2014-11-10, 17:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur många olösta försvinnden på Södermalm 1976?

[quote=Typohesus|51052802]"Svar" på fråga: Om vi visste det skulle vi inte posta här.

Motfråga: Hur kan du avfärda resonemanget?

Följdfråga på påstående: Hur många av dessa har försvunnit spårlöst?[/QUOTE]

Det är verkligen ett bra påpekande. Hur många av dessa kom att försvinna spårlöst?

Du har också helt rätt i att det skulle definitivt inte postas i den här tråden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-10 kl. 17:38.
Citera
2014-11-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag menar inget mera, än att Bosse hade en kontakt på den här adressen fram till 1971 och som 1977 kom att bli en verklig nyhet. Både nationellt och internationellt. Detta är inget som vi tror oss veta utan detta är ren fakta, att det fanns en sådan kontakt där fyra fem år innan han försvann.

I vilket fall som helst så är det ett märkligt sammanträffande.

Ja det är ett märkligt sammanträffande. Det är också ett i raden av märkliga sammanträffanden när det kommer till Bosse Jansson. Det är just de många märkliga sammanträffandena som gör att fallet är intressant, det kan röra sig om ett självmord men det kan också röra sig om något annat.
Citera
2014-11-10, 18:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den berömda slumpen?

Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Ja det är ett märkligt sammanträffande. Det är också ett i raden av märkliga sammanträffanden när det kommer till Bosse Jansson. Det är just de många märkliga sammanträffandena som gör att fallet är intressant, det kan röra sig om ett självmord men det kan också röra sig om något annat.

Ja, det är det. Detta går inte att komma ifrån detta.

Runt Bosse så förekom det en hel del märkliga sammanträffanden/omständigheter. Är detta bara den berömda slumpen? Inte vet jag men märkligt är det.
Citera
2014-11-10, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den beklagande gubbrora.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Som du kanske känner till innehåller tråden knappt 3400 inlägg. Jag har inte alla hemsnickrade förkortningar i huvudet. Har lite svårt att förstå att du inte klara av att skriva ut adressen utan väljer att vara lite hemligt agentig. Men det kanske blir lite mer spännande så.

Det gjorde jag därför att jag trodde att du hade allt i huvudet ang. den här tråden. Nej skämt å sido så tänkte jag inte ens på att jag bara skrev ut förkortningen. Det gick av bara farten.
Citera
2014-11-10, 23:29
Medlem
Ett par upplysningar
Under våren och sommaren hade jag betydligt bättre saker för mig än att följa denna tråd. Den präglas ju allt som oftast av självutnämnda Stora Tänkares trista käbbel och förment Djupa Analyser. Då jag från början gick in i tråden var min förhoppning att den skulle ägnas åt att öppet och förutsättningslöst söka en förklaring till BJ:s försvinnande, lite i den anda som Åke T (polis 2) arbetade. Inte att tråden skulle användas till att med alla medel få sista ordet och VINNA en meningslös seger i en FB-debatt. Men det är kanske just det FB handlar om, jag har bara missförstått?

Nåväl, nu i novembermörkret har jag tittat tillbaka i tråden och hittat några intressanta inlägg. Dessutom ett par frågor jag själv kan upplysa om:

Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Om du tror att värnplikten är indelad mellan å ena sida "menig" och å andra sidan "malaj" så har du fel. Det är fråga om en artskillnad kring alla de olika utbildningarna. Det säger mycket om personen och dess kapacitet. Om någon berättar för mig att han gjorde lumpen som attackdykare så vet jag i vilken division han spelar, för dig kanske det dock bara betyder "menig".

På I5 (Jämtlands fältjägarregemente) gjorde vi en högst vanlig värnpliktstjänstgöring, det var ingen elitutbildning. Vi utbildades för att ingå i en s.k. Norrlands skyttebrigad. Det var i princip vanligt infanteri, men med specialträning för snö, fjäll och norrländska förhållanden. Till exempel mer skidtolkning efter bandvagn i fjällen, mindre cykeltolkning på väg. Regementet hade tre skyttekompanier, ett granatkastarkompani, ett livkompani och ett malajkompani. Vid livkompaniet utbildades underofficerare. De hade längre utbildningstid. "Malajerna" (har glömt den korrekta beteckningen) arbetade med diverse sysslor på regementet. De fick ingen plats i krigsorganisationen och gjorde inte repövningar. Det kunde räcka med små, knappast märkbara "fel" för att bli malaj istället för soldat. Men Bosse hade inte uppvisat sådana fel, han låg på Refsunds skyttekompani, och var alltså uttagen till fullt krigsduglig menig skyttesoldat, eller möjligen gruppbefäl (furir).

