2015-01-31, 14:36
Medlem
[Strange Days]s avatar
Lyssnade idag SR:s på dokumentär om Bosse Janssons försvinnande och hittade sedan denna här tråden när jag började söka lite info på nätet om det hela. Ett mycket fascinerande fall som - om inte annat - är klippt och skuret som underlag för en saftig spionroman.

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden, men tänkte ändå dela med mig av mina tankar...

Personligen anser jag att mycket talar för att det inte rör sig om ett naturligt försvinnande, och frågan som restes i början av tråden om det kunde bevisas att det faktiskt var Bosse som hade lämnat kvar SL-biljetten och plånboken i lägenheten är kanske den mest intressanta frågeställningen av dem alla. Varför lämnas dessa föremål kvar medan Bosses adressbok var spårlöst borta?

Just den försvunna adressboken kan vara nyckeln till svaret på vad som kan ha hänt.

Jag tror att teorin om Bosse som uppgiftslämnare till något västligt underrättelseorgan förefaller vara den mest rimliga anledningen till försvinnandet med tanke på hans kunskapsområde och involvering i prokommunistiska kretsar. Hans tystlåtenhet kring sitt privatliv samt hans många resor till både östländer och NATO-länder kan vara en indikation som pekar mot detta, eller som eventuellt pekar på att han kanske till och med var dubbelagent.

Min personliga teori kring försvinnandet är att någon av de som Bosse höll mer frekvent kontakt med har kommit honom på spåren, någon som eventuellt har haft kopplingar till det albanska underrättelseorganet, vilka då har handlat därefter och sett till att han har bragts om livet. Därav den försvunna adressboken. Personen eller personerna som låg bakom bortförandet ville helt enkelt göra livet svårare för utredarna att lyckas spåra vilka Bosse hade haft kontakt med.

Angående den välstädade lägenheten så kan detta eventuellt också vara en intressant ledtråd i det hela.

Vet man om Bosse var lika ordentlig och välstädad i den föreningsverksamhet han var involverad i, eller i sin natur rent allmänt?
Senast redigerad av [Strange Days] 2015-01-31 kl. 14:38.
Citera
2015-01-31, 21:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände i Svensk-albanskas lokal i Kristineberg 1976-04-03?

Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Lyssnade idag SR:s på dokumentär om Bosse Janssons försvinnande och hittade sedan denna här tråden när jag började söka lite info på nätet om det hela. Ett mycket fascinerande fall som - om inte annat - är klippt och skuret som underlag för en saftig spionroman.

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden, men tänkte ändå dela med mig av mina tankar...

Personligen anser jag att mycket talar för att det inte rör sig om ett naturligt försvinnande, och frågan som restes i början av tråden om det kunde bevisas att det faktiskt var Bosse som hade lämnat kvar SL-biljetten och plånboken i lägenheten är kanske den mest intressanta frågeställningen av dem alla. Varför lämnas dessa föremål kvar medan Bosses adressbok var spårlöst borta?

Just den försvunna adressboken kan vara nyckeln till svaret på vad som kan ha hänt.

Jag tror att teorin om Bosse som uppgiftslämnare till något västligt underrättelseorgan förefaller vara den mest rimliga anledningen till försvinnandet med tanke på hans kunskapsområde och involvering i prokommunistiska kretsar. Hans tystlåtenhet kring sitt privatliv samt hans många resor till både östländer och NATO-länder kan vara en indikation som pekar mot detta, eller som eventuellt pekar på att han kanske till och med var dubbelagent.

Min personliga teori kring försvinnandet är att någon av de som Bosse höll mer frekvent kontakt med har kommit honom på spåren, någon som eventuellt har haft kopplingar till det albanska underrättelseorganet, vilka då har handlat därefter och sett till att han har bragts om livet. Därav den försvunna adressboken. Personen eller personerna som låg bakom bortförandet ville helt enkelt göra livet svårare för utredarna att lyckas spåra vilka Bosse hade haft kontakt med.

Angående den välstädade lägenheten så kan detta eventuellt också vara en intressant ledtråd i det hela.

Vet man om Bosse var lika ordentlig och välstädad i den föreningsverksamhet han var involverad i, eller i sin natur rent allmänt?

Ett mycket intressant inlägg!

Det har aldrig någonsin gått att bevisa på något sätt att Bosse överhuvudtaget gjorde resan med t-bana Kristineberg-Medborgarplatsen lördag eftermiddag den 3 april 1976. Inga vittnen har i a f framträtt att de skulle ha sett honom denna lördag eftermiddag. Vare sig under den här resan eller på Folkkungagatan.

