2014-11-09, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon var helt utelämnad, hade inget val helt enkelt. Klagade hon fick hon bara mer stryk.

I garderoben fanns också hennes skolryggsäck. Det fanns också blodbesudlade papper. Hoppas skolan inte var så korkade att dom skickade med kallelsen till mötet den 6/5 med Yara?!

Då tog det nog hus i helvetet! Som Rami sa "Då kommer allt fram". Vet inte alls vad han syftade på, men jag tror säkert att en läkarundersökning skulle ingå. Då hade mycket kommit fram.

Yara kan mycket väl ha fått kallelsen med sig från skolan, det har hänt då jag hämtat barn från dagis/skola att de skickat med papper om föräldramöten/träffar, dessutom så var ju Rami och Amani svåra att få tag på, sa lärare, de var ju heller inte där och hämtade flickan och kunde ta emot papperet.
De kanske helt enkelt fick panik då de förstod att ett möte skulle hållas, kanske trodde yara hade berättat om hemförhållandena och skulle ge igen? Usch!
Citera
2014-11-09, 01:46
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Yara sprang (enligt Rami) in i klädkammaren och gömde sig när Rami upptäckte Amani med ett grepp om Yaras hår och brödkaveln i handen. Han tog med sig pojkarna därifrån och gick in i vardagsrummet. Fem minuter senare kom Amani ut från Yaras rum med den blodiga brödkaveln i handen och säger att hon har "fostrat" Yara. När Rami tittar in i rummet ligger Yara på sin madrass och Amani går fram till henne och frågar om hon inte ska äta. Här tar Rami den första filmsekvensen där man (enligt honom) hör Yara vädja "Det räcker!" (Samma ord som hon sagt flera gånger innan när hon flydde undan Amani in i vardagsrummet.)

Om Ramis uppgifter är riktiga så gick Amani till klädkammaren dit Yara tagit sin tillflykt och genomförde den svåraste misshandeln där, efter det att Rami och pojkarna lämnat rummet och hon stängt dörren mellan Yaras rum och hallen. Sedan släpade hon ut Yara till madrassen och lade henne där, varefter hon öppnade dörren och förklarade att hon "fostrat" henne.

En fråga till Klarabella: Heter "fostra" och "aga" likadant på arabiska?

Många araber använder samma ord för det. För såna är aga att uppfostra och det är då samma sak
Citera
2014-11-09, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag undrar det Remark. Om kallelsen med ev. läkarundersökning verkligen varit den utlösande faktorn? Det är någonting i hur främst Rami tidigare smidigt hanterat "alla problem" med soc, skola, polisbesök mm som får mig att tvivla.

Yara hade aldrig det bra i Sverige. Inte om vi utgår från hur tidigt första socanmälan kom. Om man ser på det tidsspann som gäller från den och fram till mordet och den uppsjö av personer som varit inblandade i olika ärenden och utredningar runt flickan så hanteras dessa mycket skickligt av paret.

Om soc i Karlskrona hade fungerat till ett minimum så hade de åkt på det. Om någon på skolan hade reagerat så hade de åkt på det. Osv. De har tur och Yara en fruktansvärd otur. Det är så många tillfällen som paret glider igenom att det i efterhand nästan ter sig osannolikt.

Jag tror Rami har en mycket hög tilltro till sin egen förmåga att hantera saker och ting. Amani också men det var Rami som skötte kontakterna utåt. Även om man tar i beaktande att misshandeln och sadismen eskalerade med tid så undrar jag om en skolkallelse verkligen kunde ha den effekten?

De kunde ringa in henne sjuk, åkt bort eller ljuga ihop något annat laga förfall. Så hade inte Yara behövt gå på det här besöket. Eller de kunde ha skjutit fram besöket så att skadorna hade läkt. Och hade det blivit frågor så hade Yara ramlat. Alla visste ju att flickan ofta ramlade och slog sig i skolan. Jag har svårt att se att en kallelse skulle ha den effekten. Men vi vet inte och frågan är om vi någonsin får veta.

