Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-13, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Som bördig från trakten vill jag bestämt invända mot beskrivningen att Odensvi skulle höra till Tiveden.

Bland geografer och högre militärer har Tiveden i äldre dagar alltid avsetts som det skogsområde som sträcker sig ifrån västgötaslätten upp till närkeslätten. Alteftersom har Tivedenbegreppet sakta begränsats via 1952 års kommunreform där Laxå kommun utgjorde dess norra gräns, till våra dagars uppfattning att det är själva nästan bara är nationalparksområdet som avses. Detta har givetvis varit till fördel då man i småhemliga ordalag i uniformerade kretsar kunnat kunnat luta sig framåt och viska "Tiveden..." Den exakta lokaliseringen blir då svår att göra eftersom det rör sig om "gamla" Tivedens norra gräns. Det är inte för inte Operation Garbo anger Tiveden som högkvarterszonen. Vad man vid bokutgivningen på åttiotalet inte förtäljde var att man lagt sig så nära verkligheten man kunnat i denna realistiska bokserie. Min gissning är att den äldsta Zonen kanske utgjordes av området Hallsberg-Askersund mellan VK2 och fram till 1952 då Vattenfalls bergrum stod klart i Vretstorp. Nästa utvidgning skulle då kunna varit i perioden 1956-58 då de nordliga klustret borde stått klart. En gissning som sagt.

Jfr Nordisk familjebok, 1919 års utgåva:
"Skogsklädt bergområde i sydvästra Närke och nordöstra Västergötland... som genom tektoniska linjer avgränsar Närkeslätten i söder."
http://runeberg.org/nfci/0099.html
Citera
2014-11-14, 01:01
Medlem
ApolloGrekens avatar
Tråden har verkligen fått ett nytt liv! tack alla.

En liten detalj, oviktig i sammanhanget. men det var väl växelström i ledningen från Harsprånget till Vretstorp.

En mycket stor fördel med likström är att det är enklare att transportera den i markkabel. Detta ger frågan om någon av de anläggningar vin talar om hade likströmsanslutning.

Fö följer jag debatten om framtiden för Bromma.Inte helt OT för denan tråd, Bromma har nog sin plats i planeringen för en evakuering till RB, och inte tror jag att Bromma läggs ned.
Citera
2014-11-14, 09:17
Medlem
Grishnacs avatar
Jag skall återknyta till huvudämnet i tråden en stund.

En av mina intressen är själva huvudanläggningen, alltså RB60 Civ och vi är väl ganska överens om vilken det är i dagsläget.
Jag sitter gärna och tittar på ltie flygbilder över området och jämför olika tjänster och graden av maskering, även om både Google och LM är maskerade så är dom inte hundra procent maskerade - vad kan anledningen vara till det?
Inslagen däremot är maskerade men på t.ex Bing är dom fullt synliga och dessa bilder ser inte ut att vara maskerade alls, men helt säker kan man ju inte vara.

Så några frågeställningar kring den anläggningen är ju t.ex hur stor är den, hur många inslag finns det och vad exakt innehåller den? Frågor vi nog aldrig får svar på, men även flygbilderna vållar lite huvudbry för mig....på de omaskerade bilderna kan man se att det går en väg norr om själva inslagen, vägen ser ut att passera över hjässan och avslutas strax öster om den med en större vändplan eller uppställningsplats, vad är syftet med den och varför är den maskerad när inte byggnaderna är det?

Från denna väg leder två andra norrut som sedan möts längre norrut och därifrån också ansluter till en väg som passerar vad som ser ut som en större gård, den här gården ligger alltså längs en väg som går rakt in till anläggningen och inte ser ut att leda till någonting annat - den eller dem som eventuellt bor där är alltså väl medvetna om anläggningen - kan det till och med vara anställda som besitter gården och har den någon funktion knuten till anläggningen? Där finns en damm som skulle kunna vara del av en vattenreningsanläggning eventuellt.
Men gården är inte maskad - men det är förvisso inte heller huset som ligger nere vid riksvägen direkt vid anläggningens sydvästra infart och den ingår i samma fastighet och jag är övertygad om att den bebos av någon anställd vid anläggningen, det finns vissa tecken vid det huset som pekar på det.

