2016-12-30, 20:18
  #3649
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOLIEHATT2000
Har du testat Moklobemid/Aurorix? Annars kan Ludiomil vara intressant.

Reboxetin lär vara på väg att fasas ut helt i Sverige sedan kontroversen om dess effektivitet. Hade varit intressant att se hur den står sig i behandling vid ADHD/ADD.

I effektiviteten gällande depression så är jag inte förvånad att den fasas ut, där är den riktigt usel - men det är ju som sagt inte samma sak som ADD.

En fråga förresten - stämmer verkligen påståendet från läkemedelsföretag, fass och läkare att NRI-mediciner tar FLERA VECKOR på sig att verka på ADHD?
Såvitt jag kan se när jag läser online, och även min egna erfarenhet, så är faktiskt effekten omedelbar, inom några timmar, om man väl har rätt dos.

Såvitt jag kan se så verkar den långa inväntan på effekt ha mer med att göra vid att man håller kvar vid dom rekommendationer som gäller deras antidepressiva effekter, där dom precis som andra återupptagshämmare tar x antal veckor på sig att ge effekt - men så är verkligen inte min erfarenhet vad gäller ADHD-symptom - där märker du god effekt inom en timme.

För Strattera kan jag dock hålla med om att man inte kan titrera upp särskilt aggressivt, för dom flesta får ju ganska fort en rejäl dos KAPPA-AGONISM(!) av dess metabolit, och den ångesten och självmordstankarna är inte att leka med - jag själv fick däremot inga som helst sådana effekter, och det torde bero på att jag är ultralångsam CYP2D6-metaboliserare, och därmed inte får någon kappa-metabolit i mig som fuckar upp effekterna.

Jag själv kunde dock titrera upp från 10 mg till 40 mg inom loppet av en vecka, inga problem, bara att mata på - viss effektökning märkte jag varje gång - från 10 till 30, och slutligen 40 mg. (tror dock jag behöver ca 60 mg, vilket skulle stämma med ordinationen om att man bör ha 25-33% lägre dos om man är långsam metaboliserare)

Jag har förresten för mig att det pågår en Fas II -prövning av Reboxetin för behandlingen av ADHD just nu! Så inom en snar framtid så vet vi nog ganska säkert vad som gäller - har även för mig att man dammat av den gamla doldisen Viloxazin för en Fas 1 -prövning också.


Moklobemid och Maprotilin känns inte sådär jätteintressanta att prova, med tanke på att bevisen är svaga, men främst för att dom ju har bieffekter som dom andra preparaten inte nödvändigtvis har - i brist på annat så kanske, men då hade jag nog hellre svalt ett piller LEVOmilnacipran eller två!

Förhoppningsvis så tar förresten Läkemedelsverket sitt arma förnuft till fånga och godkänner både racemiskt och Levo -Milnacipran i Sverige, då effekterna på Fibromyalgi definitivt förefaller bättre än dom medel som finns just nu (att hänvisa till att medlet är likt Duloxetin är INTE ett godtagbart argument av dom - man ska istället se på hur bra medicinen faktiskt är för en viss sjukdom).

Sen så är det ju det första SNRI-preparatet som faktiskt ger lite riktig GO i NE-aktiviteten - ja, som sagt, jag håller inte med om Läkemedelsverkets bedömning.
Citera
2016-12-31, 17:46
  #3650
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Vadå 'ofta'? Vad jag läser är att folk i regel får börja på Metylfenidat - Concerta i regel, och Atomoxetin är det i princip bara människor med tunga narkotikaproblem som ens får föreslaget som alternativ.

Verkar faktiskt som om att vården är relativt medveten om att Atomoxetin (strattera) verkligen är tredje-fjärdehandsalternativ.

Du har även gått på samma gubbe som jag gjorde och antagit att ALLA med uppmärksamhetsproblem är ADHD-are och därför behöver ökad dopaminerg aktivitet.

Så är inte fallet.

Ja ofta, eller jag menade typ för ofta, som i att det är ett ganska vanligt förstahandsalternativ, speciellt för missbrukare ja, även för barn. Detta är så jag upfattar det, kan ha fel.

Det fetade: Hmm, kanske är trött men vad är det som får dig att tycka det?

