Citat:
Det låter som en bra idé. För bli att nöta lite KVA, handlar väl om vanan att noggrant kolla igenom informationen och inte ta saker för givet.
Behöver också tips på hur man spikar DTK-delen. Allt under 20 på den delen ser jag som en katastrof, trots detta lyckades jag inte uppnå det. Hade gott om tid på DTK och gjorde uppgifterna noga bortsett från diagrammet om Abrahams välrenommerade stånd som var helt åt helvete. Antar att det bara är att nöta uppgifter och öva på enhetsomvandling som är vägen till framgång på denna delen? Kanske kan vara värt att nämna att jag var svinigt nervös under provet så det gjorde säkert att jag tappade lite enkla poäng.
Slutligen undrar jag om ni också uppfattar årets MEK som svårare jämfört med tidigare år? Hade gjort några interaktiva prov på tid och där fick jag runt 17-18 medans jag under provet endast lyckades få 14/20. Värt att tillägga var att på provpass 1 så lyckades jag få 4 fel i rad på MEK, det i sig är väl åtminstone något rekord.
Behöver också tips på hur man spikar DTK-delen. Allt under 20 på den delen ser jag som en katastrof, trots detta lyckades jag inte uppnå det. Hade gott om tid på DTK och gjorde uppgifterna noga bortsett från diagrammet om Abrahams välrenommerade stånd som var helt åt helvete. Antar att det bara är att nöta uppgifter och öva på enhetsomvandling som är vägen till framgång på denna delen? Kanske kan vara värt att nämna att jag var svinigt nervös under provet så det gjorde säkert att jag tappade lite enkla poäng.
Slutligen undrar jag om ni också uppfattar årets MEK som svårare jämfört med tidigare år? Hade gjort några interaktiva prov på tid och där fick jag runt 17-18 medans jag under provet endast lyckades få 14/20. Värt att tillägga var att på provpass 1 så lyckades jag få 4 fel i rad på MEK, det i sig är väl åtminstone något rekord.
Fick 20/24 på DTK så jag ligger på gränsen till katastrof men kan bara säga att jag höjde mig från 15/24-20/24 genom att göra gamla DTK prov. Speciellt de gamla DTK prov innan 2011, 10 olika diagram, 20 frågor som ska lösas på 50 minuter. (5minuter för att tolka ett diagram och lösa 2 uppgifter, stress som fan) Bekanta dig med alla sorters tänkbara tabeller och träna liten huvudräkning så går det väl bättre.
MEK gick åt skogen med 13/20 för min del så jag låter bli och yttra mig. Nån som fick bra på MEK som vill dela med sig liten
. Mekfrågorna handlar om tre saker. Den första är logiskt tänkande, kanske även en touch av språkkänsla , och handlar exempelvis om att ett "men" följs av något som mer eller mindre står i kontrast till texten innan "men:et". Alltså språknormer som sedan appliceras för att komma fram till rätt svar.
Det är nånting med min hjärna som gör att den inte greppar sådant. Ingen räkneuppgift eller logisk frågeställning är så enkel att den inte är svår. Därför kan jag aldrig få något riktigt toppresultat på Högskoleprovet.