2014-11-09, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som sagt Amani valde själv att flytta, hon kunde lämnat in sitt yngsta barn på dagis, gått en svenskkurs osv.

Hon har valt sitt liv och sin isolation samt förhindrat barnen från att "lära sig det svenska språket", umgås med jämnåriga barn, få stimulans och lära sig saker.

Hur kan du försvara det? Det är inte Amani som är ett offer, som det är synd om. Hon har plågat, dagligen misshandlat och sedan haft ihjäl Yara på ett sådant brutalt sätt så obduktionsläkarna aldrig sett maken till det tidigare.

Hur tror du att dom små barnen sett detta mår?

Jag försvarar henne inte. Jag ser inte Amani som ett offer.

Jag vet inte om det var hon som valde att flytta, eller om det var klanens eller mannens beslut. Det är konstigt att en mamma lämnar ett barn på 9 månader för att resa till ett okänt land.

Vad vet Amani om Sverige och möjligheterna som finns här? Hon har väl föräldrapenning, både för det större barnet och det mindre som inte ens är 1,5 år och det bör räcka ett tag till (en stor miss att Sverige har denna utformning av föräldraförsäkringen, som håller invandrarkvinnor hemma i åratal). Mannen vill nog helst att hon stannar i hemmet.

Även om det finns en öppen förskola i staden skulle hon inte kunna prata med någon där. SFI kan hon väl inte börja på innan hon får dagisplats och kan hon få det om hon har föräldrapenning?

När hon chattar med Yaras mamma berättar hon att hon känner sig ensam och att hon inte orkar med barnen. Många småbarnsföräldrar skojar om att "jag var färdig att slänga ut ungen genom fönstret" och alla har väl en bristningsgräns någonstans.

Stryk är accepterat i den kultur hon kommer från så för henne ligger det nog närmre till än för svenskar. Men omfattningen av våldet ligger långt över vad som är accepterat någonstans och det är så hemskt att man inte förstår att det är möjligt.
Citera
2014-11-09, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
[/b]
Ja, vi är nog många som vill att hans del i det hela kommer fram ordentligt. För egen del tänker jag på hans omhändertagna pojkar. Får han en kort fängelsevistelse kan han börja träffa sina barn i familjehemmet och till slut få dem hem till sig. Det är inte gjort i en handvändning - men det är i fullt möjligt och troligt.

Citat:
Jag tror (hoppas) att han inte får det. Dels för att jag tycker hans medverkan varit så stor. Dels för barnens skull, inte minst.

Dom behöver återhämta sig från det trauma dom levt i, återfå trygghet och tillit. Kunna slappna av och känna glädje.

Tyvärr så skulle det inte förvåna en sekund om denna menlösa man skulle efter ett kort straff få åter sina barn, det vore definitivt inte för barnens bästa. Han har med sin brist på omtanke för lilla Yara helt förlorat allt förtroende att ens få ha vårdnad om ett marsvin.

Skulle ej heller förvåna om barnen hamnar hos någon släkting vad det lider för det är väl enklaste vägen ur detta för taffliga myndigheter, alltså inte för barnens bästa utan för att det är minsta motståndets lag då det är en helt annan kultur man frontar.
Citera
2014-11-09, 03:18
Medlem
Citat:
Vem misshandlar sina barn över huvud taget och så regelbundet varje dag som dessa gör?

Sedan den "gode mannen" slutande och Rami utsågs som särskild vårdnadshavare försvann all tillsyn om Yara.

Enligt mig. Det skall inte få hända. Om man placerar ett inkommande flyktingbarn hos en släkting skall barnet ha en god man upp till myndighetsåldern.

Det är min åsikt.

Självklart Remark. Jag försöker bara tänka som vårt störda par tänker. Sedan är det säkert flera saker som gör att det flippar. För flippar gör det. Och jag känner mig helt enkelt osäker på vad som är kärnan och hur och vilka bottnar som finns i fallet och hos karaktärerna.

Amani är på något sätt den möjliga nyckeln. Om man visste hur man låste upp....

Edit/Sovdags godnatt
Citera
2014-11-09, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Jag tror dessutom att den "första" tiden yara var i Sverige var ganska okej, ( då hon hade den första gode mannen) De har ju lagt upp en hel del bilder för att visa upp Y i Sverige, där hon dessutom ser ganska glad ut, ( senare foton ser hon eländig ut, mager, blek och inget leende) hon hade dessutom egen facebook där hon var ganska flitig i början med att spela spel och lägga upp egna bilder, i ett par månader kanske.
Sedan brast nog allt, slavarbete hemma och misshandel

Första socanmälan kom mindre en än månad efter att Yara anlänt. Så bra var det inte. Men allt är relativt. Det blev betydligt värre.
Citera
2014-11-09, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tyvärr så skulle det inte förvåna en sekund om denna menlösa man skulle efter ett kort straff få åter sina barn, det vore definitivt inte för barnens bästa. Han har med sin brist på omtanke för lilla Yara helt förlorat allt förtroende att ens få ha vårdnad om ett marsvin.

