Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 01:51
  #15769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Tack för länk.

Åvad jag irriterar mig på Mohammad Al-Najjar när han 14:20 in i programmet säger
"It's like you lost your child because of a paper" och sen också i slutet av programmet i generella ordalag kritiserar hur svenska myndigheter tar hand om barn.
Förstår att han är ledsen över vad som hände, men i mina ögon kommer han alltid vara den som svek Yara allra mest.

Det vore klädsamt om han bara höll tyst istället för att så ensidigt klaga på svensk socialtjänst. Dessutom har ju ett antal regelförändringar införts, fattar inte hur han har mage att mala på som han gör. Det är väl hans uppblåsta ego som har fått sig en törn p.g.a mordet, rättegången och en del stök kring hans boende här i Sverige. Hans utspel smutsar ned den fina bild jag har av Yara.

Blir också lite besviken över att Kaliber P1 använder en sån idiot som slagträ för att sätta press på myndigheterna i deras översyn av reglerna.

Jag instämmer, och det var inte ett papper som gjorde att hans dotter slogs ihjäl, det var hans eget bristande föräldrarskap.

Jag har efter detta fall med Yara ändrat och nyanserat mina åsikter om socialförvaltningen. Folk som Mohammed och denna klan är bara elände och kostnader. Det finns ingen socionomutbildning som kan förbereda för de arbetsuppgifter som denna klan medför.

Mohammed är en kravmaskin som inte kan ta hand om sin familj. Han offrade ett barn för att bli försörjd av svenska skattebetalare. Det är en härva av hans lögner som är den direkta orsaken till att Yara hamnade hos dessa barnplågare som mördade henne.

Visst behöver man utbilda personal, och visst måste de skärpa sig, men att låta Mohammed hålla låda är att ge honom fel signaler. Han får samma positiva bemötande som psykopaten Rami, som upptäckte den hårda vägen var gränsen går. Gränsen var vid att mörda ett barn. Men inte förrän hovrätten satte ner foten upphörde daltande med det kräket.

Mohammed som slagträ i debatten och Rami som avocado på mänskliga rättigheter börjar bli Sverige i ett nötskal.
Citera
2015-05-29, 09:33
  #15770
Medlem
1)Vet någon om de har överklagat domen?
2)Vet någon om yaras Bioföräldrar ska stanna i Sverige?
3) Instämmer med ovanstående , jag förstår mig inte på M och Morsan , att de aldrig dök upp på rättegångar osv. är för mig helt obegripligt.
Citera
2015-05-29, 10:37
  #15771
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag instämmer, och det var inte ett papper som gjorde att hans dotter slogs ihjäl, det var hans eget bristande föräldrarskap.

Jag har efter detta fall med Yara ändrat och nyanserat mina åsikter om socialförvaltningen. Folk som Mohammed och denna klan är bara elände och kostnader. Det finns ingen socionomutbildning som kan förbereda för de arbetsuppgifter som denna klan medför.

Mohammed är en kravmaskin som inte kan ta hand om sin familj. Han offrade ett barn för att bli försörjd av svenska skattebetalare. Det är en härva av hans lögner som är den direkta orsaken till att Yara hamnade hos dessa barnplågare som mördade henne.

Visst behöver man utbilda personal, och visst måste de skärpa sig, men att låta Mohammed hålla låda är att ge honom fel signaler. Han får samma positiva bemötande som psykopaten Rami, som upptäckte den hårda vägen var gränsen går. Gränsen var vid att mörda ett barn. Men inte förrän hovrätten satte ner foten upphörde daltande med det kräket.

Mohammed som slagträ i debatten och Rami som avocado på mänskliga rättigheter börjar bli Sverige i ett nötskal.
Det är säkert lätt att skylla på myndigheter när ens dotter blir ihjälslagen men det var familjen själv som överlämnade Yara till mördarna. Så de godkände dessa som bra vårdnadshavare. Skulle inte heller förvåna mig om socialen ringde till familjen i Gaza i början och frågade vad de tyckte var en bra lösning på vårdnaden om Yara. Alltså felaktig bedömning från både familjen och socialens sida.

Denna familj kommer aldrig lämna Sverige. Ska bli intressant att se hur det går för Yaras syskon. Bedömas det att de får en god uppväxt i biofamiljen eller vågar socialen agera?
Citera
2015-05-29, 12:11
  #15772
Medlem
Citat:
"Hon dömdes till livstids fängelse i både tingsrätten och hovrätten, men nu kommer den morddömda kvinnan begära prövningstillstånd till Högsta domstolen."

