2014-11-11, 19:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Känns väl som det mest sannolika? Låter bra mycket mer sannolikt än att en/flera gud/ar skapade universum i alla fall. Men med ett evigt universum kan man givetvis mena olika saker. Jag tror personligen på ett så kallat multiversum där vårt universum verkar i, och att nya universum kanske föds däri. Eller något liknande iaf.

I en gammal bok inom Veda-litteraturen (kan ha varit en utgåva av Srimad Bhagavatam) såg jag en gång en väldigt vacker färgbild. Där var Gud som höll ett hallon i ett par fingrar. I det hallonet fanns en massa olika universum. Varje "kula" på hallonet rymde sitt eget universum. Gud var kolossalt stor i förhållande till hallonet naturligtvis. Och så stod där om tid och något om att för Gud är tiden från alla universums skapelse till dess att de upphör inte ens ett ögonblick. Han kan ha plockat det från en jättelik hallonbuske i en jättelik trädgård med en massa hallonbuskar o.s.v. Det var väl för att belysa hur liten människan är i jämförelse.
Citera
2014-11-11, 19:50
Medlem
Citat:
Känns väl som det mest sannolika? Låter bra mycket mer sannolikt än att en/flera gud/ar skapade universum i alla fall. Men med ett evigt universum kan man givetvis mena olika saker. Jag tror personligen på ett så kallat multiversum där vårt universum verkar i, och att nya universum kanske föds däri. Eller något liknande iaf.

Tiden som en cirkel. Ingen början och inget slut. Annars kan jag inte, med min hjärna, greppa begreppet "evighet". Lika lite, som jag kan greppa "en början" och "ett slut". Tanken bara hissnar. Men den mänskliga hjärnan är begränsad. Jag förlikar mig med det.
Citera
2014-11-11, 19:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Tiden som en cirkel. Ingen början och inget slut. Annars kan jag inte, med min hjärna, greppa begreppet "evighet". Lika lite, som jag kan greppa "en början" och "ett slut". Tanken bara hissnar. Men den mänskliga hjärnan är begränsad. Jag förlikar mig med det.
Tiden är inte alls som en cirkel. Det som sker gör så till följd av ett händelseförlopp som utvecklas med tiden.
Citera
2014-11-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
I en gammal bok inom Veda-litteraturen (kan ha varit en utgåva av Srimad Bhagavatam) såg jag en gång en väldigt vacker färgbild. Där var Gud som höll ett hallon i ett par fingrar. I det hallonet fanns en massa olika universum. Varje "kula" på hallonet rymde sitt eget universum. Gud var kolossalt stor i förhållande till hallonet naturligtvis. Och så stod där om tid och något om att för Gud är tiden från alla universums skapelse till dess att de upphör inte ens ett ögonblick. Han kan ha plockat det från en jättelik hallonbuske i en jättelik trädgård med en massa hallonbuskar o.s.v. Det var väl för att belysa hur liten människan är i jämförelse.

Visst, men vad ska jag svara på detta? Gud kanske finns, men enligt mig troligen inte. Och om Gud finns, lär denne vara väldigt likgiltig till vår existens, vilket känns rätt uppenbart? Hade jag varit Gud och skapat förhållandevis intelligenta varelser, skulle jag vara lite mer närvarande i deras liv och försöka vägleda dem. Hade nog varit bäst för både mänskligheten och allt annat liv om Gud uppenbarade sig och gav oss en riktig helig skrift som övertygar 99 % av mänskligheten med ordentliga riktlinjer och sunt förnuft. Varför ingriper inte Gud när det huserar så mycket ondska på jorden? En del menar väl kanske att detta är ett "test". Ett otroligt grymt test med tanke på hur mycket lidande som finns.
Citera
2014-11-11, 19:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Visst, men vad ska jag svara på detta? Gud kanske finns, men enligt mig troligen inte. Och om Gud finns, lär denne vara väldigt likgiltig till vår existens, vilket känns rätt uppenbart? Hade jag varit Gud och skapat förhållandevis intelligenta varelser, skulle jag vara lite mer närvarande i deras liv och försöka vägleda dem. Hade nog varit bäst för både mänskligheten och allt annat liv om Gud uppenbarade sig och gav oss en riktig helig skrift som övertygar 99 % av mänskligheten med ordentliga riktlinjer och sunt förnuft. Varför ingriper inte Gud när det huserar så mycket ondska på jorden? En del menar väl kanske att detta är ett "test". Ett otroligt grymt test med tanke på hur mycket lidande som finns.
Fast då är du knappast en intelligent varelse om du behöver vägledning genom hela livet av någon som sitter med facit.
Citera
2014-11-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fast då är du knappast en intelligent varelse om du behöver vägledning genom hela livet av någon som sitter med facit.

Uppenbarligen behöver mänskligheten det, eller menar du att vår framtid ser ljus ut? Bortsett från de starka motsättningarna på andra håll i världen (främst mellanöstern) så förstör mänskligheten jorden och förutsättningarna för annat liv (omfattande regnskogsskövlingar t.ex. där extremt mycket liv finns och där arter utrotas på löpande band). Sedan tror jag på ett tredje världskrig förr eller senare.

Sedan är "intelligent" relativt, vilket du troligen förstår.
Citera
2014-11-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Tiden är inte alls som en cirkel. Det som sker gör så till följd av ett händelseförlopp som utvecklas med tiden.