Skulle ej heller förvåna om barnen hamnar hos någon släkting vad det lider för det är väl enklaste vägen ur detta för taffliga myndigheter, alltså inte för barnens bästa utan för att det är minsta motståndets lag då det är en helt annan kultur man frontar.

Nej, han skulle inte ens få ansvar för ett marsvin Inget om djuret ifråga.

Jag hoppas att detta blir en stor medial fråga, och
att det blir så stor debatt att det inte bara "sopas under mattan".

Tyvärr, antar jag att det är många kommuner som helst bara lägga "locket på" för dom har inte heller skött detta bättre.
Citera
2014-11-09, 03:33
Medlem
Citat:
Jag tror två viktiga saker hände.

Den engagerade läraren som var oroad över Yara och faktiskt fick se hur skadad (blåslagen) Yara var och vilken misär det var i hemmet. Tidigare hade hon inte blivit insläppt alls.

Dom kamrater som Yara anförtrodde sig åt och visade sina skador för hade trots Yaras avkrävda löften att dom inte fick föra det vidare (för då skulle dom slå ihjäl henne, enligt Yara).

Hade ändå gjort det. Till en lärare (möjligen densamma/e som gjorde hembesöket).

Det är barn/lärare som säkert skuldbelägger sig.

Trots att dom var modiga och borde vara stolta. Det är Rami och Amani som är dom straffskyldiga.

EDIT. Jag tror faktiskt att dom kände sig trängda i ett hörn. Hittills hade dom klarat sig på att Rami kunde komma med förklaringar. Nu, var första gången, någon fått insyn i hur Yara hade det.

Fakta klarar inte ens Rami att prata bort. Det tror jag dom båda insåg.

Detta kan vara en s.k. motivbild om man nu kan använda sådant i en brutal barnmisshandel men iaf för att försöka förstå varför det oerhörda hände.

Inte alls omöjligt att nu var det fara o färde i deras utåt sett fina fasad mot skola och myndigheter som Rami tyckte sig själv sköta med bravur, detta kan blivit en tändpatron till ännu brutalare misshandel denna dag som vi vet resultatet av.

Hans uttryck i trappen åt grannen S*mi (*a) typ "nu avslöjas allt" kan vara en fingervisning att "uppfostran" och agan den dagen tog fördärvligt slut för Yara. Han var nog väl medveten om att man skulle uppdaga även de gamla skadorna genom läkarkontroll, dessutom den oerhört torftiga hemmiljö som Yara befann sig i.

Det var ridå ner för båda lögnare och monstren Rami och Madi utan återvändo.
Citera
2014-11-09, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Detta kan vara en s.k. motivbild om man nu kan använda sådant i en brutal barnmisshandel men iaf för att försöka förstå varför det oerhörda hände.

Inte alls omöjligt att nu var det fara o färde i deras utåt sett fina fasad mot skola och myndigheter som Rami tyckte sig själv sköta med bravur, detta kan blivit en tändpatron till ännu brutalare misshandel denna dag som vi vet resultatet av.

Hans uttryck i trappen åt grannen S*mi (*a) typ "nu avslöjas allt" kan vara en fingervisning att "uppfostran" och agan den dagen tog fördärvligt slut för Yara. Han var nog väl medveten om att man skulle uppdaga även de gamla skadorna genom läkarkontroll, dessutom den oerhört torftiga hemmiljö som Yara befann sig i.

Det var ridå ner för båda lögnare och monstren Rami och Madi utan återvändo.

Och att de biologiska föräldrarna också skulle underrättas.

Vilka dom nu måste möta i rättssalen.

MEN om Yara själv hade kunnat berätta ...
Det hade varit totalt förödande.

Nu kan dom skylla på skolan, att hon var fumlig och ramlade osv osv
Citera
2014-11-09, 06:56
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om han varit helt omedveten om Yaras tillstånd(osannolikt, men jag antar)kan han då ha filmat för att rentvå både sig själv och sin fru? Kanske Yara lät vid den första filmen precis som det spekuleras i? Då kan han ha filmat i syfte att visa att de försökte få liv i henne? Att de inte bara stod och tittade på.

Men hur jag än vrider o vänder på det så tycker jag att handlingen "att filma bevis" är en väldigt konstig reaktion när det finns liv att rädda.

Eller är alltihop ett fenomen likt det vi kan se vid trafikolyckor. Förbipasserande fotograferar och laddar upp material på sociala medier, men glömmer hjälpa skadade och chockade? Nu menar jag inte att han tänkte ladda upp det på sociala medier, men att han först tänker på att dokumentera istället för att först tänka på att rädda liv. (Hoppas ni förstår vad jag menar. Det bliv väldigt rörigt uttryckt).

