Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-12, 15:12
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Låt mig gissa. Ni var och kikade på forten, fick syn på en skylt där det stod "utsiktsplats" och tänkte: Varför inte? Väldigt fin utsiktsplats det där...

När jag var där för ett par år sedan höll de på att bygga om inslaget och nytt staket hade satts upp. Grinden saknades dock så det var bara att knata in. Helt ok bergtäckning iaf

Ehm...nej du är nog någon annanstans och snurrar. Vi åkte längs en grusväg, såg en annan gammal väg/stig dra upp i skogen och tänkte - varför inte? Utsiktsplats var det inte alls vad jag minns.
LINK82 kan säkert friska upp minnet om inte annat.
Citera
2014-11-12, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isdubb
Fick ett intressant PM om den här tråden. Personen trodde att ryska säkerhetstjänsten är intresserade av den här tråden och ville ha kommentarer beträffande kvaliteten på ett tidigare inlägg på ryska. (vilket gjorts av en skämtare)

Om det är någon som inte tror att Sovjetunionen inte visste exakt var Riksbunkern låg, så lever han nog i en dimmig värld. Självklart vet även USA var den ligger och vilka planer som finns runt den.
Vem exakt är det man ska gömma sig för i bunkern? Norrmän? Gröna gubbar från Mars?

Ryssland vet naturligtvis var bunkern låg/ligger idag och kunde förmodligen inte bry sig mindre. Eventuellt intresse som Ryssland har i Sveriges försvar är rent rutinmässigt för att Sverige ligger i närområdet.

Går Sverige med NATO så blir det säkert intresant på ett helt annat sätt.
Fattar inte varför Sverige hatar Ryssland så mycket och varför all denna paranoja kring Ryssland finns. Sverige, för Ryssland är Karlsson på takets land, Ikealandet och på senaste tid, bögarnas Mecca på jorden. Det är av noll intresse för Ryssland.

Intressant med denne pro-ryske PsyOps-person som dök upp i tråden för ett par dagar sedan och sedan försvann. Jämför vad han skrev med vad Putins sändebud Sergej Markov sa igår: -"Problemet är russofobin som finns hos den ledande eliten i väst. Russofobi är rasism mot ryssar. Få era länder att sluta vara russofober, då kommer det bli mycket lättare för er att leva".
En slump att bägge inläggen kommer ungefär samtidigt?
Citera
2014-11-12, 16:18
Medlem
kalkonias avatar
500:e sidan i denna tråd! Är det någon som vill fira detta med en sammanfattning av det som framkommit hittills där frågetecknen blivit uträtade till utropstecken?
Citera
2014-11-12, 16:46
Medlem
Kanske Achtung fortsätter med sin historiska beskrivning...
Citera
2014-11-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
500:e sidan i denna tråd! Är det någon som vill fira detta med en sammanfattning av det som framkommit hittills där frågetecknen blivit uträtade till utropstecken?

Mycket väl värt att fira. Instämmer!

Som med så mycket annat så har vissa frågetecken rätats ut, men i deras ställe har många nya frågetecken tillkommit under resans gång. Och dessa nya frågor är ack så svåra att besvara.

Det som jag tycker har rätats under de fyra eller fem jag intresserat mig för Zonen gäller framförallt de triviala sakerna som Zonens geografiska placering och vilka olika bergrum som finns inom dess område.

De frågor jag idag tycker är mest spännande är att förstå hur Zonen var uppbyggd rent organisatoriskt, hur man skulle mobilisera, transportera VIP:ar från Stockholm, hur stora skulle närskyddszonerna vara, vart skulle folk boende i Nora, Gyttorp osv. evakueras när VIP:arna tog över i området etc.

Samt givetvis också tidsaxeln hur Zonen - och dess föregångare och efterträdare - har utvecklats geografiskt och organisatoriskt sedan 50-talets början.
Citera
2014-11-12, 19:27
Medlem
Grishnacs avatar
Åja, vi har i alla fall gått från:

Riksbunkern - myt eller verklighet?

Till:

Riksbunkern, hur var den bemannad, vem satt var, hur var kommunikationen organiserad.......?

Så nog tycker jag vi egentligen har fyllt huvudsyftet med tråden, nu dryftar vi bara detaljer.
Citera
2014-11-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Kanske Achtung fortsätter med sin historiska beskrivning...

Någon annan får gärna sammanfatta denna dag till ära...

Själv samlar jag energi att fortsätta återge de små detaljerna i kronologisk ordning som jag uppfattat dem. Är nu framme vid mellankrigstiden och tänkte gå in i förkrigsepoken och VK2 i kommande inlägg. Dagen till ära släpper jag väl ändå något i förtid:

Nästan hela den del av zonen som är belägen från Örebro till Grängen, byggdes samtidigt med start sommaren 1948 som en konsekvens av 1948 års försvarsbeslut (klubbat i juni) där pengar förmodligen fördelats för detta ändamål. Gissar som Apollogreken att Pragkuppen i februari var slutligt avgörande. först i augusti året efter överraskade ryssarna med att detonera sin första a-bomb. Kanske var det därför Ulla Lindström uttryckte 1958 att den inte var dimensionerad för direktträff.

