Citat:
Ursprungligen postat av
Colt-Steele
Nej det är inte Hans Zimmer bästa soundtrack, det är långt ifrån hans bästa. Det här är typiskt rutinjobb för honom. Låter precis som det gör i Amazing Spiderman 2.
Du har helt fel om du påstår att det är ett typiskt rutinjobb. Men ja, det är såklart inte det bästa han har gjort. Tycker dock det är det bästa med hela filmen. Nej, det är verkligen inte Zimmer på autopilot, påstår du det har du inte lyssnat ordentligt eller är ute och cyklar. Låter verkligen inte som The Amazing Spider-Man 2 som var ett bandjobb som gjordes av 15 personer eller något, Interstellar är i stort sätt Zimmer själv om man inte räknar med dirigering, orkestering och en del av programmeringen. Har jag missat något får du gärna länka konkreta exempel från The Amazing Spider-Man 2 där du tycker att du hör något som liknar något Interstellar så att jag kan jämföra sedan när jag har mina 4 CD-skivor här och i så fall lära mig något så att vi för diskussionen på en vettig nivå och kan komma någonstans, jag har inte ens hört allt från Zimmer, även om jag har hört det mesta så jag är öppen att fylla eventuella kunskapsluckor om jag har missat något, men för mig som har hört det mesta är Interstellar något helt nytt och speciellt, vilket jag också kommer att förklara varför i detalj när jag får tid i veckan, inte minst då vissa här undrade varför vissa tyckte att den var så bra. Inte bara för att den låter bra - detta är ju som med filmsmak högst subjektivt, för mig krävs det något mer än så för att kallas något speciellt. Kan inte höra några direkta likheter alls och då har jag ändå hört The Amazing Spider-Man 2 rätt många gånger. Och nej, Zimmer är inte ens en av mina favoritkompositörer även om han såklart har gjort en hel del bra saker.
Zimmers senare verk brukar höjas till skyarna vilket de oftast inte förtjänar, här förtjänar han det dock och jag kommer att förklara varför när i veckan när jag har tid att skriva klart det jag påbörjat. Önskade att jag kunde göra det nu, men det är för mycket att gå in på då det inte är så uppenbart (antar jag) varför den är något speciellt. Det är det bästa Zimmer har gjort på länge. 12 Years a Slave är nog senaste dåliga han gjorde som bara är 2/5 i min bok och en missad möjlighet (förstår dock folk som ger den ett godkänt men så generös är inte jag). Som tur är fick vi Rush samma år som är en stabil 4/5 i min bok, även om det inte är något nytt för Zimmer då han återvänder till gamla rötter och vi får höra något som liknar Days of Thunder fast i ny tappning. Detta ligger klart inom hans komfortzon. Stort underhållningsvärde då han är en mästare i den genren och det var precis vad filmen behövde. Interstellar är dock något helt nytt om vi pratar originalitet.