2008-09-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Otillåtet innehav av radarvarnare/laservarnare/laserstörare 2000:-
Antagligen är detta i praktiken tyvärr 4000:- numera.
Vägledande dom 2000-01-24: I Hovrätten för Västra Sverige:

http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp
Citera
2008-09-30, 01:49
Medlem
sumpfiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meramer
Hej!

Mitt körkort blev omhändertaget i fredags, var påväg hem och körde lite fort på 70 väg. Polisen står med laser och mäter upp min hastighet. Tydligen körde jag 103 km/h och dom tog körkortet på plats, hade 10 minuter på mig att ta mig hem. Fick även 3600 i böter för fortkörning och ytterliggare 600 spänn för dåliga däck, man får ju mängdrabatt så däckboten halverades. Men nu är frågan; Borde inte jag kunna begära att få se bevis på att de gick 103 km/h, dom borde ju ha något minne i lasern? Sen så brukar man väl få 48 timmar på sig att köra bil. Hade haft körkortet i 1,5 år så prövotiden hade ju inte gått ut :/

Väldigt tacksam för svar !

Tråkig att du blev av med kortet men men jag antar att du skrev på boten efter som du redan vet bötes beloppet, och det är likamed ett erkänande.
Och att du bara fick tio min att ta dig hem har nog att göra med däcken eftersom dom i princip kan låta dig ställa bilen pga av att den är en trafikfara
Citera
2008-09-30, 17:16
Medlem
okej, men man har väl en chans att yttra sig till länstyrelsen också va? hur länge måste jag vänta innan jag får ta om de tro? 6 månaderr eller?
Citera
2008-10-10, 07:08
Medlem
Vad är det för sorts dokumentation man behöver på att man använder bil i tjänsten? Räcker det att man bifogar ett telefon nr eller ska man ha ett mail etc.
Citera
2008-10-13, 12:54
Medlem
pinkeys avatar
Vad jag har hört så blir man av med kortet om man bland annat kör:

40km/h på 30 väg
70km/h på 50 väg

Vet inte om det är korrekta siffror (eller korrekt överhuvudtaget) och om detta bara gäller under prövotid eller så. Vore bra att få mer information än från kompisar

För övrigt blåste jag förbi snuten lite för snabbt en gång när de hade lasermätning (~+10km/h). Satt och var orolig resten av resan för att farbror blå skulle komma runt hörnet men det gjorde de aldrig
Citera
2008-10-24, 23:07
Medlem
Klahrs avatar
prövotid

Någon som vet om prövotiden har ändrats eller om den är 2 år fortfarande?
Citera
2008-10-25, 00:05
Medlem
despots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klahr

körde upp idag, o han sa att jag hade en prövotid på två år fr.o.m idag
Citera
2008-10-26, 01:57
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klahr

Fortfarande samma prövotid
Citera
2008-10-26, 02:02
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinkey
Vad jag har hört så blir man av med kortet om man bland annat kör:

40km/h på 30 väg
70km/h på 50 väg

Vet inte om det är korrekta siffror (eller korrekt överhuvudtaget) och om detta bara gäller under prövotid eller så. Vore bra att få mer information än från kompisar

För övrigt blåste jag förbi snuten lite för snabbt en gång när de hade lasermätning (~+10km/h). Satt och var orolig resten av resan för att farbror blå skulle komma runt hörnet men det gjorde de aldrig

Återigen, ryktet om att prövotiden på något sätt skulle spela in i vad för straff och ev. åtgärd från Länsstyrelsens sida är en helt otroligt seglivad och fullständigt felaktig myt.

Det ENDA som skiljer sig om man har prövotid eller ej är att OM länsstyrelsen gör ett återkallande av körkortet ur lämplighetssynpunkt så får du inte tillbaka det om du har prövotid (du får helt sonika gör en helt ny runda med lämplighetsintyg, teoriprov samt praktiskt prov), medans en som inte har prövotid får tillbaka körkortet efter återkallelsetiden (förutsatt att den är lägre än 12 månader, allt över 12 månader innebär automatiskt att man måste ta om körkortet)

För att återgå till sakfrågan, kör du i 40km/h på 30-väg får du generellt sett endast en varning, medans återkallelse först blir aktuellt om du kör i 50km/h eller mer.
På 70-sträcka gäller att du skall köra 81km/h eller mer för att kortet skall dras in.
Och detta gäller, som jag gick igenom ovan, både för körkort med och utan prövotid
Citera
2008-10-26, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Återigen, ryktet om att prövotiden på något sätt skulle spela in i vad för straff och ev. åtgärd från Länsstyrelsens sida är en helt otroligt seglivad och fullständigt felaktig myt.

Det ENDA som skiljer sig om man har prövotid eller ej är att OM länsstyrelsen gör ett återkallande av körkortet ur lämplighetssynpunkt så får du inte tillbaka det om du har prövotid (du får helt sonika gör en helt ny runda med lämplighetsintyg, teoriprov samt praktiskt prov), medans en som inte har prövotid får tillbaka körkortet efter återkallelsetiden (förutsatt att den är lägre än 12 månader, allt över 12 månader innebär automatiskt att man måste ta om körkortet)

För att återgå till sakfrågan, kör du i 40km/h på 30-väg får du generellt sett endast en varning, medans återkallelse först blir aktuellt om du kör i 50km/h eller mer.
På 70-sträcka gäller att du skall köra 81km/h eller mer för att kortet skall dras in.
Och detta gäller, som jag gick igenom ovan, både för körkort med och utan prövotid

Hmm nu blir jag orolig, räcker det med att köra 81km/h på 70-sträckan för att för att lappen ska ryka ? Är det inte 31km/h för fort på 70-sträckor och över som gäller för att bli av med kortet ?
Citera
2008-10-26, 13:17
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadar
Hmm nu blir jag orolig, räcker det med att köra 81km/h på 70-sträckan för att för att lappen ska ryka ? Är det inte 31km/h för fort på 70-sträckor och över som gäller för att bli av med kortet ?

Ah! Givetvis är det så. Nu kollade jag mot fel tabell här i all min trötthet, 101km/h eller mer på 70-sträcka skall det givetvis vara
Citera
2008-11-10, 23:02
Medlem
Har en arbetsbil som bara är registrerad för 2 passagerare,
Vad är det för böter eller straff om man kör någon i lastutrymmet där bak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in