Men tillbaka till vägen, den är alltså maskad på både LM och Google men trots detta ser den inte ut att leda till något på dom till synes omaskade bilderna på Bing, så vad är syftet med denna? Är det en utrymningsväg från någon nödutgång och sträcker sig anläggningen så här långt under jord? I så fall är den ganska rejält stor.......från inslagen i söder till den punkt där vägen vänder tillbaka igen är den uppskattningsvis 1.5 km, låt säga att en nödutgång finns någonstans i mitten av det område vägen inringar så blir det ändå kanske 800m från inslaget. Det är en ganska stor underjordsanläggning i så fall.
Citera
2014-11-14, 09:37
Medlem
Grishnacs avatar
Fan jag kan inte släppa det där huset nere vid riksvägen. Nu fastnade jag vid Google streetview och det är ju egentligen helt uppenbart inte ett vanligt privathus....jag skall lista några av de saker som stör mig med huset - förutom att det ligger på samma fastighet som själva huvudanläggningen och således ägs av SFV:

Det finns INGET tapp i underhållet på hela gården, inte en skev planka, trasig takpanna eller omålad fläck...någonstans!

Industriarmatur, gatlampor på en normalstor gård av det här slaget? Vem har det?

Gunnebostängsel vid infarten....tänk efter nu, hur många villor har ni sett med grönt gunnebostängsel av industrityp? Jag kan inte komma på någon.

Det där märkliga lilla fönstret i hörnet på ladan som vetter mot vägen? Varför i jösse namn då?

Jag törs nästan lova att om man lyckas slå upp en ägare av bilen som står på gården så får man antingen en anställd vid försvaret eller kanske civilanställd vid SFV.
Citera
2014-11-14, 10:15
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac

En av mina intressen är själva huvudanläggningen, alltså RB60 Civ och vi är väl ganska överens om vilken det är i dagsläget.
Jag sitter gärna och tittar på ltie flygbilder över området och jämför olika tjänster och graden av maskering, även om både Google och LM är maskerade så är dom inte hundra procent maskerade - vad kan anledningen vara till det?
Inslagen däremot är maskerade men på t.ex Bing är dom fullt synliga och dessa bilder ser inte ut att vara maskerade alls, men helt säker kan man ju inte vara.

Så några frågeställningar kring den anläggningen är ju t.ex hur stor är den, hur många inslag finns det och vad exakt innehåller den? Frågor vi nog aldrig får svar på, men även flygbilderna vållar lite huvudbry för mig....på de omaskerade bilderna kan man se att det går en väg norr om själva inslagen, vägen ser ut att passera över hjässan och avslutas strax öster om den med en större vändplan eller uppställningsplats, vad är syftet med den och varför är den maskerad när inte byggnaderna är det?

Från denna väg leder två andra norrut som sedan möts längre norrut och därifrån också ansluter till en väg som passerar vad som ser ut som en större gård, den här gården ligger alltså längs en väg som går rakt in till anläggningen och inte ser ut att leda till någonting annat - den eller dem som eventuellt bor där är alltså väl medvetna om anläggningen - kan det till och med vara anställda som besitter gården och har den någon funktion knuten till anläggningen? Där finns en damm som skulle kunna vara del av en vattenreningsanläggning eventuellt.
Men gården är inte maskad - men det är förvisso inte heller huset som ligger nere vid riksvägen direkt vid anläggningens sydvästra infart och den ingår i samma fastighet och jag är övertygad om att den bebos av någon anställd vid anläggningen, det finns vissa tecken vid det huset som pekar på det.

Men tillbaka till vägen, den är alltså maskad på både LM och Google men trots detta ser den inte ut att leda till något på dom till synes omaskade bilderna på Bing, så vad är syftet med denna? Är det en utrymningsväg från någon nödutgång och sträcker sig anläggningen så här långt under jord? I så fall är den ganska rejält stor.......från inslagen i söder till den punkt där vägen vänder tillbaka igen är den uppskattningsvis 1.5 km, låt säga att en nödutgång finns någonstans i mitten av det område vägen inringar så blir det ändå kanske 800m från inslaget. Det är en ganska stor underjordsanläggning i så fall.

