Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Hur är det egentligen, kan kortet ryka helt om jag blir tagen? Jag är en mycket gasglad människa, men jag gasar bara på ordentligt då inga andra människors liv kan vara inblandade.
Är det tomt i omkörningsfil men trafik i högerfil håller jag mig max 29kmh snabbare än lagen tillåter, dels för att slippa bli av med kortet tillfälligt och dels för att det känns onödigt med tanke på andra trafikanter. Om det dock är en helt tom, stor och fin väg (ofta på nätter) då inte en jävel är i närheten drar jag gärna upp i 220+. Vet att det blir stora böter, men vad innebär detta för mitt körkort? Vet att straffet stiger med hastigheten och om man är av med kortet i mer än 12 månader måste man ta om det. Men hur länge ryker det i sådanna hastigheter, på en helt tom motorväg utan ett annat fordon i sikte? Vad blir det för konsekvenser i övrigt? Grov vårdslöshet i trafik? Fängelse? Ja, vad händer egentligen?
Nu är ju inte svaren nedan svaren på alla din frågor, men vid allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer skall särskilt beaktas om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik.
På sträcka när begränsningen är högre än 50 km/h.
Överträdelse med 1-10 km/tim - 1 500 kr
Överträdelse med 11-15 km/tim - 2 000 kr
Överträdelse med 16-20 km/tim - 2 400 kr
Överträdelse med 21-25 km/tim - 2 800 kr
Överträdelse med 26-30 km/tim - 3 200 kr
Överträdelse med 31-35 km/tim - 3 600 kr
Överträdelse med 36-40 km/tim - 4 000 kr
Överträdelse med 41-50 km/tim - 4 000 kr
Överträdelse med 51-< km/tim - till åklagare