2014-10-22, 09:47
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eun
Tjena allesammans! Är det vanligt att ha problem med dermatillomami och trikotillomani vid adhd/add?Alltså att man förstör sin hy eller sitt hår. Kommer lägga in länkar för er som inte känner till detta.

Jag har problem med dermatillomani och kan inte sluta trycka pormaskar och städa mig själv även fast min hud blir förstörd. Ska eventuellt genomgå en adhd/add utredning, därför jag undrar.

Trikotillomani: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trikotillomani

Dermatillomani: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dermatillomani

Mvh

Rätta mig om jag har fel, men ADD och OCD går hand i hand. Har själv ADD och har besvärats av tvångstankar/tics i perioder.
Citera
2014-10-22, 10:02
Medlem
Soxis avatar
Fick min diagnos för cirkus ett halvår sedan. Tackade nej till medicinering. Tänker att det är bättre att möta sina problem och jobba med dem, istället för att trycka undan allt. Nyttigt för den personliga utvecklingen liksom. Nu på efterhand känns de naivt.

Jag kanske tog mig vatten över huvudet? De går framåt, men vardagen är trälig. Särskilt när jag pluggar och på samma gång ska ta hand om en flickvän som har det jobbigt. Tar redan Sertralin för tidigare depression. Känns som att det räcker. Jag är kluven.

Vad tycker ni?
Kram!
Citera
2014-10-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Fick min diagnos för cirkus ett halvår sedan. Tackade nej till medicinering. Tänker att det är bättre att möta sina problem och jobba med dem, istället för att trycka undan allt. Nyttigt för den personliga utvecklingen liksom. Nu på efterhand känns de naivt.

Jag kanske tog mig vatten över huvudet? De går framåt, men vardagen är trälig. Särskilt när jag pluggar och på samma gång ska ta hand om en flickvän som har det jobbigt. Tar redan Sertralin för tidigare depression. Känns som att det räcker. Jag är kluven.

Vad tycker ni?
Kram!

Hmm, jag tycker nog att du borde testa. Concertan fungerade inte alls på mig men på mammas väns dotter fungerar den jätte bra.
Den fungerade bra tredje dagen jag tog den, om det hade varit så varje dag hade det varit underbart <3 så lugnt o organiserat har det aldrig varit i mitt huvud Är så besviken att den inte fungerade ordentligt.
Tar sertralin sen tidigare också
Sen finns det ju inte bara concerta, men försöka borde du göra

Kramis
Citera
2014-10-23, 18:43
Medlem
Begntts avatar
Citat:
DjungelGe0rge|50797322

Oj :O Sånt där pill skulle jag aldrig klara av! Va duktig du är!
jag började skriva på en bok förra året, ungdom typ fantasy, o den har verkligen potential....
Nja, jag kan inte prata det o inte förstå så mycket liksom. Mest att läsa som jag kan.. Men måste ta tag i det där, jag vill verkligen!
Ryska revolutionen är intressant, jag läser en bok (elr började läsa den, har inte haft lust att läsa på ett tag) som är skriven av kejsarinnans hovdam, så man får se hur livet var innanför slottet liksom, på den sidan revolutionen.

Tack
Jo det var/är ett himla pillande och det är lite för att "prova" koncentrationen på mig också och det verkar som att den både funkar och inte funkar sedan ska jag avsluta till december är det tänkt just nu.

Citat:
Bok.
Skriva bok... ok förra året... hur går det? lovande.... behövs hjälp? (begntt har bra fantasi..$$)

Citat:
Revolution...
ok, ok, det bör vara revolutionen runt 1917-talet du menar? Var det på 1900-talet hovdamen skrev om? Förresten vad är hovdam? Det låter som någon som springer runt kejsarinnan och klär på henne och borstar håret och liknande, de hade det nog ganska bra.

Jag läste om efter revolutionen och hur de hade det innanför lägren. Har även läste lite om olika byar och hur de var organiserade före revolutionen, kommer inte ihåg vad det var just och att revolutionen startade ett inbördeskrig. Finland vart indraget? En gång omringades hela St-petersburg, men det var nog under andra världskriget.

Läser alltid facklitteratur och det är nästan krav att det är skrivet av en professor och att det ska vara nytt så jag inte blir "lurad".
Har läst en riktig Fantasy-serie för längesedan och det var roligt.

