2012-05-26, 14:10
Medlem
Ni får ursäkte att jag om sökt allt för noga om detta.

Jag frågade min psykolog om det inte var möjigt med någon medicin för min ADD men har var inte säker på att det skulle vara till sån stor nytta då jag fått den diagnosen mest för att förstärka mina problem, inte kanske för att jag har skulle ha "riktig" adhd, iom Aspergers.

Ni kanske föstår vad jag menar. Har iaf avslutat kontakten där som planerat sedan tidigare. Kan jag då gå till Vårdcentralen och höra med läkare där om medicinergin?
Citera
2012-05-26, 17:22
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hehulol
Ni får ursäkte att jag om sökt allt för noga om detta.

Jag frågade min psykolog om det inte var möjigt med någon medicin för min ADD men har var inte säker på att det skulle vara till sån stor nytta då jag fått den diagnosen mest för att förstärka mina problem, inte kanske för att jag har skulle ha "riktig" adhd, iom Aspergers.

Ni kanske föstår vad jag menar. Har iaf avslutat kontakten där som planerat sedan tidigare. Kan jag då gå till Vårdcentralen och höra med läkare där om medicinergin?
Ja, om du har ångrat dig med att tidigare sagt nej till medicin så har du all rätt att ändra dig och berätta att du vill pröva medicinering
Min åsikt är dock att medicineringen dom erbjuder är ett skämt gällande metylfenidat (concerta/ritalin osv) och strattera

men lycka till
Citera
2012-05-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSilverHaze
Ja, om du har ångrat dig med att tidigare sagt nej till medicin så har du all rätt att ändra dig och berätta att du vill pröva medicinering
Min åsikt är dock att medicineringen dom erbjuder är ett skämt gällande metylfenidat (concerta/ritalin osv) och strattera

men lycka till

Har ju inte sagt nej tillnågot. Har bara frågat vad det kan finnas i medicinväg. Denna Psykolog var nog inte helt insatt och vi har sedan dess avslutat den kontakten(som är på annan ort).
Är du nu rimligt att till VC här och säga att jag vill gärna till testa någon from av medicin?
Citera
2012-05-28, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hehulol
Har ju inte sagt nej tillnågot. Har bara frågat vad det kan finnas i medicinväg. Denna Psykolog var nog inte helt insatt och vi har sedan dess avslutat den kontakten(som är på annan ort).
Är du nu rimligt att till VC här och säga att jag vill gärna till testa någon from av medicin?

Det bästa är om du tar upp en kontakt på psykiatrin, det är ju viktigt att du får hjälp i annan form än medicin också
Citera
2012-05-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Det bästa är om du tar upp en kontakt på psykiatrin, det är ju viktigt att du får hjälp i annan form än medicin också

Har haft kontakt med dom länge men nu avslutat den kontakten då vi inte har något att prata om direkt, kontakt med en psykolog enbart där.
Nu måste jag vända mig till närmsta vårdcentral i första hand om jag vill att dom ska skicka remiss igen dit.
Det är stöd i hemmet för att få igång vardagen att fungera (har vardagsstöd atm). Så det jag vill är att prova medicinen och se ifall det hjälper min situation tills den blir nog stabil för att vara utan.
Citera
2012-05-28, 19:40
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grojt
Tjenare, jag fick reda på att jag har ADD för ca 4 månader sen. Fick börja käka concerta, först 18mg, sen 36mg och nu 54. Jag känner absolut ingen skillnad. Hur känns det för er med ADD när ni tar concerta? Känner ni då det "kickar-in"?
Tjena!

Ja, det undrar jag också. Hur känns det?

Jag har tidigare testat Strattera. 72 mg under några månader. Men jag märkte inget alls. Om en vecka skall jag testa Concerta. Jag kan skriva senare var jag tycker om det.
Citera
2012-05-28, 19:41
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSilverHaze

men lycka till
Är det brass som gäller för dig då? Hehe
Citera
2012-05-28, 20:55
Medlem
Ville ha en add utredning idag hos psykiatrin. Fanns fan inte tid för än augusti-september då dom inte tog det som något brottom. Finns det något snabbare sätt att bli undersökt?
Citera
2012-05-28, 22:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du fått tid för augusti/september så ska du va djävligt glad, på sina håll är väntetiden över 2år.
Citera
2012-05-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Ville ha en add utredning idag hos psykiatrin. Fanns fan inte tid för än augusti-september då dom inte tog det som något brottom. Finns det något snabbare sätt att bli undersökt?

Du borde vara överlycklig för att det var så kort tid att vänta.
Det du skulle kunna göra för att få en utredning snabbare är om du tar det genom den privata sektorn, men det kostar såklart en hel del också.
Senast redigerad av Jagstang90 2012-05-28 kl. 22:32. Anledning: Stavfel
Citera
2012-05-29, 10:10
Medlem
knussligs avatar
Trots att det finns en vårdgaranti på 3 månader så får man ofta vänta mycket längre än så. De skickar en mellan olika ställen och där börjar garantitiden om på nytt. Verkar vara vanligt att de gör så. Har för mig vården får extra resurser från staten om man lyckas hålla den tiden, men man trixar med den på alla möjliga sätt så att det kan se ut som att man lyckats hålla den.

Så håll ut! Och ni som funderat på att söka hjälp, gör det så snart som möjligt. Ju längre ni väntar desto fortare vill ni nog ha vård. Så ta kontakt redan nu för väntetiden är ofta låååång. Själva utredningen pågår väl under lång tid också har jag förstått?
Citera
2012-05-29, 10:11
Avslutad
Var snack om flera års väntetid för mig för utredning av ADD först, men efter att ha varit på läkare en del och fått träffa "rätt" personer så fick jag plötsligt en tid på bara några månader.. (Dock efter år av andra problem, som depressioner) Blev skickad till en annan del av Sthlm än där jag bor.

Var i alla fall på 6 timmars utredning igår, och herregud vad jag hade problem med testerna, kändes det som (Ej fått veta resultaten). Visade verkligen ens svagheter, förvånade mig lite. Kände mig dock lite extra ofokuserad just den dagen, men det blir väl alla lite som ska göra tester under tidspress. Gissar i alla fall att om jag hade sett testerna som "enkla" så hade det inte heller kunnat vara ADD, återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in