2014-11-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karren-1
Det låter som en bra idé. För bli att nöta lite KVA, handlar väl om vanan att noggrant kolla igenom informationen och inte ta saker för givet.

Behöver också tips på hur man spikar DTK-delen. Allt under 20 på den delen ser jag som en katastrof, trots detta lyckades jag inte uppnå det. Hade gott om tid på DTK och gjorde uppgifterna noga bortsett från diagrammet om Abrahams välrenommerade stånd som var helt åt helvete. Antar att det bara är att nöta uppgifter och öva på enhetsomvandling som är vägen till framgång på denna delen? Kanske kan vara värt att nämna att jag var svinigt nervös under provet så det gjorde säkert att jag tappade lite enkla poäng.

Slutligen undrar jag om ni också uppfattar årets MEK som svårare jämfört med tidigare år? Hade gjort några interaktiva prov på tid och där fick jag runt 17-18 medans jag under provet endast lyckades få 14/20. Värt att tillägga var att på provpass 1 så lyckades jag få 4 fel i rad på MEK, det i sig är väl åtminstone något rekord.

Fick 20/24 på DTK så jag ligger på gränsen till katastrof men kan bara säga att jag höjde mig från 15/24-20/24 genom att göra gamla DTK prov. Speciellt de gamla DTK prov innan 2011, 10 olika diagram, 20 frågor som ska lösas på 50 minuter. (5minuter för att tolka ett diagram och lösa 2 uppgifter, stress som fan) Bekanta dig med alla sorters tänkbara tabeller och träna liten huvudräkning så går det väl bättre.

MEK gick åt skogen med 13/20 för min del så jag låter bli och yttra mig. Nån som fick bra på MEK som vill dela med sig liten
Citera
2014-11-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Fick 20/24 på DTK så jag ligger på gränsen till katastrof men kan bara säga att jag höjde mig från 15/24-20/24 genom att göra gamla DTK prov. Speciellt de gamla DTK prov innan 2011, 10 olika diagram, 20 frågor som ska lösas på 50 minuter. (5minuter för att tolka ett diagram och lösa 2 uppgifter, stress som fan) Bekanta dig med alla sorters tänkbara tabeller och träna liten huvudräkning så går det väl bättre.

MEK gick åt skogen med 13/20 för min del så jag låter bli och yttra mig. Nån som fick bra på MEK som vill dela med sig liten
Får bli att nöta lite DTK-uppgifter till nästa prov, alla uppgifter återkommer ju i mer eller mindre samma utformning så det låter som ett framgångsrecept. Tror mig vara rätt duktig på enhetsomvandling så gäller väl bara att bekanta sig med diagram liknande det om Abraham, för ett sådant har jag aldrig sett innan.

Hoppas det finns någon MEK-expert här som kan göra ett uttalande.
Citera
2014-11-05, 18:11
Medlem
Citat:

Hoppas det finns någon MEK-expert här som kan göra ett uttalande.

Jag fick 18/20 på mek men skulle väl inte kalla mig för nån expert . Mekfrågorna handlar om tre saker. Den första är logiskt tänkande, kanske även en touch av språkkänsla , och handlar exempelvis om att ett "men" följs av något som mer eller mindre står i kontrast till texten innan "men:et". Alltså språknormer som sedan appliceras för att komma fram till rätt svar.

Det andra handlar om att veta vad som är ett korrekt och formellt språk. Skriver man "Ju fler ju bättre", eller "ju fler desto bättre"? Heter det irrelevant eller orelevant?

Det tredje handlar om ren ordkunskap. Vet man inte vad antiseptiska betyder är det svårt att veta om den passar bättre in i sammanhanget än det också okända ordet profylaktiska.

Mitt tips till att bli bättre är att hålla sig undan från cannabisavdelningen på flashback eftersom folk där slänger sig med katakreser och i allmänhet osunt språk. Läs istället under strecket eller andra texter av mera formell stil så lär man sig det korrekta svenska språket och samtidigt utvecklar en språklänsla. Angående ordförrådet växer det givetvis genom att läsa men man kan också göra som jag gjorde att plugga på en ordlista. Höjde mig från 14 till 18 från i våras och då har jah inte gått igenom ett enda verbal provdel eller läst något speciellt. Pluggade på 2300 ord istället och det gav resultat!