Citat:
Ngn sån gumma har jag inte, men jag älskar de ryska äggen! De känns speciella, o hemma på ngt sätt (kanske var ryss i mitt förra liv )

Ägg vilka ägg? Dom där dyra? Har du ett sådant?
Läste om en skrothandlare förut, han köpte ett ägg i USA för 70 000 kr och skulle smälta ner det för att använda metallen men innan han gjorde det så lät han en firma värdera det och det var värt över 200miljoner!
Begntt googlar
Dom heter Fabege ägg.

Citat:
Jag vänder på siffrorna ibland, så 52 blir 25, det var jobbigt i skolan -_- O fattar inte hur folk kan komma ihåg en massa siffror i huvudet!
Tycker också att man bör ha någon sånär koll på årtal när saker skett, även om det är typ omöjligt ibland.

O tappar ord ofta, så skulle nog också beskriva en traktor som stor o röd, o lägga till bondgårdsgrej på det

" På brogatan åker det en sån där stor röd bondgårdsgrej" !!

Man kan nog kalla det tappa ord och "allt" är grejor/saker för mig.
-Hämta grejen.
-Då behöver man en grej.
-Vill du ha en grej?

Citat:
Jag vänder på siffrorna ibland, så 52 blir 25,
Varför?
Jag är nog så oxå fast egentligen vill jag inte riktigt erkänna det.

Citat:
Hur reagerar ni på ljud? Jag hatar(!) ljud, måste ha det knäpptyst när jag ska sova.... Vilket är omöjligt i den här lägenheten! Extremt lyhört. Usch!
O pipljud, lampor o tvn, folk som andas o tuggar. Blir helt galen, det är bland det värsta som finns!

Ljud finns nog "alltid" för mig och om jag ska försöka förklara så finns det högre ljud (självklart) som tar bort lägre, när det slutar låta så hoppar ljudet ner ett hack och jag hör nästa ljud väldigt bra så när det är "tyst" så är det ändå något som låter ganska högt.
Vattenledningar om någon spolar vatten. Tystnar det så kommer nästa lägre ljud att låta "högt" och det slutar med att man ligger och lyssnar på "höga" ticktackljud från en klocka tre rum bort.

Det är svårt att avgöra om det är "normalt" exempelvis kommer jag ihåg ett gammalt Kalle Anka avsnitt och han blev GALEN på en droppande vattenkran.
Även så kan folk säga att de hör klockan/fläkten om man frågar dom.
Men
Jag har gjort ett personligt experiment och kommit fram till att jag troligtvis blir lite mer störd av ljud än "normalt".

Tror att jag är ganska bra på att systematisera saker och märka om något avviker. Exempelvis pipljud som brukar låta på ett visst vis, ibland låter annorlunda ?
Tre försök brukar det behövas, sedan vet jag ungefär.
Problemet är UNGEFÄR, om jag inte nöjer mig med >ungefär< utan måste veta EXAKT så kan en djävulsk härva av onödiga och nödvändiga detaljer börja dyka upp
Senast redigerad av Begntt 2014-10-23 kl. 19:38.
Citera
2014-10-23, 19:28
Medlem
Soxis avatar
Är det bara jag som finner det stimulerande att sortera saker? Älskar det
Skjuter från höften när jag tror att min ADD har med det att göra. Tänkte om någon var likadan.
Senast redigerad av Soxi 2014-10-23 kl. 19:30.
Citera
2014-10-23, 19:31
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Är det bara jag som tycker det är stimulerande att sortera saker? Älskar det
Skjuter från höften när jag tror att min ADD har med det att göra. Tänkte om någon var likadan.
Vet inte om det har med ADD att göra.

Beror på, mestadels kaos och ibland småsaker mycket bra sorterat.

Även.
Det kan vara roligt att sortera om det finns tillräckligt mycket som passar ihop, så att det går att sortera ordentligt.
Citera
2014-10-24, 01:07
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelGe0rge
...
....
Sarcasm är olika för mig, ibland hänger jag med fort men i vissa perioder fattar jag inte alls ^^

Har varit bland folk i en liten grupp ett litet tag nu och det är nog riktigt illa med min förståelse, tyvärr

Exempel.
- Jag har grusat av mattan
- Det var duktigt ( =sarkasm )
- ? Ja (??)

