2014-11-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
23-åringen, e de han Krille? Verka va tidsfråga när den skulle dräpa!

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/pitea/andreas-dod-chock-for-pitea-8849871.aspx

K är väl född -90 och R -91 så rimligen bör R vara 23-åringen.
Citera
2014-11-04, 10:03
Medlem
MadeInWombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neighborhood
Har folk missat att det finns en rättsutveckling efter Lindome? Det är inte några problem att döma båda för dråp i utvidgat medgärningsmannaskap, oavsett om rätten kan utreda vem som utdelat det dödande hugget. Antagligen kan båda dömas även om bara en har deltagit fysiskt. För att döma i utvidgat medgärningsmannaskap verkar det inte ens krävas att det finns en huvudman och en medhjälpare, utan båda kan (antagligen) dömas som medhjälpare. Det är logiskt, om man utgår ifrån att A antingen har dödat eller åtminstone främjat dödandet och att B antingen har dödat eller åtminstone främjat dödandet.

Kan inte NJA-numrena i huvudet, men mest känt bland icke-jurister är kanske domen efter diskoteksbranden i Göteborg, där alla dömdes för mordbrand trots att de skyllde på varandra. En av killarna kunde dessutom bevisa att han inte deltagit fysiskt (inte samlat virke, inte tänt på, inte hällt bensin) och dömdes ändå nästan lika hårt som de andra i egenskap av främjare.

OnT:

Kan någon bekräfta att KH kallades "Tattarn" i grundskolan?

Jo det kan jag bekräfta.
Citera
2014-11-04, 10:08
Medlem
MadeInWombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse.
Sitter på mobilen så blir inte nåt långt svar men ja, tattarn kallades han. Vad tänkte du om man får fråga?

KH var visst inblandad i uppyxningen av lägenhetesdörren samt förstörande av lägenheten för ca 2 år sedan, vilken händelse pratar du om öht? PM om du inte vill ta det i tråden, dock är det inte helt OT eftersom KH är en av GM.
Citera
2014-11-04, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
I så fall borde man nog även överväga att sätta dig och framförallt din mamma och pappa i fängelse också.

Den egentliga och ursprungliga skulden kan mycket väl ligga hos sådana som dig och din släkt.

Det utdömmandet och den stigmatisering ni står för bidrar inte direkt till att gossar av det här slaget fylls av en lust att vända andra kinden till.

För varje fördömmande blick sådana som du, med den nänniskosynen du står för, kastar i väg kommer man allt närmare tragedier av det här slaget.

Fy faan, att du ens har mage att börja blanda om korten och försöka få det hela till att det är synd om denna horunges familj. Han/dom har skurit halsen av en istort sett oskyldig pojke, så jag tycker att
det är i hög grad intressant att titta vad föräldrarna har gjort (eller snarare inte gjort) under hans uppväxt. Inte en jävel som tittar snett på nån om du sköter dina kort ute i samhället.
Citera
2014-11-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse.
Sitter på mobilen så blir inte nåt långt svar men ja, tattarn kallades han. Vad tänkte du om man får fråga?

Bara något jag kommer ihåg från högstadiet. Ingen snäll kille på den tiden heller. R brukade väl hänga mycket på Regnbågen, men jag minns inte alls honom som någon värsting. Har inte bott i Piteå på många år och känner inte längre någon ur deras kretsar, så har ingen aning om vad de sysslat med sen dess.
Citera
2014-11-04, 11:38
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neighborhood
Har folk missat att det finns en rättsutveckling efter Lindome? Det är inte några problem att döma båda för dråp i utvidgat medgärningsmannaskap, oavsett om rätten kan utreda vem som utdelat det dödande hugget. Antagligen kan båda dömas även om bara en har deltagit fysiskt. För att döma i utvidgat medgärningsmannaskap verkar det inte ens krävas att det finns en huvudman och en medhjälpare, utan båda kan (antagligen) dömas som medhjälpare. Det är logiskt, om man utgår ifrån att A antingen har dödat eller åtminstone främjat dödandet och att B antingen har dödat eller åtminstone främjat dödandet.

Kan inte NJA-numrena i huvudet, men mest känt bland icke-jurister är kanske domen efter diskoteksbranden i Göteborg, där alla dömdes för mordbrand trots att de skyllde på varandra. En av killarna kunde dessutom bevisa att han inte deltagit fysiskt (inte samlat virke, inte tänt på, inte hällt bensin) och dömdes ändå nästan lika hårt som de andra i egenskap av främjare.

