2014-11-09, 08:24
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag försvarar henne inte. Jag ser inte Amani som ett offer.

Jag vet inte om det var hon som valde att flytta, eller om det var klanens eller mannens beslut. Det är konstigt att en mamma lämnar ett barn på 9 månader för att resa till ett okänt land.

Vad vet Amani om Sverige och möjligheterna som finns här? Hon har väl föräldrapenning, både för det större barnet och det mindre som inte ens är 1,5 år och det bör räcka ett tag till (en stor miss att Sverige har denna utformning av föräldraförsäkringen, som håller invandrarkvinnor hemma i åratal). Mannen vill nog helst att hon stannar i hemmet.

Även om det finns en öppen förskola i staden skulle hon inte kunna prata med någon där. SFI kan hon väl inte börja på innan hon får dagisplats och kan hon få det om hon har föräldrapenning?

När hon chattar med Yaras mamma berättar hon att hon känner sig ensam och att hon inte orkar med barnen. Många småbarnsföräldrar skojar om att "jag var färdig att slänga ut ungen genom fönstret" och alla har väl en bristningsgräns någonstans.

Stryk är accepterat i den kultur hon kommer från så för henne ligger det nog närmre till än för svenskar. Men omfattningen av våldet ligger långt över vad som är accepterat någonstans och det är så hemskt att man inte förstår att det är möjligt.

SFI gick hon väl på under 6 månaders tid men valde sedan själv att inte läsa vidare? Hon kan ju faktiskt själv ha velat vara hemma med barnen, jag tror inte hon var kapabel att sköta ens svenska studier. Eller ens önskade göra det, menar dator o internet hade hon faktiskt och efter 6 månaders SFI hade hon själv kunnat studera språket åtminstone lite på egen hand. Om hon hade haft intresse av det.
Citera
2014-11-09, 08:27
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
SFI gick hon väl på under 6 månaders tid men valde sedan själv att inte läsa vidare? Hon kan ju faktiskt själv ha velat vara hemma med barnen, jag tror inte hon var kapabel att sköta ens svenska studier. Eller ens önskade göra det, menar dator o internet hade hon faktiskt och efter 6 månaders SFI hade hon själv kunnat studera språket åtminstone lite på egen hand. Om hon hade haft intresse av det.

Sen kan man ju diskutera huruvida det är rimliga att VÄLJA att vara hemma med barnen när man inte kan försörja sig. Och inte kan språket som talas i det land man bor i. Men i hennes värld är det säkert ok, resten av världen verkar finnas enkom för hennes skull. Om man frågar henne.
Citera
2014-11-09, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
[/b]
Ja, vi är nog många som vill att hans del i det hela kommer fram ordentligt. För egen del tänker jag på hans omhändertagna pojkar. Får han en kort fängelsevistelse kan han börja träffa sina barn i familjehemmet och till slut få dem hem till sig. Det är inte gjort i en handvändning - men det är i fullt möjligt och troligt.

Om han blir utvisad då? Jag kan ingenting om sådana saker, men ena pojken är ju född i Sverige och den andre mycket ung och i tråden läste jag någonstans något om att man aldrig skulle ha återsänt Yara till Gaza eller något liknande, för att vi inte skickar tillbaka barn dit. Eller kan inte heller Rami utvisas? Brottet är ju grovt och han var uppenbart över femton när han kom hit.
Citera
2014-11-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Sen kan man ju diskutera huruvida det är rimliga att VÄLJA att vara hemma med barnen när man inte kan försörja sig. Och inte kan språket som talas i det land man bor i. Men i hennes värld är det säkert ok, resten av världen verkar finnas enkom för hennes skull. Om man frågar henne.

Får man barn placerat hos sig ska man ju normalt arbeta eller studera, fast det gäller väl bara utredda familjehem och kanske inte sådana här lösningar. Även om vi har som riktning att barn helst ska placeras hos släktingar för deras bästas skull, kan jag tycka att vissa granskningar ska göras även i de hemmen oavsett hur etiketten för placeringen blir i slutet. Och att liknande krav ska ställas på anhöriga som för alla andra som tar emot barn som inte är deras egna till sina hem eller som minst att de åtminstone kollas av regelbundet och att det görs uppföljningar över boendet och familjesituationen.
Citera
2014-11-09, 08:44
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Får man barn placerat hos sig ska man ju normalt arbeta eller studera, fast det gäller väl bara utredda familjehem och kanske inte sådana här lösningar. Även om vi har som riktning att barn helst ska placeras hos släktingar för deras bästas skull, kan jag tycka att vissa granskningar ska göras även i de hemmen oavsett hur etiketten för placeringen blir i slutet. Och att liknande krav ska ställas på anhöriga som för alla andra som tar emot barn som inte är deras egna till sina hem eller som minst att de åtminstone kollas av regelbundet och att det görs uppföljningar över boendet och familjesituationen.