Jag önskar det fanns något sätt att få Madi att tala för jag tror inte på Ramis passivitet. Det finns så många olika indikationer i de olika förhören på att Rami var ett riktigt svin och misshandlade henne minst lika mycket och brutalt som Madi. Även om hon ensam stod för mordet så skulle jag vilja att hans delaktighet i att plåga Yara kom fram under rättegången.

Jag tror två viktiga saker hände.

Den engagerade läraren som var oroad över Yara och faktiskt fick se hur skadad (blåslagen) Yara var och vilken misär det var i hemmet. Tidigare hade hon inte blivit insläppt alls.

Dom kamrater som Yara anförtrodde sig åt och visade sina skador för hade trots Yaras avkrävda löften att dom inte fick föra det vidare (för då skulle dom slå ihjäl henne, enligt Yara).

Hade ändå gjort det. Till en lärare (möjligen densamma/e som gjorde hembesöket).

Det är barn/lärare som säkert skuldbelägger sig.

Trots att dom var modiga och borde vara stolta. Det är Rami och Amani som är dom straffskyldiga.

EDIT. Jag tror faktiskt att dom kände sig trängda i ett hörn. Hittills hade dom klarat sig på att Rami kunde komma med förklaringar. Nu, var första gången, någon fått insyn i hur Yara hade det.

Fakta klarar inte ens Rami att prata bort. Det tror jag dom båda insåg.
Senast redigerad av Remark 2014-11-09 kl. 01:59.
Citera
2014-11-09, 01:57
Medlem
Citat:
Jag undrar det Remark. Om kallelsen med ev. läkarundersökning verkligen varit den utlösande faktorn? Det är någonting i hur främst Rami tidigare smidigt hanterat "alla problem" med soc, skola, polisbesök mm som får mig att tvivla.

Yara hade aldrig det bra i Sverige. Inte om vi utgår från hur tidigt första socanmälan kom. Om man ser på det tidsspann som gäller från den och fram till mordet och den uppsjö av personer som varit inblandade i olika ärenden och utredningar runt flickan så hanteras dessa mycket skickligt av paret.

Om soc i Karlskrona hade fungerat till ett minimum så hade de åkt på det. Om någon på skolan hade reagerat så hade de åkt på det. Osv. De har tur och Yara en fruktansvärd otur. Det är så många tillfällen som paret glider igenom att det i efterhand nästan ter sig osannolikt.

Jag tror Rami har en mycket hög tilltro till sin egen förmåga att hantera saker och ting. Amani också men det var Rami som skötte kontakterna utåt. Även om man tar i beaktande att misshandeln och sadismen eskalerade med tid så undrar jag om en skolkallelse verkligen kunde ha den effekten?

De kunde ringa in henne sjuk, åkt bort eller ljuga ihop något annat laga förfall. Så hade inte Yara behövt gå på det här besöket. Eller de kunde ha skjutit fram besöket så att skadorna hade läkt. Och hade det blivit frågor så hade Yara ramlat. Alla visste ju att flickan ofta ramlade och slog sig i skolan. Jag har svårt att se att en kallelse skulle ha den effekten. Men vi vet inte och frågan är om vi någonsin får veta.

Jag önskar det fanns något sätt att få Madi att tala för jag tror inte på Ramis passivitet. Det finns så många olika indikationer i de olika förhören på att Rami var ett riktigt svin och misshandlade henne minst lika mycket och brutalt som Madi. Även om hon ensam stod för mordet så skulle jag vilja att hans delaktighet i att plåga Yara kom fram under rättegången.

