2014-11-04, 17:56
Medlem
En svältand befolkning, levnardstandard som ett sämre u-land, ett förtryck av guds nåde och därtill enorma knark och alkoholproblem. Det är kontentan av kommunismens Nordkorea. Likt Stalin så är säkert ledarskicktet grovt antisemitisk och skyller allt elände på judarna ocv västvärlden. En bisarr och schifrozen nation med kärnvapen som likt Ryssland utgör en fara för mänskligheten.
Citera
2014-11-04, 19:18
Moderator
Tystnads avatar
Vet inte om denna varit uppe innan men...

Kim åker Ubåt.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/det-nya-ubatshotet/
Citera
2014-11-04, 19:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det är förstås lätt att hävda att folket är indoktrinerat, ett påstående som kan riktas även mot dig.

Men faktum kvarstår. Politisk legitimitet är starkt kopplat till acceptans och lydnad. Så är det i Sverige och så är det i Nordkorea. Du accepterar, alltså legitimerar du och stöder. Läs lite modern statsvetenskaplig teori, sociolologisk teoribildning, moderna filosofer eller för den mer klassiska så kanske du förstår frågan om förtryck, acceptans och legitimation. Jag är dock inte säker.

Vad gäller frågan om avhoppare så finns det även sådana som hoppat av till Nordkorea från Syd (samt exempel på sådana som hoppat fram och tillbaks). Men om det kanske du inte haft ynnesten att läsa din dagliga lektyr? Om inte föreslår jag att du aktivt söker efter information så du kanske slipper hamna i den där fållan med indoktrinerade.

I din fantasivärld är de 99,99% av världens befolkning som inte tror och tycker som du gör alltså "indoktrinerade" och ska bekämpas med terror och mord som den du kallar dig, Dzerzhinsky, vars dåd du hyllar ständigt. Du vill se en liten elit förtrycka massorna med våld. Du argumenterar att alla fria folk ska "befrias" från demokrati, yttrandefrihet och frihet och lyda som slavar under en fascistisk terrorregim så som i Nordkorea som du ser som paradiset. Du kan inte se hyckleriet eller så blir du bara upphetsad av tankarna på mord och tortyr som vi hör om i Nordkorea?
Citera
2014-11-04, 20:18
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
I din fantasivärld är de 99,99% av världens befolkning som inte tror och tycker som du gör alltså "indoktrinerade" och ska bekämpas med terror och mord som den du kallar dig, Dzerzhinsky, vars dåd du hyllar ständigt. Du vill se en liten elit förtrycka massorna med våld. Du argumenterar att alla fria folk ska "befrias" från demokrati, yttrandefrihet och frihet och lyda som slavar under en fascistisk terrorregim så som i Nordkorea som du ser som paradiset. Du kan inte se hyckleriet eller så blir du bara upphetsad av tankarna på mord och tortyr som vi hör om i Nordkorea?
Jag håller inte med Dr.Dzerzhinsky men det är lite ironiskt att du de facto är indoktrinerad om du tror att befrielse från demokrati nödvändigtvis måste vara något negativt.

Democracy is a pathetic belief in the collective wisdom of individual ignorance. -H.L. Mencken
Citera
2014-11-05, 15:55
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Nordkorea har startat en ny fabrik för att producera vapenplutonium, vilket fördubblar sin kapacitet att göra bränsle av atombomber

http://bit.ly/1vILsl5
Citera
2014-11-05, 16:16
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
En svältand befolkning, levnardstandard som ett sämre u-land, ett förtryck av guds nåde och därtill enorma knark och alkoholproblem. Det är kontentan av kommunismens Nordkorea. Likt Stalin så är säkert ledarskicktet grovt antisemitisk och skyller allt elände på judarna ocv västvärlden. En bisarr och schifrozen nation med kärnvapen som likt Ryssland utgör en fara för mänskligheten.
Varför skulle nordkoreanerna hata judar? Har väl aldrig funnits judar där? Troligare att regimen är emot buddhister, kristna och möjligtvis animister. Kanske också shintoister, med tanke på regimens antijapanska politik. Med påbjuden ateism är de väl emot judar av princip, men att de skulle avsky dem mer än andra religiösa låter konstigt.
Citera
2014-11-05, 18:28
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Varför skulle nordkoreanerna hata judar? Har väl aldrig funnits judar där? Troligare att regimen är emot buddhister, kristna och möjligtvis animister. Kanske också shintoister, med tanke på regimens antijapanska politik. Med påbjuden ateism är de väl emot judar av princip, men att de skulle avsky dem mer än andra religiösa låter konstigt.
De kanske tror på teorin att judarna styr världen, och omvärlden är ju Nordkoreas största fiende. Men jag tror inte att Nordkoreas ledning är såpass pålästa av sig, de vet nog knappt ens vad judar är för något.
Citera
2014-11-05, 18:49
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Jag håller inte med Dr.Dzerzhinsky men det är lite ironiskt att du de facto är indoktrinerad om du tror att befrielse från demokrati nödvändigtvis måste vara något negativt.