Sommaren 1948 började ett arbetslag ifrån Grängesbergsbolaget att spränga ur berget i Grecksåsar. Någon gruva fanns där inte tidigare förutom det gamla dagbrottet utanför som finns redovisat på Fornsök. Historien om "nedlagd gruva" är nog en vilseledning då man menar denna plats.
1950 hade den göteborgska byggfirman Kullenbergs,under ett och ett halvt år, färdigställt det 12 våningar höga hotell Park Avenue på Avenyn till en kostnad av 8 mkr. Totalt inhystes 177 hotellrum så kanske finns det en kopia inne i ... Hursomhelst drog själva husbyggeti Grecksåsar igång i början av femtiotalet. Under tiden hade (Skymhyttan förmodligen?), Vargkröket, Flintenhäll, Korpaberget i Järnboås och Grängen-förrådet sprängts ut. Gissningsvis tillkom under början-mitten av 60-talet, övertagandet av Hästskoberget samt nygyggena i Lillsjön, "HC Lindesberg" och "HC Karlskoga (mellan Karlskoga och Degerfors).

1948 påbörjades också utsprängningen av Vattensfalls stora berganläggning i Tivedens nordsluttning mot Närkeslätten vid Vretstorp. Eftersom Viby kyrka ligger intill så kan man ju undra om...?
Femtiotalet var också den tid då Boåsbergets verkstäder i Bofors/Karlskoga utvidgades till ett tiotal skepp och ca. 22 000m2. Borta i Karlstad (Zakrisdal) och uppe i Kolsva byggdes motsvarande fabriksanläggningar i berg. Kärnvapenskyddet i tex. Karlstad var så gott som obefintligt och endast ett kontorsskepp av totalt ett tiotal verkstadsskepp, var gasskyddat. Faktum är att femtiotalets mitt bör ha varit fortifikationens julafton då kanske 50-75% av landets alla bergrum byggdes.

Uppe i Grecksåsar rullade inte Kullenbergs tummarna utan ställde upp ett betongverk i Stadra som försåg även Flintenhäll och Vargkröket med betong. Intressant är att 1952 mobiliserar i lilla Stadra två kår-bilkompanier och då armékårerna utgjorde embryot till de senare milostaberna, så kan man ju anta att området hade strategisk prägel redan innan byggena. Det intressanta är att även Korpaberget byggdes samtidigt och samma firma skötte markententerierna (matsalarna) utanför inslagen på båda ställena.

Gissningsvis 1952 så börjar också Adolfsberg syd om Örebro sprängas ut och LFC Måsen (Stril50) stor klar 1956 därinne. Det som i någon skrift anges som "Ammunitionsförråd Örebro och dito Hallsberg 1943 kan innebära såväl ovanjords- som berganläggningar. I Hallsberg anges inköpsdatum på Tomta till 1941 för den första tomtmarken.

Ställ inga frågor till mig om ovanstående då jag inte hört mer om det hela. Jag har ingen aning om vad som var inuti bergen utöver egna spekulationer.

Nu återvänder jag till VK2-tiden i nästa inlägg.

Lev väl!
Citera
2014-11-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
Inte skall det skrivas en sammanfattning. Det tar några dagar att läsa igenom tråden, perfekt från sjuksängen varje eller vartannat år, och då hittar man nya detaljer och aha-upplevelser. Trist att bo så långt ifrån, borde ta en semesttervecka, ta in på ngt mysigt hotell, ta med cykel, kartor, kompass, termos och hundra nedskrivna frågor. Det blir ett intressant underrättelseuppdrag och så har jag hela vintern på mig att sammanställa, analysera och skriva hundra nya frågor till nästa sommar.
Citera
2014-11-12, 23:33
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Någon annan får gärna sammanfatta denna dag till ära...
...

1948 påbörjades också utsprängningen av Vattensfalls stora berganläggning i Tivedens nordsluttning mot Närkeslätten vid Vretstorp. Eftersom Viby kyrka ligger intill så kan man ju undra om...?

...
Nu återvänder jag till VK2-tiden i nästa inlägg.
Lev väl!

Det här stärker ju helt klart denna spekulation:
(FB) Bergrum Odensvi Hallsberg
Citera
2014-11-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Det här stärker ju helt klart denna spekulation:
(FB) Bergrum Odensvi Hallsberg

Sagt om zonen och Tiveden:
"-Det började här nere. Ganska litet. Sedan växte det...norrut. Blev lite större. Sedan växte det igen... och sedan växte det ytterligare en gång... och blev mycket större."

Jag personligen tror sagesmannen i tråden om Odensvi du länkar till. Vem som skulle ha de 20 rummen kan man ju inte vara säker på då det är enkelt att någon någon gång säger "SÄPO" för att leda bort spåren ifrån tänkbara alternativ som Vattenfalls ledningsgrupp, ett alternativ åt del av Högsta Ledningen eller MUST/SÄPO som skyddad ledningsplats undandragen ifrån de objekt de skulle svara för personalkontrollen på eller som landsomfattande ledningsplats dit kurirer mm kan komma och gå utan alltförstor uppmärksamhet. Anläggningen var i alla fall färdigställd 1952 när också Harsprångsledningen, den då största i likströmsledningen i världen, blev färdigdragen dit ifrån norrland. Öster om Nora passerar den rakt igenom Zonen och hjärtat av den i ofredstid ännu viktigare gruvindustrin. Med kontinuerlig strömtillförsel behövde ej dieselaggregaten användas under ett långvarigt förkrigsskede. Allt detta förutom fredsnyttan så klart. Men varför drogs den inte till huvudstaden (i fred åtminstone).

Sedan sägs ju övningar genomförts i dessa Tiveden-anläggningar.
Citera
2014-11-13, 18:28
Medlem
Som bördig från trakten vill jag bestämt invända mot beskrivningen att Odensvi skulle höra till Tiveden.
Citera
2014-11-13, 22:03
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Som bördig från trakten vill jag bestämt invända mot beskrivningen att Odensvi skulle höra till Tiveden.

Men för oss som inte är från trakten så hör det till Tiveden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in