Citat:
Ursprungligen postat av Munah
det finns inget samband mellan militärens tunnlar eller väg system eller vad man vill kalla det,
Radio och tv finns det inte möjlighet att sända därifrån utan från SOS bunker (inte vanliga sos jobb "bunker" utan en extra) som ligger under en känd brandstaion. dit kommer dom som ska styra landet under krig eller kris.
sen vid endel ställen finns nergångar till en sorts metro 2, liknande den i ryssland. bevakas av väktare sen av militär polis dygnet runt där det finns ingångar, synligt och ibland inte, så ni kommer inte kunna komma ner i riksbunkern. som leder till riksbunkern, via riksdagshuset finns det en av dessa tunnlar till bunkern. det finns även små bunkrar som skulle användas av militären under stockholm där det inte går att ta sig ner utan endast med hjälp av ett icke fungerande tunnelbane system (nu kör det tågivägen så du skulle bli påkörd om du försökte med ritningar att komma ner dit)
med hjälp av värmetunnlarna och vanliga tunnelbanan, tele och ström tunnlar kommer man ner dit.
sen bygdes riksbunkern av flera byggbolag för att ingen skulle få reda på sin helhet i en liten förort till stockholm in sprängt i ett berg.
meningen var att alla myndigheter som inte behövdes för att styra ett krig skulle bevaras där till des att kriget var över och andra viktiga personer för landet. idag används det av militären till ett annat syfte men finns fortfarande en sorts förberedning om något skulle hända men inte lika stor som den va från början.
riksbunkern används idag men inte till det den är gjord för utan för ett helt annat syfte. Så det är inte övergivet och ni kommer aldrig komma ner där.
lyckas ni komma ner i systemet så kommer ni knappast komma ut levande.
landets största hemligheter finns där samt det stället med mest säkerhet.
millitärer kommer ha rätt att skjuta dig och det kommer dom att göra.
och förmodligen vet dom inte ens vad dom skyddar utan endast att dom ska skjuta alla som inte bör vara där, det handlar somsagt om landets säkerhet.
jag skrev ner lite kortfattad info.
I stort sett bara en massa sludder.. Tror du på den där tunneln till 60-talets göteborg också?
Det kan visst göras radio och tv-sändningar där ifrån, och detta har dessutom övats vid tillfällen. Dock inte från det bergrum som skall användas i skarpt läge. Däremot kan man fråga sig hur liten skala det egentligen är som vet var dessa anläggningar ligger. För jag tycker det verkar läcka från massa hål...
Dessutom, som jag tjatat om men ingen verkar reflektera över, så behöver vi bestämma oss om vilken sorts riksbunker vi talar om.
De militära eller civila?
Men kom ihåg.. vi är ute på mycket tunn is...
Dessutom, vågar *Teknikern* och Arkitekten svara för sina "påståenden" i den gamla tråden? Skulle gärna se er här igen.. Dels för att det ni skrev inte hade någon som helst substans och dels för att jag tror att minst en utav er mycket väl vet var den viktigaste av dessa anläggningar ligger...
I övrigt rekomenderar jag bergrum.se. Finns mycket intressant att läsa där, och för den med slutledningsförmåga kan jag VERKLIGEN motivera den sidan.