2021-03-12, 15:56
Medlem
"Det är ett intressant ämne. Ett udda intresse, förvisso, men det är en udda tid vi lever i. En hälsning från en som hade mycket kontakter med Bosse - men som ändå ser honom som ganska gåtfull."

Instämmer med dig, Veriori, att detta kanske är ett "udda intresse" men efter att ha fått möta Bosse, låt vara genom andras beskrivningar skriftligt och/eiier muntligt, fastnar man ändå för att en sympatisk, idealistisk person, osjälviskt arbetande för en bättre värld och ett rättvisare samhälle är värd att fundera över efter ett oförklarligt försvinnande.
Citera
2021-03-13, 12:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosse Jansson - en ganska gåtfull person.

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Nu har 45 år förflutit sedan Bosse Jansson försvann. Min minnesbild av honom är stark. Han var ju lång och rödhårig, inget dussinutseende, så han märktes trots att han var lågmäld, blyg och ganska tystlåten. En kille som gjorde ett väluppfostrat intryck men samtidigt klart vänster.
Jag har upphört att spekulera över hans öde. Men hans försvinnande har alla ingredienser till att bli omtalat, att bli stött och blött i nästan ett halvt århundrade. Sundelins bok har gett lite stadga åt diskussionen, Skaraborg 2:s ständiga närvaro och intresse har medverkat till att man gärna går in och kollar tråden då och då. Jag är nu själv 86 år och har fortsatt med kontakterna med den albanska världen, med kulturen och språket. Det är ett intressant ämne. Ett udda intresse, förvisso, men det är en udda tid vi lever i. En hälsning från en som hade mycket kontakter med Bosse - men som ändå ser honom som ganska gåtfull.

Stort tack för ditt inlägg Veriori.

Alltid trevligt att läsa dina inlägg här. Ja det är helt riktigt att fallet med brevbäraren som försvann har alla de ingredienser som behövs för att bli mycket omtalat och diskuterat. Hans försvinnande är ett av de svenska olösta försvinnanden som intresserar mig mest.

Den sista meningen i ditt inlägg tycker jag säger allt. Fastän du hade mycket kontakter med Bosse så anser du honom som en ganska gåtfull person. Även om du hade mycket kontakt med honom så lärde du aldrig riktigt känna honom.
Citera
2021-03-13, 16:13
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag läste klart boken ”Brevbäraren som försvann” av Anders Sundelin samtidigt som jag följde försvinnandet (och uppklarandet) av Deniz Arda. Hela tiden hade jag en känsla av att de båda fallen var mycket lika.

Två ensamma, men långa och sympatiska män som brinner för sina specialintressen. Båda försvinner från välstädade lägenheter med låsta dörrar. I lägenheterna ligger deras nycklar, pass och kontanter kvar.

Den ena hittades, den andra förblev gömd. Jag vet vad jag tror hände Bosse i alla fall.

Genomgående i boken framkommer att familjen led av problem, fadern hade psykiska problem och sonen flyttade runt innan han återvände efter pappans död. Bosse mådde nog inte särskilt bra men försökte kanske döva smärtan med resor och en brinnande kamp. Precis som Deniz. Båda hade en spännande och fantasieggande bakgrund, men sanningen är sällan så spännande när unga ”speciella” män försvinner. Bosse var enligt mig lika lite spion som Deniz. Han var bara en vilsen själ som sökte ett syfte i livet.

Jag är, efter att ha läst boken, och efter att ha följt Deniz försvinnande, övertygad om att han tog sitt liv på en plats där han aldrig återfanns.

Och varför bokar man en resa om man tänker dö?
Citera
2021-03-13, 16:32
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Och varför bokar man en resa om man tänker dö?

Jadu, det är verkligen inte ovanligt. Deniz hade ju packat sin väska för ett uppdrag också. Förmodligen för att självmordet sker impulsartat, för att de haft en bra dag med framtidshopp när de bokade resan, för att de inte tagit beslutet ännu när de bokade resan, för att man helt enkelt gör vardagliga saker fram tills man tar sitt liv. Många diskar, tvättar sina kläder och lägger i ordning plånbok och viktiga papper och sånt innan.

Finns ju folk som planerat semestrar och allt möjligt kul innan de tar sitt liv.

