2014-11-02, 20:21
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Nordkorea är ett exempel på ett land vars ledarskap i första hand värnar folkets välfärd istället för kortsiktig profit. Även om ekonomin lider något, så är det viktigt att se till så Ebola inte tar sig in i landet.

Som nämns i en artikel i The Guardian (se länk) i dag så lyckades man helt undvika SARS med liknande strikt policy. Givetvis gör sig Väst lustig över att Nordkorea iakttar strikt policy, men landet har erfarenhet av framgångsrik bekämpning av yttre hot genom adekvat gränsskydd - både då det gäller virus och imperialistiska agenter samt krigshot.

Nordkorea tjänar som exempel på hur vi i Sverige och EU borde skydda oss mot Ebola. Men vi tror väl att Digerdöden inte kan hända igen? Men vem bryr sig, för i Europa finns det inga politiker som kommer att ta ansvar för konskvenserna. Här är allt accepterat i frihetens namn - vilket förstås blir vår undergång.

http://www.theguardian.com/world/2014/nov/02/north-korea-foreign-threat-ebola
Citera
2014-11-02, 20:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Det finns ett rejält systemfel i din hjärna Dr.Dzerzhinsky. Eftersom du inte vill svara på denna enkla frågeställning är det nära att tänka att det är här du snubblar på dina egna fantasier. Nordkoreanska folket har 0 och inget självbestämmande. Hur kan du då försvara "Nordkoreas" rätt till självbestämmande?

Svår frågeställning? Nej bara för den som inte vill se sanning i vitögat utan hellre blunda och drömma sig bort till ett fantasiland som inte finns

Han vägrar fortfarande besvara din fråga, han försöker ignorera den och komma med nya lögner, som att "folket går före" den lille fete (på flera sätt) sjuka grisen vid namn Kim.

Citat:
Ursprungligen postat av drygzhinski
Nordkorea är ett exempel på ett land vars ledarskap i första hand värnar folkets välfärd istället för kortsiktig profit. Även om ekonomin lider något, så är det viktigt att se till så Ebola inte tar sig in i landet.
Ebola smittar genom avföring och direktkontakt, jag förstår att den lilla feta grisen är rädd eftersom koprafager helt klart är i riskzon 1. grisar har äckliga vanor.

I övrigt, om du hade läst boken "1984" (som handlar om kommunister som du) så hade du förstått referensen till en fet gris och varför det är så passande för Kimmy Gris.

Iofs, i den reser sig grisarna på bakbenen som sina gamla ägare, Kimmy har fått gå på alla 4 ett tag för han varit så fet. Har han ätit ur en ho månntro?
Senast redigerad av Xelious 2014-11-02 kl. 20:49.
Citera
2014-11-03, 08:27
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han vägrar fortfarande besvara din fråga, han försöker ignorera den och komma med nya lögner, som att "folket går före" den lille fete (på flera sätt) sjuka grisen vid namn Kim.

Ebola smittar genom avföring och direktkontakt, jag förstår att den lilla feta grisen är rädd eftersom koprafager helt klart är i riskzon 1. grisar har äckliga vanor.

I övrigt, om du hade läst boken "1984" (som handlar om kommunister som du) så hade du förstått referensen till en fet gris och varför det är så passande för Kimmy Gris.

Iofs, i den reser sig grisarna på bakbenen som sina gamla ägare, Kimmy har fått gå på alla 4 ett tag för han varit så fet. Har han ätit ur en ho månntro?
Kim är helt harmlös precis som en fet gris. Man överdriver det hot som Kimmy representerar. Du menar Djurfarmen inte 1984.
Citera
2014-11-03, 10:24
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Nordkoreanska folket har 0 och inget självbestämmande. Hur kan du då försvara "Nordkoreas" rätt till självbestämmande?

Bara för att du återupprepar vad den västliga propagandamaskinen förser dig med, blir påståendet inte sant. För detta krävs grundläggning och sådan har du icke kunnat påvisa.

Eftersom det uppenbarligen står illa till med kunskaperna, så ska jag för ett ögonblick agera folkupplysare. ("Pärlor för svin", med andra ord - men rätta mig gärna om jag har fel.)

I enlighet med den stora tanke som Jean-Jacques Rousseau redan på 1700-talet lade fram om Allmänviljan, så uttrycker sig folkets vilja genom det sociala kontraktet, i Nordkoreas fall i avtalet mellan massorna samt kamrat Kim och partiet. Detta garanterar folket beskydd, trygghet, säkerhet och frihet i enlighet med den nordkoreanska föreställningen om självständighet och självbestämmande, den sk Juche.

De högre demokratiska principerna som styr i Nordkorea är hela tiden hotade av en imperialistisk omvärld som inte kan tolerera denna form av folkliga enighet och styrka. Folkets självständighet är således hotat, men folket har sedan ww2 visat sig kunna stå emot alla angrepp även under de mest bistra omständigheter som har drabbat det. Så jag har all tillförsikt över att det koreanska folket även i framtiden kommer att kunna värja sig mot omvärldens försök att utslå split så att de amerikanska kapitalisterna och deras lakejer kan komma åt rikedomarna även i norr: söndra, härska och plundra.

