Citat:
Som sagt Amani valde själv att flytta, hon kunde lämnat in sitt yngsta barn på dagis, gått en svenskkurs osv.
Hon har valt sitt liv och sin isolation samt förhindrat barnen från att "lära sig det svenska språket", umgås med jämnåriga barn, få stimulans och lära sig saker.
Hur kan du försvara det? Det är inte Amani som är ett offer, som det är synd om. Hon har plågat, dagligen misshandlat och sedan haft ihjäl Yara på ett sådant brutalt sätt så obduktionsläkarna aldrig sett maken till det tidigare.
Hur tror du att dom små barnen sett detta mår?
Hon har valt sitt liv och sin isolation samt förhindrat barnen från att "lära sig det svenska språket", umgås med jämnåriga barn, få stimulans och lära sig saker.
Hur kan du försvara det? Det är inte Amani som är ett offer, som det är synd om. Hon har plågat, dagligen misshandlat och sedan haft ihjäl Yara på ett sådant brutalt sätt så obduktionsläkarna aldrig sett maken till det tidigare.
Hur tror du att dom små barnen sett detta mår?
Jag försvarar henne inte. Jag ser inte Amani som ett offer.
Jag vet inte om det var hon som valde att flytta, eller om det var klanens eller mannens beslut. Det är konstigt att en mamma lämnar ett barn på 9 månader för att resa till ett okänt land.
Vad vet Amani om Sverige och möjligheterna som finns här? Hon har väl föräldrapenning, både för det större barnet och det mindre som inte ens är 1,5 år och det bör räcka ett tag till (en stor miss att Sverige har denna utformning av föräldraförsäkringen, som håller invandrarkvinnor hemma i åratal). Mannen vill nog helst att hon stannar i hemmet.
Även om det finns en öppen förskola i staden skulle hon inte kunna prata med någon där. SFI kan hon väl inte börja på innan hon får dagisplats och kan hon få det om hon har föräldrapenning?
När hon chattar med Yaras mamma berättar hon att hon känner sig ensam och att hon inte orkar med barnen. Många småbarnsföräldrar skojar om att "jag var färdig att slänga ut ungen genom fönstret" och alla har väl en bristningsgräns någonstans.
Stryk är accepterat i den kultur hon kommer från så för henne ligger det nog närmre till än för svenskar. Men omfattningen av våldet ligger långt över vad som är accepterat någonstans och det är så hemskt att man inte förstår att det är möjligt.

Inget om djuret ifråga.