2014-11-06, 02:01
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Upplevde ni ELF som svårare i år? Har sett det nämnas på ett antal ställen i tråden nu.

ELF är den verbala delen som hag är mest nöjd med. 19 pinnar av 20.

Överlag ser min poängfördelning på de olika momenten ut så här:

ORD: 16/20
LÄS: 16/20
MEK: 15/20
ELF: 19/20

XYZ: 19/24
KVA: 15/20
NOG: 8/10
DTK: 18/24

DTK hade jag kunnat plocka fler poäng på om jag inte hade dragit ut på tiden på XYZ, då jag hade 3-4 uppgifter kvar som jag fick chansa på.

Vilket moment tycker ni det har varit lättast att förbättra sig på samt hur har ni gått till väga?

Lättast att förbereda sig på är egentligen matematiken, speciellt om den en gång har funnits men har lossnat efter skoltiden (länge sen för mig). Reglerna går fort att träna in och det är ju ingen jättesvår typ av ekvationslösning som tarvas. Det är den del som åtminstone för mig känns lättast att snabbt förbättra.

Läsförståelsen och elfen är ju sådant som du samlat på dig under en lång tid. Har du en knackig engelska blir det svårt att inom en rimligt kort tid öva upp den så pass att du kan pricka in 18-20 poäng. Likadant med orddelen, jag tror gemene 50-åring med en någorlunda läsvana skåpar ut en som suttit en månad och bara övat ord. Nu finns det ju bra program att träna på men samtidigt finns det så jävla många lustiga ord att uppgiften är dig övermäktig, om du inte har extremt bra minne.
Kommer man undan med bara 3 fel får man vara nöjd med orddelen.
19 på elfen är bra gjort, jag tycker den var ganska svår!
Senast redigerad av Storalf 2014-11-06 kl. 02:05.
Citera
2014-11-06, 02:03
Medlem
scoreeiss avatar
Citat:
Upplevde ni ELF som svårare i år? Har sett det nämnas på ett antal ställen i tråden nu.

ELF är den verbala delen som hag är mest nöjd med. 19 pinnar av 20.

Överlag ser min poängfördelning på de olika momenten ut så här:

ORD: 16/20
LÄS: 16/20
MEK: 15/20
ELF: 19/20

XYZ: 19/24
KVA: 15/20
NOG: 8/10
DTK: 18/24

DTK hade jag kunnat plocka fler poäng på om jag inte hade dragit ut på tiden på XYZ, då jag hade 3-4 uppgifter kvar som jag fick chansa på.

Vilket moment tycker ni det har varit lättast att förbättra sig på samt hur har ni gått till väga?

ELF hade jag lättast för på VERB-delen, däremot tycker jag MEK var rätt knepig. För övrigt så hade jag samma problem som dig angående DTK-delen. Min plan för framtida prov är egentligen bara att öva på gamla prov och se till att jag håller den "rekommenderade tiden" på varje del, så jag har tid att göra DTK till exempel.
Citera
2014-11-06, 03:01
Medlem
Gunvald66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POCKETESS1
Förresten, finns det någon här som har någon slags tabell på hur vanligt olika resultat i SAT är? Typ att 1% får över 1500, etc. Så att man kan dra några slags slutsatser mellan HP-resultat och SAT-resultat. Tack på förhand.

https://secure-media.collegeboard.org/digitalServices/pdf/sat/sat-percentile-ranks-composite-crit-reading-math-writing-2014.pdf

http://research.collegeboard.org/content/sat-data-tables

Varsågod!

Normeringen av det nyare högskoleprovet verkar ha en hel del likheter.
Senast redigerad av Gunvald66 2014-11-06 kl. 03:07.
Citera
2014-11-06, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
14/20 på MEK är ändå över medelvärdet. HT12 var medelvärdet 10/20...

Fan att jag inte kan skriva HP VT15.

Jag vill ha revansch på allt förutom ELF.

Ja det är en bit över medel, får väl trösta mig med det antar jag. Räcker dock inte på långa vägar om man ska ligga på topp.
Citera
2014-11-06, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Det är fascinerande hur olika man är i skallen. Hur många Högskoleprov jag än skulle göra, så garanterar jag att jag aldrig skulle få sämre resultat än 20 rätt på MEK. Den avdelningen är ingen utmaning för mig, det är bara att skriva in rätt svar. Lika lätt som om frågan lyder:

Ersätt frågetecknet med en siffra.
1 2 3 ? 5 6 7
a) 97
b) 125
c) 4
d) 318

Matematiken däremot. För att inte tala om de kvantitativa delarna. Det är nånting med min hjärna som gör att den inte greppar sådant. Ingen räkneuppgift eller logisk frågeställning är så enkel att den inte är svår. Därför kan jag aldrig få något riktigt toppresultat på Högskoleprovet.

