Citat:
Ursprungligen postat av
Feru
Visst, men vad ska jag svara på detta? Gud kanske finns, men enligt mig troligen inte. Och om Gud finns, lär denne vara väldigt likgiltig till vår existens, vilket känns rätt uppenbart? Hade jag varit Gud och skapat förhållandevis intelligenta varelser, skulle jag vara lite mer närvarande i deras liv och försöka vägleda dem. Hade nog varit bäst för både mänskligheten och allt annat liv om Gud uppenbarade sig och gav oss en riktig helig skrift som övertygar 99 % av mänskligheten med ordentliga riktlinjer och sunt förnuft. Varför ingriper inte Gud när det huserar så mycket ondska på jorden? En del menar väl kanske att detta är ett "test". Ett otroligt grymt test med tanke på hur mycket lidande som finns.
Feru, det var inte riktigt tänkt som en fråga, jag tänkte bara vidare lite högt då du hade skrivit så fint om möjligheten av multiversums existens.

Varför ondskan finns på jorden råder det delade meningar om.
Det KAN vara för att vi inte följer Gud.
Det KAN vara för att allt är en slump.
Det KAN vara för att Gud har bestämt att det ska vara så.
Det KAN vara så att Gud och en ond makt spelat om jorden och Gud har förlorat vissa partier och kanske pågår detta partiet hela tiden.
Det KAN vara för att Gud startat alltsammans och sedan övergett skutan.
Det KAN vara så att även det onda är gott i Guds ögon, då han jobbar fram en slags idealmänniska undan för undan.
Det KAN vara för att något annat än Gud styr.
Det KAN vara så att allt lidande och ondska är orsakat av människan och inte av Gud och att han därför inte tänker ställa det tillrätta.
F.ö. har jag varit och vänt och träffat en annan än Gud själv. Det där med likgiltigheten stämde in mycket bra vid det mötet. Jag blev tämligen förvånad.