Således, det är i sanning ett stark, enat och stolt folk, det koreanska. Synd bara att den södra delen lider under den imperialistiska ockupationen. Men en dag kommer frihetens klocka att slå även i Seoul.

Så hur är det då med min egen grundläggning? Jo, denna förklaras av att det nordkoreanska folket inte alls gör uppror, opponerar sig, visar missnöje – utan tvärtom i glädje sluter upp bakom det politiska systemet. Jämför detta med västvärldens turbolens och speciellt hur den fascistiska staten i USA till och med sätter in en militariserad poliskår mot folkliga upplopp mest varje månad. Legitimation skapas genom lydnad och erkännande. Lyder du och accepterar du statens beskydd och omsorg, ja då legitimerar du systemet.

Så, tillbaks till skolbänken och återkom sedan med några goda argument för varför Nordkoreas folk inte uttrycker sin demokratiska vilja genom det existerande politiska systemet och därmed aktivt bär upp det.
Citera
2014-11-03, 10:26
Medlem
Nu har man skrämt upp befolkningen för Ebolan. Allt yttre hot utnyttjas för att hålla folket i strama tyglar. Men bristen på sjukhusvård, el och rinnande vatten är nog största orsaken till rädslan, den utsugande makten kan ju drabbas av ev. spridning eftersom knappt någon vård existerar i landet för gemen man. Därtill är dom sanitära förhållandena i Nordkorea som gjorda för en epidemi. Undernäring, smuts och noll skyddsnät kan lätt sprida sjukdomar som ebola i landet.
Citera
2014-11-03, 18:15
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Bara för att du återupprepar vad den västliga propagandamaskinen förser dig med, blir påståendet inte sant. För detta krävs grundläggning och sådan har du icke kunnat påvisa.

Eftersom det uppenbarligen står illa till med kunskaperna, så ska jag för ett ögonblick agera folkupplysare. ("Pärlor för svin", med andra ord - men rätta mig gärna om jag har fel.)

I enlighet med den stora tanke som Jean-Jacques Rousseau redan på 1700-talet lade fram om Allmänviljan, så uttrycker sig folkets vilja genom det sociala kontraktet, i Nordkoreas fall i avtalet mellan massorna samt kamrat Kim och partiet. Detta garanterar folket beskydd, trygghet, säkerhet och frihet i enlighet med den nordkoreanska föreställningen om självständighet och självbestämmande, den sk Juche.

De högre demokratiska principerna som styr i Nordkorea är hela tiden hotade av en imperialistisk omvärld som inte kan tolerera denna form av folkliga enighet och styrka. Folkets självständighet är således hotat, men folket har sedan ww2 visat sig kunna stå emot alla angrepp även under de mest bistra omständigheter som har drabbat det. Så jag har all tillförsikt över att det koreanska folket även i framtiden kommer att kunna värja sig mot omvärldens försök att utslå split så att de amerikanska kapitalisterna och deras lakejer kan komma åt rikedomarna även i norr: söndra, härska och plundra.

Således, det är i sanning ett stark, enat och stolt folk, det koreanska. Synd bara att den södra delen lider under den imperialistiska ockupationen. Men en dag kommer frihetens klocka att slå även i Seoul.

Så hur är det då med min egen grundläggning? Jo, denna förklaras av att det nordkoreanska folket inte alls gör uppror, opponerar sig, visar missnöje – utan tvärtom i glädje sluter upp bakom det politiska systemet. Jämför detta med västvärldens turbolens och speciellt hur den fascistiska staten i USA till och med sätter in en militariserad poliskår mot folkliga upplopp mest varje månad. Legitimation skapas genom lydnad och erkännande. Lyder du och accepterar du statens beskydd och omsorg, ja då legitimerar du systemet.

Så, tillbaks till skolbänken och återkom sedan med några goda argument för varför Nordkoreas folk inte uttrycker sin demokratiska vilja genom det existerande politiska systemet och därmed aktivt bär upp det.
Hur många idag levande Nordkoreaner har valt grisen, grisens far eller grisens farfar till ledare? Eller menar du att frånvaron av folklig resning i form av en samhällsomstörtande revolution är att jämställa med ett demokratiskt styrelseskick? NKnerna är indoktrinerade robotar. De kommer inte att ta till våld i första taget, de kommer att fortsätta svälta ihjäl eftersom planekonomi bara kan leda till svält. Hur många Sydkoreaner har tagit sig till NK och hur många Nordkoreaner har tagit sig till SK, vet du det? Vad drar du för slutsatser av svaret? Har Nordkoreanerna blivit kidnappade till SK menar du?
Citera
2014-11-03, 19:26
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Kim är helt harmlös precis som en fet gris. Man överdriver det hot som Kimmy representerar. Du menar Djurfarmen inte 1984.
Ja det har du rätt i, två bra böcker men djurfarmen var det. 1984 som visar typ hur fascistiska auktoritära stater måste ha ständiga yttre hot för att hålla ihop fasciststyret passar även på NK, men det finns inga grisar som Kim i 1984 I nordkorea finns ingen kameraövervakning som i 1984, men de hade väl trådbunden radio som skrek propaganda hela tiden om jag minns rätt om vad som sades tidigare i tråden.
Citera
2014-11-03, 21:33
Medlem
Citat:

