2014-11-04, 20:12
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Fett och olja dödar skum, likaså rester från diskmedel. Kort sagt så kan man säga att skummet är protein av en viss storlek. Så maltsort, mältning och mäskprocess spelar stor roll i skummets varande och till viss del även kolsyrenivån.

Det är väl därför många ölnördar vägrar diska sina ölglas.
Citera
2014-11-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Det är väl därför många ölnördar vägrar diska sina ölglas.

Jag kör med en egen diskborste enbart för ölglaset och sköljer noga .
Citera
2014-11-04, 21:00
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Jag kör med en egen diskborste enbart för ölglaset och sköljer noga .

Tips, byt ut den mot en svamp, upplever det som betydligt bättre! Lämnar inga fula ränder på glaset
Citera
2014-11-04, 21:22
Medlem
zepofans avatar
Jag hade inte möjlighet att "hänga på låset" vid måndagens släpp, men jag tänkte att julölen måste väl ändå finnas i så stora mängder att det inte tar slut första dagen. I helvete heller! När jag satte mig vid datorn vid 19 snåret i måndags för att göra min beställning så var både Hibernation och Mohawk snowmelter slut. Som vanligt har det skeppats ut en jävla massa till storstadsområdena, medan vi lantisar bara får sitta och sukta.
Citera
2014-11-05, 06:36
Medlem
Germanofils avatar
Igår var jag ute på lokal och testade lite "finöl". Bland annat Castaway IPA och Fire Rock Pale Ale som båda bryggs av Kona Brewing Company från Hawaii. Riktigt goda båda två och grymt snygga etiketter på flaskorna.
http://konabrewingco.com/blog/beers/castaway-ipa/

Testade även en Kross Golden Ale från Chile och en Belhaven St. Andrews Ale från Skottland. Även dessa två föll mig i smaken. Alltid kul att prova lite nytt.
Citera
2014-11-05, 06:53
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag hade inte möjlighet att "hänga på låset" vid måndagens släpp, men jag tänkte att julölen måste väl ändå finnas i så stora mängder att det inte tar slut första dagen. I helvete heller! När jag satte mig vid datorn vid 19 snåret i måndags för att göra min beställning så var både Hibernation och Mohawk snowmelter slut. Som vanligt har det skeppats ut en jävla massa till storstadsområdena, medan vi lantisar bara får sitta och sukta.

Bra att du nämnde det för jag har inte köpt julöl än, blir o kuta till närmsta systemet idag och inköpa Hibernation och några andra godbitar innan det säljer slut. Att man är sjuk får kvitta
Citera
2014-11-05, 08:54
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Det här är ju för jäkligt. För bara ett par år sen kunde man ju förgylla tillvaron med bra julöl som fanns kvar på hyllorna efter julen. Med den här utvecklingen kommer vi snart ha en svart marknad där lokala gangsters åker runt i skåpbilar och kränger Hibernation ale och Midvinterblot dagarna innan jul.
Citera
2014-11-05, 09:33
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Intressant, berätta gärna mer om dina skumkrone-experiment vid tillfälle.
Men håller du med om att mängden skum och skummets varaktighet också är beroende av ölsorten?

Det är som sagt mycket som spelar in om ölet ska få ett fint skum men rent generellt kan man nog påstå att ett välgjort öl - där allt har klaffat hela vägen, från valet av jäst, malt och humle, till tappning - ger ifrån sig ett bättre skum oavsett ölsort. Om man utgår från ett rent glas...:-)

Jag har inte stött på en enda amerikansk IPA som inte avgett ett gott skum (nästan så att en sked åker fram). Tyska välgjorda dubbelbockar som Ayinger Celebrator och Andechser Doppelbock Dunkel skummar också fint.

Och... en fet sejdel håller kvar skummet sämre än ett smalt pilsnerglas.
Citera
2014-11-05, 11:34
Medlem
Scallions avatar
Citat:

Men vad i helvete?! Redan?? Hibernation och Snowmelter är två öl jag definitivt vill ha i år. Då får jag se till att införskaffa dem snarast alltså, gäller väl andra julöl också kan jag tänka mig. Förstår inte varför de ska släppa julölen redan nu, det är för tidigt tycker jag.
Annars ser jag att mitt ena systembolag tagit in oväntat många olika julöl, men det är väl kanske i små kvantiteter istället.
Citera
2014-11-05, 13:48
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Får hoppas att jag har tur då! Men lite annat ska ju testas ändå så lär inte gå helt lottlös

EDIT: nä, båda står att de inte kan beställas, fan vad jag hatar bolaget ibland
Fast att de är slut i webbsaldot betyder ju inte att du inte kan få tag på de Bara att be din lokala butik att lägga en internbeställning nästa gång du är där, med tanke på att de lanserades för ett år sen bör det inte vara något problem att få de skickade. Det var i alla fall så jag fick mina Anchor förra året, och Christmas Idjit och Blizzard.
Citera
2014-11-05, 14:30
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Fast att de är slut i webbsaldot betyder ju inte att du inte kan få tag på de Bara att be din lokala butik att lägga en internbeställning nästa gång du är där, med tanke på att de lanserades för ett år sen bör det inte vara något problem att få de skickade. Det var i alla fall så jag fick mina Anchor förra året, och Christmas Idjit och Blizzard.
inte självklart, en butik kan säga nej till att beställa från en annan butik, oftast är det inga problem alls, men de kan neka dig detta.
Citera
2014-11-05, 15:24
Medlem
lugna ner digs avatar
Inte en chans att de tar slut helt än på ett par veckor i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in