2014-11-12, 23:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bra och intressanta frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Förutom att instämma i S2:s frågor som berör olyckshypotesen (tex. om han visste om Bosse hade utrustning för friluftsliv) så är följande av intresse:
  • Adressboken, Har ÅW sett den? Att få dess existens bekräftad vore av godo.
  • Bosses arbete på posten, vilket årtal började Bosse? Var Bosse tjänstledig/borta från arbetet under någon längre tidsperiod?
  • Vet ÅW nått om Bosses universitetsstudier?
  • Vet ÅW nått om Gråhårsmannen?
  • Vet ÅW nått om Bosses besök på Albaniens ambassad?
  • Bosse som person sedd med dagens ögon, skulle Bosse ha kunnat haft någon diagnos?
  • PH:s agerande under utredningen av Bosses försvinnande, var han omdömeslös/slarvig, agerade egennyttigt eller agerade han med övertygelse om att Bosse för alltid skulle vara borta?
  • Känner ÅW till några fler som var bekanta med Bosse?
  • Upplevde eller hörde ÅW något nån gång om att Bosse kände eller känt sig hotad?

Ja, det är bra och intressanta frågor. Att få den mycket omtalade adressbokens existens ev. bekräftad vore verkligen mycket värt.

Bosse började att arbeta på posten redan den 14 juni 1965 som sommarvikarie. Kanske arbetade han även under jullovet? Vilket postkontor han började på vet jag inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-12 kl. 23:35.
Citera
2014-11-13, 12:49
Medlem
Har tagit upp frågan om Island igen. Thorvaldur Th. som jag träffade i Albanien 1979 i en
delegation hade kollat med f.d. ordföranden som bara kom ihåg att han träffat någon från
Svensk-albanska, men vad de pratat om kom han inte ihåg. Det är osannolikt att det skulle
varit någon annan än Bosse, vem annars i SV-alb skulle rest till Island. Nu skulle Th.Th. ta kontakt med den dåvarande sekreteraren för att höra om det fanns mer att hämta där. Så jag väntar på det.
Ett par andra kontakter här i Sverige försöker jag (vi) också etablera, med lite tur kommer det att gå.
Kan för övrigt bekräfta sign. Hoxhas anknytning till Svensk-albanska under tidigt 70-tal, det är som han berättar. Ev. tvivel är nu undanröjda genom kontakt.
Citera
2014-11-13, 13:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Åtminstone tre personer i tråden träffade BJ.

[quote=Veriori|51086992]Har tagit upp frågan om Island igen. Thorvaldur Th. som jag träffade i Albanien 1979 i en
delegation hade kollat med f.d. ordföranden som bara kom ihåg att han träffat någon från
Svensk-albanska, men vad de pratat om kom han inte ihåg. Det är osannolikt att det skulle
varit någon annan än Bosse, vem annars i SV-alb skulle rest till Island. Nu skulle Th.Th. ta kontakt med den dåvarande sekreteraren för att höra om det fanns mer att hämta där. Så jag väntar på det.
Ett par andra kontakter här i Sverige försöker jag (vi) också etablera, med lite tur kommer det att gå.
Kan för övrigt bekräfta sign. Hoxhas anknytning till Svensk-albanska under tidigt 70-tal, det är som han berättar. Ev. tvivel är nu undanröjda genom kontakt.[/QUOTE]

Mycket bra att du försöker få fram mera genom dina kontakter ang. Bosses besök på Island. Hoppas att den dåvarande sekreteraren har information att delge dig.

Vad bra! Då är dessa ev. tvivel undanröjda ang. skribenten Hoxha. Då är ni nu åtminstone tre st. i tråden som kom att träffa Bosse personligen. Viktigt att det finns skribenter som deltar i tråden som själva hade att göra med den försvunne brevbäraren.
Citera
2014-11-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är nog detta scenario jag personligen tror mest på. Bosse kom att bli indragen i något som han inte skulle ha fått insikt i.

Som jag förut vid ett flertal tillfällen har skrivit, så tror jag att han kom att få denna insikt p. g. a. sina goda kunskaper i det albanska språket samt att han bodde just i Stockholm. När Bosse väl upptäckte vad det var han var indragen i så var det försent att dra sig ur det hela.

Skulle detta scenario ev. stämma, så var det helt säkert inte svårt att gömma undan hans kropp. Stockholms län är stort och ev. hitresta torpeder kan mycket väl ha fått hjälp av personer boende i Stockholm.

Jag tror alltså mest på att BJ fick insikter i saker och ting som var mycket farliga att känna till. Detta kom att göra honom till en "osäkerhetsfaktor". Alla visste att Bosse var tystlåten och förtegen av sig. Dock gick det inte att det skulle förbli på detta sätt i all evighet. Han kom därmed att bli ett problem för någon/några. Uppstår problem måste dessa lösas. Det har alltid funnits kunniga och erfarna "problemlösare".

Vi får inte heller glömma att nämna återigen om att Bosse ev. kan ha haft kopplingar till K55 under 1975-76? Han hade i a f en koppling till denna adress i det tidiga 1970-talet.
Den här tråden är gigantisk, massor av tid och arbete har lagts ned på den. Har det hittills kommit fram någonting som pekar på:
1. att Bosse "fick insikter i saker och ting som var mycket farliga att känna till"?
2. att Bosse velat "dra sig ur" någonting?
3. att Bosse var "ett problem för någon/några"?
4. att "torpeder har rest hit" för att ta hand om Bosse?
5. att någon har "gömt undan hans kropp"?