"Innan han dog hade han fått ett nytt jobb som han såg fram emot. Han älskade att se sig om i världen och resa och planerade tillsammans med sin mamma hur han skulle kunna skapa sin alldeles egna restaurang"
https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/0EReGA/mathias-bror-tog-sitt-liv--nu-berattar-han-om-sorgen

"Så sent som dagen innan han tog sitt liv pratade de om hur skönt det skulle bli att resa bort.
– Han var den sista människan jag trodde skulle kunna göra något sådant."
https://www.resume.se/alla-nyheter/baramanniska/jobbstressen-blev-peters-dod/

"Det var välstädat och ombonat.
– Hon hade lagt i en tvätt med underkläder också. Och jag tänkte att hon ville väl inte att någon ska behöva ta hand om hennes skitiga underkläder. Men jag slängde tvätten, jag kunde ju inte stå och hänga upp hennes underkläder, det hade varit helt absurt"
https://www.expressen.se/nyheter/qs/tove-24-tog-sitt-liv-forlat-jag-alskar-er-villkorslost/

Här en som tog sitt liv PÅ semester med sin vänner:
"Men under en semesterresa med några vänner begick mannen plötsligt självmord".
https://www.folkbladet.nu/2009-07-23/man-tog-ovantat-sitt-liv

Självmord är inte rationella.
Senast redigerad av Hamsterboll 2021-03-13 kl. 16:36.
Citera
2021-03-13, 16:54
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jadu, det är verkligen inte ovanligt. Deniz hade ju packat sin väska för ett uppdrag också. Förmodligen för att självmordet sker impulsartat, för att de haft en bra dag med framtidshopp när de bokade resan, för att de inte tagit beslutet ännu när de bokade resan, för att man helt enkelt gör vardagliga saker fram tills man tar sitt liv. Många diskar, tvättar sina kläder och lägger i ordning plånbok och viktiga papper och sånt innan.

Finns ju folk som planerat semestrar och allt möjligt kul innan de tar sitt liv.

"Innan han dog hade han fått ett nytt jobb som han såg fram emot. Han älskade att se sig om i världen och resa och planerade tillsammans med sin mamma hur han skulle kunna skapa sin alldeles egna restaurang"
https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/0EReGA/mathias-bror-tog-sitt-liv--nu-berattar-han-om-sorgen

"Så sent som dagen innan han tog sitt liv pratade de om hur skönt det skulle bli att resa bort.

– Hon hade lagt i en tvätt med underkläder också. Och jag tänkte att hon ville väl inte att någon ska behöva ta hand om hennes skitiga underkläder. Men jag slängde tvätten, jag kunde ju inte stå och hänga upp hennes underkläder, det hade varit helt absurt"
https://www.expressen.se/nyheter/qs/tove-24-tog-sitt-liv-forlat-jag-alskar-er-villkorslost/

Nej självmord är inte rationella men om man ser till de omständigheter som fanns runt Bosse vid tiden för hans försvinnande så är inte självmord högst på min lista. Polisutredningen var dessutom så usel att jag misstänker att utredaren visste vad som hänt Bosse men att han lade locket på. Kanske efter vissa påtryckningar.
Citera
2021-03-13, 17:18
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Nej självmord är inte rationella men om man ser till de omständigheter som fanns runt Bosse vid tiden för hans försvinnande så är inte självmord högst på min lista. Polisutredningen var dessutom så usel att jag misstänker att utredaren visste vad som hänt Bosse men att han lade locket på. Kanske efter vissa påtryckningar.

Håller med om att polisutredningen var usel och tror också att utredaren visste vad som hänt. Men tror fortfarande på självmord men att polisutredaren ville att det skulle förbli olöst då dottern fick hyra lägenheten.
Citera
2021-03-13, 17:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte ens en polisutredning värd namnet.

Citat:

Det fanns inte ens en polisutredning värd namnet.

I stort sett bedrevs ingen polisutredning då PH ledde den s. k. utredningen. Har aldrig dess bättre sett något liknande. Tror att det mycket väl fanns påtryckningar som gjorde att PH mer eller mindre "satt av" tiden. Verkar ha varit viktigt att tiden hade sin gilla gång.
Citera
2021-03-13, 18:30
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det fanns inte ens en polisutredning värd namnet.

I stort sett bedrevs ingen polisutredning då PH ledde den s. k. utredningen. Har aldrig dess bättre sett något liknande. Tror att det mycket väl fanns påtryckningar som gjorde att PH mer eller mindre "satt av" tiden. Verkar ha varit viktigt att tiden hade sin gilla gång.

Javisst och en sån erfaren utredare som han faktiskt var? Jag menar..det FANNS ju en risk att Bosse kunde kommit tillbaka och hur kunde han då låta sin dotter bo där? Om han inte var säker på att han var borta för alltid? Det skulle ju varit helt befängt.
Senast redigerad av Crime-boy2 2021-03-13 kl. 18:33.
Citera
2021-03-13, 18:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Med den allra största sannolikhet kände PH till vad som hade hänt.

Citat:
Javisst och en sån erfaren utredare som han faktiskt var? Jag menar..det FANNS ju en risk att Bosse kunde kommit tillbaka och hur kunde han då låta sin dotter bo där? Om han inte var säker på att han var borta för alltid? Det skulle ju varit helt befängt.

PH måste ha känt till Bosse aldrig skulle återkomma och därmed var det "fritt fram".