Ja, vi är nog många som vill att hans del i det hela kommer fram ordentligt. För egen del tänker jag på hans omhändertagna pojkar. Får han en kort fängelsevistelse kan han börja träffa sina barn i familjehemmet och till slut få dem hem till sig. Det är inte gjort i en handvändning - men det är i fullt möjligt och troligt.
Citera
2014-11-09, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
[/b]
Ja, vi är nog många som vill att hans del i det hela kommer fram ordentligt. För egen del tänker jag på hans omhändertagna pojkar. Får han en kort fängelsevistelse kan han börja träffa sina barn i familjehemmet och till slut få dem hem till sig. Det är inte gjort i en handvändning - men det är i fullt möjligt och troligt.

Jag tror (hoppas) att han inte får det. Dels för att jag tycker hans medverkan varit så stor. Dels för barnens skull, inte minst.

Dom behöver återhämta sig från det trauma dom levt i, återfå trygghet och tillit. Kunna slappna av och känna glädje.
Citera
2014-11-09, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Yara kan mycket väl ha fått kallelsen med sig från skolan, det har hänt då jag hämtat barn från dagis/skola att de skickat med papper om föräldramöten/träffar, dessutom så var ju Rami och Amani svåra att få tag på, sa lärare, de var ju heller inte där och hämtade flickan och kunde ta emot papperet.
De kanske helt enkelt fick panik då de förstod att ett möte skulle hållas, kanske trodde yara hade berättat om hemförhållandena och skulle ge igen? Usch!

Jag tror att dom tyckte Yara "förrått" dom och skulle bestraffas.
Citera
2014-11-09, 02:18
Medlem
Citat:
Jag tror två viktiga saker hände.

Den engagerade läraren som var oroad över Yara och faktiskt fick se hur skadad (blåslagen) Yara var och vilken misär det var i hemmet. Tidigare hade hon inte blivit insläppt alls.

Dom kamrater som Yara anförtrodde sig åt och visade sina skador för hade trots Yaras avkrävda löften att dom inte fick föra det vidare (för då skulle dom slå ihjäl henne, enligt Yara).

Hade ändå gjort det. Till en lärare (möjligen densamma/e som gjorde hembesöket).

Det är barn/lärare som säkert skuldbelägger sig.

Trots att dom var modiga och borde vara stolta. Det är Rami och Amani som är dom straffskyldiga.

EDIT. Jag tror faktiskt att dom kände sig trängda i ett hörn. Hittills hade dom klarat sig på att Rami kunde komma med förklaringar. Nu, var första gången, någon fått insyn i hur Yara hade det.

Fakta klarar inte ens Rami att prata bort. Det tror jag dom båda insåg.

Ok. Det är möjligt. Sedan är väl frågan det verkligen är en adekvat reaktion att slå ihjäl barnet om de nu kända sig trängda för att misshandeln skulle upptäckas. Även om båda i någon bemärkelse är galna.Men du har en poäng även om jag tvivlar på att oro över kallelsen faktiskt är det primära den dagen.
Citera
2014-11-09, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Jag och min stackars syster växte upp tillsammans med våra föräldrar i en tvårumslägenhet på 38 kvm på 50-talet utan att någon slog ihjäl någon annan en enda gång i alla fall vad jag kommer ihåg. Syrran ser hyfsat frisk ut, morsan är nittiosju och bor kvar i samma lägenhet, far la ner det 1975 av naturliga orsaker och jag, ja, ni får försöka förstå.. Visst var vi som alla andra men inte en enda gång, INTE EN, slog min far eller min mor ihjäl mig. Konstiga människor va?

Visst var det så att folk i Sverige för inte alls så länge sen bodde trångt men oftast kunde samsas. Absolut. Vi är ju ett vänligt och förståndigt folk.

Men din mamma (jag jämför med Amani) bodde i det land där hon föddes, talade språket, hade antagligen bekanta runt om som hon kunde umgås med och hon uppfostrade er barn på det sättet som man gör i det här landet och som hon kände till. Och hon var antagligen psykiskt balanserad. Ni barn lekte förmodligen ute själva från det ni var ganska små med de andra barnen på gården. (Jag var också barn på 50-talet).

Amani däremot verkar ha varit psykiskt störd redan från början. Hon var med om en skilsmässa, vi vet inte varför den inträffade, men det var ett stort nederlag i hennes miljö.