Vägarna på hjässan är främst till för den mottagaranläggning som funnits där en gång i tiden. Den var modell ca 3km^2. Det finns en ganska stor mängd närskyddsvärn i anslutning till dessa vägar. Vad jag förstått fanns även en landningsplats för helikopter i de allra nordligaste delarna.

Bostadshuset vid hjässan har ingenting med anläggningen att göra utan är helt och hållet privat.

Bostadshuset vid länsvägen är precis som du skrivit en av många fastigheter i omgivningen som hör till anläggningen, det fanns en gång i tiden en förvaringsplats för fackverksmaster en bit nedanför, dessa var nedmonterade i fredstid men skulle vid krig monteras på bergets hjässa. "Ladorna" fungerade som mobförråd.
Jag tycker inte man behöver rota mer i vem som bor i huset, annat än att jag kan säga att det är personer med koppling till anläggningen. Det är direkt olämpligt att diskutera mer om det i tråden tycker jag, då det kan vara känsligt för personerna i fråga.
Citera
2014-11-14, 10:16
Medlem
Fin spång över diket med så man kan gå rätt upp tillvägen till anläggningen. 2 fina konstiga fönster i hörnet på ladugården med. Nu har du fått in mig på det spåret med...
Citera
2014-11-14, 12:18
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag tycker inte man behöver rota mer i vem som bor i huset, annat än att jag kan säga att det är personer med koppling till anläggningen. Det är direkt olämpligt att diskutera mer om det i tråden tycker jag, då det kan vara känsligt för personerna i fråga.

Självklart är det så, ibland blir man lite "carried away".
Citera
2014-11-14, 15:22
Medlem
guderis avatar
Citat:
Självklart är det så, ibland blir man lite "carried away".

Det blir så ibland, men det är viktigt att ev bunkerjägare respekterar hemfriden.

Glömde skriva tidigare vad gäller nödutgång, mig veterligen finns ingen sådan på hjässan. Dock finns en del annat av intresse så som kraggutblås och hårdgjord länk.
Citera
2014-11-14, 15:45
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det blir så ibland, men det är viktigt att ev bunkerjägare respekterar hemfriden.

Glömde skriva tidigare vad gäller nödutgång, mig veterligen finns ingen sådan på hjässan. Dock finns en del annat av intresse så som kraggutblås och hårdgjord länk.
Har inte heller hittat nödutgång på den anläggningen, men måste ju finnas någonstans. Har ju hittat nödutgången på en annan större anläggning men inte Kraggblås.
Citera
2014-11-14, 16:03
Medlem
Citat:

Jag har också reflekterat över detta, om du följer vägen upp på hjässan ca: 500 meter kommer en väg till vänster fortsätt då 20-50 meter till så kommer en väg in till höger som leder i riktning tillbaka mot inslagen. I slutet av denna väg syns något men kan inte avgöra om det är antennfundament eller en nödutgång. Någon som vet? Ser ut som något vitt men det kan väl inte sitta vita "bongotrummor" på denna anläggning?
Citera
2014-11-14, 16:16
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Jag har också reflekterat över detta, om du följer vägen upp på hjässan ca: 500 meter kommer en väg till vänster fortsätt då 20-50 meter till så kommer en väg in till höger som leder i riktning tillbaka mot inslagen. I slutet av denna väg syns något men kan inte avgöra om det är antennfundament eller en nödutgång. Någon som vet? Ser ut som något vitt men det kan väl inte sitta vita "bongotrummor" på denna anläggning?

Svårt att säga, men det jag vet är att det stått en gammal arbetsvagn placerad ungefär vid den punkten, men om det är den som syns på kartan vet jag inte.
Citera
2014-11-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko

Den vita tingesten är intressant, jag vet dock inte vad det är. Positionen är precis utanför grindarna på hjässan, och mig veterligen borde det inte finnas något som syns så pass väl på den platsen.

Det har dock stått master på detta område, och finns/fanns betongfundament i närheten.

Det har också stått en televagn längs denna väg, fast jag vill minnas att den var placerad längre NO.

Edit: Guderi hann före om vagnen. Den var ljusgrå och hade texten TELE på dörren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in