Må väl-
Citera
2016-12-31, 23:57
  #3651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Vadå 'ofta'? Vad jag läser är att folk i regel får börja på Metylfenidat - Concerta i regel, och Atomoxetin är det i princip bara människor med tunga narkotikaproblem som ens får föreslaget som alternativ.

Verkar faktiskt som om att vården är relativt medveten om att Atomoxetin (strattera) verkligen är tredje-fjärdehandsalternativ.

Du har även gått på samma gubbe som jag gjorde och antagit att ALLA med uppmärksamhetsproblem är ADHD-are och därför behöver ökad dopaminerg aktivitet.

Så är inte fallet.


Atomoxetins dåliga rykte kommer i regel från att man skriver ut den till FEL patienter! Det är i regel enbart dom av oss som inte har någon hyperaktivitet eller impulsivitet som bör förskrivas preparatet, alla andra bör hållas undan från det.

Själv identifierar jag mig med den föreslagna dignosen SCT - kallades för ca 20 år sedan även ADD, föreslås döpas om till CDD också.

SCT är en Norepinefrinerg sjukdom, och beror på felaktigheter i SPL - Övre ParietalLoben - till skillnad från ADHD som främst är en frontallobsbaserad sjukdom (med inslag från Striatum också.).

Har man mina symptom så bör man egentligen förskrivas Atomoxetin eller Reboxetin som förstahandsval och jag svarade utmärkt på medlet, bättre än på DL-metylfenidat (concerta, ritalin, et c) eller på LisDexamfetamin (elvanse).

Möjligen att jag hade svarat bättre på racemiskt Amfetamin - DextroLevoAmfetamin - då den varianten, som finns i USA som Adderall, faktiskt har högre Norepinefrinerg aktivitet än Elvanse - LevoAmfetamin är nämligen mer selektivt mot Norepinefrin.
---------------------------------------------------------------------


Lägger in lite eget gnäll för övrigt eftersom vården har tagit ifrån mig Atomoxetinet, och som ett direkt resultat av det och mina utbränningssymptom så kan jag inte städa, diska, tvätta, laga mat eller knappt ens duscha mig själv!

Fy fan... Så här inaktiv har jag nog aldrig varit.

Anledningen varför dom tog ifrån mig det är för att jag nämnde mina kemiska experiment med NSI-189, Tianeptin och dylikt, samt att jag tryckt på rejält för att dom ska lösa mina sömnproblem - detta tolkar dom dock som om att jag har Bipolär UNS (NOS) - Utan Närmare Specifikation, så därmed har dom tills vidare gjort mig fullkomligt inkapaciterad.

Har inte ens lyckats sjukskriva mig igen eftersom jag inte kommer ihåg ett skit!
Omöjligt att få till under storhelgerna här också - som tur är så är försäkringskassan och arbetsförmedlingen medgörliga under dessa helger också, då ingen ids jaga mig med eldgaffel - men den lär jag snart få känna på och börja brännas ut totalt igen, då jag ICKET kan göra ett skit utan ATX - som sagt.
Du påstår dig ha SCT också kallad CDD och har i grunden en annan diagnos på papper? Hur har vården kommit fram till att du har bipolär sjukdom? Finns det goda grunder eller är det bara en åsikt efter att du försökt lindra dina symtom av utbrändhet på egen hand?

Om du inte kan göra vardagliga sysslor undrar jag om du kan få hemtjänst?

Om du är säker på vad problemen beror på hoppas jag att du får det läkemedlet som hjälper din vardag.

Har du någon att säga om efedra medicinalväxter med efedrin? Och påverkan på noradrenalin mm?
Citera
2017-01-01, 04:52
  #3652
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Du påstår dig ha SCT också kallad CDD och har i grunden en annan diagnos på papper? Hur har vården kommit fram till att du har bipolär sjukdom? Finns det goda grunder eller är det bara en åsikt efter att du försökt lindra dina symtom av utbrändhet på egen hand?

Om du inte kan göra vardagliga sysslor undrar jag om du kan få hemtjänst?

Om du är säker på vad problemen beror på hoppas jag att du får det läkemedlet som hjälper din vardag.

Har du någon att säga om efedra medicinalväxter med efedrin? Och påverkan på noradrenalin mm?

Visst, man kan gå vidare på SCT/CDD, men i grunden ligger ADD till hands. Även patienter med ADD har särskiljts gällande i effektivitet i behandling jämfört med ADHD-patienter, där specifikt metylfenidat samt amfetamin är grogrund i medicinska åtgärder.

