Citat:
Ursprungligen postat av
dharmabump
Ja, det är så sant som ni säger om detaljer. Ibland är det ett gissel... fast i detaljen och missar helheten... jag gör musik och gör aldrig "klart" någonting... insikten verkar inte hjälpa mig heller.
Det kan verkligen vara ett köttslitande, saltbestrött gissel. Men det kan också vara en fördel. Du lägger säkert märke till detaljer och småsaker som de flesta andra missar. Dock är det oftast till nackdel för mig själv och upptäckten av eller fokus på de små detaljerna (om än ofta mycket intressanta!) renderar inte i någonting meningsfullt. Snarare som för många andra, att jag missar helheten.
En sak jag har noterat är att då jag kollar på en film så kan jag registrera mikrodetaljer och uppfatta subtil information.
När jag ser sekvensen första gången. Om jag ser om filmen eller sekvensen så händer det ofta att jag missar att se/hinna med att läsa vad det nu var som jag uppmärksammade från början. Vilda spekulationer ifrån min sida är att vid återuppspelning av sekvensen så är informationen inte "ny" för min hjärna, och därför mindre intressant. "Det här kan vi redan" liksom. Någon som känner igen sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
DjungelGe0rge
Sådär är jag!!
Tex när min mobil gick sönder, då tänkte jag på olika mobiler 24/7 - vad vill jag ha? Stor/liten? Märke?
Jag gick in på olika elektronik sidor på nätet o kollade priser och jämförde 3 olika modeller, sen när en var ute tog jag in en ny i fall att jag missat den från början. Sen när det var två kvar gick jag in på youtube och kollade jämförelse videor för att till sist [...kollaps ... galen] Känner utmattning på en gång när ett såndär "projekt" kommer igång..
Sådan kan jag också vara. Om någonting ska köpas, så ska det fan vara BÄSTA möjliga produkt till LÄGSTA möjliga pris. I de fall då produkten har flera olika användningsområden så kan det bli en mycket tröttsam process, då det ju måste jämföras hur aktuell produkt presterar på respektive områden... Ända gången som priset kan räknas bort, är i de stunder då jag lider av akut och svår brist på vitamin T (tålamod). Om någon på rimligt geografiskt avstånd lagerför varan så väger det tungt. Även om produkten inte ska användas på flera månader, så vill jag ju ha den NUUUU. Fan inte i morgon, och vadå gratis frakt?
Ibland kan denna mani slå till även när det gäller produkter som jag inte är helt säker på om jag ens behöver, eller om låg förväntad användningsfrekvens gör att det blir svårt att motivera priset. Likförbannat så kan jag sitta och jämföra, jaga recensioner och kolla priser på något som jag högst troligen inte kommer att köpa!
När det gäller avslutade köp, och rent allmänt, så tål jag inte att förlora pengar. Det är inte det att jag är snål eller har dåligt med pengar, utan det är det att vetskapen om att jag hade kunnat få exakt samma produkt/vara/tjänst för en mindre penning retar mig något enormt.
Möjligen så har detta att göra med min ibland extrema perfektionism (ej att förväxla med pedanteri) som kan ta sig uttryck som så att jag helt enkelt inte vill eller kan ta att jag misslyckas med något. Allt måste bli perfekt utfört. Det spelar ingen roll om slutresultatet blir mätbart perfekt, om det fanns något som brast i ett moment på vägen dit så är det illa nog för att jag ska späka mig själv.
Att man sen har en något dissident frontallob som ofta och mer än gärna ser till att man misslyckas med saker i stort och smått är ju inget som gör det lättare att leva med perfektionism..
Om jag alltså har betalt "för mycket" för någonting, så har jag inte löst uppgiften så gott som det var möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Antingen så struntar jag fullständigt i något ("allt") och ibland sätter det igång.
Egentligen har jag knappt vattnat en enda inomhusplanta hemma någonsin, men sedan en dag så fick jag några plantor. Till dom bytte jag jord och det var ingen vanlig jord.. utan jag gjorde en egen blandning med kokad sandlådesand och smågrus som jag blandade med blomjord för att få den perfekta jorden som plantorna tycker om). Bär ut plantorna i solen på sommaren och flyttar runt dom till olika fönster med ljus när det är vinter, varje dag. Intresset för plantorna var tidsbegränsat. (2 år). Sedan tappade jag intresset eftersom dom dog och nu har jag inte några plantor (kaktussar) kvar men jag gillar fortfarande kaktuss.
