2014-11-10, 15:05
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen

Citera
2014-11-10, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Själv tänker jag mest på hur lätt folk kastar iväg högsta betyg, men det ena utesluter väl inte det andra, själv är en femma någonting heligt som man inte bara ger filmer hursomhelst, men sen handlar väl det om smak och tycke. Men ju mer film som man har sett, desto mindre femmor ger man filmer, man får ju då per automatik mer kött på benen för att kritiskt granska filmerna som man ser på.

Sen, varför casta William Devane i en pytteliten roll då han bara är med i en scen... ?

Ja elller Topher Grace. De är väl knäsvaga och gör vad som helst för att få vara med "maestro".
Citera
2014-11-10, 16:50
Medlem
wendelinens avatar
Elysium?
https://www.youtube.com/watch?v=QILNSgou5BY[/quote]

Nej, har ej sett denna än så kan inte vara det. Måste varit en väldigt liknande dröm.
Sjuk Deja-vu i alla fall. Tack ändå!

EDIT: Fail på citeringen där.
Citera
2014-11-10, 17:01
Medlem
wendelinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweHouse
Men till frågan:

Menar du filmen Signs möjligtvis?

Längesedan jag såg den, i vilken specifik scen är det likt detta?
Citera
2014-11-10, 17:06
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Nu när jag läste mitt svar så såg jag att det kunde tolkas annorlunda än vad jag menade.
Självklart menade jag inte att jag kan mer om svarta hål än honom. Men, jag kan tillräckligt mycket för att förklara sakerna här, då jag faktiskt läst allmän och speciell relativitet i astrofysiken. En viss del är även med i min fysikundervisning.
Jag har två av hans böcker hemma och hans nya är på väg. Kan tipsa om fler böcker som behandlar ämnet på ett relativt enkelt och lättförståeligt sätt.

Så inge illa ment, jag vill bara sprida kunskapen vidare här, då fler faktiskt gillade det som berörs i filmen.

Ja det var så jag tolkade ditt svar lol.
Men jag citerade ju detta från början från en annan användare:

Citat:
Dock så är det mycket i vetenskapen som brister, han använder sig av många teorier men det som kommer på duken i följd av detta är inte helt verkligt.

Det var det som jag invände mig mot att den snubben skulle kunna mer än Kip Thorne

Jag tyckte också att det var väldigt intressant med all den teoretiska vetenskapen även om jag inte förstår vad allt exakt innebär rent logiskt.
Citera
2014-11-10, 17:12
Medlem
Jontalinens avatar

Citera
2014-11-10, 18:16
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Fast det går ju också åt andra hållet med enligt mig, tycker det blir lite ointressant med vissa användare som har 6 st 5/5 av 3000 filmer. Då vet man ju att personen inte ens använder sista steget vilket gör att det försvinner kraft från den också. Lagom med sina egna preferenser och inte vad andra tycker och tänker gör att jag respekterar en betygsättare.

Därför man kör en 10-gradig betygsskala
Citera
2014-11-10, 18:18
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Därför man kör en 10-gradig betygsskala

Neej jag gillar inte den, den suger. 5-gradig Med en tillhörande 15-gradig för att lättare kunna göra personliga listor är det ultimata enligt mig.
Citera
2014-11-10, 18:20
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen

Citera
2014-11-10, 18:52
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torio
DN har en relativt lång artikel: "Vetenskapliga vurpor – tjugo logiska luckor i 'Interstellar'". Efter att ha läst den undrar jag själv om författaren ens har sett filmen. Hade hoppats på analyser av svarta hål och klimatförändringar på jorden, men möts av dravel som i de flesta fallen till och med förklaras.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/vetenskapliga-vurpor-tjugo-logiska-luckor-i-interstellar/

SPOILERS NEDANFÖR

Själv störde jag mig på behandlingen av hur gravitation och medföljande tidsdilatation representerade. Rätta mig om jag har fel (har bara läst fysik B), men en så kraftig tidsdilatation uppstår bara inte helt plötsligt vid en "vägg", utan den kommer stegvis vid ökad hastighet/gravitation. Det låter orimligt att den skulle vara så hög på just den planeten men typ "normal" (i förhållande till Jorden) lite längre bort.

Sen var jag skeptisk till att de verkade se händelsehorisonten som någon slags gräns för var rymdskeppet kan åka. Vid händelsehorisonten kan inte masslösa fotoner som färdas 300 000 km/s fly. Jag tror att gränsen för var ett rymdskepp kan fly är avsevärt jävla mycket tidigare.

Edit: Var kom natt/dag-cykeln ifrån? De låg väl i bana runt ett svart hål, inte en stjärna? Nu verkade det lysa runt det svarta hålet (det har jag ingen koll på), men kan ett svart hål verkligen ersätta en stjärna när det gäller att skapa en miljö som kan främja mänskligt liv?
Citera
2014-11-10, 19:26
Medlem
orremannns avatar
Skulle vilja se Nolan göra någonting annat än sina "mysterierullar", t.ex. krig, biografi, eller möjligtvis vilda västern! Det tycker jag skulle bli jädrans intressant.
Big up till Interstellar, gillade den väldigt mycket men håller fortfarande Memento som hans överlägset bästa.
Citera
2014-11-10, 19:36
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Själv störde jag mig på behandlingen av hur gravitation och medföljande tidsdilatation representerade. Rätta mig om jag har fel (har bara läst fysik B), men en så kraftig tidsdilatation uppstår bara inte helt plötsligt vid en "vägg", utan den kommer stegvis vid ökad hastighet/gravitation. Det låter orimligt att den skulle vara så hög på just den planeten men typ "normal" (i förhållande till Jorden) lite längre bort.

Sen var jag skeptisk till att de verkade se händelsehorisonten som någon slags gräns för var rymdskeppet kan åka. Vid händelsehorisonten kan inte masslösa fotoner som färdas 300 000 km/s fly. Jag tror att gränsen för var ett rymdskepp kan fly är avsevärt jävla mycket tidigare.

Edit: Var kom natt/dag-cykeln ifrån? De låg väl i bana runt ett svart hål, inte en stjärna? Nu verkade det lysa runt det svarta hålet (det har jag ingen koll på), men kan ett svart hål verkligen ersätta en stjärna när det gäller att skapa en miljö som kan främja mänskligt liv?
Spoiler!
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-11-10 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in