Fotnot ovan; väljer gamla terminologin gällande neuropsykiatriskt funktionshinder

Vem som helst kan göra vardagliga sysslor, frågan är - hur pass utbrett? Gällande sådana här patientfall handlar det om motivationsbrist, som ofta är svår. Det kan handla om kvarlegad disk, smutsiga kläder, svårt att angripa studier (ofta är man ute i näst sista sekund). Motivationsförmågan och "orken" går lite upp och ner, varför dessa patienter också kan ta itu med hushållssysslor då och då, samt även prestera gällande studier.

Någonstans här ligger genomsnittliga IQ-nivån högre än normalt, varför patientfall även också påvisas i mitten på 20-årsåldern, vilket är mycket vanligt.

Ang. "Hemtjänst" är det såklart ett svårt beslut att ta för patienter som lider av denna problematik. Särskilt då dessa kan ta itu med samtliga sysslor själva, NÄR de har orken och motivationen.

Gällande Efedrin, glöm det, även pseudoefedrin. Sikta vidare på annat preparat.
Citera
2017-01-01, 15:07
  #3653
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Du påstår dig ha SCT också kallad CDD och har i grunden en annan diagnos på papper? Hur har vården kommit fram till att du har bipolär sjukdom? Finns det goda grunder eller är det bara en åsikt efter att du försökt lindra dina symtom av utbrändhet på egen hand?

Om du inte kan göra vardagliga sysslor undrar jag om du kan få hemtjänst?

Om du är säker på vad problemen beror på hoppas jag att du får det läkemedlet som hjälper din vardag.

Har du någon att säga om efedra medicinalväxter med efedrin? Och påverkan på noradrenalin mm?

SCT är dessvärre ännu inte en accepterad diagnos, lite som Komplex PTSD kan man säga, men symtomen är väl beskriva och återfinns bland patienterna - förhoppningsvis så accepteras den så småningom - vad jag läst från dom som forskar om ämnet var att det var främst politiska anledningar till varför det inte blev fler ändringar i DSM-5 - bl a acceptansen av SCT. (diagnoskriterier och behandlingsmetoder finns nämligen faktiskt framtagna)

Har bl a att göra med försäkringssituationen i USA, som är helt åt helvete...

Min diagnos på papperet är ADHD-PI med utmattningssyndrom/dystymi, vilket välan får sägas vara det närmaste man kan komma, i vart fall.

Själv menar jag inte att det finns något fog för misstanken om Bipolär UNS, utan att det är främst en åsikt som vården fått felaktigt, pg a att jag försökt bota utbrändheten. Jag har ingen historik av varken hypomani eller impulsivitet - det är ju därför jag ens fått diagnosen ADHD-PI!

Dock, jag låter utredningen gå sin gilla gång, så får vi se hur det blir - några stämningsstabiliserande eller antispykotiska kommer jag vägra tills jag ser några robusta, vetenskapliga bevis på det påståendet, dock!

Jag har fått hemtjänst nivå 1 - därmed kommer dom främst hem till mig och hjälper mig planera, et c, men det hjälper ju inte särskilt mycket - direkt dom far härifrån så är jag lika inkapabel att faktiskt göra det som föresatts mig.


Edefra medicinalväxter har jag åsikten att man bör hålla sig ifrån och att det är säkrare att hålla sig till riktiga NRI-er där det faktiskt forskats på effekterna på symtomen - är extra negativt inställd eftersom det rör sig om plantor - dosering och effekt kan skilja sig såpass mycket, från planta till planta.
Citera
2017-01-01, 18:04
  #3654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
SCT är dessvärre ännu inte en accepterad diagnos, lite som Komplex PTSD kan man säga, men symtomen är väl beskriva och återfinns bland patienterna - förhoppningsvis så accepteras den så småningom - vad jag läst från dom som forskar om ämnet var att det var främst politiska anledningar till varför det inte blev fler ändringar i DSM-5 - bl a acceptansen av SCT. (diagnoskriterier och behandlingsmetoder finns nämligen faktiskt framtagna)

Har bl a att göra med försäkringssituationen i USA, som är helt åt helvete...

Min diagnos på papperet är ADHD-PI med utmattningssyndrom/dystymi, vilket välan får sägas vara det närmaste man kan komma, i vart fall.