Jag skrattade faktiskt åt dig här, då jag kände igen mig. Jag har en hel del "antingen eller", "allt eller inget" i mig. Oftast så är det inte särskilt mycket som engagerar eller intresserar mig, det mesta upplever jag faktiskt som ganska tråkigt... Men sedan klickar det till någonstans mellan hjärnhalvorna och intresset för någonting kommer över mig. Självklart hade det inte räckt med ICA's färdigblandade skräpblomjord, nej nej, här ska det ju göras egen! Förslagsvis på något sällsynt och svårextraherat mineral i kombination med tidsödande processer. Givetvis varvat med studier av vetenskapliga undersökningar. När det gäller blomkrukorna så får de ju inte vara i vilket material som helst, de måste ju uppfylla den optimala luft->syre kvoten!
Jag skrattade också åt din beskrivning av ditt botaniska intresse eftersom det slutade med att dina stackars plantor dog. Jag tycker att det var symptomatiskt med hela den här diagnosen och med hur mina olika intressen sett ut genom åren. Först vårdas de åt helsike för mycket, för att sedan dö. Min egen teori är att det hela handlar om svårighet att reglera fokus, tid och mängd uppmärksamhet som är rimlig att lägga på det enskilda projektet/intresset.
Och nej, jag har inget blomsterintresse, den optimala blomman torde vara kaktus eller någon extrem form av garderobsblomma som tål längre tid av total torka (det är inte alltid som man kommer ihåg att vattna de små kräken...)
Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Rätta mig om jag har fel, men ADD och OCD går hand i hand. Har själv ADD och har besvärats av tvångstankar/tics i perioder.
Jag säger inte att du har fel, men jag vill gärna läsa några källor till detta påstående. Jag orkar inte googla eller forska själv, men jag tycker att jag borde minnas om jag stött på detta tidigare. När det gäller medicinering med stimulantia så kan ju en kontraindikation vara just OCD och tics. Vilket får mig att tro att om ADD:are ofta var behäftade med detta, så torde de vara en svårmedicinerad grupp.
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelGe0rge
Hur reagerar ni på ljud? Jag hatar(!) ljud, måste ha det knäpptyst när jag ska sova.... Vilket är omöjligt i den här lägenheten! Extremt lyhört. Usch!
O pipljud, lampor o tvn, folk som andas o tuggar. Blir helt galen, det är bland det värsta som finns!
Jag störs av plötsliga, oväntade ljud eller av väldigt höga/gälla ljud. Det är vanligt för många med ADD/ADHD/ABCDZXYÖ att störas av monotona, upprepade ljud som exempelvis klockor och droppande vattenkranar. Det verkar också vara väldigt vanligt att ljud stjäl fokus för det som faktiskt är (eller borde vara...) viktigt för stunden. "Vad var det?" torde också vara en väldigt frekvent fråga inom denna patientgrupp.
Klockor, smaskande och droppande kranar går däremot bra för mig, det händer att jag snöar in på dem (som nu t.ex, då jag sitter och lyssnar på en eftersom jag behandlar ämnet, tydligen kan inte hjärnan låta bli då) men det brukar gå att avleda och omfokusera ganska snabbt.
Plötsliga ljud däremot tål jag inte. Ett sporadiskt illvrål, en baktändande bil eller klassikern "porslinet i diskhon, tack för trogen tjänst", gör mig omedelbart arg. Min teori kring detta är att jag egentligen blir rädd, kanske för att jag har "nerverna på helspänn" och hög ångestnivå mest hela tiden. Rädsla kopplas som bekant ofta samman med ilska.
Mardrömsljudet är egentligen ett välslitet godståg med åt helvete för mycket last som ska bromsa in. Decibelnivån i kombination med det högfrekventa ljudet och de olika pysanden som denna process åstadkommer, är närmast outhärdlig.
Avgrundshög musik går däremot bra, såvida det är jag själv som har justerat volymnivån.
Att folk andas är dock generellt en mycket dålig ovana, vi får hoppas på snar förbättring och en total omläggning av denna ovana.