Vad som än kom att hända Bosse, så behöver det faktiskt inte ha varit i hans lägenhet utan i Svensk-albanskas lokal, efter att P.L. lämnade lokalen, som något hände som gjorde att Bosse försvann. Vilket jag också har tagit upp i ett flertal inlägg. P.L. är den siste person som kom att se Bosse - som vi känner till!

Denna försvunna kombinerade adress- och anteckningsboken kan helt riktigt mycket väl vara gåtans nyckel! Även om det tyvärr inte går att bevisa att Bosse ägde en sådan så naturligtvis gjorde han det. Bosse hade säkert mycket att komma ihåg och hade säkert många politiska "järn i elden". Även om han var mycket intelligent, så hade han säkert saker och ting att göra som han helt enkelt inte bara fick glömma.

Gick det till på detta sätt, så måste man säga att dessa personer lyckades! Bosses oförklarliga försvinnande kom aldrig att bli något mera än - just ett olöst försvinnande! Jag tror att det var ett flertal personer som "tog hand" om Bosse. Kanske kom han att bli ett "problem" som måste "lösas"?

Min personliga uppfattning är att landet Albanien var inblandat i denne brevbärares permanenta försvinnande! Vem var "Gråhårsmannen"? Vad ville han Bosse tidigt på morgonen?

När det gäller hans välstädade lägenhet så delade inte riktigt hans kusin den uppfattningen. Inte att den var direkt ostädad men det fanns bl. a. böcker liggande lite varstans. Även om hon tyckte att Bosse inte hade ordning på sitt bibliotek så hade han det. Han visste direkt var han hade den eller den boken och kunde snabbt ta fram en specifik bok.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-31 kl. 21:33.
Citera
2015-01-31, 21:36
Medlem
Strange Days inlägg är verkligen intressant, det instämmer jag i. En ny debattör som gjort sig mödan att plöjas igenom det numera mycket omfattande materialet och dra slutsatser.
Till Hoxha: Vad klasskamrater kan bidra till är ev. upplysningar om Bosses läggning och särdrag. Om han verkade plågas av depressioner under skoltiden. Ev. relationer till motsatta könet. Det är det som jag spontant kommer på. Fint att du åtar dig detta, Hoxha.
Jag läser en bok med ett ouppklarat försvinnande som bakgrund - det finns många sådana böcker - av Åke Edwardson. Då börjar jag leka med tanken: Hur skulle det vara om några av våra främsta kriminalförfattare finge ge sig in på fallet Bosse Jansson.... kunde de tillföra något?
Citera
2015-01-31, 21:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur var Bosse som person under hans skoltid?

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Strange Days inlägg är verkligen intressant, det instämmer jag i. En ny debattör som gjort sig mödan att plöjas igenom det numera mycket omfattande materialet och dra slutsatser.
Till Hoxha: Vad klasskamrater kan bidra till är ev. upplysningar om Bosses läggning och särdrag. Om han verkade plågas av depressioner under skoltiden. Ev. relationer till motsatta könet. Det är det som jag spontant kommer på. Fint att du åtar dig detta, Hoxha.
Jag läser en bok med ett ouppklarat försvinnande som bakgrund - det finns många sådana böcker - av Åke Edwardson. Då börjar jag leka med tanken: Hur skulle det vara om några av våra främsta kriminalförfattare finge ge sig in på fallet Bosse Jansson.... kunde de tillföra något?

Helt riktigt Veriori. Skribenten Strange Days inlägg är verkligen både intressant och genomtänkt. Behövs verkligen en ny debattör som har gjort sig mödan att läsa igenom en stor del av det numera digra materialet och dra slutsatser.

Jättebra att hoxha kommer att ta kontakt med gamla klasskamrater. Just dessa kamrater skulle ev. kunna upplysa oss om hur Bosse var som person redan på den här tiden. Ingen kan säga detta helt säkert om det var på det sättet som många av oss tror. Det vore bra att få detta bekräftat eller inte bekräftat.
Citera
2015-02-01, 11:29
Medlem
Uppskattar också Strange Days inlägg. Vi verkar tänka ganska lika om Bosses öde och förehavanden.
Ang lägenheten: den måste ju varit pedantiskt välstädad om ett par utslängda tofflor märktes så väl. Hemma hos mig skulle ingen lägga märke till det kan jag försäkra. Både Åke W och Martin N kände ju honom och ingen av dem har reagerat på att det skulle varit något märkligt med att den var så välstädad. Även om någon varit inne där efter hans försvinnande (inte osannolikt) tror jag heller inte att de skulle städat den på det sättet efter sig.
Ett lite tvångsmässigt pedanteri stämmer med aspergerdragen vi pratat om tidigare. Dessutom är det vanligt att man försöker bemästra ett inre kaos genom kontroll på omgivningen. I det här fallet skulle det inre kaoset handla om hans svek-eventuellt dubbla svek- i form av angiveri.
Citera
2015-02-01, 13:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förbestämt möte i Kristineberg?