Själv menar jag inte att det finns något fog för misstanken om Bipolär UNS, utan att det är främst en åsikt som vården fått felaktigt, pg a att jag försökt bota utbrändheten. Jag har ingen historik av varken hypomani eller impulsivitet - det är ju därför jag ens fått diagnosen ADHD-PI!

Dock, jag låter utredningen gå sin gilla gång, så får vi se hur det blir - några stämningsstabiliserande eller antispykotiska kommer jag vägra tills jag ser några robusta, vetenskapliga bevis på det påståendet, dock!

Jag har fått hemtjänst nivå 1 - därmed kommer dom främst hem till mig och hjälper mig planera, et c, men det hjälper ju inte särskilt mycket - direkt dom far härifrån så är jag lika inkapabel att faktiskt göra det som föresatts mig.


Edefra medicinalväxter har jag åsikten att man bör hålla sig ifrån och att det är säkrare att hålla sig till riktiga NRI-er där det faktiskt forskats på effekterna på symtomen - är extra negativt inställd eftersom det rör sig om plantor - dosering och effekt kan skilja sig såpass mycket, från planta till planta.
Om Strattera ATX visar sig förbättra motivation på dig borde du få det utskrivet kan jag tycka.

Tyrosin är en av de byggstenarna som hjälper kroppen producera signalsubstanser som noradrenalin och dopamin. Kan de som lider av ADHD-PI (ADD) eller CDD/SCT äta mer av tyrosin än andra? Problemet kan bli att överdrivet intag leder till att det bara kommer ut som urin..

CDD/SCT tycker jag inte verkar alltid påverka hastigheten som på dig, därför är CDD (Concentration Deficit Disorder) ett bättre namn? Eller kan det vara medicinen som "boostar" ditt tempo?

Om CDD inte är erkänd undrar jag om samhället ser diagnosen närmast ADHD-PI eller är det lite som ADHD-PI med en ångeststörning? Har CDD likheter med autism? Av det jag förstår är det inte alls neurologiskt besläktat med autism. Samtidigt säger jag att vem i världen får inte problem med det sociala när signalsubstanserna är i obalans? Som i ditt fall med noradrenalin. Hur fungerar du i övrigt socialt?

Jag har stor medkänsla för dig när vården plötsligt tar bort en så viktig medicin. Jag kan relatera till när jag slutade snusa, men det valet gjorde på egen hand. Jag kände mig "handikappad" ett tag. Det finns tecken på att snus fungerar fint på personer med ADD: (FB) Börja snusa mot grav ADD problematik? och (FB) Ad(h)d och snusa.. Jag personligen tyckte snus gav lite avslappnande och stimulerande effekt samtidigt. I längden tycker jag att snusande bara var ett sätt att undvika abstinens. Det gav väldigt lite i det stora hela. Jag skulle INTE rekommendera att någon börjar snusa. Snus ökar acetylkolin och av det jag läser från inläggen hjälper det kognitiva hos AD(H)D personer.

Om vi talar om mig från sluta snusa perspektivet och faktum att jag ännu är snussugen även om det kommer snart närma sig ett år sedan stoppet. Jag har hört om Zyban för att sluta snusa. Zyban visar sig ha samma verksamma ämne som i antidepressiva Voxra, nämligen Bupropion. För att göra det hela mer komplicerat fungerar Voxra även vid behandling av AD(H)D. Jag undrar också om snussuget beror i grund och botten på att kroppen vill att jag självmedicinerar? Men samtidigt mår jag bättre utan snus, kanske ingen bra jämförelse.
Citera
2017-01-02, 22:02
  #3655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
SCT är dessvärre ännu inte en accepterad diagnos, lite som Komplex PTSD kan man säga, men symtomen är väl beskriva och återfinns bland patienterna - förhoppningsvis så accepteras den så småningom - vad jag läst från dom som forskar om ämnet var att det var främst politiska anledningar till varför det inte blev fler ändringar i DSM-5 - bl a acceptansen av SCT. (diagnoskriterier och behandlingsmetoder finns nämligen faktiskt framtagna)

Har bl a att göra med försäkringssituationen i USA, som är helt åt helvete...

Min diagnos på papperet är ADHD-PI med utmattningssyndrom/dystymi, vilket välan får sägas vara det närmaste man kan komma, i vart fall.