Democracy is a pathetic belief in the collective wisdom of individual ignorance. -H.L. Mencken

Om du vill vara en slav utan medbestämmande så är det upp till dig, åk till Nordkorea vetja! Och sluta yttra dig och ha åsikter för sådant gillar inte dina blivande ägare i Nordkorea.
Citera
2014-11-05, 18:51
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
De kanske tror på teorin att judarna styr världen, och omvärlden är ju Nordkoreas största fiende. Men jag tror inte att Nordkoreas ledning är såpass pålästa av sig, de vet nog knappt ens vad judar är för något.

Nej, efter 11 års obligatorisk skolgång har de nog missat det – med tillägg att ledarskapet förstås är utbildade vid universitet och kamrat Kim har väl varit en vända vid något schweiziskt om jag inte minns fel.

Men med detta sagt, med tanke på att vi bara har nio års obligatorisk skolgång i Sverige och folk missat att Norrland existerar så kanske man kan förlåta kamraterna i Nordkorea?
Citera
2014-11-05, 19:05
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Jag får inte riktigt det intrycket, även om det säkert förekommer bland enstaka officerare.
Citat:
Om du vill vara en slav utan medbestämmande så är det upp till dig, åk till Nordkorea vetja! Och sluta yttra dig och ha åsikter för sådant gillar inte dina blivande ägare i Nordkorea.
Nu måste ju inte allt vara svart eller vitt. Se bara på Singapore, som ofta ses som en begränsad demokrati/mjuk diktatur, som är ett av världens mest välordnade länder.
Citera
2014-11-05, 19:34
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Se där, du är helt enkelt så indoktrinerad så att du går in i aggressivt försvarsmode så fort någon ifrågasätter ditt allra heligaste, det du har fått inbankat i skallen ända från barnsben, nämligen demokratins överlägsenhet. Jag vill inte vara en slav utan medbestämmande, jag vill vara en individ med självbestämmande. Jag står med andra ord så långt ifrån juche som det bara går, faktum är att du med ditt vurmande för demokrati står betydligt närmare juche än vad jag gör. Du förstod uppenbarligen inte citatet som jag postade. Är det engelskakunskaperna som vacklar kanske? Jag kan översätta det åt dig: "Demokrati är en patetisk tro på den kollektiva visdomen om individuell okunnighet." Individen har inget självbestämmande i en demokrati, i en demokrati är det majoriteten som bestämmer över individen.
Citera
2014-11-05, 19:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Se där, du är helt enkelt så indoktrinerad så att du går in i aggressivt försvarsmode så fort någon ifrågasätter ditt allra heligaste, det du har fått inbankat i skallen ända från barnsben, nämligen demokratins överlägsenhet. Jag vill inte vara en slav utan medbestämmande, jag vill vara en individ med självbestämmande. Jag står med andra ord så långt ifrån juche som det bara går, faktum är att du med ditt vurmande för demokrati står betydligt närmare juche än vad jag gör. Du förstod uppenbarligen inte citatet som jag postade. Är det engelskakunskaperna som vacklar kanske? Jag kan översätta det åt dig: "Demokrati är en patetisk tro på den kollektiva visdomen om individuell okunnighet." Individen har inget självbestämmande i en demokrati, i en demokrati är det majoriteten som bestämmer över individen.

Du vill vara din egen lilla diktator alltså, tror att du kan klara dig själv, en tuffing i din egen lilla värld. En övermänniska tror du. Det låter mer som en psykiatrisk diagnos än politisk teori, antar att lallarna Nietzsche och Ayn Rand är dina favoriter. Nu är du ingen cowboy som klarar dig utan andra människor, det kommer alltid finnas en chef som bestämmer över dig, oavsett om du befinner dig i Nordkorea eller i Sverige. Vad du har för förvirrade tankar om annat har ingen betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in