Både gällande att han inte brydde sig att försöka utreda försvinnandet samt att hans äldsta dotter fick bo där.
Citera
2021-03-14, 07:58
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Citat:
Håller med om att polisutredningen var usel och tror också att utredaren visste vad som hänt. Men tror fortfarande på självmord men att polisutredaren ville att det skulle förbli olöst då dottern fick hyra lägenheten.

Om man läser tråden om Deniz så ser man enkelt paralleller till den här tråden. En del skribenter vill att det ska finnas en "spännande förklaring" Deniz är på ett hemligt uppdrag, blivit mördad av främmande makt alternativt sökt en tjänst utomlands med bäring på hans speciella kompetens.

På samma sätt är det i den här tråden. Bosse har blivit mördad av någon säkerhetstjänst alternativt någon fristående organisation som är antikommunistisk.

Det skribenterna i dessa fall missar är att det i Deniz fall finns betydligt mer kompetenta aktörer inom Svenska försvaret som skulle kunna utföra uppdrag utomlands. Om Denis vill arbeta för någon annan organisation är det bara att säga upp sig fån försvaret och ta ett nytt jobb.

I Bosses fall har man pekat ut i stort sätt alla säkerhetstjänster som finns som ansvariga för mordet. Allt från CIA till Sigurimi via Kgb, Stasi samt Säpo. Problemet är att man aldrig kunnat besvara frågan Varför? Man har heller inte kunnat visa på något enda exempel liknande Bosses dvs där utländska säkerhetstjänster mördat obetydliga medborgare i deras hemländer.

Beträffande polisutredningen så finns det inget att utreda. Det är inte olagligt att försvinna. Om polisen har anledning att misstänka brott eller sjukdom så blir det ett omedelbart pådrag. Men i Bosses fall är inte detta aktuellt med andra ord finns inget att utreda.
Citera
2021-03-14, 08:40
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Om man läser tråden om Deniz så ser man enkelt paralleller till den här tråden. En del skribenter vill att det ska finnas en "spännande förklaring" Deniz är på ett hemligt uppdrag, blivit mördad av främmande makt alternativt sökt en tjänst utomlands med bäring på hans speciella kompetens.

På samma sätt är det i den här tråden. Bosse har blivit mördad av någon säkerhetstjänst alternativt någon fristående organisation som är antikommunistisk.

Det skribenterna i dessa fall missar är att det i Deniz fall finns betydligt mer kompetenta aktörer inom Svenska försvaret som skulle kunna utföra uppdrag utomlands. Om Denis vill arbeta för någon annan organisation är det bara att säga upp sig fån försvaret och ta ett nytt jobb.

I Bosses fall har man pekat ut i stort sätt alla säkerhetstjänster som finns som ansvariga för mordet. Allt från CIA till Sigurimi via Kgb, Stasi samt Säpo. Problemet är att man aldrig kunnat besvara frågan Varför? Man har heller inte kunnat visa på något enda exempel liknande Bosses dvs där utländska säkerhetstjänster mördat obetydliga medborgare i deras hemländer.

Beträffande polisutredningen så finns det inget att utreda. Det är inte olagligt att försvinna. Om polisen har anledning att misstänka brott eller sjukdom så blir det ett omedelbart pådrag. Men i Bosses fall är inte detta aktuellt med andra ord finns inget att utreda.

Hur kunde man då utesluta brott eller sjukdom i början av utredningen? När ingen visste vad som hänt? Man kunde förstås utesluta sjukdom till en viss del genom att kolla sjukhusen om han hamnat där men i övrigt kunde vad som helst hänt. Så vad menar du med att det inte var aktuellt i Bosses fall? En utredning ska göras förutsättningslöst om den ska göras.
Citera
2021-03-15, 11:13
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexen
Hur kunde man då utesluta brott eller sjukdom i början av utredningen? När ingen visste vad som hänt? Man kunde förstås utesluta sjukdom till en viss del genom att kolla sjukhusen om han hamnat där men i övrigt kunde vad som helst hänt. Så vad menar du med att det inte var aktuellt i Bosses fall? En utredning ska göras förutsättningslöst om den ska göras.

Eftersom Bosse såvitt känt inte rörde sig i kriminell eller missbrukar kretsar fanns det naturligtvis inga skäl att misstänka mord. Han umgänge bestod i allt väsentligt av välartade kommunister. Dom slår sällan ihjäl "kamrater". Återigen, att försvinna är inget brott och behöver inte föranleda någon utredning.

Läs gärna boken Min man försvann av Gunilla Söderholm så kan du läsa om ett exempel på hur polisen kan agera när det inte föreligger misstanke om brott mot den försvunne.

Det egendomliga är inte polisen agerande utan snarare hur likgiltigt han "kamrater" verkar vara inför försvinnandet. Framför allt för Svensk-Albanska borde försvinnandet vållat en del problem.

Personer inom såväl SKP som Svensk-Albanska hade utomordentliga kontakter inom media så om man velat hade det varit enkelt att få uppmärksamhet. Men man valde att inter göra någonting, varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in