En annan diskussion gällde BJ:s förmögenhet och bouppteckningarna. Gubbrora undrade t.ex. om värdet av den del av en fastighet som fadern ägde. Som framgår av inlägg #549 har jag bouppteckningarna efter föräldrarna. (Taxerings-)värdet av 1/4 av fastigheten Brynhild 1, Dragarbrunnsgatan i Uppsala var 120 750. Totalt fanns 270 000 i boet efter föräldrarna. Värdeökningen till ca 400 000 vid tiden för BJ:s försvinnande 1976 är nog ganska normal. Fastigheten såldes av allt att döma och värdet placerades i aktier och bankmedel, i övrigt gjorde BJ knappast några vidlyftiga affärer med arvet. Ökningen till 1.4 milj i bouppteckningen efter BJ 1988 (efter far och dotter Haglinds förvaltning) är också fullt rimlig för 80-talet, med hög inflation och stigande börskurser.

En eloge till S2 och några av er andra som trots allt försöker hålla en sansad, civiliserad och vänlig ton i tråden.
Citera
2014-11-11, 13:01
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51Ersa
Ett par upplysningar
Under våren och sommaren hade jag betydligt bättre saker för mig än att följa denna tråd. Den präglas ju allt som oftast av självutnämnda Stora Tänkares trista käbbel och förment Djupa Analyser. Då jag från början gick in i tråden var min förhoppning att den skulle ägnas åt att öppet och förutsättningslöst söka en förklaring till BJ:s försvinnande, lite i den anda som Åke T (polis 2) arbetade. Inte att tråden skulle användas till att med alla medel få sista ordet och VINNA en meningslös seger i en FB-debatt. Men det är kanske just det FB handlar om, jag har bara missförstått?

Nåväl, nu i novembermörkret har jag tittat tillbaka i tråden och hittat några intressanta inlägg. Dessutom ett par frågor jag själv kan upplysa om:

På I5 (Jämtlands fältjägarregemente) gjorde vi en högst vanlig värnpliktstjänstgöring, det var ingen elitutbildning. Vi utbildades för att ingå i en s.k. Norrlands skyttebrigad. Det var i princip vanligt infanteri, men med specialträning för snö, fjäll och norrländska förhållanden. Till exempel mer skidtolkning efter bandvagn i fjällen, mindre cykeltolkning på väg. Regementet hade tre skyttekompanier, ett granatkastarkompani, ett livkompani och ett malajkompani. Vid livkompaniet utbildades underofficerare. De hade längre utbildningstid. "Malajerna" (har glömt den korrekta beteckningen) arbetade med diverse sysslor på regementet. De fick ingen plats i krigsorganisationen och gjorde inte repövningar. Det kunde räcka med små, knappast märkbara "fel" för att bli malaj istället för soldat. Men Bosse hade inte uppvisat sådana fel, han låg på Refsunds skyttekompani, och var alltså uttagen till fullt krigsduglig menig skyttesoldat, eller möjligen gruppbefäl (furir).

En annan diskussion gällde BJ:s förmögenhet och bouppteckningarna. Gubbrora undrade t.ex. om värdet av den del av en fastighet som fadern ägde. Som framgår av inlägg #549 har jag bouppteckningarna efter föräldrarna. (Taxerings-)värdet av 1/4 av fastigheten Brynhild 1, Dragarbrunnsgatan i Uppsala var 120 750. Totalt fanns 270 000 i boet efter föräldrarna. Värdeökningen till ca 400 000 vid tiden för BJ:s försvinnande 1976 är nog ganska normal. Fastigheten såldes av allt att döma och värdet placerades i aktier och bankmedel, i övrigt gjorde BJ knappast några vidlyftiga affärer med arvet. Ökningen till 1.4 milj i bouppteckningen efter BJ 1988 (efter far och dotter Haglinds förvaltning) är också fullt rimlig för 80-talet, med hög inflation och stigande börskurser.

En eloge till S2 och några av er andra som trots allt försöker hålla en sansad, civiliserad och vänlig ton i tråden.
Handräckningsvärnpliktig. Den korrekta benämningen var handräckningsvärnpliktig. Malaj duger dock gott.

Nej, att bli malaj behöver precis som du skriver inte innebära något större fel. Det kan ha varit någon liten skitsak. Dock så är det väl nästan oundvikligt att den gruppen blir föraktad då det trots allt bygger på någon sorts defekt att hamna där (inklusive förståndsmässiga defekter).

Din beskrivning av regementet är mycket intressant och välskrivet.

För övrigt kan man väl säga att en tråd inte är starkare än summan av dess skribenter. Om du tycker att det är dålig kvalité på innehållet så kan du ju faktiskt höja den genom att närvara med skriverier.
Citera
2014-11-11, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mer insikt i hur Bosse var som person.

Citat:
Ursprungligen postat av 51Ersa
Ett par upplysningar

Tack för dina alltid intressanta och upplysande inlägg. Ligger mycket i det som du tar upp i den första delen av ditt långa inlägg.

Du som kom att träffa Bosse under er gemensamma värnpliktstid, kan naturligtvis uttala dig bättre om BJ som person än t. ex. jag själv som aldrig kom att träffa honom.

I ett eller flera andra inlägg har du förut berättat om den här tiden. En sak som jag inte minns om det har tagits upp förut och som jag vill fråga dig om. Skulle det ha tagits förut så spelar det ingen roll om det skrivs igen.