Jag instämmer till 100%. Förstår inte varför man ska göra avkall på lämplighetskrav bara för att man är släkt.
Citera
2014-11-09, 08:49
Medlem
Citat:
Jag instämmer till 100%. Förstår inte varför man ska göra avkall på lämplighetskrav bara för att man är släkt.
Håller verkligen med, men huvudansvaret ligger hos föräldrarna som visste så lite om familjen de önskade som vårdnadshavare. Hon som var utsedd till god man (och senare avled) godkände också Rami som vårdnadshavare, hennes ord betydde nog en hel del för beslutet.
Citera
2014-11-09, 08:52
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När hon lämnade - den nu äldsta - sonen i Gaza och for till Sverige var den sonen 9 månader. Den nu yngste sonen är 13 månader.

Det framkom i mer än ett av förhören att hon fortfarande ammade den yngsta pojken trots hans höga ålder.

Hennes bröst var fyllda med mjölk och hon erbjöds, av förhörsledaren, antingen bröstpump eller medicin för att tömma brösten.Ammar man 100% så tar det inte många timmar innan brösten är sprängfyllda.

Själv tycker jag att amningsbilden passar bra in på hennes person(åtminstone av det vi fått reda på). Det är fullt möjligt att amma ett barn till 100% upp till 1,5-2 års ålder utan att de mår nämnvärt dåligt av det. Men det är inte sunt och är ytterligare ett tecken på hur ostrukturerad deras vardag var.
Hon har troligtvis inte orkat med att hålla fast vid rutiner för mat, sömn, hygien, utevistelse osv. Och ja, hon ammade och vaggade den lille till sömns flera gånger om dagen. Inte konstigt han var rädd för andra människor. Han har väl befunnit sig i nån slags mjölk-koma större delen av tiden.
Citera
2014-11-09, 09:19
Medlem
Hecate72s avatar
Citat:

Socialtjänsten åberopar "barnets bästa" när det handlar om släktplaceringar. I själva verket är det av ekonomiska skäl. Släktplaceringar får i regel mycket lägre ersättning än traditionella eller konsulentstödda hem.
Citera
2014-11-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Yara kan mycket väl ha fått kallelsen med sig från skolan, det har hänt då jag hämtat barn från dagis/skola att de skickat med papper om föräldramöten/träffar, dessutom så var ju Rami och Amani svåra att få tag på, sa lärare, de var ju heller inte där och hämtade flickan och kunde ta emot papperet.
De kanske helt enkelt fick panik då de förstod att ett möte skulle hållas, kanske trodde yara hade berättat om hemförhållandena och skulle ge igen? Usch!
Delar din uppfattning om kallelsen från skolan,tänk om Yara berättat? nu bryter fan lös och slagen haglar över henne först från Amani sen Rami då han kommer hem.
Citera
2014-11-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Delar din uppfattning om kallelsen från skolan,tänk om Yara berättat? nu bryter fan lös och slagen haglar över henne först från Amani sen Rami då han kommer hem.

Kan nog ligga något i det...Rami berättade ju att Amani blev ursinnig på Yara då hon uppfattade det som om Yara "gav tecken" till mamma Madleen när de skypade. Denna ängslan och oro fanns nog hos Amani ständigt, att Yara skulle avslöja....
Citera
2014-11-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag försvarar henne inte. Jag ser inte Amani som ett offer.

Jag vet inte om det var hon som valde att flytta, eller om det var klanens eller mannens beslut. Det är konstigt att en mamma lämnar ett barn på 9 månader för att resa till ett okänt land.

Vad vet Amani om Sverige och möjligheterna som finns här? Hon har väl föräldrapenning, både för det större barnet och det mindre som inte ens är 1,5 år och det bör räcka ett tag till (en stor miss att Sverige har denna utformning av föräldraförsäkringen, som håller invandrarkvinnor hemma i åratal). Mannen vill nog helst att hon stannar i hemmet.

Även om det finns en öppen förskola i staden skulle hon inte kunna prata med någon där. SFI kan hon väl inte börja på innan hon får dagisplats och kan hon få det om hon har föräldrapenning?

När hon chattar med Yaras mamma berättar hon att hon känner sig ensam och att hon inte orkar med barnen. Många småbarnsföräldrar skojar om att "jag var färdig att slänga ut ungen genom fönstret" och alla har väl en bristningsgräns någonstans.

Stryk är accepterat i den kultur hon kommer från så för henne ligger det nog närmre till än för svenskar. Men omfattningen av våldet ligger långt över vad som är accepterat någonstans och det är så hemskt att man inte förstår att det är möjligt.
Sonen var 9 månader när han kom med Rami till Sverige,när kom Amani till Sverige?Hon har varit här x månader alltså lämnade hon Gaza då sonen var 2 3 månader!eller vad det kan bli uppgifter finns!
Citera
2014-11-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Kan nog ligga något i det...Rami berättade ju att Amani blev ursinnig på Yara då hon uppfattade det som om Yara "gav tecken" till mamma Madleen när de skypade. Denna ängslan och oro fanns nog hos Amani ständigt, att Yara skulle avslöja....
Så klart måste väl även Rami känt samma oro...han är ju knappast oskyldig till vanvården av Yara..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in