2014-10-26, 15:27
Medlem
zimmyys avatar
Har mailat UHR ang. fråga 31 och 32, provpass 1. Uppmanar er andra att göra detsamma.
Citera
2014-10-26, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy
Jag skulle behöva lite vägledning i hur man ska tänka på LÄS-delen. Fick 14/20 på gårdagens högskoleprov och skulle vilja höja mig till runt 18-19/20. Det jag inte riktigt förstår är hur man ska resonera eftersom jag tycker att jag tänker rätt, men ändå blir det fel.

Här nedan följer de uppgifter jag skulle vilja ha förklarat för mig:

Provpass 1

16. Skillnaderna i tillgång till psykolog vid vårdcentral varierar inom landet. Ger texten någon förklaring till detta, och i så fall vilken?

Rätt svar är D - Nej, texten ger ingen förklaring till detta.

Jag svarade B - Ja, en övervägande andel av alla vårdcentraler drivs i offentlig regi.

Anledningen till att jag svarade B var eftersom det i texten står att:

Av de offentliga vårdcentralerna är det endast 30 procent som har anställda psykologer, medan 43 procent av de privata har anställda psykologer.

Vilket jag tycker är anledning till att tillgång till psykolog varierar över landet, och texten redovisar ju även att det ser ut på det sättet? Men ska man tänka så att texten verkligen måste skriva ut att det är den stora anledningen?

Provpass 4

13. Vilket ord beskriver bäst den upplevelse som merparten av patienterna i studien hade av vårdmötena?

Rätt svar är C - Tillfredsställelse.

Jag vägde både mellan A och C men svarade till slut C, även om jag inte tycker att något av svaren passade in särskilt bra. Det enda vi får veta enligt mig är ju att:

Cirka 80 procent av patienterna kände sig respekterade för sin kultur, sin personlighet och sina önskemål.

Vilket jag tycker gör det omöjligt för något av svarsalternativen att passa in. Bara för att patienterna känner sig respekterade betyder det väl inte att de känner sig tillfredsställda?

Jag skrev även om den här frågan igår kväll också och fick då till svar att det ju även står att:

Men närmare 90 procent av tolkarna upplevde att patienterna var nöjda. Och bland läkarna trodde 85 procent att patienterna var nöjda med samtalet.

Jag missade tydligen det helt vid provtillfället, eller jag lade ingen vikt vid det då iallafall. Men jag antar att det är det stycket som ligger till grund för svaret på frågan? Dock tycker jag fortfarande inte att de är korrekt att dra slutsatsen att patienterna känner sig tillfredsställda, eftersom det ju endast är vad tolkarna och läkarna tror att patienterna upplever. Det finns ju inget som säger att det verkligen förefaller på det sättet.

18. Vad gör enligt texten den odlade kassavan till ett intressant studieobjekt?

Rätt svar är C - Grödans ekonomiska och sociala betydelse i odlingsländerna.

Jag svarade först C, men ändrade sen till A efter att jag läst texten noggrannare. Anledningen till jag ändrade svar är främst eftersom det står att:

Därför är det även socioekonomiskt intressant när kassava nu i allt högre grad blir en handelsvara som kan ge hushållet en inkomst.

Jag tolkade det då eftersom det stod "även", att den sociala betydelsen inte var det som primärt gjorde kassavan intressant. Utan att det fanns något annat som gjorde den det.

Fastnade då för den här meningen:

Det är här Anna Westerberghs projekt kommer in. De vilda kassavasläktingarna är en gigantisk genetisk resurs där man kan hämta egenskaper som är önskvärda för den fortsatta förädlingen.

Kände mig inte helt hundra på att det var detta som gjorde den till ett intressant studieobjekt, men tyckte ändå att det passade in bäst. Även om jag nu i efterhand kan förstå att det var fel.

