Citat:
Ursprungligen postat av
Carnage.
Förstår inte hur man kan haka upp sig så mycket på just denna film om man ogillar den. Totalt menlös och halvtrist i mina ögon, men inget som förtjänar ren ilska.
Irritationen (eller ilskan, om nu någon sådan förekommer) kommer väl från att det finns en hyfsat stor andel Christopher Nolan-dska Dunning-Kruger-fanboys som tror att de som inte gillar filmen eller tycker att den är tramsig eller osammanhängande eller på andra sätt undermålig har kommit fram till dessa uppfattningar för att de "inte förstår" filmen.
Mitt eget största problem med de flesta av Nolans filmer är väl att de bygger till alldeles för stor del på gimmickar & bombastiska actionscener och alldeles för lite på autentiskt framställda mellanmänskliga spänningar och intressanta historier.
Batman Begins,
The Prestige,
The Dark Knight och
Inception är dock helt okej filmer inom actiondrama-genren, dock inga mästerverk,
The Dark Knight exempelvis borde väl klippts ner ett hyfsat antal minuter. Så nej, Nolan är ingen usel regissör på det stora hela, men
Interstellar är en rätt usel film. Håller sig Nolan bara inom sina egna prestationsramar så är han en habil filmskapare.
Memento är också en helt okej film, dock emellanåt alldeles för babblig.
Jag ska inte försöka ge mig på någon längre recension av
Interstellar här, för det skulle bara bli en ända lång svada av syrlig negativitet, men kortfattat så avskydde jag den av samma anledning som jag avskydde
Predestination, i.e. det känns som en film som till alldeles för stor utsträckning försöker proklamera hur smart den är och tar sig själv på alldeles för stort allvar, istället för att koncentrera sig på de mellanmänskliga psykologiska aspekterna och ett skönt nedtonat flöde i berättandet.
2001: ett rymdäventyr exempelvis är fantastisk med små medel. HAL begår ett ödesdigert ("mänskligt") misstag som förseglar hans öde, han får i och med detta panik och har ihjäl några människor vilket i slutändan leder till hans undergång till tonerna av ett autotunat nervsammanbrott. Ungefär som Jerry Lundegaard i
Fargo, fast i rymden istället.
2001: ett rymdäventyr är en rätt enkel opretentiös film.
Gattaca, en annan science-fictionfilm som lyckas vara en lysande science-fictionfilm utan att ens lämna för rymden, genom att fokusera på den mellanmänskliga dynamiken mellan huvudkaraktärerna, samt med en vettig backstory, och med ett skönt jävla tempo. Och detta trots mellanmjölkiga Ethan Hawke i huvudrollen.
2001: ett rymdäventyr &
Gattaca är dessutom väldigt snygga filmer, medan både
Predestination och
Interstellar är stilvidriga pekoral.