2013-02-14, 16:42
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Parkerade i kungsbacka. "Gatuparkeringen i Innerstaden är gratis, men under samma tider som ovan får du stå längst 30 minuter i följd." Alltså kostar 5 kr/h men verkar vara graits i max 30 min sant?

Vart borta ungefär 40 min, får jag verkligen 200kr i böter för de???
Seriöst hur kan polisen klocka mig när jag parkerar exakt vilken tid?
Antar jag ändå inte kan göra något med detta nu.

Om det står att parkeringen är gratis
"
Gratis
8-18
Max 30 minuter "

Och du stod 40 minuter?
Var glad att det bara är 200 pix, på min gata är det 400 spänn om du står längre än 24 h.
Citera
2013-03-09, 22:14
Medlem
arbeitmachtfreis avatar
Om man får sitt körkortstillstånd indraget på grund av ringa narkotikabrott och väntar 5 år tills man är ren, kommer man då ändå att behöva lämna prover under några månader eller slipper man detta?
Citera
2013-04-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balopking
En fråga.

Åkte dit för fortkörning, körde 31 för fort på en väg med hastighetsvegränsning över 70 (motorväg.)
Skrev under boten direkt och erkände. Var trevlig osv.

Polisen var själv, civilbil.
Skrev i bötesbeloppet 3600 kr, men glömde fylla i hur snabbt jag kört och vilken hastighet som gällde.

Fick hem brev en vecka senare där de beklagade att de gjort fel men att hastigheten ja kört i var xx och hastighet yy gällde. Ville jag yttra mig skulle jag skriva ett brev.

Skrev ett brev att jag ej kört så fort. Polisen ringer mig sedan och konfronterar mig men jag nekar. Har inget minne. Polisen skickar en rapport. Nu e de väl upp till åklagare tror jag.

Vad tror ni om detta? Iom att polismannen var själv så blir ju detta ord mot ord.
Kan upplysa om att vi ej har hastigheter som kan benämnas med samma bokstav som tex yy som du gjort då vi har oftast en 0:a på slutet vilket ej är samma siffra som den första. och hastigheter som 88 km/h används ej så vänligen gå om gymnasiet så du får koll på detta i fortsättningen.
Citera
2013-04-04, 15:42
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Fick mitt körkort indraget för några månader sedan pga rattfylleri (THC), prövotiden är förbi för flera år sedan. Såvitt jag förstått det behöver jag inte ta om det men skadar inte att dubbelkolla
Citera
2013-04-04, 20:28
Medlem
TerrorSnusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Fick mitt körkort indraget för några månader sedan pga rattfylleri (THC), prövotiden är förbi för flera år sedan. Såvitt jag förstått det behöver jag inte ta om det men skadar inte att dubbelkolla

Korrekt.
Citera
2013-04-18, 21:19
Medlem
simp00s avatar
Tja!

Låt oss säga att jag har haft ett körkort i sverige (svensk medborgare) men det har blivit återkallat , jag har dock kvar körkortet.
om jag nu skulle använda detta kortet att köra bil i norge med och skulle bli stoppad i en vanlig rutin kontroll och dem av någon anledning bestämmer sig för att kolla upp om körortet är giltigt.

är detta möjlig för norska polisen att kolla upp svenska föraruppgifter?

Citera
2013-04-21, 18:52
Medlem
Om man krockat med en reklamskylt som blivit totalt förstörd... och sedan kör från platsen för att sedan ringa och anmäla några timmar senare för att det är "moraliskt rätt" .. blir det smitning och böter för skylten då? Om de inte är väldigt snälla då....
Citera
2013-04-23, 16:33
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvannn
Om man krockat med en reklamskylt som blivit totalt förstörd... och sedan kör från platsen för att sedan ringa och anmäla några timmar senare för att det är "moraliskt rätt" .. blir det smitning och böter för skylten då? Om de inte är väldigt snälla då....

Man får alltid räkna med att få använda trafikförsäkringen för att laga skylten.