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Även om någon varit inne där efter hans försvinnande (inte osannolikt) tror jag heller inte att de skulle städat den på det sättet efter sig.

Det tror inte jag heller. Dessa personer hade säkert i s f bråttom att lämna Bosse lägenhet så snabbt som möjligt.

När det gäller Bosses resa från Kristineberg tillbaka till Södermalm, så skulle denna ha kunnat ske med bil - även om hans 15-kort var stämplat denna dag.

Några personer, som Bosse kände, kan ha dykt upp i Svensk-albanskas lokaler efter att P.L. lämnade denna och erbjudit Bosse skjuts tillbaka hem. Att han just den här lördagen vistades ute i Kristineberg var säkert inga svårigheter att få fram.

Orsaken kan ha varit ett flertal. Det kan i förväg ha varit ett förbestämt möte? Några kan ha kommit till lokalen under någon för oss okänd anledning?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-02-01 kl. 13:55.
Citera
2015-02-07, 14:49
Medlem
Jag har nu pratat med Y som gick i Bosses klass från realskolan (motsv åk 7) och stor del av gymnasiet.
Han beskrev Bosse som ensam, en person som gick för sig själv och inte delade de andra killarnas intressen som sport, tjejer, mode, musik. Han hadei nga kompisar ich verkade varken vara intresserad av killar eller tjejer.
Han minns honom som en av de ”fattiga”, alltså inte från någon medelklass som de flesta andra i klassen.
Han har aldrig varit hemma hos honom, minns inte att han någonsin sagt något om sin familj, ev. syskon etc. Bosse hade också utseendet emot sig, håret, stor näsa mm.
I sista ring hade han blivit politiskt engagerad, då deltog han i diskussioner med en tydlig vänsteråsikt, men han var ingen agitator. Då hade han också börjat intressera sig för Albanien och för att resa. Möjligen kan han ha varit i Albanien redan sista sommarlovet, i alla fall mins Y att han varit i ett land som ingen annan hade varit i, knappt kände till.
Det här var realksolans matematiska gren, alltså den gymnasielinje som hade mest matte. Jag undrade lite över det, med tanke på Bosses språkbegåvning. Den kände inte Y till. Bosse var ingen stjärna men klarade sig bra i skolan Han hade ett enormt minne.. Idag skulle Y (som själv är läkare) kunna beskriva honom som ”lätt asperger.
Citera
2015-02-07, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosse Jansson - en annorlunda personlighet redan som barn-tonåring.

Citat:
Jag har nu pratat med Y som gick i Bosses klass från realskolan (motsv åk 7) och stor del av gymnasiet.
Han beskrev Bosse som ensam, en person som gick för sig själv och inte delade de andra killarnas intressen som sport, tjejer, mode, musik. Han hadei nga kompisar ich verkade varken vara intresserad av killar eller tjejer.
Han minns honom som en av de ”fattiga”, alltså inte från någon medelklass som de flesta andra i klassen.
Han har aldrig varit hemma hos honom, minns inte att han någonsin sagt något om sin familj, ev. syskon etc. Bosse hade också utseendet emot sig, håret, stor näsa mm.
I sista ring hade han blivit politiskt engagerad, då deltog han i diskussioner med en tydlig vänsteråsikt, men han var ingen agitator. Då hade han också börjat intressera sig för Albanien och för att resa. Möjligen kan han ha varit i Albanien redan sista sommarlovet, i alla fall mins Y att han varit i ett land som ingen annan hade varit i, knappt kände till.
Det här var realksolans matematiska gren, alltså den gymnasielinje som hade mest matte. Jag undrade lite över det, med tanke på Bosses språkbegåvning. Den kände inte Y till. Bosse var ingen stjärna men klarade sig bra i skolan Han hade ett enormt minne.. Idag skulle Y (som själv är läkare) kunna beskriva honom som ”lätt asperger.

Mycket bra arbetat hoxha!