Angående Wiberg, så vore det bästa om någon bad honom besvara frågor direkt i tråden, istället för via ombud.
Citera
2014-11-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Den här tråden är gigantisk, massor av tid och arbete har lagts ned på den. Har det hittills kommit fram någonting som pekar på:
1. att Bosse "fick insikter i saker och ting som var mycket farliga att känna till"?

Angående Wiberg, så vore det bästa om någon bad honom besvara frågor direkt i tråden, istället för via ombud.

På punkt 3 har du potentiellt fel. Det finns uppgifter som ger relativt otvetydiga fakta om att det förekom våld direkt kopplat till den typ av aktiviteter med det budskap Bosse höll på med. Dock var detta våld INTE riktat mot Bosse.

I övrigt håller jag med dig i det du skriver.
Citera
2014-11-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
På punkt 3 har du potentiellt fel. Det finns uppgifter som ger relativt otvetydiga fakta om att det förekom våld direkt kopplat till den typ av aktiviteter med det budskap Bosse höll på med. Dock var detta våld INTE riktat mot Bosse.
Jag har själv pekat på just händelsen med L-EM som det mest intressanta spåret att följa, eftersom denna typ av konflikt bevisligen har funnits, men det var knappast detta som S2 tänkte på i sin fantasifulla beskrivning med hitresta torpeder etc. Men visst, jag kunde formulerat fråga 3 bättre.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2014-11-13 kl. 17:55.
Citera
2014-11-13, 20:17
Medlem
Citat:

Jag svarar NEJ, på samtliga punkter 1-5. Att L-EM attackerades av exilalbaner vid ett tillfälle har dock enligt min mening oerhört marginell betydelse för fallet Bosse. Vi vet ju inte heller detaljerna kring incidenten med L-EM; vad som föranlett händelsen etc.

Beträffande Wiberg håller jag med dig. Han har ju medverkat i radio och tidningar avseende fallet Bosse, så att svara direkt i tråden torde väl inte vara något problem för honom.
Citera
2014-11-13, 20:36
Medlem
En del personer tvivlar på, att det skulle kunna komma fram nya fakta i fallet Bosse. Självfallet är det svårt efter så väldigt lång tid. Sedan vet jag inte hur vanligt det är, att personer omkring 65 surfar på nätet och deltar i webbdiskussioner. Dock har ju en del ur Bosses generation, och äldre, uppenbarligen skrivit en del här. Det finns ju en chans, om än liten, att andra, som träffat Bosse, hittar tråden.
Citera
2014-11-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Att L-EM attackerades av exilalbaner vid ett tillfälle har dock enligt min mening oerhört marginell betydelse för fallet Bosse. Vi vet ju inte heller detaljerna kring incidenten med L-EM; vad som föranlett händelsen etc.
Det är ju i den änden man behöver börja.
Citera
2014-11-13, 22:30
Medlem
Citat:
Det är ju i den änden man behöver börja.

Jag håller med psykosomalisk här. Även om det kan vara av marginell betydelse kan det också vara, och har bevisligen varit, ett spår som fluorerat runt Bosses försvinnande. Man kan ju arbeta med det för att, om man tror att det är av marginell betydelse, kunna avföra det som en möjlighet.
Citera
2014-11-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
En del personer tvivlar på, att det skulle kunna komma fram nya fakta i fallet Bosse. Självfallet är det svårt efter så väldigt lång tid. Sedan vet jag inte hur vanligt det är, att personer omkring 65 surfar på nätet och deltar i webbdiskussioner. Dock har ju en del ur Bosses generation, och äldre, uppenbarligen skrivit en del här. Det finns ju en chans, om än liten, att andra, som träffat Bosse, hittar tråden.
Som 60+are och en av Bosses bekanta känner jag att jag borde kontakta generationskamrater som har träffat honom i olika sammanhang, även om chansen är minimal att det ger något. Har kontaktuppgifter till två jämnåriga grannar från Folkungagatan och till en som politiskt var närstående Bosse och gjorde värnplikt i Östersund. Dessutom till två albaner som möjligtvis kan ha något att tillföra. En av de senare är Mehmet Shehus son, jämnårig med Bosse. Han är skriven på en adress på Södermalm i Stockholm men befinner sig troligen på annan ort, kanske tillbaka i Albanien? Den andre kom till Sverige tillsammans med Shehus son 1979-80. Jag blev bekant med honom på KTH. Han finns fortarande i Sverige.

Tror inte jag orkar kontakta alla dessa, men om någon vill hjälpa till kan jag lämna upplysningar via PM. Återkommer om S2:s frågor till mig.
Citera
2014-11-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 51Ersa
Som 60+are och en av Bosses bekanta känner jag att jag borde kontakta generationskamrater som har träffat honom i olika sammanhang, även om chansen är minimal att det ger något. Har kontaktuppgifter till två jämnåriga grannar från Folkungagatan och till en som politiskt var närstående Bosse och gjorde värnplikt i Östersund. Dessutom till två albaner som möjligtvis kan ha något att tillföra. En av de senare är Mehmet Shehus son, jämnårig med Bosse. Han är skriven på en adress på Södermalm i Stockholm men befinner sig troligen på annan ort, kanske tillbaka i Albanien? Den andre kom till Sverige tillsammans med Shehus son 1979-80. Jag blev bekant med honom på KTH. Han finns fortarande i Sverige.

Tror inte jag orkar kontakta alla dessa, men om någon vill hjälpa till kan jag lämna upplysningar via PM. Återkommer om S2:s frågor till mig.
Du och jag skulle nog ha möjligheter att gräva fram något tillsammans. Förmodligen känner vi varandra också. Vi kan väl höras på PM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in