Själv menar jag inte att det finns något fog för misstanken om Bipolär UNS, utan att det är främst en åsikt som vården fått felaktigt, pg a att jag försökt bota utbrändheten. Jag har ingen historik av varken hypomani eller impulsivitet - det är ju därför jag ens fått diagnosen ADHD-PI!

Dock, jag låter utredningen gå sin gilla gång, så får vi se hur det blir - några stämningsstabiliserande eller antispykotiska kommer jag vägra tills jag ser några robusta, vetenskapliga bevis på det påståendet, dock!

Jag har fått hemtjänst nivå 1 - därmed kommer dom främst hem till mig och hjälper mig planera, et c, men det hjälper ju inte särskilt mycket - direkt dom far härifrån så är jag lika inkapabel att faktiskt göra det som föresatts mig.


Edefra medicinalväxter har jag åsikten att man bör hålla sig ifrån och att det är säkrare att hålla sig till riktiga NRI-er där det faktiskt forskats på effekterna på symtomen - är extra negativt inställd eftersom det rör sig om plantor - dosering och effekt kan skilja sig såpass mycket, från planta till planta.

Du verkar väldig insatt och kunnig. Vad tror du om reboxetin (stavning) för ADHD?

Orkar tyvärr inte läsa hela tråden
/Anton
Citera
2017-01-03, 09:57
  #3656
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Du verkar väldig insatt och kunnig. Vad tror du om reboxetin (stavning) för ADHD?

Orkar tyvärr inte läsa hela tråden
/Anton

Jag tror det kan fungera väldigt bra mot ADD/SCT/CDD, men mindre bra mot riktig ADHD. = )

Dock, det är i regel dom av oss som är annorlunda från det vanliga klientelet - vi som inte har varken hyperaktivitet eller impulsivitet, vi som stimulanter till och med fungerar SÄMRE på än Neurotypiska!

Alla andra ska hålla sig till Amfetamin, precis som vi vetat länge.


Fler tror så också, därför pågår tester:

A systematic review of reboxetine for treating patients with attention deficit hyperactivity disorder
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/08039488.2014.972975


Reboxetine for ADHD in children non-responders or with poor tolerance to methylphenidate: a prospective long-term open-label study.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21432596

Efficacy of reboxetine in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder: a randomized, placebo-controlled clinical trial.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21312292

Reboxetine maintenance treatment in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: a long-term follow-up study.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18315452

Reboxetine versus methylphenidate in treatment of children and adolescents with attention deficit-hyperactivity disorder
https://www.researchgate.net/publication/5292137_Reboxetine_versus_methylphenidate_in_treat ment_of_children_and_adolescents_with_attention_de ficit-hyperactivity_disorder
Citera
2017-01-03, 10:20
  #3657
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Om Strattera ATX visar sig förbättra motivation på dig borde du få det utskrivet kan jag tycka.

Tyrosin är en av de byggstenarna som hjälper kroppen producera signalsubstanser som noradrenalin och dopamin. Kan de som lider av ADHD-PI (ADD) eller CDD/SCT äta mer av tyrosin än andra? Problemet kan bli att överdrivet intag leder till att det bara kommer ut som urin..

Det kan jag också tycka, gissar att dom är försiktiga delvis pg a Bipolär UNS-utredningen, men delvis för att jag uttryckt mig om "livströtthet" och S-OCD (suicidal ocd) förut.

Vad dom inte förstår är att det är skillnad på dessa tankar och på riktig suicidalitet - dom är heller INTE förtrogna med VARFÖR Strattera ökar suicidala tankar - men det är jag...

KAPPA-agonism! Atomoxetins aktiva metabolitet förstärker aktiviteten i nätverket som sköter om BESTRAFFNING - helt plötsligt känns alla misslyckanden TIOFALT tyngre!

Men inte för mig.

Jag har nämligen fel i enzymet som bryter ner Atomoxetin, därmed får jag ingen sådan metabolit, därmed inga sådana tankar.

JÄVLA AMATÖRER!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
CDD/SCT tycker jag inte verkar alltid påverka hastigheten som på dig, därför är CDD (Concentration Deficit Disorder) ett bättre namn? Eller kan det vara medicinen som "boostar" ditt tempo?

Jag är oftast medicinerad när jag postar, så förmodligen. Just nu är jag riktigt boostad - påbörjat 35 mg Atomoxetin - kommer höja till 50 mg, skulle tro det är sweet-spotten för mig.


Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Om CDD inte är erkänd undrar jag om samhället ser diagnosen närmast ADHD-PI eller är det lite som ADHD-PI med en ångeststörning? Har CDD likheter med autism? Av det jag förstår är det inte alls neurologiskt besläktat med autism. Samtidigt säger jag att vem i världen får inte problem med det sociala när signalsubstanserna är i obalans? Som i ditt fall med noradrenalin. Hur fungerar du i övrigt socialt?

Jag fungerar ganska utmärkt när jag väl är social, men jag får uttröttning pg a datamängden som ska processas, i större sociala sammanhang, därför drar jag mig undan ibland.

Jag tycker dock inte att det är svårt att förstå andra människor - tvärtom! Mina vänner tycks se mig som ett socialt geni - håller välan inte riktigt med själv, anser att den sociala förmåga jag har är mer på ett intellektuellt plan - jag analyserar personen i fråga, och finner vad denne tycker är intressant, jämför med vad jag själv har i minnesbanken av intressen, och slår samman för att finna gemensamma nämnare.

CDD har snarare likheter med Narkolepsi och Idiopatisk Hypersomni än med Autism - när vi är yngre så kan dock vår "zone out" - när vi stirrar tomt ut i luften för vi inte kan processa någonting, misstas för autistiska drag. Detta är inkorrekt... det autistiska sinnet matar på för FULLT med info, vi får ett liknande uttryck när vi är helt TOM!

Dagdrömmandet förefaller vara vår motsvarighet till hyperaktivitet - HYPOaktivitet - detta växer i många fall bort, eller så lär vi oss att dölja det bättre - m ao, ni vanliga märker oftast inte ett SKIT av att vi egentligen är någon helt annanstans - sedan blir ni aggressiva när vi missat delar av något informationsflöde.


Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Jag har stor medkänsla för dig när vården plötsligt tar bort en så viktig medicin. Jag kan relatera till när jag slutade snusa, men det valet gjorde på egen hand. Jag kände mig "handikappad" ett tag. Det finns tecken på att snus fungerar fint på personer med ADD: (FB) Börja snusa mot grav ADD problematik? och (FB) Ad(h)d och snusa.. Jag personligen tyckte snus gav lite avslappnande och stimulerande effekt samtidigt. I längden tycker jag att snusande bara var ett sätt att undvika abstinens. Det gav väldigt lite i det stora hela. Jag skulle INTE rekommendera att någon börjar snusa. Snus ökar acetylkolin och av det jag läser från inläggen hjälper det kognitiva hos AD(H)D personer.

Om vi talar om mig från sluta snusa perspektivet och faktum att jag ännu är snussugen även om det kommer snart närma sig ett år sedan stoppet. Jag har hört om Zyban för att sluta snusa. Zyban visar sig ha samma verksamma ämne som i antidepressiva Voxra, nämligen Bupropion. För att göra det hela mer komplicerat fungerar Voxra även vid behandling av AD(H)D. Jag undrar också om snussuget beror i grund och botten på att kroppen vill att jag självmedicinerar? Men samtidigt mår jag bättre utan snus, kanske ingen bra jämförelse.

Snussuget beror på att nikotin är en väldigt beroendeframkallande substans...
Citera
2017-01-06, 22:06
  #3658
Medlem
Jag har nyligen fått reda på att jag har ADD (och även Asperger)...

Skulle gärna vilja höra från andra här i tråden hur ni mår, vad ni har problem med, vad ni har för sysselsättning och kanske hur era privatliv fungerar (relationer, vänskaper etc.)

Mycket prat här i tråden om mediciner, undrar vad i livet ni tycker blivit bättre/lättare med mediciner?
Citera
2017-01-08, 00:12
  #3659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det kan jag också tycka, gissar att dom är försiktiga delvis pg a Bipolär UNS-utredningen, men delvis för att jag uttryckt mig om "livströtthet" och S-OCD (suicidal ocd) förut.

Vad dom inte förstår är att det är skillnad på dessa tankar och på riktig suicidalitet - dom är heller INTE förtrogna med VARFÖR Strattera ökar suicidala tankar - men det är jag...

KAPPA-agonism! Atomoxetins aktiva metabolitet förstärker aktiviteten i nätverket som sköter om BESTRAFFNING - helt plötsligt känns alla misslyckanden TIOFALT tyngre!

Men inte för mig.

