Vid mitt besök var det bilar vid stora huset som ju har fri sikt över vägen från den stora "komintehithärfinnsingetintrressantalls" skylten, så vi kände inte att det var möjligt att åka längre in på området...
Citera
2014-11-14, 17:10
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Men, ni menar alltså att ni varit inne på området och rekat? Vid mitt besök var det bilar vid stora huset som ju har fri sikt över vägen från den stora "komintehithärfinnsingetintrressantalls" skylten, så vi kände inte att det var möjligt att åka längre in på området...

Vissa här i tråden har haft möjligheten att se det hela "från insidan" så att säga.
Citera
2014-11-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Men för oss som inte är från trakten så hör det till Tiveden.

Era imbeciller! Nej då, skämt åsido. Jag funderade på om en stockholmare skulle kunna se Odensvi som Tiveden och kom fram till att så nog är fallet. Jag vet att Tiveden är mer än nationalparken. Är ju själv uppväxt i "Tivedskommunen Laxå". De som är ifrån trakten skulle aldrig säga att Odensvi hör till Tiveden. Allra minst de som bor i den absoluta närheten av Odensvi. Inte heller på 50-talet skulle någon lokalbo få för sig att kalla det för Tiveden. Om vi ser till de tektoniska skillnaderna som avgränsning kan man lika gärna argumentera för att Tiveden sträcker sig ännu längre österut fastän jag skulle vilja påstå att skillnaderna uppstår betydligt längre sydvästerut. Men för en stockholmare är ju allt ovanför Gävle Norrland så jag är inte förvånad.

Det jag funderar på är om Tiveden, alltså mer geografiskt det vi idag betecknar Tiveden, skulle kunna dölja någon ytterligare hemlighet. På 50-talet fanns planer på ett kärnkraftverk i Rävfjället vid Undens norra strand. Området valdes ut för att det låg strategiskt bra till men efter lite undersökningar visade det sig att platsen inte dög.
Citera
2014-11-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cujo70
Fin spång över diket med så man kan gå rätt upp tillvägen till anläggningen. 2 fina konstiga fönster i hörnet på ladugården med. Nu har du fått in mig på det spåret med...

Grattis! Du har ögonen med dig. Bakom dessa två på 60-talet sotsvärtade ladgårdsfönster, satt man dygnet runt och skrev upp bilnumret på alla okända bilar som passerade.
Länk: http://korta.nu/8c2

Anställda på anläggningen har bott här och också haft tillsynsuppgift. Vet ej dagsläget.
Citera
2014-11-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
På 50-talet fanns planer på ett kärnkraftverk i Rävfjället vid Undens norra strand. Området valdes ut för att det låg strategiskt bra till men efter lite undersökningar visade det sig att platsen inte dög.

Resultatet av provborrningarna var inte orsaken till att kärnkraftverket ej byggdes där. Officiellt var det reaktorn EVA man sade man borrade för till ortsbefolkningen som protesterade stort (bla i Laxå).
För EVA provborrades också i berget nere vid vattnet i Västerås östra del. Vad Rävfjällsborrningen verkligen syftade till var den upparbetningsanläggning som senare ledde till att Sannäs i Bohuslän, köptes in. Läget var nästan lika strategiskt bra på landets "baksida" samt riskerna förmodligen mindre med havsvattenkylning jämfört med att få ett stort insjösystem radioaktivt vid olycka. Allt föll ju när Undén och kvinnoförbundet stoppade Palme och Erlanders bombplaner. Den planerade anläggningen var en direkt vapenplutoniumfabrik.
Citera
2014-11-14, 22:50
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Svårt att säga, men det jag vet är att det stått en gammal arbetsvagn placerad ungefär vid den punkten, men om det är den som syns på kartan vet jag inte.

Instämmer, en arbetsbod. På dörren står det "TELE" och längre ner "Tjänstebil"
I just detta området finns det en kopiös mängd fundament m.m

Vänligen,
Citera
2014-11-14, 23:15
Medlem
mummas avatar
Citat:
Jag vet inte, syftar du på hårdgjorda länken så , nej jag är inte snurrig
Jag är alltid snurrig!

Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Någon som vet? Ser ut som något vitt men det kan väl inte sitta vita "bongotrummor" på denna anläggning?
Fanns fler antenner förr med bongotrummor, dock borta idag, men de var gröna.

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Resultatet av provborrningarna var inte orsaken till att kärnkraftverket ej byggdes där. Officiellt var det reaktorn EVA man sade man borrade för till ortsbefolkningen som protesterade stort (bla i Laxå).
För EVA provborrades också i berget nere vid vattnet i Västerås östra del. Vad Rävfjällsborrningen verkligen syftade till var den upparbetningsanläggning som senare ledde till att Sannäs i Bohuslän, köptes in. Läget var nästan lika strategiskt bra på landets "baksida" samt riskerna förmodligen mindre med havsvattenkylning jämfört med att få ett stort insjösystem radioaktivt vid olycka. n planerade anläggningen var en direkt vapenplutoniumfabrik.
Ja det är helt korrekt. Man insåg att man behövde bygga en mycket större fabrik än först projekterat för, och behövde mycket mer kylning. Plus närheten till Norge är en bidragande faktor, för de som är insatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Grattis! Du har ögonen med dig. Bakom dessa två på 60-talet sotsvärtade ladgårdsfönster, satt man dygnet runt och skrev upp bilnumret på alla okända bilar som passerade.
Länk: http://korta.nu/8c2

Anställda på anläggningen har bott här och också haft tillsynsuppgift. Vet ej dagsläget.
Synd att lantmäteriet inte fungerar, annars skulle jag kolla upp ägaren. Skulle inte vara förvånad om det satt kameror i den ladugården.
Citera
2014-11-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
[..]
Synd att lantmäteriet inte fungerar, annars skulle jag kolla upp ägaren. Skulle inte vara förvånad om det satt kameror i den ladugården.

Det är SFV som är fastighetsägaren till ladan och resten av husen vid länsvägen. Riksbunkern består av två fastigheter, och den södra av dessa fastigheter sträcker sig även på denna sidan av länsvägen.
Citera
2014-11-15, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Det är SFV som är fastighetsägaren till ladan och resten av husen vid länsvägen. Riksbunkern består av två fastigheter, och den södra av dessa fastigheter sträcker sig även på denna sidan av länsvägen.

Tycker det är lite skojigt att gården fått en egen busshållplats vid länsvägen, precis som alla andra hus
Citera
2014-11-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Den vita tingesten är intressant, jag vet dock inte vad det är. Positionen är precis utanför grindarna på hjässan, och mig veterligen borde det inte finnas något som syns så pass väl på den platsen.

Det har dock stått master på detta område, och finns/fanns betongfundament i närheten.

Det har också stått en televagn längs denna väg, fast jag vill minnas att den var placerad längre NO.

Edit: Guderi hann före om vagnen. Den var ljusgrå och hade texten TELE på dörren

Intressant med information från någon som varit på marken så att säga Jag hoppas verkligen ryktena om att anläggningen dokumenterats väl innan "ombyggnad" skedde är sanna.

Har förresten sett när man jämnför historiska bilder att det förekommer någon form av utgrävning/stenbrott om man forsätter rakt norr ut istället för att svänga höger in mot inslagen om man kommer från riksvägen. Någon som vet om byggnaderna vid denna plats har något med huvudanläggningen att göra? Kan det gå en stötvågstunnel ändå dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in