Under er fritid, kommer du då ihåg om Bosse var ute i skog och mark och gick? Han tyckte ju om detta att vara ute i naturen med kartor. Om du har minne av detta, minns du då om han var ute ensam eller om andra från skyttekompaniet var ute tillsammans med honom?

Under denna tid minns du om det var någon/några som han speciellt umgicks med eller om han s. a. s "höll sig på sin kant"?

Inga svar som löser fallet med den försvunne brevbäraren. Vill bara få så mycket insikt som möjligt i hur Bosse var som person.
Citera
2014-11-12, 09:48
Medlem
Vi som vill hålla en konstruktiv diskussion här får väl hålla oss till att diskutera med varandra.
En fråga som jag verkligen skulle vilja återkomma till gäller den biljett BJ löste från Thorildsplan. Enligt AS fanns en SL-remsa (s.k. femtonkort) bland hans tillhörigheter, men jag har för mig att vi någonstans här har sett en kopia av biljetten och att det var en lös biljett. I så fall är det anmärkningsvärt. Eftersom han bodde alldeles bredvid jobbet hade han säkert inget månadskort men självklart köpte han remsor, så pass mycket åkte han ju ändå t-bana. Om remsan nu var slut och han bara köpte en lös biljett tyder det verkligen på att han visste att han inte skulle åka t-bana igen på mycket länge (aldrig?).
Jag vet att den här diskussionen har varit uppe tidigare men S2 kanske minns hur det var.
Citera
2014-11-12, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosses 15-kort.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Vi som vill hålla en konstruktiv diskussion här får väl hålla oss till att diskutera med varandra.
En fråga som jag verkligen skulle vilja återkomma till gäller den biljett BJ löste från Thorildsplan. Enligt AS fanns en SL-remsa (s.k. femtonkort) bland hans tillhörigheter, men jag har för mig att vi någonstans här har sett en kopia av biljetten och att det var en lös biljett. I så fall är det anmärkningsvärt. Eftersom han bodde alldeles bredvid jobbet hade han säkert inget månadskort men självklart köpte han remsor, så pass mycket åkte han ju ändå t-bana. Om remsan nu var slut och han bara köpte en lös biljett tyder det verkligen på att han visste att han inte skulle åka t-bana igen på mycket länge (aldrig?).
Jag vet att den här diskussionen har varit uppe tidigare men S2 kanske minns hur det var.

Det är riktigt att Bosse hade inget månadskort på SL utan ett s. k. 15-kort. Detta 15-kort kom sedan att hittas hemma i hans bostad.

Det finns mycket riktigt en bild på två SL-kuponger liggande i snön på en t-baneperrong. Detta verkar vara ett fotomontage och finns publicerat i SvD söndagen den 15 mars 1981 på sidan 8.
Citera
2014-11-12, 14:44
Medlem
Jag trodde att de kanske var hämtade från polisens material men det är de alltså inte. Jag minns att jag hörde i samband med försvinnandet att han köpte en ny remsa för den resan. Vet inte varifrån, kanske stod det i den första Gnistanartikeln.
Ska fråga Åke W om det, har ni något annat ni vill att jag ska fråga om så passa på.
Citera
2014-11-12, 17:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
15-kort.

Citat:
Jag trodde att de kanske var hämtade från polisens material men det är de alltså inte. Jag minns att jag hörde i samband med försvinnandet att han köpte en ny remsa för den resan. Vet inte varifrån, kanske stod det i den första Gnistanartikeln.
Ska fråga Åke W om det, har ni något annat ni vill att jag ska fråga om så passa på.

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Jättebra att du tar upp detta med ÅW. Vet inte om han har så mycket mera att berätta men man kan ju alltid hoppas. Däremot är det förstås av stort intresse om du skulle lyckas få kontakt med MN.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-12 kl. 17:58.
Citera
2014-11-12, 21:47
Medlem
Citat:

Förutom att instämma i S2:s frågor som berör olyckshypotesen (tex. om han visste om Bosse hade utrustning för friluftsliv) så är följande av intresse:
  • Adressboken, Har ÅW sett den? Att få dess existens bekräftad vore av godo.
  • Bosses arbete på posten, vilket årtal började Bosse? Var Bosse tjänstledig/borta från arbetet under någon längre tidsperiod?
  • Vet ÅW nått om Bosses universitetsstudier?
  • Vet ÅW nått om Gråhårsmannen?
  • Vet ÅW nått om Bosses besök på Albaniens ambassad?
  • Bosse som person sedd med dagens ögon, skulle Bosse ha kunnat haft någon diagnos?
  • PH:s agerande under utredningen av Bosses försvinnande, var han omdömeslös/slarvig, agerade egennyttigt eller agerade han med övertygelse om att Bosse för alltid skulle vara borta?
  • Känner ÅW till några fler som var bekanta med Bosse?
  • Upplevde eller hörde ÅW något nån gång om att Bosse kände eller känt sig hotad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in