Det är en svår fråga, det som stör mig ordentligt är det faktum att jag uppfattat det som att det var efter filmningen paret hade sex, såvida jag inte missuppfattat händelseförloppet. Där blir situationen än mer morbid i mina ögon. Om inte det varit för att dämpa/blidka en galen Madi. Men en man behöver knappast använda sådana metoder och om han gör det av den orsaken blir filmandet samtidigt en ytterst märklig företeelse. Med tanke på att svordomar ska ha förekommit enligt grannar, om jag inte minns fel, tvivlar jag över filmandet som ett sätt att rentvå dem båda. I sådant fall borde en film snarare kunna kasta tvivel över saken då de inte verkar samarbeta enligt något förutbestämt o risken med okvädningsord torde ha varit hög.

Om uppsåt från Ramis sida med filminspelningarna finns enbart för att enbart få Madi fälld för mord lär han med stor sannolikhet inte vara särskilt oskyldig i det hela. Till skillnad ifall att han filmat för att kunna visa upp Yaras sårbara utsatthet inför den andra kvinnan men då lär deras familjesituation varit något alltmer känslomässigt påfrestande för honom under en tid med frågeställningen över vad han ska göra för att stoppa den. Då kan också det röra sig om ett eskalerande beteende han knappast undgått. Rent psykologiskt kan han i sådant fall ha reagerat med en viss del förträngning vilket jag faktiskt tvekar till att tro. Även om jag naturligtvis anser att även män har rätt att chockas och börja agera irrationellt i krissituationer. Min egen reaktion vid kriser har som oftast varit att bli hysterisk eller monotoni med fokus på vad som ska göras utan möjlighet till att tänka "runt" ex. ringa ambulans utan att kunna vidareutveckla varför ambulans behövs mer än att återupprepa tillståndet och adressen, men när jag vid ett par olika tillfällen sett olyckor utomhus har jag faktiskt bara rakt av gått vidare. Inte oberört utan mer på automatik. Så visst kan du har rätt i att det kan handla om ett rent ologiskt beteende trots att jag kan tycka att glömma hjälpa skadade o sedan lägga upp det på Facebook också är en viss bisarr reaktion.
Citera
2014-11-09, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Var var de andra barnen då dessa filmer togs? Visst sa Rami i förhören att han tagit barnen och gått ut från Yaras rum för någon av dem grät så högt...sen då. Knäpptyst? Ha de lyckas att lägga barnen mitt i kaoset av en död 8-åring?

Jag tror att de var omkring händelsen ganska stor del av tiden. När Madi duschade Yaras kropp sa pojken något i stil med "Slå henne inte!" enligt Madi i förhör har jag för mig. De tycks ha befunnit sig i närheten av det mesta som skedde med Yara även om Adnar sett en del cartoon och det yngre barnet krupit omkring. Dessutom återberättade Adnar också något om att de torkat blod och papperstussar med blod fann de ju också i lägenheten.
Citera
2014-11-09, 07:34
Medlem
Citat:
Och att de biologiska föräldrarna också skulle underrättas.

Har läst med intresse alla resonemangen från trådens nattskift.
Det är nog ett missförstånd att föräldrarna i Gaza skulle underrättas. De hade avhänt sig den formella vårdnaden om Yara och lämnat över hela ansvaret till Rami när de godkände honom som särskilt förordnad vårdnadshavare.
För att ha insyn i Yaras liv var föräldrarna helt utlämnade åt Rami. Och han lämnade över det till Amani eftersom det var en kvinnosak att ta hand om hem och barn (vilket ju även Yaras biologiska pappa uttryckte mycket klart i sina förhör).
Den skype mellan Yaras mamma och Amani, som vi har sett, visar ju tydligt villkoren. En småputtrig gullig ton för att blidka Amani, allt Yaras mamma ville var att ha kontakt med dottern, men Amani hade fullständig kontroll därvidlag. Stängde av Skype när det passade henne, såg till att Yara inte var ensam vid direktkontakt med mamman, störde samtalen med gapande i bakgrunden, sminkade över skador i Yaras ansikte, reglerade vinklar och belysning. Höll flickan i skräck för påföljder vid minsta antydan om avslöjande.

Yaras pappa har tydligt sagt att det var hans beslut att skicka Yara till Sverige med en kvinna han knappt hade träffat. Jag känner inget medlidande med honom, och det tror jag inte hans släkt gör heller. Varken de som bor kvar där eller de som finns i Norden. Han tycks ha varit ganska ensam i Karlskrona, fast han har släkt där med. De kom till begravningen, från Oslo och Stockholm och andra städer, för så gör man i klanen, men ingen öppnade sitt hem för honom. Det visar hur de ser på saken.
Citera
2014-11-09, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkas
Ja någon sjukvårdspersonal var det som bevakade henne om jag inte minns helt fel från FUP. Uppenbarligen kunde hon ändå chatta på Facebook... och ringa Rami 12 (?) ggr... Tur att han inte hade tillgång till sin telefon, i så fall hade de kunnat "prata ihop" sig mer.