Sett till den här bakgrunden skulle jag vilja få det förklarat hur man egentligen bör tänka för att lyckas svara rätt på frågorna? Jag har gott om tid att läsa igenom dem och jag tycker att jag läser dem noggrant.
I texten till fråga 16 finns ingen info om hur fördelningen mellan offentliga och privata alternativ ser ut inom landet.
Citera
2014-10-26, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zimmyy
Har mailat UHR ang. fråga 31 och 32, provpass 1. Uppmanar er andra att göra detsamma.

Jag vill inte vara en party pooper men det räcker väl med att en uppmärksammar dem om ett eventuellt fel. När det sedan är klarlagt om det är ett slarvfel eller ej kan vi börja mailbomba dem
Citera
2014-10-26, 15:37
Medlem
Storalfs avatar
Jag förstår inte hur det kan vara så mycket högre normering på verbal än kvant. Vad jag sett och hört verkar så gott som alla ha fått fler poäng på kvant än verbal. Vilka är det som får 75+ på verbal egntligen? Är det personer som inte är benägna att prata om sitt resultat efter att de skrivit provet?
Citera
2014-10-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Jag förstår inte hur det kan vara så mycket högre normering på verbal än kvant. Vad jag sett och hört verkar så gott som alla ha fått fler poäng på kvant än verbal. Vilka är det som får 75+ på verbal egntligen? Är det personer som inte är benägna att prata om sitt resultat efter att de skrivit provet?
Tror snarare att det är genomsnittaren som får kanske 1.1 på verb och 0.9 på kvant
Citera
2014-10-26, 15:39
Bannlyst
Citat:

Tror att det snarare beror på att det är högre fb-status att vara bra på matte Kanske händer att folk tänjer lite på sanningen
Citera
2014-10-26, 15:40
Medlem
Hjortronsylts avatar
Har bara testat ord-delen via kvällstidningarna men håller med om att det verkar ha varit lättare än tidigare år.
Satte själv 20/20 på den delen och det har jag mig veterligen aldrig lyckats med tidgare. Är antingen jag som blivit visare med åren eller det momentet som blivit förenklat. Minns att det brukade vara en av de svårare delarna förr. Tänker iofs då framförallt på när det var 40 ord. Inte testat så många sedan de gjorde om provet.
Citera
2014-10-26, 15:41
Medlem
Ser att jag har ungefär hälften av alla rätt på samtliga delar, vad ger det mig ungefär? 1.0?
Citera
2014-10-26, 15:43
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Jag har inget svar på din fråga men jag hörde många som hade problem med den verbala delen. Jag gjorde provet med, vad som verkade vara, en hel drös gymnasieelever. Många med invcandrarbakgrund och dålig talad svenska (huruvida det är en del av jargongen eller huruvida de inte kan undslipper mig). Men överlag hörde jag fler tyckte den verbala delen var väldigt svår. Själv tyckte jag den var tämligen lätt men så har jag väldigt lätt för den typen av uppgifter. Själv tycker jag de andra två proven är mycket svårare även om jag nådde, ett för mig, helt ok resultat där.
Citera
2014-10-26, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Ser att jag har ungefär hälften av alla rätt på samtliga delar, vad ger det mig ungefär? 1.0?

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellervaren2014.5.32335cb414589905b281 47.html

Denna borde bli moderatormeddelande
Citera
2014-10-26, 15:45
Medlem
evilbeavers avatar
Jag skrev också AD...
Citera
2014-10-26, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag har inget svar på din fråga men jag hörde många som hade problem med den verbala delen. Jag gjorde provet med, vad som verkade vara, en hel drös gymnasieelever. Många med invcandrarbakgrund och dålig talad svenska (huruvida det är en del av jargongen eller huruvida de inte kan undslipper mig). Men överlag hörde jag fler tyckte den verbala delen var väldigt svår. Själv tyckte jag den var tämligen lätt men så har jag väldigt lätt för den typen av uppgifter. Själv tycker jag de andra två proven är mycket svårare även om jag nådde, ett för mig, helt ok resultat där.

Invandrarna gör det lättare för oss svenskar att lyckas på verb. HÖHÖHÖHÖ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in