Sen kommer en karl som nådigt erbjuder sig att gifta sig med henne fast hon nu är andrasortering. Om det verkligen var mot familjernas vilja som de säger, vet jag inte, det kan ha varit vad de sa för att ha några asylskäl att visa upp. Men hon fattar väl att äktenskapet bara är till för att fixa en bättre tillvaro för Rami. De får ett barn, en son till och med!, vilket höjer henne ordentligt.

Varför det är hon som ska lämna sitt barn och åka iväg till Sverige för att ordna asyl vet jag inte. Men hon hade ju en massa släktingar här. Så kommer man och barn hit och snart har hon två små. Livet i Sverige blir dock inte det paradis hon väntat. Hon känner ingen, hon kan inte språket, hon fattar inte hur samhället fungerar, hon sitter instängd och isolerad i en liten lägenhet med två småbarn, 7/24, utan pengar.

Mannen bryr sig inte om familjen, han har en massa annat för sig och han slår henne. Det är möjligt att hon är en bortskämd överklasskvinna och det skulle förklara varför hon inte kan sköta ett hushåll. Jag tror hon är förvirrad, känner sig misslyckad, känner sig ensam och rädd och besviken, inte ser någon utväg, är deprimerad.

Fallet Amani visar att det inte alltid är någon god idé att flytta människor mellan länder.
Citera
2014-11-09, 02:36
Medlem
Citat:
Ok. Det är möjligt. Sedan är väl frågan det verkligen är en adekvat reaktion att slå ihjäl barnet om de nu kända sig trängda för att misshandeln skulle upptäckas. Även om båda i någon bemärkelse är galna.Men du har en poäng även om jag tvivlar på att oro över kallelsen faktiskt är det primära den dagen.

Vem misshandlar sina barn över huvud taget och så regelbundet varje dag som dessa gör?

Sedan den "gode mannen" slutande och Rami utsågs som särskild vårdnadshavare försvann all tillsyn om Yara.

Enligt mig. Det skall inte få hända. Om man placerar ett inkommande flyktingbarn hos en släkting skall barnet ha en god man upp till myndighetsåldern.

Det är min åsikt.
Citera
2014-11-09, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Visst var det så att folk i Sverige för inte alls så länge sen bodde trångt men oftast kunde samsas. Absolut. Vi är ju ett vänligt och förståndigt folk.

Men din mamma (jag jämför med Amani) bodde i det land där hon föddes, talade språket, hade antagligen bekanta runt om som hon kunde umgås med och hon uppfostrade er barn på det sättet som man gör i det här landet och som hon kände till. Och hon var antagligen psykiskt balanserad. Ni barn lekte förmodligen ute själva från det ni var ganska små med de andra barnen på gården. (Jag var också barn på 50-talet).

Amani däremot verkar ha varit psykiskt störd redan från början. Hon var med om en skilsmässa, vi vet inte varför den inträffade, men det var ett stort nederlag i hennes miljö.

Sen kommer en karl som nådigt erbjuder sig att gifta sig med henne fast hon nu är andrasortering. Om det verkligen var mot familjernas vilja som de säger, vet jag inte, det kan ha varit vad de sa för att ha några asylskäl att visa upp. Men hon fattar väl att äktenskapet bara är till för att fixa en bättre tillvaro för Rami. De får ett barn, en son till och med!, vilket höjer henne ordentligt.

Varför det är hon som ska lämna sitt barn och åka iväg till Sverige för att ordna asyl vet jag inte. Men hon hade ju en massa släktingar här. Så kommer man och barn hit och snart har hon två små. Livet i Sverige blir dock inte det paradis hon väntat. Hon känner ingen, hon kan inte språket, hon fattar inte hur samhället fungerar, hon sitter instängd och isolerad i en liten lägenhet med två småbarn, 7/24, utan pengar.

