Citat:
Ursprungligen postat av
[Strange Days]
Lyssnade idag SR:s på dokumentär om Bosse Janssons försvinnande och hittade sedan denna här tråden när jag började söka lite info på nätet om det hela. Ett mycket fascinerande fall som - om inte annat - är klippt och skuret som underlag för en saftig spionroman.
Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden, men tänkte ändå dela med mig av mina tankar...
Personligen anser jag att mycket talar för att det inte rör sig om ett naturligt försvinnande, och frågan som restes i början av tråden om det kunde bevisas att det faktiskt var Bosse som hade lämnat kvar SL-biljetten och plånboken i lägenheten är kanske den mest intressanta frågeställningen av dem alla. Varför lämnas dessa föremål kvar medan Bosses adressbok var spårlöst borta?
Just den försvunna adressboken kan vara nyckeln till svaret på vad som kan ha hänt.
Jag tror att teorin om Bosse som uppgiftslämnare till något västligt underrättelseorgan förefaller vara den mest rimliga anledningen till försvinnandet med tanke på hans kunskapsområde och involvering i prokommunistiska kretsar. Hans tystlåtenhet kring sitt privatliv samt hans många resor till både östländer och NATO-länder kan vara en indikation som pekar mot detta, eller som eventuellt pekar på att han kanske till och med var dubbelagent.
Min personliga teori kring försvinnandet är att någon av de som Bosse höll mer frekvent kontakt med har kommit honom på spåren, någon som eventuellt har haft kopplingar till det albanska underrättelseorganet, vilka då har handlat därefter och sett till att han har bragts om livet. Därav den försvunna adressboken. Personen eller personerna som låg bakom bortförandet ville helt enkelt göra livet svårare för utredarna att lyckas spåra vilka Bosse hade haft kontakt med.
Angående den välstädade lägenheten så kan detta eventuellt också vara en intressant ledtråd i det hela.
Vet man om Bosse var lika ordentlig och välstädad i den föreningsverksamhet han var involverad i, eller i sin natur rent allmänt?
Ett
mycket intressant inlägg!
Det har aldrig någonsin gått att bevisa på något sätt att Bosse överhuvudtaget gjorde resan med t-bana Kristineberg-Medborgarplatsen lördag eftermiddag den 3 april 1976.
Inga vittnen har i a f framträtt att de skulle ha sett honom denna lördag eftermiddag. Vare sig under den här resan eller på Folkkungagatan.
Vad som än kom att hända Bosse, så behöver det faktiskt inte ha varit i hans lägenhet utan i Svensk-albanskas lokal, efter att P.L. lämnade lokalen, som något hände som gjorde att Bosse försvann. Vilket jag också har tagit upp i ett flertal inlägg. P.L. är den siste person som kom att se Bosse - som vi känner till!
Denna försvunna kombinerade adress- och anteckningsboken kan helt riktigt mycket väl vara gåtans nyckel! Även om det tyvärr inte går att
bevisa att Bosse ägde en sådan så naturligtvis gjorde han det. Bosse hade säkert mycket att komma ihåg och hade säkert många politiska "järn i elden". Även om han var mycket intelligent, så hade han säkert saker och ting att göra som han helt enkelt inte bara fick glömma.
Gick det till på detta sätt, så måste man säga att dessa personer lyckades! Bosses oförklarliga försvinnande kom aldrig att bli något mera än - just ett olöst försvinnande! Jag tror att det var ett flertal personer som "tog hand" om Bosse. Kanske kom han att bli ett "problem" som måste "lösas"?
Min personliga uppfattning är att landet Albanien var inblandat i denne brevbärares permanenta försvinnande! Vem var "Gråhårsmannen"? Vad ville han Bosse tidigt på morgonen?
När det gäller hans välstädade lägenhet så delade inte riktigt hans kusin den uppfattningen. Inte att den var direkt ostädad men det fanns bl. a. böcker liggande lite varstans. Även om hon tyckte att Bosse inte hade ordning på sitt bibliotek så hade han det. Han visste direkt var han hade den eller den boken och kunde snabbt ta fram en specifik bok.