Slarvigt skrivit på mobilen men detta är min syn på mek. Tror det är svårt att lära sig lite snabba knep för att förbättra sig på mek jämfört med Läs där man lär sig fort att man inte ska läsa mellan raderna, att det är huvudbudskapet som efterfrågas osv. Mek gäller det att verkligen kunna sin svenska för att få ett bra resultat.
Citera
2014-11-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Jag fick 18/20 på mek men skulle väl inte kalla mig för nån expert . Mekfrågorna handlar om tre saker. Den första är logiskt tänkande, kanske även en touch av språkkänsla , och handlar exempelvis om att ett "men" följs av något som mer eller mindre står i kontrast till texten innan "men:et". Alltså språknormer som sedan appliceras för att komma fram till rätt svar.

Det andra handlar om att veta vad som är ett korrekt och formellt språk. Skriver man "Ju fler ju bättre", eller "ju fler desto bättre"? Heter det irrelevant eller orelevant?

Det tredje handlar om ren ordkunskap. Vet man inte vad antiseptiska betyder är det svårt att veta om den passar bättre in i sammanhanget än det också okända ordet profylaktiska.

Mitt tips till att bli bättre är att hålla sig undan från cannabisavdelningen på flashback eftersom folk där slänger sig med katakreser och i allmänhet osunt språk. Läs istället under strecket eller andra texter av mera formell stil så lär man sig det korrekta svenska språket och samtidigt utvecklar en språklänsla. Angående ordförrådet växer det givetvis genom att läsa men man kan också göra som jag gjorde att plugga på en ordlista. Höjde mig från 14 till 18 från i våras och då har jah inte gått igenom ett enda verbal provdel eller läst något speciellt. Pluggade på 2300 ord istället och det gav resultat!

Slarvigt skrivit på mobilen men detta är min syn på mek. Tror det är svårt att lära sig lite snabba knep för att förbättra sig på mek jämfört med Läs där man lär sig fort att man inte ska läsa mellan raderna, att det är huvudbudskapet som efterfrågas osv. Mek gäller det att verkligen kunna sin svenska för att få ett bra resultat.
Anser mig själv vara rätt duktig på svenska, kanske inte i toppklass men en bra bit över medel. Verkar som att jag får plåga mig själv med lite fler under strecket. Värt att nämna är dock att jag har goda resultat på både LÄS och ORD så jag har ju ändå någon form av språkkänsla. Sen att övningsproven har gått bra är ju något som känns konstigt.

Är redan taggad på att få revansch på KVA och MEK. Ska dessutom bli gött att skriva provet utan någon form av nervositet.
Citera
2014-11-05, 19:00
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex

kan man få en länk till ordlistan?
Citera
2014-11-05, 19:02
Avslutad
Citat:
Anser mig själv vara rätt duktig på svenska, kanske inte i toppklass men en bra bit över medel. Verkar som att jag får plåga mig själv med lite fler under strecket. Värt att nämna är dock att jag har goda resultat på både LÄS och ORD så jag har ju ändå någon form av språkkänsla. Sen att övningsproven har gått bra är ju något som känns konstigt.

Är redan taggad på att få revansch på KVA och MEK. Ska dessutom bli gött att skriva provet utan någon form av nervositet.
14/20 på MEK är ändå över medelvärdet. HT12 var medelvärdet 10/20...

Fan att jag inte kan skriva HP VT15.

Jag vill ha revansch på allt förutom ELF.
Citera
2014-11-05, 22:48
Medlem
Ibiza80s avatar
Det är fascinerande hur olika man är i skallen. Hur många Högskoleprov jag än skulle göra, så garanterar jag att jag aldrig skulle få sämre resultat än 20 rätt på MEK. Den avdelningen är ingen utmaning för mig, det är bara att skriva in rätt svar. Lika lätt som om frågan lyder:

Ersätt frågetecknet med en siffra.
1 2 3 ? 5 6 7
a) 97
b) 125
c) 4
d) 318

Matematiken däremot. För att inte tala om de kvantitativa delarna. Det är nånting med min hjärna som gör att den inte greppar sådant. Ingen räkneuppgift eller logisk frågeställning är så enkel att den inte är svår. Därför kan jag aldrig få något riktigt toppresultat på Högskoleprovet.

Citat:
Någon som kan ställa diagnos på mig? Lyckades pricka in 21/24 på XYZ (Eventuellt 22/24 beroende på oklarheter i mitt kontrollpapper) samt 11/12 på NOG detta året vilket jag anser vara fullgoda resultat på de delarna.
Jag är imponerad (och avundsjuk). Har du något bra generellt tips hur man ska gå till väga i mattedelen? Jag har förstått att man inte ska räkna ut alla tal, det tar för lång tid.