Det är det där med början, som jag inte kan greppa med linjär tid. Inte heller slutet eller inget slut.
Citera
2014-11-11, 20:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Anekdotisk information och självutnämnd auktoritet är också substanslöst.
Om du vill framföra allmän vetenskaps-kritik ... gör det med fokus på riktig vetenskap och utan pseudo-filosofiska "argument". Det var du själv som försökta marknadsföra "Intelligen Design" och som generellt flydde till evolutionsteorin p.g.a. att du inte verkar kunne validera ID-postulatet. Så hur vill du ha det? Och denna nya inklusion av ID-postulatet saknar fortfarande belägg.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Pratar du såhär på riktigt också?

Överlag endast i diskussion med teister som ännu inte har lyckets med att ta sig ur den skolastiska retorikens (populärt: Semantik-akrobatikens) eller pseudo-vetenskapens grepp, vilket lyckligvis inte är så ofta.
Citera
2014-11-11, 20:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Feru, det var inte riktigt tänkt som en fråga, jag tänkte bara vidare lite högt då du hade skrivit så fint om möjligheten av multiversums existens. Varför ondskan finns på jorden råder det delade meningar om.

Det KAN vara för att vi inte följer Gud.
Det KAN vara för att allt är en slump.
Det KAN vara för att Gud har bestämt att det ska vara så.
Det KAN vara så att Gud och en ond makt spelat om jorden och Gud har förlorat vissa partier och kanske pågår detta partiet hela tiden.
Det KAN vara för att Gud startat alltsammans och sedan övergett skutan.
Det KAN vara så att även det onda är gott i Guds ögon, då han jobbar fram en slags idealmänniska undan för undan.
Det KAN vara för att något annat än Gud styr.
Det KAN vara så att allt lidande och ondska är orsakat av människan och inte av Gud och att han därför inte tänker ställa det tillrätta.

F.ö. har jag varit och vänt och träffat en annan än Gud själv. Det där med likgiltigheten stämde in mycket bra vid det mötet. Jag blev tämligen förvånad.
Citera
2014-11-11, 20:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det är det där med början, som jag inte kan greppa med linjär tid. Inte heller slutet eller inget slut.
Se det hela som cykler som det hela pendlar mellan. Dag övergår i natt övergår i dag i all oändlighet men innebär inte att varje dag (eller varje natt) är sig lik. På samma sätt är det hela på ett mer universellt plan.
Citera
2014-11-11, 20:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Definition på vetenskaplig kvalitativ forskning:" Kvalitativ analysmetod inom vetenskap och forskning innebär vetenskaplig forskningsmetodologi vars resultat inte är en produkt av statistiska processer. Den erbjuder insikt i sociala, emotionella och experimentella fenomen. Syftet är att få en uppfattning om och utforska särdrag i olika miljöer och kulturer samt att förstå relationen mellan olika processer. De flesta kvalitativa studier fokuserar på företeelser. Studierna tillför en detaljrik och djup kunskap i förståelsen av fenomen, som kvantitativa fynd inte kan fånga".

Du kunne ju börja med att demonstrera att du förstår skillnaden mellan "hard science" och humaniora, där möjligheterna för att leva upp till kriterierna i vetenskapens systematiska metodologi är olika.

Före du användar en förvanskning av denna metodologi.

Citat:
Jag tycker en del debattörers svansföring i hänvisningen till "vetenskap" är lite hög i det blå här i tråden. Det dessa debattörer uppfattar som vetenskap = Naturvetenskap.

Enkel lösning: Rätt verktyg och rätt terminologi på rätt ställe. Inte ditt försök på att sudda ut vetenskapens olika metodologi-möjligheter och generalisera dom till en värdelös synkretist-smet.

Och som tidigare ignoreras den mycket enkla och funktionella distinktion mellan verktygen "subjektivt" och "objektivt" ... det utan jämförelse mest semantisk-akrobatiska krumbukteri i pådyvlande teisms demagogi.

Citat:
Hur uttrycker man förståelse för begrepp som sorg, för att ta ett exempel? Ja inte räknar man antalet tårar och jämförställer tårantalet med ett objektivt antal tårar, som universellt signifierar begreppet sorg. Det kan jag försäkra. Så ta det lite lugnt i fäktandet med begreppet vetenskap.

Håll dig till distinktionen subjektivt/objektivt, så försvinnar dom flesta problem (utan dom du VILL skapa).

Citat:
Det blir lite tröttsamt.

Vilket jag läsar som: Det är besvärande för pådyvlande teistisk demagogi.
Senast redigerad av Bogomil 2014-11-11 kl. 20:24.
Citera
2014-11-11, 20:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Uppenbarligen behöver mänskligheten det, eller menar du att vår framtid ser ljus ut? Bortsett från de starka motsättningarna på andra håll i världen (främst mellanöstern) så förstör mänskligheten jorden och förutsättningarna för annat liv (omfattande regnskogsskövlingar t.ex. där extremt mycket liv finns och där arter utrotas på löpande band). Sedan tror jag på ett tredje världskrig förr eller senare.

Sedan är "intelligent" relativt, vilket du troligen förstår.
De människor som väljer att kämpa mot naturens vilja går mot sin egen undergång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in