Då har vi fått detta bekräftat som vi har misstänkt, att Bosse redan som barn-tonåring inte hade några kamrater som han umgicks med. Detta har ju också kusinen omnämnt hur modern försökte att skaffa honom kamrater men att hon inte skulle ha varit speciellt framgångsrik.

Det är intressant det som Y har berättat för dig. T. ex. att inte Bosse var någon agitator i sista ring och det kom han heller aldrig att bli senare i livet med tanke på vad andra har berättat som träffade honom. Det land som Y inte kom ihåg namnet på var med stor sannolikhet Albanien.

Bosse var alltså inte någon stjärna samt att han hade ett enormt minne enligt Y. Ja brevbärarens enorma minne har ju framkommit tidigare i tråden.
Citera
2015-02-07, 19:20
Medlem
Citat:

Mycket intressanta uppgifter.

Det här pekar mot att Bosse var annorlunda till sin personlighet, dvs. det stärker andra vittnesuppgifter om Bosse på ett sätt som gör att det med rimlig säkerhet anta att Bosses personlighet hade en annan konstitution än "normalmänniskan".

Så som jag ser det ger det också en viss underbyggnad till självmordshypotesen då psykiska avvikelser är en faktor förknippad med förhöjd risk för självmord.
Citera
2015-02-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Mycket intressanta uppgifter.

Det här pekar mot att Bosse var annorlunda till sin personlighet, dvs. det stärker andra vittnesuppgifter om Bosse på ett sätt som gör att det med rimlig säkerhet anta att Bosses personlighet hade en annan konstitution än "normalmänniskan".

Så som jag ser det ger det också en viss underbyggnad till självmordshypotesen då psykiska avvikelser är en faktor förknippad med förhöjd risk för självmord.

Jag har ju tidigare hävdat att det inte finns något sådant samband men jag kanske får ge mig. Jag hittade bland annat en artikel http://www.autismforum.se/gn/export/download/af_pdf_vad_ar_autism/Depression_hos_personer_med_autism_Ghaziuddin.pdf
som hävdar ett samband mellan autism (inkl Asperger) och depression. Artikeln nämner särskilt livsavgörande händelser som föräldrars död, som en bidragande faktor.

Normalt ser vi ju depression som en av de vanligaste orsakerna till självmord. Är autister undantagna? Hittade också en intressant diskussion på ett forum för folk med a.s. http://www.aspergerforum.se/aspergers-och-sjalvmord-t6968.html
där en författare tror det. Hen menar att man som asperger kan skärma av sig, ”fly in i en bubbla” och tänka på ett mer problemfokuserat och rationellt sätt än andra.
Ja, den här tråden för oss sannerligen långt! Kanske en halv poäng ändå till självmordsmaffian…
Citera
2015-02-08, 15:34
Medlem
Citat:
Kanske en halv poäng ändå till självmordsmaffian…

Nja där håller jag inte med. Självmordsmaffian har hela tiden hävdat sin ståndpunkt utifrån tvetydiga belägg. Styrkan i detta som nu kommer fram är tvåfaldigt.
  1. Dels säger det något om Bosses personlighet som inte är kontextbundet utan nu har vi en bild av Bosses personlighet över ett omfattande tidsspann både från skolåldern, värnplikten, arbetslivet och föreningslivet.
  2. Dels är uttalat av någon som kan förmodas både ha distans till saken och samtidigt besitter en viss kompetens att uttala sig i frågan.

Inget av ovanstående har självmordsmaffian lyckats med utan de har hela tiden agerat på sin övertygelse. Det är framförallt personer som inte ingått i självmordsmaffian som sett behovet av empiriskt underlag för att inte bara tycka i fallet.
Citera
2015-02-09, 12:30
Medlem
Liksom ni andra tycker jag Hoxha lämnat ett viktigt bidrag till att förstå Bosse genom samtalet med skolkamraten. Tanken på aspergers syndrom får mer näring. Och hypotesen om självmord också. Ett svar från botten av Östersjön skulle då finnas....
Frågan är om det var Albanien Bosse hade besökt. Före 1968 var det ytterst ovanligt med resor dit, och det var nästan bara individuella besök. Jag talar nu om svenska/västeuropeiska förhållanden. Att Bosse före alla andra skulle fått visum till Albanien är ganska osannolikt. Skolkamraten mindes inte vilket land det gällde. Bosse var ju intresserad av provensalska kulturen, kanske även den katalanska? Andorra kanske? Fint om Hoxha spårar upp någon mer f.d. klasskamrat.
Vi rör oss fortfarande framåt... stort tack, Hoxha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in