Jag är imponerad (och avundsjuk). Har du något bra generellt tips hur man ska gå till väga i mattedelen? Jag har förstått att man inte ska räkna ut alla tal, det tar för lång tid.

Själv ser jag direkt om ett ord är felstavat och fattar direkt vilket ord som saknas i en mening. Är det kanske likadant för matte-begåvningar, att det räcker med en snabb titt på räkneuppgiften för att "se" det rätta svaret?

Jag gjorde något/några interaktiva prov vilket jag tror gjorde att jag fick in tänket. Annars finns det ju lite tips och tricks, en enkel men smart sak är att utnyttja det faktum att de ger en det rätta svarsalternativet. På XYZ är det bra att kunna olika matematiska regler, detta är antagligen självklart men vill poängtera att det är viktigt att kunna det ordentligt. NOG vet jag inte hur man över på då jag alltid varit väldigt bra på det, så överlämnar tips på den delen till någon annan. Mattedelen handlar till stor del av att uppskatta, är man bra på att uppskatta värden så kan man förvänta sig bra resultat på samtliga kvant-delar.

Jag vet också direkt hur ord stavas osv och anser mig själv vara starkare på VERB än KVANT. På högskoleprovet så ligger jag visserligen rätt bra till på båda även om KVANT är några snäpp i normeringstabeller högre, men det kanske beror på att matten på hp är väldigt enkel?
Citera
2014-11-06, 10:07
Medlem
Ibiza80s avatar
Jag fattar att MEK-delen kan vara lurig för den som inte har språk som sin främsta disciplin. Ta det här exemplet:

Det enda sättet för mig som barn att kunna bryta in i samtal var att säga något kul. Det började med att jag en gång oavsiktligt sade något ____ som fick samtalet att tystna. Från den stunden insåg jag att skämt gav mig ____ de vuxnas konversation.

A spontant – förtroende för
B ironiskt – inblick i
C dråpligt – tillträde till
D lakoniskt – övertag över

Rätt svar är C. Men det skulle kunna vara B: Ungen råkade säga något ironiskt och fick en insikt: "Aha! Är det sånt här snack som vuxna reagerar på..."

Jag hör redan hur folk smattrar på tangentbordet för att skriva "Nej, det är bara C som kan vara rätt därför att..."

Jag menar ändå att B är ett så pass möjligt svar att den som kryssar det alternativet inte alls är snett ute. Det går att argumentera för A och D också. Det är väldigt små marginaler som avgör att C är "rätt" och de övriga alternativen "fel".
Citera
2014-11-06, 10:20
Medlem
Fhitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Lättast att förbereda sig på är egentligen matematiken, speciellt om den en gång har funnits men har lossnat efter skoltiden (länge sen för mig). Reglerna går fort att träna in och det är ju ingen jättesvår typ av ekvationslösning som tarvas. Det är den del som åtminstone för mig känns lättast att snabbt förbättra.

Läsförståelsen och elfen är ju sådant som du samlat på dig under en lång tid. Har du en knackig engelska blir det svårt att inom en rimligt kort tid öva upp den så pass att du kan pricka in 18-20 poäng. Likadant med orddelen, jag tror gemene 50-åring med en någorlunda läsvana skåpar ut en som suttit en månad och bara övat ord. Nu finns det ju bra program att träna på men samtidigt finns det så jävla många lustiga ord att uppgiften är dig övermäktig, om du inte har extremt bra minne.
Kommer man undan med bara 3 fel får man vara nöjd med orddelen.
19 på elfen är bra gjort, jag tycker den var ganska svår!

Målet för nästa prov är 70+ på kvant. Ska nog införskaffa en 1b bok och räkna igenom åtminstone en gång inför våren.

För att förbättra den verbala delen så har jag redan nu börjat öva ord på ordprov.se och har beställt hem en bok ("Han är tillbaka" av Timur Vermes) som jag ska läsa innan jag fördjupar mig i annan litteratur.

Citat:
Ursprungligen postat av scoreeis
ELF hade jag lättast för på VERB-delen, däremot tycker jag MEK var rätt knepig. För övrigt så hade jag samma problem som dig angående DTK-delen. Min plan för framtida prov är egentligen bara att öva på gamla prov och se till att jag håller den "rekommenderade tiden" på varje del, så jag har tid att göra DTK till exempel.