Att Amani skulle överklaga var väntat, Rami har ännu inte bestämt sig.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...högsta-instans
Citera
2015-05-29, 12:28
  #15773
Medlem
Överklagan skall vara inlämnad senast 16 juni

Amani Madi överklagar (har inget att förlora - min tolkning), Rami avvaktar.

http://www.expressen.se/kvallsposten...-8-overklagas/
Citera
2015-05-29, 12:41
  #15774
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Citat:
"Hon dömdes till livstids fängelse i både tingsrätten och hovrätten, men nu kommer den morddömda kvinnan begära prövningstillstånd till Högsta domstolen."

Att Amani skulle överklaga var väntat, Rami har ännu inte bestämt sig.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...högsta-instans

Sannolikheten att HD tar upp kvinnans fall bör väl inte vara stor? Mannens borde ju vara rimligare då man kanske behöver utreda medansvar och skapa praxis där, men då riskerar han skärp straff.
Citera
2015-05-29, 13:34
  #15775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Citat:
"Hon dömdes till livstids fängelse i både tingsrätten och hovrätten, men nu kommer den morddömda kvinnan begära prövningstillstånd till Högsta domstolen."

Att Amani skulle överklaga var väntat, Rami har ännu inte bestämt sig.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...högsta-instans

Det är ett rätt beslut av Amani för hon har inget att förlora. Rami bör tänka över om han vill överklaga, då Amanis livstidsstraff visar hur domstolarna ser på mordet av ett barn. Rami har lyckats dupera till sig ett lägre straff än sin fru, när man beaktar hans kallsinnighet med filmen och den lägligt placerade brödkaveln som bevis, vilket är skamligt. Det är vidrigt att en domstol ska se på Ramis tillhandahållna bevisning som den bevisning som avgör vad en tingsrätt kommer fram till, i en illa skriven dom.

Detta är ett fall som normalt inte ger prövningstillstånd, med med palestinier inblandade och Sveriges positiva/naiva syn på Gaza, så är allt möjligt. Det kanske vore en signal om att det också finns skyldigheter i Sverige, som att bidragen för att ta hand om Yara var inte syftet med att få vårdnaden!

Det finns en aspekt som borde ge prövningstillstånd och det är att ge en signal om det var fel att döma gärningsmännen till olika straff, när det handlar om lika likgiltiga brottslingar, inför den allvarliga gärningen, det är att plåga ett barn till döds!

Det är intressant med en icke enig hovrätt, där hovrättspresidenten ville döma Rami hårdare. Det betyder att hans utsikter att få lägre straff är små om HD ger prövningstillstånd.

Det enda rätta är att ge den samma straff, för det spelar ingen roll vem som gav Yara det dödade slaget, de båda underlät att ingripa under denna dödsmisshandel och båda gjorde Yaras liv till ett helvete den korta tiden hon fick leva.

Det går inte längre att få veta vad som hände, för hur tar man reda på vad som är sant efter alla lögner? Men fakta är att de båda är personer som låter ett barn misshandlas till döds, utan att ingripa, under en kväll medan de chattar med folk, talar i telefon, surfar på näter och har sex.

Paragrafen om medgärningsmannaskap var just ämnad för situationer där flera brottslingar som var med när brottet begicks, skyller på varandra. I polismordet i Malalexander kunde domstolen tillämpa lagen utan att krångla till det. Då spelade det ingen roll, vem det var som avfyrade det dödade skottet. Alla tre gärningsmännen ansågs skyldiga till mord då de agerat tillsammans och i samförstånd, trots att tingsrätten inte lyckades klargöra vem av de tre som sköt de dödande skotten.

Rami är jurist, en avocado som värnar om mänskliga rättigheter en omständighet som inte ska vara till hans fördel. Tvärtom. Han borde helt enkelt veta bättre. Nu gjorde det honom i tingsrätten till mer trovärdig än Amani! I hovrätten skärptes straffet rejält, men är kortare än Amanis.

Bevisvärderingen i Sverige är åt helvete när man kallar bevisning det man tror på, trovärdigheten av det brottslingar påstår vägs och värderas, i stället för att objektivt tillämpa lag när det finns lag.

Men domstolarna är vana att få hållas, utan medias intresse. Nu finns intresset och det visade sig att hovrätten dömde rätt utifrån argument vi alla kunde acceptera. Rami fick ytterligare 8 år. Men det vore roligt att få ut ännu mer rättvisa!

http://www.expressen.se/kvallsposten...-8-overklagas/
Citera
2015-05-29, 19:10
  #15776
Medlem
fasligts avatar
[quote=bringeroflight|53499216]
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag tar inte gift på det men mycket tyder på det
M verkar vara en väldigt impulsiv och utåtagerande person. Varit till mycket besvär på alla boende som han erbjudits men undra om inte denna incident får kommun att överge allt stöd till den familjen.