1. Finns det olika sarkasm?
Alltså
- Det var duktigt (= sarkasm )
- Det var duktigt ( = sarkasm idiot )

2. Vad ska man göra när man upptäcker sarkasm?

3. Har inget emot sarkasm om den är
Men det är väldigt dumt att tro att den är om den egentligen är idiotförklarade.

4. Har och håller på att "ranka" varje individ i gruppen och vet ungefär vilka jag ska akta mig för men det räcker med att en "som jag borde akta mig för" är "trevlig" en/några gånger så tror jag allt är ok.
Det är jobbigt och troligtvis är det till och med falsk trevlighet. Dessutom tror jag att den som är sarkastisk och säger åt mig är en av de högst upp på "listan"

Kommer att lägga den personen (kallas nu för fgh1 här) i botten av listan. Vilket betyder att jag undviker fgh1 så mycket det går tillsammans med två auktoriteter varav den ena verkar det som är upp smörad av fgh1 och den andra har ett stort personligt agg mot mig, troligtvis på grund av helt olika "världsbilder" där min är "lugn och icke auktoritär" mot dennes "lite jävlar anamma och militär disciplin skulle inte skada".

Troligtvis fråga alla en och en hur det går för mig och sedan akta mig för alla och vara tyst.

Har trott att det gick bra! Och försökt att göra allt alla säger vilket givetvis blir rörigt när man samtidigt försöker hålla kvalitet för alla. Dessutom hinns det inte med och mina förklaringar blir en osammanhängande gröt där de tror att jag är imbecilla.

Det bästa med stora grupper är att man kan försvinna i mängden, vilket inte funkar i mindre.

-----
För övrigt angående boken är du bra på Theory of mind?
Alltså om den tänker så så tänker den så och den så?
Shakespear kunde 6 personer bort och det är bra för författare att kunna "EQ".
Senast redigerad av Begntt 2014-10-24 kl. 01:09.
Citera
2014-10-24, 10:21
Medlem
Begntts avatar
Ursäkta inlägget ovan jag ”yrade i natt-mössan” om min vardag här uppe i Norrland och det är egentligen inget att bry sig om.

Jag är lite velig mellan AS och Schizofreni. Båda är givetvis ganska allvarliga men det verkar som att Schizofreni är vanligare och förekommer bland 1 av 100 människor ungefär (!) och jag lutar mer åt AS åt mig fast kan inte utesluta Schizofreni, båda har problem med Theory of mind. Ibland funderar jag på ADD.

Citat:
Begntt
För övrigt angående boken är du bra på Theory of mind?
Alltså om den tänker så så tänker den så och den så?
Shakespear kunde 6 personer bort och det är bra för författare att kunna "EQ".

Ska förklara bättre om berättelser och Shakespear.

”To appreciate the emotional wrench ins Shakespears classic play Othello, the audience has to realize [1] That Iago intends [2] that Othello believes [3] that Desdemona wants [4] to love someone else. Whit the levels of intentionality involved marked out. In any minimally interesting story, the audience has to be able to aspire to fourth order intentionality (the mind states of the three principal characters, plus their own). But in order to compose that story Shakespear had to go one step beyond this he had to intend that the audience realizes… in other words, the author has to be able to factor the audience perspective on the story into their calculations.
Bla bla..
To manage this, the audience needs to cope with fifth order intentionality (the four characters plus themselves) and Shakespear needed to run to sixth order intentionalitet to put the scene togheter.
Fifth order intentionality represent the upper limit for natural human abilities, this may explain why most of us can appreciate a good story but the ability to write them is surprisingly rare.

Evolutionary Psychology Robin Dunbar.
Beginners Guide.

Alltså hur är det med intentionaliten i boken, får du ihop det? Och var/hur har du fastnat?

För att försöka få ihop det med tråden (som jag ”fastnat” i) och Theory of mind så brukar jag räkna ut andras intentioner. De ska väl egentligen komma ”automatiskt” men jag fattar ju att andra tänker vilket riktig Autism oftast inte gör.

Eventuellt ligger jag på en 9-12 årings nivå (?) i Theory of mind, annars är det Schizofreni eller ADD.
Anser att jag har ganska bra fantasi och fantasi hör väl i första hand till Schizofreni och ADD inte AS. (?) Dessutom osammanhängande tal verkar höra en del till Schizo, men ju mer man grottar desto rörigare blir det.