Det borde förstås ha varit en polis som bevakade, och så kanske det blev senare under natten också. Samtal och chat var ju runt 23-23:30 ca, och jag tror de åkte från hemmet runt 22:40 ca. Efter detta finns inget mer på hennes telefon, inget som syns i FUP iaf.

Har sträckläst i tråd och Fup i flera dagar nu så det är risk att jag blandar ihop det men....när ambulans åkt iväg med Yara och Amani så stod väl Rami utanför huset med lillpojken, grannen och en polis. Då ringde Ramis telefon och han sa "det är frun", han svarade inte, och polis tog hand om telefonen. Då måste Amani ringt när hon var på sjukhuset.
Ringde hon då även till Madleen och berättade...? Då visste ju Gaza-familjen vad som hänt eller i varje fall att Yara var skadad... det stämmer ju inte med vad bio-pappan berättar. Hela denna klan verkar ha sina egna personliga motiv till vad de egentligen berättar. Märkligt detta....
Citera
2014-11-09, 08:10
Medlem
Citat:
Detta med treårigen tänkte jag också. En treåring är inte så bra på att direkt ljuga utan speglar de vuxnas sätt att se på världen. I hans ögon verkar Yara vara mindre värd än en hund och säkerligen kan en del av hennes skador ha orsakats av denna "illbatting".
En 3-4åring återberättar inte alltid saker i sina sammanhang, de kan fabulera och fantisera ordentligt medan andra i samma ålder istället är mer exakta på att redovisa händelser ur deras mognadsperspektiv dvs, men de har inga starka negativa känslor bundna till människor om än annat kortvarigt då det är en period när mycket sker i deras utveckling och känslor blir starkare samt upplevelsen av dem själva i förhållande mot andra. Såvida personen inte personligen innebär en mycket negativ person för dem och deras välbefinnande. Däremot kan de manipuleras till att få vissa föreställningar kring en annan människa, att de inte ska tycka om, tycka bättre om mm. Just för att deras uppfattning börjar bli större, ändå kan det vända i en handvändning, då deras favorit mat, leksak, favorit person etc. måste vara något/någon de förknippar som särskilt viktig i trygghetsaspekt för att befästas som en särskild favorit hos dem. Inte ovanligt med pappa perioder heller i den åldern där fadersgestalten blir extra viktig även om det sedan kan mattas av för att återkomma senare igen.

Jag tvivlar över att han kan ha någon högre eller lägre värdes bild över Yara och även om det kan göra ordentligt ont när ett barn i den här åldern får ett utbrott (inte helt sällsynt att de får det) så är det några rasande armar eller en leksak man på sin höjd får i huvudet (även om en del yngre barn är sådana som rivs eller bits o ibland både och) Att misshandel mot Yara skulle ha skett av pojken är befängt, hon syntes också ensam med honom och tycks ha haft ett visst ansvar även gällande honom. En åttaåring kanske har svårt att gardera sig men svårigheterna handlar mer om att inte fysiskt skada den yngre än att inte kunna övermanna barnet. Dessutom menade Rami att Madi hade svårt för att hantera pojken då han var av en stark personlighet eller något liknande, till skillnad från Yara. Naturligaste slutsatsen av det resonemanget borde vara att Yara fick överta ansvaret för pojken (bortsett från tv:n det vill säga) mer än att han skulle samverkat i att förtrycka flickan.

Jag förstår inte ens de påpekanden som dykt upp i tråden gällande pojkens beteende som normalt eller inte. Han hade faktiskt inte ens fyllt fyra och hade knappast själv valt sin familjesituation. Han verkar väldigt normalt efter de situationer och den familjen han stått inför. Tillägger även att små barn när något händer letar skuld antingen hos sig själva eller någon annan, att separeras från föräldrarna (småbarn kan inte värdera föräldrarna efter de normer vi vuxna har inför vad som är bra eller dåliga föräldrar) kan mycket väl resultera i att han upplever Yara som dum som förklaring, att hon inte är hans älskling. Det var bråk, där Yara på något sätt var inblandad och sen var han plötsligt inte hos sin pappa utan med främlingar. Pappa älskling=Yara inte älskling. Så enkelt kan det vara om man använder logiken 3åringar tänker efter, liksom att han också helt enkelt kan ha upprepat en fras han tidigare hört.
Senast redigerad av mainstreaminfluent 2014-11-09 kl. 08:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in