Citat:
Ursprungligen postat av
Grishnac
Jag skall återknyta till huvudämnet i tråden en stund.
En av mina intressen är själva huvudanläggningen, alltså RB60 Civ och vi är väl ganska överens om vilken det är i dagsläget.
Jag sitter gärna och tittar på ltie flygbilder över området och jämför olika tjänster och graden av maskering, även om både Google och LM är maskerade så är dom inte hundra procent maskerade - vad kan anledningen vara till det?
Inslagen däremot är maskerade men på t.ex Bing är dom fullt synliga och dessa bilder ser inte ut att vara maskerade alls, men helt säker kan man ju inte vara.
Så några frågeställningar kring den anläggningen är ju t.ex hur stor är den, hur många inslag finns det och vad exakt innehåller den? Frågor vi nog aldrig får svar på, men även flygbilderna vållar lite huvudbry för mig....på de omaskerade bilderna kan man se att det går en väg norr om själva inslagen, vägen ser ut att passera över hjässan och avslutas strax öster om den med en större vändplan eller uppställningsplats, vad är syftet med den och varför är den maskerad när inte byggnaderna är det?
Från denna väg leder två andra norrut som sedan möts längre norrut och därifrån också ansluter till en väg som passerar vad som ser ut som en större gård, den här gården ligger alltså längs en väg som går rakt in till anläggningen och inte ser ut att leda till någonting annat - den eller dem som eventuellt bor där är alltså väl medvetna om anläggningen - kan det till och med vara anställda som besitter gården och har den någon funktion knuten till anläggningen? Där finns en damm som skulle kunna vara del av en vattenreningsanläggning eventuellt.
Men gården är inte maskad - men det är förvisso inte heller huset som ligger nere vid riksvägen direkt vid anläggningens sydvästra infart och den ingår i samma fastighet och jag är övertygad om att den bebos av någon anställd vid anläggningen, det finns vissa tecken vid det huset som pekar på det.
Men tillbaka till vägen, den är alltså maskad på både LM och Google men trots detta ser den inte ut att leda till något på dom till synes omaskade bilderna på Bing, så vad är syftet med denna? Är det en utrymningsväg från någon nödutgång och sträcker sig anläggningen så här långt under jord? I så fall är den ganska rejält stor.......från inslagen i söder till den punkt där vägen vänder tillbaka igen är den uppskattningsvis 1.5 km, låt säga att en nödutgång finns någonstans i mitten av det område vägen inringar så blir det ändå kanske 800m från inslaget. Det är en ganska stor underjordsanläggning i så fall.
Vägarna på hjässan är främst till för den mottagaranläggning som funnits där en gång i tiden. Den var modell ca 3km^2. Det finns en ganska stor mängd närskyddsvärn i anslutning till dessa vägar. Vad jag förstått fanns även en landningsplats för helikopter i de allra nordligaste delarna.
Bostadshuset vid hjässan har ingenting med anläggningen att göra utan är helt och hållet privat.
Bostadshuset vid länsvägen är precis som du skrivit en av många fastigheter i omgivningen som hör till anläggningen, det fanns en gång i tiden en förvaringsplats för fackverksmaster en bit nedanför, dessa var nedmonterade i fredstid men skulle vid krig monteras på bergets hjässa. "Ladorna" fungerade som mobförråd.
Jag tycker inte man behöver rota mer i vem som bor i huset, annat än att jag kan säga att det är personer med koppling till anläggningen. Det är direkt olämpligt att diskutera mer om det i tråden tycker jag, då det kan vara känsligt för personerna i fråga.