Ytterligare ett problem är att det är svårt att fatta saker som man egentligen inte kan fatta. D.v.s om jag nu har väldigt dålig Theory of mind så ingår det väl att jag personligen har svårt att förstå det och har jag Schizofreni så är det ju också svårt att avgöra vad som är delusion och DET KAN VARA SÅ.
Men är ändå ganska säker på att definitionen “A delusion is a belief held with strong conviction despite superior evidence to the contrary” att jag inte brukar ha sådana delusioner, men jag har ju också problem med att hitta tillräckligt starka bevis. Det kan alltid vara på ett annat vis, vilket leder till ett cirkel resonemang för mig.

Har funderat lite på att skriva bok eftersom fantasin är bra men troligtvis failar jag på intentionaliteten

Tråden handlar om hur tänker: jag, du, dom, den och vi?
Därför detta inlägg om intentionalitet som ju egentligen inte har mycket med böcker att göra.
Senast redigerad av Begntt 2014-10-24 kl. 10:32.
Citera
2014-10-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
avsluta till december
Det klarar du allt! Blir lättare när du har ett slutdatum

Citat:
Skriva bok... ok förra året... hur går det? lovande.... behövs hjälp? (begntt har bra fantasi..$$)
Nej tack, det är lugnt Jag vet precis vad som ska hända o har allt klart för mig i huvudet, det är vägen dit som ska bli rätt , tack ändå!

Citat:
ok, ok, det bör vara revolutionen runt 1917-talet du menar? Var det på 1900-talet hovdamen skrev om? Förresten vad är hovdam? Det låter som någon som springer runt kejsarinnan och klär på henne och borstar håret och liknande, de hade det nog ganska bra.

Ah precis den revolutionen ^^
"En hovdam är en kvinnlig personlig assistent vid ett hov som bistår en kvinnlig kunglighet i officiella sammanhang" Fast hon var mer som en vän, hjälpte väl till med en del men inte som att klä o borsta håret på kejsarinnan.

Jag har ingen koll på själva revolutionen, är mest intresserad av tsarfamiljen tror jag. men ska läsa på mer sen ^^

Citat:
Ägg vilka ägg? Dom där dyra? Har du ett sådant?
Läste om en skrothandlare förut, han köpte ett ägg i USA för 70 000 kr och skulle smälta ner det för att använda metallen men innan han gjorde det så lät han en firma värdera det och det var värt över 200miljoner!
Begntt googlar
Dom heter Fabege ägg.

Nä har inget riktigt såklart sånt har ja inte råd med, men jag tkr de är väldigt fina
Tror jag har hört den historien förr, tänk va underbart! Fast kunde man köpa ett för 70 000kr så kanske man inte är i ett så stort behov av pengar?

Citat:
Vänder på siffrorna...
Varför?
Jag är nog så oxå fast egentligen vill jag inte riktigt erkänna det.

Jag vet inte, typ läser baklänges? x] Elr registerar siffrorna 5 och 2 inte just 52 eller 25 så då läser jag fel, kanske är typ dyslexi fast siffror ist (orkar inte googla fram vad det heter).

Citat:
Ljud finns nog "alltid" för mig ...
gammalt Kalle Anka avsnitt och han blev GALEN på en droppande vattenkran....
Även så kan folk säga att de hör klockan/fläkten om man frågar dom....
Jag har gjort ett personligt experiment och kommit fram till att jag troligtvis blir lite mer störd av ljud än "normalt".

Klockan hörs alltid! Därför har jag ingen klocka hemma, klarar inte av ljudet. Det bara växer!
O min tv låter typ zzZZZzz, zzZZzzz, zzZZzz . JAG BLIR GALEN! O den är bara ngt år gammal också D: det är så sjukt irriterande så jag får liksom spänningshuvudvärk när jag hör det. Därför måste jag ha musik på elr ngt annat för då hörs det inte.

Citat:
Är det bara jag som finner det stimulerande att sortera saker? Älskar det

Haha nä, jag är likadan Mina kryddburkar är sorterade efter färg, o mina filmer också btw.
När jag jobbade på ett dagis en gång o skulle diska deras disk o sen ställa rätt den igen så sorterade jag plastglasen efter färg också, det blev jättefint, blev regnbågar ;D
Sen besicken sorterade jag efter storlek/sort. Det blev snyggt men ganska onödigt att lägga tid på, dock så kunde jag inte sluta.
Tkr det är kul att det blir fint
Citera
2014-10-25, 12:53
Medlem
onemorechances avatar
Jag har Add och jag känner igen mig en del i det TS skriver, att utav alla vänner jag har så är jag inte så nära någon.
Eller jo jag har en som jag har blivit som syster med så vår vänskap är mer som mellan två familjemedlemmar.

