Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmajja
Du blandar dock ihop begreppen lite här. Gärningsman är den som deltar i själva gärningen, medhjälpare är den som på annat sätt än att delta i själva gärningen, bistår gärningsmannen med "råd eller dåd". När vi talar om medgärningsmän så är dessa att anse som gärningsmän, d v s de har på ett eller annat sätt deltagit i själva gärningen.
Det går inte att dömas som medhjälpare om det inte finns en gärning.
Tror jag skrev slarvigt eller så läste du fel. Självklart kan man inte dömas som medhjälpare till ett brott som inte begåtts. Jag tolkar NJA 1992 s. 474 (efter Lindome) som att domstolen menar att det inte spelar någon roll vem som utdelade det dödande hugget och vem som främjade det, eftersom att om den ena skulle dömas för dråp skulle den andre i vart fall dömas för medhjälp till dråp, vilket ju i praktiken är samma sak (förutom vid straffmätningen). Därför dömer man i princip (helt och hållet min tolkning) båda två för medhjälp till dråp. En snygg lösning av HD som säkert berodde på den enorma kritiken efter Lindome.
Poängen är bara att folk verkar tro att Lindomefallet har större prejudikatsvärde än det har. Min uppfattning är att det INTE är möjligt att undvika straff genom att skylla på varandra. Att det däremot kan påverka straffmätningen är väl ganska rimligt.