2014-11-03, 16:11
Medlem
Cameltotems avatar
Fick brev om omprövning av körkort

Fick körkort 15 juni 2011
Åkte dit för 98 km/h på 70 väg 12 december 2012

Åkte dit för 47 km/h på 30 väg 16 september 2014

Vad kommer hända när jag har två fortkörningsböter? Och hur fungerar det med min spärrtid?

Vad jag slutligen vill veta är om jag kommer behöva ta om körkortet eller om jag endast får spärrtid?
Citera
2014-11-03, 22:15
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Okej, han har ingen prövotid kvar och han är inte orolig för att bli av med kortet två månader så länge han får tillbaka det utan att ta om det sen. Kan han andas ut?

Ps. Han är ostraffad och har aldrig ens fått så mycket som parkeringsbot i hela sitt liv. ds
Eftersom han inte blev stoppad var det ju förmodligen ingen civilsnut, eller så var det en civilsnut som helt enkelt inte brydde sig om att stoppa honom, han kanske hade viktigare saker för sig...Sånt händer också.

Men kör han 30km/h+ för fort och åker fast så lär han bara spärras (och förbjudas köra) 1-2 månader om han nu inte har nån bot/rapportering sen innan ja.
Citera
2014-11-03, 22:22
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Vad kommer hända när jag har två fortkörningsböter? Och hur fungerar det med min spärrtid?

Vad jag slutligen vill veta är om jag kommer behöva ta om körkortet eller om jag endast får spärrtid?
Hmm, får man inte köra 20km/h över på 30-väg innan kortet ryker? Kanske att transportstyrelsen tar extra allvarligt på 30-vägar och att det var rätt tätt inpå den förra och därmed får du besked om omprövelse.. Nåväl spärrtiden borde vara kort och du behöver inte ta om körkortet då det är mer än 2 år sen du tog körkortet.
Citera
2014-11-03, 22:26
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hmm, får man inte köra 20km/h över på 30-väg innan kortet ryker? Kanske att transportstyrelsen tar extra allvarligt på 30-vägar och att det var rätt tätt inpå den förra och därmed får du besked om omprövelse.. Nåväl spärrtiden borde vara kort och du behöver inte ta om körkortet då det är mer än 2 år sen du tog körkortet.

Säker på jag inte behöver ta om då? Förstår inte hur jag kan få spärrtid ens då jag aldrig körde över 30kmh på någon tillfällena.

Tänkte om det var något speciellt då första boten var inom 2 år sen jag tog körkortet, fast å andra sidan så fick jag omprövningen nu och har då passerat 2 år. Tack för svaret!!
Citera
2014-11-03, 23:00
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Säker på jag inte behöver ta om då? Förstår inte hur jag kan få spärrtid ens då jag aldrig körde över 30kmh på någon tillfällena.

Tänkte om det var något speciellt då första boten var inom 2 år sen jag tog körkortet, fast å andra sidan så fick jag omprövningen nu och har då passerat 2 år. Tack för svaret!!
Fast på 30 vägar får du max köra 49km/h utan att kortet ryker. Så du var väldigt nära även den gången.

Hastighetsöverträdelser räknas på samma villkor, både dag 1 med körkortet och efter 50år med körkort, det är när du kör så mycket över att kortet ryker som prövotiden spelar in.

Du bara var några km/h (dvs alldeles på fitthåret) ifrån bägge gångerna och dessa händelser inom 2 år, hade du bara kört säg 5km/h över hastighetsgränsen andra gången hade du förmodligen inte fått detta brevet.
Senast redigerad av NirvanA 2014-11-03 kl. 23:07.
Citera
2014-11-04, 19:44
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Beror på om det kom en varning om körkortsåterkallelse under 2012 eller inte.

Enligt denna så är paxis, körkortsåterkallelse, då varning bör ha delas ut under 2012 (+25-30 km/h). Samt att varning 2014 (+16-20 km/h).

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Det är lite på gränsen, du skulle ha kört några km/h saktare, eller väntat med andra fortkörningen till efter den 14 december 2014. Nu finns risken att det blir körkortsåterkallelse. Men det är svårt att gissa vad som händer.

Om det blir körkortsåterkallelse, så måste nytt förarprov och riskutbildning genomföras.
Senast redigerad av miikos 2014-11-04 kl. 19:52.
Citera
2014-11-05, 00:18
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om det blir körkortsåterkallelse, så måste nytt förarprov och riskutbildning genomföras.

Men prövotiden har ju löpt ut? (mer än 2 år sen han tog körkortet)
Citera
2014-11-05, 16:03
Medlem
Oddsarens avatar
Blev precis stoppad av polisen, när jag körde manuellt växlad bil(har automatkörkort). Tänkte bara det är kört mitt körkort är nu borta och kommer aldrig få köra bil igen. Men det roliga är de kollade inte baksidan på kortet, så inget hände.

Kollar de aldrig eller hade jag bara tur?
Citera
2014-11-11, 11:29
Medlem
Cameltotems avatar
Blev två månader spärrtid

Räknat på det kommer kosta mig runt 1700kr med tillverkning av körkort och nytt körkortstillstånd.

Stämmer det? Eller ännu mer att betala?
Citera
2014-11-11, 11:34
Medlem
Citat:

Räknat på det kommer kosta mig runt 1700kr med tillverkning av körkort och nytt körkortstillstånd.

https://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Avgifter/
Citera
2014-11-12, 15:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:

Blir det bara spärrtid behöver man väl inte något nytt körkortstillstånd?... Jag minns att jag bara behövde betala 150kr för tillverkningen av kortet och utöver det inga andra avgifter
Citera
2014-12-02, 18:05
Medlem
En vän blev tagen med kokain för ungefär 5 veckor sedan. Det visade sig vara 0.13g, blodprovet visade negativt. Hans prövotid går ut i mars.

Alltså bara innehav av narkotika. Pissprov att vänta för honom framöver eller ryker kortet med tanke på prövotid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in