Intressant. Att han betedde sig hotfullt och allmänt otrevligt på vandrarhemmet är ju känt, likaså att det ansågs förfärligt sadistiskt av Karlskrona kommun att i bostadsbristens tider erbjuda dessa utländska medborgare lägenhet i samma fastighet som någon av Amanis otaliga släktingar. Men kräket har alltså utmärkt sig på fler obehagliga sätt och platser? Berätta! Jag tror det är viktigt att medvetandegöra, så gott det går, vad typer som pappa M går för. Det vore alltför illa om medias tillrättalagda bild av den fähunden fick stå som 100 % sann. Det är inte hälsosamt för välmenande tanter i olika åldrar att snärjas av fagert tal om, och från, galningar det påstås vara synd om.
Citera
2015-05-29, 19:55
  #15777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Överklagan skall vara inlämnad senast 16 juni

Amani Madi överklagar (har inget att förlora - min tolkning), Rami avvaktar.

http://www.expressen.se/kvallsposten...-8-overklagas/

Tror du att Madi har någonting att vinna? Om det fanns någon bevisning på att det faktiskt var Rami som slog ihjäl Yara så skulle kanske Rami få livstids fängelse för mord medan Madi skulle få ett tidsbegränsat straff för mord pga att hon hade ett garantansvar. Nu har jag inte sett någon sådan bevisning. Tvärtom talar den tekniska bevisningen för att det var Madi som misshandlade Yara till döds.
Citera
2015-05-29, 20:27
  #15778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tror du att Madi har någonting att vinna? Om det fanns någon bevisning på att det faktiskt var Rami som slog ihjäl Yara så skulle kanske Rami få livstids fängelse för mord medan Madi skulle få ett tidsbegränsat straff för mord pga att hon hade ett garantansvar. Nu har jag inte sett någon sådan bevisning. Tvärtom talar den tekniska bevisningen för att det var Madi som misshandlade Yara till döds.

Hon kan ju inte få ett längre straff i vart fall? Än vad hon redan är dömd till.

Frågan är om Rami överklagar?

Den "tekniska bevisningen" lutar sig ju rätt mycket på bl.a. Ramis egna mobilfilmer, vilket jag i sig anser ytterst märkligt. Lika väl som att Rami har förfäktat att han varit ovetandes om vad som hände Yara kunde Amani varit omedveten om vad Rami gjorde med Yara.

Hur visste Rami när han skulle börja filma? Jag gissar att han visste att Yara var död, redan när Amani går in för att väcka Yara. Varför skulle han annars börja filma redan då?

Han visste att han behövde bevis för att förskjuta skulden på Amani.

Båda borde dömas till likvärdigt straff enligt mig. Livstid.

Mitt grundtips är att Rami inte överklagar.
Citera
2015-05-29, 20:53
  #15779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Överklagan skall vara inlämnad senast 16 juni

Amani Madi överklagar (har inget att förlora - min tolkning), Rami avvaktar.

http://www.expressen.se/kvallsposten...-8-overklagas/

Det verkar som Amani inte blivit informerad av sin advokat om att hon kan inte bli frikänd!

Nu när frågan lyfts fram till att bli garantansvar så kan hon inte bli frikänd. On hon kan få fram att det var Rami som slog ihjäl Yara måste hon svara på varför hon inte hindrade honom. Det krävs att hon ingående och trovärdigt, berättar vad som hände, och bortser från att hon är en lojal arabisk hustru.

I bästa fall kan hon få samma straff som Rami, 14 år men då krävs en skicklighet från advokatens sida som vi inte sett prov på hittills
Citera
2015-05-29, 20:55
  #15780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon kan ju inte få ett längre straff i vart fall? Än vad hon redan är dömd till.

Frågan är om Rami överklagar?

Den "tekniska bevisningen" lutar sig ju rätt mycket på bl.a. Ramis egna mobilfilmer, vilket jag i sig anser ytterst märkligt. Lika väl som att Rami har förfäktat att han varit ovetandes om vad som hände Yara kunde Amani varit omedveten om vad Rami gjorde med Yara.

Hur visste Rami när han skulle börja filma? Jag gissar att han visste att Yara var död, redan när Amani går in för att väcka Yara. Varför skulle han annars börja filma redan då?

Han visste att han behövde bevis för att förskjuta skulden på Amani.

Båda borde dömas till likvärdigt straff enligt mig. Livstid.

Mitt grundtips är att Rami inte överklagar.

Jag tycker också att båda borde ha dömts till livstid. Men den tekniska bevisningen handlar inte om Ramis filmer utan om brödkaveln där det fanns DNA från Madi och Yara. Hårtussar från Yara överallt i lägenheten...Blodpölar där man trampat i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback