Citat:
Ursprungligen postat av
pc158214952
Man kan ju tycka att de styrande borde lyssna på de asylsökande i alla fall, när de nu uppenbarligen inte vill lyssna på vad majoriteten av folket sagt i de senaste undersökningarna, inklusive den felvinklade Novus i augusti.
http://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/sverige-oppnar-sitt-hjarta--men-stanger-det-genast-igen/
Exakt så ser det ut. Myndigheterna har panik, det talas om att bygga baracker, (jag har en viss inblick), och det är just det här jag inte förstår med den gränslösa invandringspolitiken. Det verkar som om förespråkarna inte bryr sig om människorna de säger sig värna.
Sedan privata entreprenörer har givit sig in i flyktingbranschen har förhållandena på förläggningarna blivit bedrövliga. Man trycker in så många som möjligt eftersom man får betalt per person, serverar undermålig mat och stoppar mellanskillnaderna för utgifterna i egen ficka.
När man ser reportage om flyktingar som hungerstrejkar och kritiserar boendena ska man ha klart för sig att det inte enbart handlar om bortskämdhet och orealistiska förväntningar utan att förhållandena, trots vackra byggnader etc. ofta är miserabla.
Lägg därtill att barnfamiljer kan få bo med kriminella, missbrukare och krigsförbrytare. Det händer även att s.k. ensamkommande som är betydligt äldre än de uppgivit förgriper sig på yngre ungdomar på samma boenden. En del asylsökande ensamkommande är också inblandade i trafficking och måste begå brott och prostituera sig för att betala av skulden till sin smugglare.
Är det humanism att utsätta människor för det eller är det en enda stor egotripp och ett substanslöst godhetsposerande av politiker och väljare som aldrig kommer i närheten av den verklighet de skapar?
Jag är inte sverigedemokrat, jag vill ha en human flyktingpolitik men det är inte det här. Det är ett engagemang i paritet med likes och profilbilder på facebook. Det kostar inte beslutsfattarna någonting, det är ingen uppoffring från deras sida. Samtidigt lider folk ute i asylboendena och svenskar på landsbygden får maktlösa se på när deras hemorter förändras till oigenkännlighet.
Det är inget annat än vidrigt. Jag kan inte förstå varför, det är som någon form av masspsykos.