Själv ser jag direkt om ett ord är felstavat och fattar direkt vilket ord som saknas i en mening. Är det kanske likadant för matte-begåvningar, att det räcker med en snabb titt på räkneuppgiften för att "se" det rätta svaret?
Senast redigerad av Ibiza80 2014-11-05 kl. 22:51.
Citera
2014-11-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag är imponerad (och avundsjuk). Har du något bra generellt tips hur man ska gå till väga i mattedelen? Jag har förstått att man inte ska räkna ut alla tal, det tar för lång tid.

Själv ser jag direkt om ett ord är felstavat och fattar direkt vilket ord som saknas i en mening. Är det kanske likadant för matte-begåvningar, att det räcker med en snabb titt på räkneuppgiften för att "se" det rätta svaret?

Jag tror inte att det är så många som "ser" svaret, däremot finns det sätt så att man kan räkna ut det snabbare. Det vanligaste som gör många uppgifter enklare är överslagsräkning. Här använder man helt enkelt en komplett uträkning, med avrundade tal. T.ex. avrundar man pi till 3, 26/50 är 1/2 osv. Det gäller bara att komma ihåg ungefär hur man har avrundat om flera svar är nära varandra (på XYZ).

Det finns specifika knep för de andra delarna också, men man måste oftast räkna.
Citera
2014-11-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
kan man få en länk till ordlistan?

Körde på denna http://www.memrise.com/course/125454/svenska-glosor/ ordprovs grundlista vad jag fattat det som, kanske inte hela? Funkade bra iaf! Men mitt tips är att lära sig orden, inte memorera. T.ex. eftermäle = minne av avliden. Jag hade nog haft svårt att tycka det var synonymt med "rykte" om jag bara hade memorerat det istället för att faktiskt slå upp ordet på saob/wiktionary för att verkligen förstå det.
Citera
2014-11-06, 00:41
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Har du något bra generellt tips hur man ska gå till väga i mattedelen? Jag har förstått att man inte ska räkna ut alla tal, det tar för lång tid.

Jag gör såhär: börjar alltid med dtk, tar lång tid men garanterat 23+/24 poäng om det görs utan tidspress som de flesta får i slutet av tiden för de fastnar på de de andra delarna. Sen tar jag den delen jag är bäst på efter det, brukar oftast avsluta med kva. Räkna aldrig ut stora tal exakt, avrunda 396->400, 11588->11600. till exempel (396*11588)/(407*20014) -> (400*11600)/(400*20000) -> 116/200, dåligt HP-exempel kanske, men du fattar principen!
Också, om man skulle fastna på ett tal, släpp det, gör en "rimlighetsuträkning" på nån sekund max och kör vidare, det tappar man bara tid på!

Jag noterar, precis som dig, stavfel direkt. Dock är jag inte så bra på den svenska läsförståelsen i övrigt, engelskdelen går alltid bra dock så är bara kass på svenska antar jag.. men matematik har jag alltid haft lätt för, ser ofta snabbt vilket alternativ som är rätt på kva+nog delarna, alltid haft lätt att förstå regler osv. Men det är ju tur att vi är olika allesammans, annars skulle ju livet vara rätt så trist!
Citera
2014-11-06, 00:45
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Jag tror inte att det är så många som "ser" svaret, däremot finns det sätt så att man kan räkna ut det snabbare. Det vanligaste som gör många uppgifter enklare är överslagsräkning. Här använder man helt enkelt en komplett uträkning, med avrundade tal. T.ex. avrundar man pi till 3, 26/50 är 1/2 osv. Det gäller bara att komma ihåg ungefär hur man har avrundat om flera svar är nära varandra (på XYZ).

Det finns specifika knep för de andra delarna också, men man måste oftast räkna.

Jag skulle vilja påstå att det går alltid att se att det är 1-2 ibland till och med 3 alternativ som är fel, men sen får man ju självklart göra en snabb uträkning så man får fram det som är mest rätt, behöver ju nästan aldrig räkna ut alltihop för att få fram rätt alternativ. Enligt mig..
Citera
2014-11-06, 01:19
Medlem
Fhitals avatar
Upplevde ni ELF som svårare i år? Har sett det nämnas på ett antal ställen i tråden nu.

ELF är den verbala delen som hag är mest nöjd med. 19 pinnar av 20.

Överlag ser min poängfördelning på de olika momenten ut så här:

ORD: 16/20
LÄS: 16/20
MEK: 15/20
ELF: 19/20

XYZ: 19/24
KVA: 15/20
NOG: 8/10
DTK: 18/24

DTK hade jag kunnat plocka fler poäng på om jag inte hade dragit ut på tiden på XYZ, då jag hade 3-4 uppgifter kvar som jag fick chansa på.

Vilket moment tycker ni det har varit lättast att förbättra sig på samt hur har ni gått till väga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in