Om man får böter/korkortsåterkallase beror nog sedan hur det ser ut på platsen. Finns det ett företag direkt vid platsen, så får man ju gå dit.

Är det svårare att identifiera vem som äger fastigheten, så kanske man kan ringa något senare.
Citera
2013-04-23, 16:45
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS

Beror hur länge körkortet dras in. Om det 12 månader eller lägre, så behövs enbart ansökan om körkorttillstånd med läkarintyg.

Om tiden är 13 månader eller mer, så måste nytt körprov samt körkorttillstånd ordnas.
Citera
2013-04-25, 22:32
Medlem
zonedisks avatar
Hur är det egentligen, kan kortet ryka helt om jag blir tagen? Jag är en mycket gasglad människa, men jag gasar bara på ordentligt då inga andra människors liv kan vara inblandade.

Är det tomt i omkörningsfil men trafik i högerfil håller jag mig max 29kmh snabbare än lagen tillåter, dels för att slippa bli av med kortet tillfälligt och dels för att det känns onödigt med tanke på andra trafikanter. Om det dock är en helt tom, stor och fin väg (ofta på nätter) då inte en jävel är i närheten drar jag gärna upp i 220+. Vet att det blir stora böter, men vad innebär detta för mitt körkort? Vet att straffet stiger med hastigheten och om man är av med kortet i mer än 12 månader måste man ta om det. Men hur länge ryker det i sådanna hastigheter, på en helt tom motorväg utan ett annat fordon i sikte? Vad blir det för konsekvenser i övrigt? Grov vårdslöshet i trafik? Fängelse? Ja, vad händer egentligen?
Citera
2013-04-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Hur är det egentligen, kan kortet ryka helt om jag blir tagen? Jag är en mycket gasglad människa, men jag gasar bara på ordentligt då inga andra människors liv kan vara inblandade.

Är det tomt i omkörningsfil men trafik i högerfil håller jag mig max 29kmh snabbare än lagen tillåter, dels för att slippa bli av med kortet tillfälligt och dels för att det känns onödigt med tanke på andra trafikanter. Om det dock är en helt tom, stor och fin väg (ofta på nätter) då inte en jävel är i närheten drar jag gärna upp i 220+. Vet att det blir stora böter, men vad innebär detta för mitt körkort? Vet att straffet stiger med hastigheten och om man är av med kortet i mer än 12 månader måste man ta om det. Men hur länge ryker det i sådanna hastigheter, på en helt tom motorväg utan ett annat fordon i sikte? Vad blir det för konsekvenser i övrigt? Grov vårdslöshet i trafik? Fängelse? Ja, vad händer egentligen?

Nu är ju inte svaren nedan svaren på alla din frågor, men vid allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer skall särskilt beaktas om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik.

På sträcka när begränsningen är högre än 50 km/h.
Överträdelse med 1-10 km/tim - 1 500 kr
Överträdelse med 11-15 km/tim - 2 000 kr
Överträdelse med 16-20 km/tim - 2 400 kr
Överträdelse med 21-25 km/tim - 2 800 kr
Överträdelse med 26-30 km/tim - 3 200 kr
Överträdelse med 31-35 km/tim - 3 600 kr
Överträdelse med 36-40 km/tim - 4 000 kr
Överträdelse med 41-50 km/tim - 4 000 kr
Överträdelse med 51-< km/tim - till åklagare
Citera
2013-04-26, 10:50
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk

Om det enbart blir hastighetsöverträdelse, så blir max boten 4,000 kr. Penningbot, oberoende utav inkomst. Det är inte alltid bevisat att ni körde vårdlöst för att ni körde fort. (Annat är det om man gör omkörning, vinglar med bilen i diken samtidigt).

Ser man sedan till vad Transportstyrelsen kommer att säga, vilket är något annat. De gör egna bedömningar. Men man ska inte enligt praxis ej få mer än 12 månader återkallat körkort ändå.

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Olika delar av vårdlös körning finns här:
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in