Jag har nämligen fel i enzymet som bryter ner Atomoxetin, därmed får jag ingen sådan metabolit, därmed inga sådana tankar.

JÄVLA AMATÖRER!!



Jag är oftast medicinerad när jag postar, så förmodligen. Just nu är jag riktigt boostad - påbörjat 35 mg Atomoxetin - kommer höja till 50 mg, skulle tro det är sweet-spotten för mig.




Jag fungerar ganska utmärkt när jag väl är social, men jag får uttröttning pg a datamängden som ska processas, i större sociala sammanhang, därför drar jag mig undan ibland.

Jag tycker dock inte att det är svårt att förstå andra människor - tvärtom! Mina vänner tycks se mig som ett socialt geni - håller välan inte riktigt med själv, anser att den sociala förmåga jag har är mer på ett intellektuellt plan - jag analyserar personen i fråga, och finner vad denne tycker är intressant, jämför med vad jag själv har i minnesbanken av intressen, och slår samman för att finna gemensamma nämnare.

CDD har snarare likheter med Narkolepsi och Idiopatisk Hypersomni än med Autism - när vi är yngre så kan dock vår "zone out" - när vi stirrar tomt ut i luften för vi inte kan processa någonting, misstas för autistiska drag. Detta är inkorrekt... det autistiska sinnet matar på för FULLT med info, vi får ett liknande uttryck när vi är helt TOM!

Dagdrömmandet förefaller vara vår motsvarighet till hyperaktivitet - HYPOaktivitet - detta växer i många fall bort, eller så lär vi oss att dölja det bättre - m ao, ni vanliga märker oftast inte ett SKIT av att vi egentligen är någon helt annanstans - sedan blir ni aggressiva när vi missat delar av något informationsflöde.




Snussuget beror på att nikotin är en väldigt beroendeframkallande substans...

Kort fråga på långt inlägg. Vad sägs om CBD-olja för hjälp till div?

AD/h/D,ptsd,asperger,sömnproblem,depression,CDD osv osv.

(oljan är helt laglig,trots liten mängd Thc)
Citera
2017-01-08, 00:38
  #3660
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Kort fråga på långt inlägg. Vad sägs om CBD-olja för hjälp till div?

AD/h/D,ptsd,asperger,sömnproblem,depression,CDD osv osv.

(oljan är helt laglig,trots liten mängd Thc)

Kort svar - bevisen är svaga, och det är nog främst som ångestlindring och lite bättre sömn som du får någon effekt från CBD-olja.

THC är den stimulerande effekten ifrån Cannabis, medans CB-*G* är det ämne som är en potent alfa-2-agonist, m ao något som påminner om medicinerna Guanfacin (Intuniv) och Klonidin - som har visat effekt på sömnproblem, PTSD och ADHD i synnerhet.

CBG-halten är dock SKITLÅG i CBD-olja, samma som för THC, så dom effekterna lär utebli.

Du kan ju alltid prova - har ju förmodligen effekt på en del symtom du har, men långt ifrån dom riktigt stora, som du verkligen behöver hjälp för.


Det här rekommenderar jag för dom problem du nämner:

ADHD - Elvanse 20 mg
CDD - Reboxetin 4 mg
Depression - Tianeptin 37 mg
PTSD - Dialektisk BeteendeTerapi

Sömnproblem:
Bygg en hel stacke...

Melatonin 2 mg
Zink-citrat 30 mg
Magnesium-Citrat 1 gram
Gabapentin 300 mg
Zopiklon 3,75 mg
Doxepin 4 mg (alternativt Trazodon, då Doxepin är helvetes svår att få tag i, i sverige)


Det kan göra susen.

Asperger/Autism får du nog dock lära dig leva med, då det är extremt svårt att göra något åt och dom individuella skillnaderna är ENORMA - Autister är inte en heterogen grupp, till skillnad från ADHD-are och SCT-are. (adhd blev nyligen definitivt bevisat vara en heterogen grupp - när man tillämpar mätningarna på dom klassiska kombinerade patienterna - SCT/CDD förväntas bli detsamma, tendenserna är där)

Jag skulle kunna föreslå lite experimentella saker, men det är såpass hit and miss att du måste nog göra dina egna efterforskningar och verkligen rannsaka varenda autistiskt symptom du har, och sedan försöka behandla dessa separat - och ändock så kommer resultaten att vara lite sisådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in