Herre Gud! Du är på riktigt, eller ett åtminstone bra troll! Alltid kul när någon ändå kan prata för sin sak!
Citera
2014-11-04, 04:26
Medlem
Citat:
...
De högre demokratiska principerna som styr i Nordkorea är hela tiden hotade av en imperialistisk omvärld som inte kan tolerera denna form av folkliga enighet och styrka. Folkets självständighet är således hotat, men folket har sedan ww2 visat sig kunna stå emot alla angrepp även under de mest bistra omständigheter som har drabbat det
...

Är inte den frihetens klocka du skriver om sönderrostad o trasig och tickar inte framåt som den borde ? Drivfjäderna har gått av kanske ?

Är du säker på att det var Kim som upptäckte hjulet och elden ?

Historie-förfalskning hör till en av kommunismens hörnstenar, men men folk får väl gärna tro att Kim kan gå på månen ? Han kanske snubblade där på en flaska Heineken o därför vrickade foten ?

Nä om sagan med slutet på Koreakriget är ju den att NK inte ville skriva på ngt fredsavtal. Och många trevare har ju gjorts men det har ju bara slutat med att NK först vill ha bistånd sedan fredsavtal. Biståndet tar de gärna emot, men sen skippar de fredsavtalet.

Klassisk utpressning ala Hamas, ISIS, Boko Haram mfl.

Åja jag vet ej hur NKs politruker tänker men helt klart verkar de inte begripa hur mycket de skulle tjäna på att få till stånd ett fredsavtal.

Men att "tjäna på" är kanske i din föreställningsvärld detsamma som att tänka kapitalistiskt ?

Dr.Dzerzhinsky - Varför inte ta och res dit själv till NK så du kan se själv med egna ögon om det är ett Arbetarnas Paradis som du tror ?

Så kan du skriva en reseberättelse här sen, det skulle väl vara spännande ?

Jag minns mina gamla kommunist-vänner (1970-talet) som var så himla kommunistiserade och så hade de rest omkring i forna Östeuropa. Och kom tillbaka desillusionerade, sen urskuldade de sig med att de länderna ändå inte var "riktiga kommunister". Lätt att säga - ungefär som religiösa sekter som klankar på varandra. Jaja, var o en blir salig på sin tro...
Citera
2014-11-04, 09:54
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:

Bara för att du skriver med övertygelse betyder det inte att dina egna argument har något extra bevisvärde. Din egen grundläggning är lika svag som de andra i denna tråden. Tänker inte bemöta ditt svamlande i detalj då du inte presenterar något av substans. Medelmåttigt ordsmideri räcker inte när du möter vuxna människor i debatt.
Citera
2014-11-04, 14:31
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Det "goda argumentet"är att folket inte får eller kan uttrycka sin politiska vilja eftersom den redan är bestämd av den hänsynsfulla och toleranta regimen som göder sin befolkning till övervikt.
Jag kan för mitt liv inte förstå hur Doktor Dzerzhinsky står ut att leva i Sverige, eller vilket västland han nu lever i.....han kan ju vara en CDskiva skickad från Moskva..
Citera
2014-11-04, 17:16
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Hur många idag levande Nordkoreaner har valt grisen, grisens far eller grisens farfar till ledare? Eller menar du att frånvaron av folklig resning i form av en samhällsomstörtande revolution är att jämställa med ett demokratiskt styrelseskick? NKnerna är indoktrinerade robotar. De kommer inte att ta till våld i första taget, de kommer att fortsätta svälta ihjäl eftersom planekonomi bara kan leda till svält. Hur många Sydkoreaner har tagit sig till NK och hur många Nordkoreaner har tagit sig till SK, vet du det? Vad drar du för slutsatser av svaret? Har Nordkoreanerna blivit kidnappade till SK menar du?

Det är förstås lätt att hävda att folket är indoktrinerat, ett påstående som kan riktas även mot dig.

Men faktum kvarstår. Politisk legitimitet är starkt kopplat till acceptans och lydnad. Så är det i Sverige och så är det i Nordkorea. Du accepterar, alltså legitimerar du och stöder. Läs lite modern statsvetenskaplig teori, sociolologisk teoribildning, moderna filosofer eller för den mer klassiska så kanske du förstår frågan om förtryck, acceptans och legitimation. Jag är dock inte säker.

Vad gäller frågan om avhoppare så finns det även sådana som hoppat av till Nordkorea från Syd (samt exempel på sådana som hoppat fram och tillbaks). Men om det kanske du inte haft ynnesten att läsa din dagliga lektyr? Om inte föreslår jag att du aktivt söker efter information så du kanske slipper hamna i den där fållan med indoktrinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in