Mannen bryr sig inte om familjen, han har en massa annat för sig och han slår henne. Det är möjligt att hon är en bortskämd överklasskvinna och det skulle förklara varför hon inte kan sköta ett hushåll. Jag tror hon är förvirrad, känner sig misslyckad, känner sig ensam och rädd och besviken, inte ser någon utväg, är deprimerad.

Fallet Amani visar att det inte alltid är någon god idé att flytta människor mellan länder.

Som sagt Amani valde själv att flytta, hon kunde lämnat in sitt yngsta barn på dagis, gått en svenskkurs osv.

Hon har valt sitt liv och sin isolation samt förhindrat barnen från att "lära sig det svenska språket", umgås med jämnåriga barn, få stimulans och lära sig saker.

Hur kan du försvara det? Det är inte Amani som är ett offer, som det är synd om. Hon har plågat, dagligen misshandlat och sedan haft ihjäl Yara på ett sådant brutalt sätt så obduktionsläkarna aldrig sett maken till det tidigare.

Hur tror du att dom små barnen som sett detta mår?

EDIT. Jag kommer från ett - i Sverige - mångkulturellt samhälle där svenska snudd på var ett minoritetsspråk. Det var inga som slog ihjäl barn där.
Senast redigerad av Remark 2014-11-09 kl. 03:10.
Citera
2014-11-09, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Nej Amani är ingen palestinsk överklasskvinna. De som är inblandade i fallet är vad man skulle kunna kalla vanliga människor (syftar sammantaget på den familj de kommer ifrån). Enkelt uttryckt medelklass. De tillhör definitivt varken den politiska, ekonomiska eller intellektuella eliten i Palestina. Hur de än försöker framställa sig via utbildningar eller släktskap. Du har en mycket stor medelklass i Palestina av olika schatteringar.

Det som gör dem unika är fallet. Inte deras sociala tillhörighet. Sedan måste jag få säga en sak eftersom det börjar bli tröttsamt.

Jag känner en drös med palestinska män som skulle skratta rätt bittert över att få sina kvinnor beskrivna som undergivna. Och förmodligen fundera på var de skulle hitta den karamellen. Palestinska kvinnor är INTE kända för att vara undergivna.

Sedan är regelsystemet kring hur man lever inom familjer givna och ytterst konservativa med våra ögon. Vi talar om olika samhällsformer och vi är ofta blinda för bristerna i våra individualistiska samhällen eftersom vi ser våra regelsystem som självklara. Lika självklara är deras system för dem. Själv tycker jag att kollektiva familjebaserade samhällen ibland har sina fördelar. Även om jag vet bristerna.

För Amani och Rami hade aldrig kunnat leva ut sina störningar i Palestina på det sätt som skedde i Sverige. För det krävs att människor lever isolerade utan social insyn och kontroll. Yara hade varit skyddad av ett stort kollektiv i Palestina även om hennes hemförhållanden varit dåliga. Här hemma så får vi istället lita på att Karlskrona socialförvaltning sköter det jobbet. Så på vissa nivåer är vi nog mer utsatta.
Citera
2014-11-09, 03:12
Medlem
Citat:
Vem misshandlar sina barn över huvud taget och så regelbundet varje dag som dessa gör?

Sedan den "gode mannen" slutande och Rami utsågs som särskild vårdnadshavare försvann all tillsyn om Yara.

Enligt mig. Det skall inte få hända. Om man placerar ett inkommande flyktingbarn hos en släkting skall barnet ha en god man upp till myndighetsåldern.

Det är min åsikt.

Jag tror dessutom att den "första" tiden yara var i Sverige var ganska okej, ( då hon hade den första gode mannen) De har ju lagt upp en hel del bilder för att visa upp Y i Sverige, där hon dessutom ser ganska glad ut, ( senare foton ser hon eländig ut, mager, blek och inget leende) hon hade dessutom egen facebook där hon var ganska flitig i början med att spela spel och lägga upp egna bilder, i ett par månader kanske.
Sedan brast nog allt, slavarbete hemma och misshandel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in