2014-11-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Fast det går ju också åt andra hållet med enligt mig, tycker det blir lite ointressant med vissa användare som har 6 st 5/5 av 3000 filmer. Då vet man ju att personen inte ens använder sista steget vilket gör att det försvinner kraft från den också. Lagom med sina egna preferenser och inte vad andra tycker och tänker gör att jag respekterar en betygsättare.

Känner mig träffad som har 18 femmor på 2250 betyg. Femman är ett unikt betyg för mig. Det ska vara limiterat och privilegierat. Enbart personliga favoriter ska kunna nå det betyget. Eftersom jag sänkt ribban för övriga betyg finns i och för sig en chans att även toppbetyget blir enklare att få.
Citera
2014-11-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendelinen
Längesedan jag såg den, i vilken specifik scen är det likt detta?

Har för mig att Mel Gibson går ut på sin gård och märker att något hänt med gräset eller vad växten kallas som täcker stora ytor, då vinklas kameran ovanifrån och då har gräset eller vad de nu kallas skördats på ett sätt som blivit något tecken. Dvs det tecknet har en cirkel eller dylikt
Citera
2014-11-10, 20:10
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Femman är ett unikt betyg för mig. Det ska vara limiterat och privilegierat. Enbart personliga favoriter ska kunna nå det betyget. Eftersom jag sänkt ribban för övriga betyg finns i och för sig en chans att även toppbetyget blir enklare att få.

Okej, ja personliga favoriter kan ju funka men för mig krävs det flera år för en film att bli en personlig favorit, så det känns lite orättvist mot fantastiska filmer som jag ser nu att inte ens ha chansen för en femma vid första eller andra titten, så därför gör i vart fall inte jag på det viset, men köper resonemanget
Citera
2014-11-10, 20:12
Medlem
PuffTheDragons avatar
Nämen se där. Vetenskapen i filmen håller.
Diskussionerna har varit ganska heta mellan folk i fältet och se, Kip är vass.

http://ikjyotsinghkohli24.wordpress.com/2014/11/07/on-the-science-of-interstellar/

Som jag sa, dom kammade hem vetenskapen i alla fall.
Citera
2014-11-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

http://ikjyotsinghkohli24.wordpress.com/2014/11/07/on-the-science-of-interstellar/

Fascinerande hur många i tråden som viftar bort det som trams på ren magkänsla. Jag har mer respekt för fysik än så.
Citera
2014-11-10, 20:34
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Fascinerande hur många i tråden som viftar bort det som trams på ren magkänsla. Jag har mer respekt för fysik än så.
Javisst, jag var lite skeptisk i början eftersom jag tvivlade på om dom verkligen tänkt på det mesta. Fantastiskt. Om du läser det sista på länken där så ser man till och med tensorn uppskriven på svarta tavlan. Av vem? Thorne så klart.

Nog med hyllningar till gubben.
Om det är fler personer som undrar vad sjutton det där är, feel free to ask.
Citera
2014-11-10, 22:46
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Helt ok film. Som Signs och Contact, fast utan den där extra kromosomen. Den tappade lite mot slutet, men det gör nästan alla filmer.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Från länken:

"Solving these equations must be done numerically, and if I have time in the next few days, I can get to it, but I have to dust off those old numerical analysis books, which I am not fond of doing any numerical analysis, so if there are some interested readers out there, set up those discrete grids and solve these equations!

I think it is reasonable therefore, within the shallow-water wave equation description, that those giant waves seen in the movie are quite plausible."

Om någon trovärdig källa gör ordentliga beräkningar eller en simulering och kommer fram till att de där tokbranta tidvattensvågorna var korrekta så skänker jag en hundring till antingen Rädda barnen eller zigenaren utanför Hemköp.
Citera
2014-11-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Bara problem med folk som kallar den perfekt och sedan sitter och undrar över en massa misstag.
Och om du kan söka i tråden så har jag skrivit ett inlägg om vilka problem jag tyckte filmen hade så det ger ju svar på din fråga.

Nu hoppar jag in i diskussionen och kommer säkert säga något dumt, men som jag ser det finns det ingen film som inte har några misstag. Man kan sitta och peka ut logiska fel i varenda film som finns. Man kan även se en massa misstag i alla filmer om man kollar tillräckligt noga. Jag tycker filmen är ett mästerverk i den benämningen att filmen har bra: Ljud, effekter, intressant intrig, duktiga skådespelare, handlar om något jag tycker är intressant och är överlag en väldigt filosofisk och spännande film. Det är endast enligt mig det är ett mästerverk. Jag tror inte det finns en endaste film som är allmänt vedertagen som ett mästerverk. Vissa anser att "De sju samurajerna" är ett mästerverk, medan andra tycker den är skittråkig och dålig. Alla har olika smak, men ingen borde kunna komma och säga att Interstellar ärligt är en dålig film. Den är bra. Särskilt om man är intresserad utav astronomi/rymdfart och fysik. För mig var den här filmen som julafton och bättre än The Dark Knight!
Citera
2014-11-10, 23:10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Helt ok film. Som Signs och Contact, fast utan den där extra kromosomen. Den tappade lite mot slutet, men det gör nästan alla filmer.

Från länken:

"Solving these equations must be done numerically, and if I have time in the next few days, I can get to it, but I have to dust off those old numerical analysis books, which I am not fond of doing any numerical analysis, so if there are some interested readers out there, set up those discrete grids and solve these equations!

I think it is reasonable therefore, within the shallow-water wave equation description, that those giant waves seen in the movie are quite plausible."

Om någon trovärdig källa gör ordentliga beräkningar eller en simulering och kommer fram till att de där tokbranta tidvattensvågorna var korrekta så skänker jag en hundring till antingen Rädda barnen eller zigenaren utanför Hemköp.
Det återstår att se. Min spontana tanke är "not plausible", men just detta med vågfunktion är inte mitt fält och vet faktiskt inte. Tidvattenkrafter i Kerrmetriken (som beskriver extremt relativistiska situationer) beter sig inte som i andra fall, läs Jorden/månen etc. Här kommer rotationen spela en avgörande roll huruvida detta är möjligt.

Däremot tänker jag så här:
Har Nolan valt detta själv utan att först ha kollat upp det, är det troligtvis överdrivet. Men har man även här gjort en ansträngning och faktiskt gjort research... Ja då är det en annan femma och du kommer säkerligen göra några barn glada.
Citera
2014-11-10, 23:12
Medlem
Filmen var okej. 2.5/5. Jag kände mig aldrig uttråkad under filmen, vilket åtminstone inte är negativt. Störde mig på deras snack om "power of love". Störde mig på hur otroligt förutsägbart det var att Matt Damon skulle skapa oreda. Störde mig också på att MM inte blev spaghettifierad så fort han närmade sig det svarta hålet.

Filmen var lite underhållande för stunden men tror knappast jag kommer minnas den om några veckor.
Citera
2014-11-10, 23:23
Medlem
worjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Jepp, för du vet säkert mycket mer om teoretisk fysik än den här snubben: http://en.wikipedia.org/wiki/Kip_Thorne

Jag vet vem det är och jag har inte påstått att jag vet mer om fysik än vad han vet men jag har läst en del recensioner om filmen där dem kritiserar den ur ett vetenskapligt perspektiv och det finns många fel i Interstellar på den fronten.
Citera
2014-11-10, 23:40
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Sett den nu, den var väl bra men saknade något. Tycker också att det blev lite väl löjligt framåt slutet men skoj med rymdäventyr ändå även fast jag hoppats på något mer. Typisk 3/5 film.

Betyg: 3/5 (8/15)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in