Man kanske borde börja med DTK nästa gång? Det är ganska enkla poäng om man har rimligt med tid på sig.
Citera
2014-11-06, 10:56
Medlem
scoreeiss avatar
Citat:
Man kanske borde börja med DTK nästa gång? Det är ganska enkla poäng om man har rimligt med tid på sig.
Man kanske borde göra det, så man verkligen ser till att ge den delen den tid som behövs. Det är ju bättre att sätta full pott på DTK och missa 1p på XYZ än att missa 3-4 poäng på DTK för att man fastnar på en XYZ-uppgift.
Citera
2014-11-06, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Hahahah roligt att det inte bara är jag som råkat ut för dessa människor
Tur att jag också haft den enorma turen

Det som är intressant när de gäller diskriminering är att en man aldrig blivit diskriminerad enligt media medan var varannan kvinna har blivit de.
Angående betygen så anser jag att det är problematiskt att det är så mycke bedömningar, vilket resulterar i orättvisa betyg.
Dock menar jag att det är bra fokus på de olika kunskapsområdena i nuläget, fast det hade blivit rättvisare betyg med hjälp av betyg som är grundade mer på faktakunskap.
Jag är stolt över att vara gay, sa en gay.
Jag är stolt över att vara svart, sa en svarting.
Jag är stolt över att vara arab, sa en arab.
Jag är stolt över att vara kvinna, sa en kvinna.

Jag är stolt över att vara en vit heterosexuell man, sa en rasist, bög- och kvinnohatare.

Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Jag tror inte att det är så många som "ser" svaret, däremot finns det sätt så att man kan räkna ut det snabbare. Det vanligaste som gör många uppgifter enklare är överslagsräkning. Här använder man helt enkelt en komplett uträkning, med avrundade tal. T.ex. avrundar man pi till 3, 26/50 är 1/2 osv. Det gäller bara att komma ihåg ungefär hur man har avrundat om flera svar är nära varandra (på XYZ).

Det finns specifika knep för de andra delarna också, men man måste oftast räkna.
Finns det verkligen många, om några, uppgifter där man behöver avrunda? Förutom DTK, givetvis.
Citera
2014-11-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoreeis
Man kanske borde göra det, så man verkligen ser till att ge den delen den tid som behövs. Det är ju bättre att sätta full pott på DTK och missa 1p på XYZ än att missa 3-4 poäng på DTK för att man fastnar på en XYZ-uppgift.

Det kan ju hända att man fastnar på Abraham och kulturartiklar och därmed sabbar hela KVA och NOG. Det hände mig
Citera
2014-11-06, 13:44
Medlem
Ibiza80s avatar
www.matteboken.se presenteras lösningar på olika uppgifter i Högskoleprovet. En av dessa uppgifter är:

Kurvan Y=X2*+X-6 skär axeln i två punkter. Vilka X-värden har dessa punkter?
(*alltså x upphöjt i 2.)

X=3 och X = 2.
X=3 och X=-2
X=-3 och X=2
X=-3 och X=-2.

matteboken.se:s förklaring är evighetslång och invecklad (tycker jag, som inte begriper mig på matte). Det känns orealistiskt att gå till väga på det sättet, då hinner man inte alla uppgifter.

Hur skulle trådens mattegenier gå till väga för att lösa uppgiften?
Citera
2014-11-06, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
www.matteboken.se presenteras lösningar på olika uppgifter i Högskoleprovet. En av dessa uppgifter är:

Kurvan Y=X2*+X-6 skär axeln i två punkter. Vilka X-värden har dessa punkter?
(*alltså x upphöjt i 2.)

X=3 och X = 2.
X=3 och X=-2
X=-3 och X=2
X=-3 och X=-2.

matteboken.se:s förklaring är evighetslång och invecklad (tycker jag, som inte begriper mig på matte). Det känns orealistiskt att gå till väga på det sättet, då hinner man inte alla uppgifter.

Hur skulle trådens mattegenier gå till väga för att lösa uppgiften?

Upphöjt till skrivs "^", alltså x^2 i det här exemplet.

Axeln skärs när Y = 0, alltså
0 = x^2 + x - 6
6 = x^2 + x
Svar: C, X = -3 och 2

-3^2 = 9 + -3 = 6
2^2 = 4 + 2 = 6

A och B kan uteslutas direkt då 3^2 + 3 = 9 och D är fel för att -2^2 + -2 = 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in