Men jag har i hela mitt liv levt i periferin av alla, jag finns där för att jag är rolig och snabbtänkt och kommer med en massa roliga idéer.

Men det är som om att man inte vill lära känna mig närmre än så typ.

Sen är jag alltid rastlös, men min rastlöshet sitter inuti mig, har en inre stress även då jag är lugn (låter konstigt)

Tröttnar rätt snabbt på saker och ting, om jag inte har tagit min medicin, när jag väl har tagit den så kan jag koncentrera mig bättre.
Svårt att starta igång när det gäller saker som städning.

Förut trodde alla att jag var lat, att jag inte visste hur man städade vilket inte är sant.
Min startknapp är ur funktion brukar jag säga.
För jag ser vad jag behöver göra, men det är som om att jag inte kan starta upp mig själv till att göra det.

Det leder till att jag låter som Alfons Åberg (jag ska bara göra det först)

Arbetsminnet är typ sämst, där är jag och Doris i hitta Nemo tvillingsjälar.
Eller ja så dåligt är det kanske inte hahaha men håller jag på med något och sen helt plötsligt ser något annat jag måste göra så glömmer jag bort vad jag gjorde innan.

Vet inte hur många nycklar jag har tappat bort genom åren bara för att jag har lagt dem någonstans för att sen göra något.
Sen kan jag inte komma ihåg vad jag gjorde då jag lade bort nycklarna.

Att jag skulle gå raka vägen hem från skolan som liten kunde man inte alltid lita på, såg jag något som intresserade mig på vägen så som en liten fjäril så försvann tankarna på att den där raka vägen hem skulle fortsätta följas.

Min käre mor har kommit och hämtat mig ett antal gånger, hon visste att jag hade fastnat någonstans på vägen.

Stresskänslig som fan, när jag måste göra saker under stress så är det som om att min hjärna råkar ut för härdsmälta.
Det går bara inte och jag ger upp snabbt istället för att försöka prova.

Vill att jag ska vara duktig redan från början på nya grejer och är jag inte det nä då är det inte heller intressant att fortsätta (tålamodet suger getpung)

Och är det något som ska hända så vill jag att det helst ska hända igår, gillar inte att vänta.

Vad mer hm.
Jag är lite rolig då jag kan koncentrera mig på två samtal samtidigt.
Pratar några på ena sidan av mig så kan jag svara dem för att sen kunna svara på vad dem andra säger direkt efteråt.

Lite splittrad haha.
Sen är jag detaljinriktad och har grymt bra minne för ansikten och grymt bra lokalsinne just för att jag lägger märke till detaljer så snabbt.

Mitt långtidsminne är väldigt bra också, så fråga mig vad vi gjorde för några år sedan och jag kan svara på det och ge en detaljerad bild av det också.

Ja nu kommer jag väl inte på mer.
Citera
2014-10-25, 13:15
Medlem
onemorechances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absenor
Ska på min remiss nu på onsdag och kolla om jag har add så har en fråga.

kommer de ta drogtest? Har ni gjort det ni som har gått på remiss?

Drogscreening kan ske absolut, jag behövde det inte dock då jag inte hade brukat cannabis på 6 år.
Det är om man har haft missbrukarproblem under senaste halvåret som man vill göra en drogscreening.

Så var det i.a.f när jag gjorde min utredning förra året.
Citera
2014-10-26, 19:22
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemorechance
Drogscreening kan ske absolut, jag behövde det inte dock då jag inte hade brukat cannabis på 6 år.
Det är om man har haft missbrukarproblem under senaste halvåret som man vill göra en drogscreening.

Så var det i.a.f när jag gjorde min utredning förra året.
Liberala psykologer du hade.

Nuförtiden måste i stort sett alla drogtesta sig under utredning, framförallt i slutet när det börjar snackas medicinering. Även utan misstanke om drogbruk. Ja, det är sjukt.

Men man brukar väldigt sällan ha oförberedda drogtester så det behöver man inte oroa sig över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in