OnT:

Kan någon bekräfta att KH kallades "Tattarn" i grundskolan?
Du blandar dock ihop begreppen lite här. Gärningsman är den som deltar i själva gärningen, medhjälpare är den som på annat sätt än att delta i själva gärningen, bistår gärningsmannen med "råd eller dåd". När vi talar om medgärningsmän så är dessa att anse som gärningsmän, d v s de har på ett eller annat sätt deltagit i själva gärningen.

Det går inte att dömas som medhjälpare om det inte finns en gärning.
Citera
2014-11-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Du blandar dock ihop begreppen lite här. Gärningsman är den som deltar i själva gärningen, medhjälpare är den som på annat sätt än att delta i själva gärningen, bistår gärningsmannen med "råd eller dåd". När vi talar om medgärningsmän så är dessa att anse som gärningsmän, d v s de har på ett eller annat sätt deltagit i själva gärningen.

Båda kan dömas som medhjälpare till brottet utan att någon fälls som huvudansvarig. Jag säger inte att det är vanligt förekommande men det är teoretiskt möjligt.
Citera
2014-11-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Fy faan, att du ens har mage att börja blanda om korten och försöka få det hela till att det är synd om denna horunges familj. Han/dom har skurit halsen av en istort sett oskyldig pojke, så jag tycker att
det är i hög grad intressant att titta vad föräldrarna har gjort (eller snarare inte gjort) under hans uppväxt. Inte en jävel som tittar snett på nån om du sköter dina kort ute i samhället.
Har följt träden här från början och detta är nåt av det värsta mord jag läst om. Det är så långt ifrån vad man tror en människa kan göra och jag ger dig rätt i att det är ett genetiskt och socialt arv hur dessa djur har tagit en oskyldig människas liv.
Fy fan vilket smuts det finns tvi måtte dem brinna i helvetet
Citera
2014-11-04, 12:43
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macdres
Såg att någon hade skrivit om incidenten i Öjebyn och jag minns den också. Hurvida Krille var med eller inte i lägenheten vet jag inte, men jag tror inte det. Det var hans polare som fick ta den smällen. Efter det så blev det snutjag och trots att många ville åt dom så var det ingen som ville sitta på kåken för att han misshandlat i deras ögon en snorunge. Sen om han satte skräck i fjortisarna vet jag inte, men det kan jag väl tänka mig.

På något sätt tror jag det fallet dock rann ut i sanden, eftersom Krille & co tidigare misshandlat en snubbe som det stod om tidigare i tråden. Skulle dock gissa på att ingen från Krilles gäng ville vittna mot de som tog sig in i lägenheten då Krille i jämförelse med dem är en boy scout.

Verkar som om dessa två tattare ville göra namn för sig och bli bekräftade. Det verkar då inte bättre. Även om man begick mordet under berusning av olika slag ska det inte förmildras. Det är ingen ursäkt, bara ett sätt för de två att kunna "flippa" och få igång bråkhumöret.

Vilka jävla svin. Här pratar vi om två riktiga avskräden. Väl avlidna bör deras kvarlevor sorteras som farligt avfall.
Senast redigerad av -DaRude- 2014-11-04 kl. 12:47.
Citera
2014-11-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja

Tror jag skrev slarvigt eller så läste du fel. Självklart kan man inte dömas som medhjälpare till ett brott som inte begåtts. Jag tolkar NJA 1992 s. 474 (efter Lindome) som att domstolen menar att det inte spelar någon roll vem som utdelade det dödande hugget och vem som främjade det, eftersom att om den ena skulle dömas för dråp skulle den andre i vart fall dömas för medhjälp till dråp, vilket ju i praktiken är samma sak (förutom vid straffmätningen). Därför dömer man i princip (helt och hållet min tolkning) båda två för medhjälp till dråp. En snygg lösning av HD som säkert berodde på den enorma kritiken efter Lindome.

Poängen är bara att folk verkar tro att Lindomefallet har större prejudikatsvärde än det har. Min uppfattning är att det INTE är möjligt att undvika straff genom att skylla på varandra. Att det däremot kan påverka straffmätningen är väl ganska rimligt.
Citera
2014-11-04, 13:41
Medlem
Worezs avatar
Finns många historier om GM från barndomen. Var väldigt aggressiv redan som barn vilket visade sig i hans hockey- och fotbollslag. Var målvakt i båda sporterna vilket inte var en roll förenat med ett svagt psyke och obalans. Vill minnas att han bland annat sköt ner en boll i Hornavan som är Sveriges djupaste sjö när hans fotbollslag förlorade med många mål i en match mot Arvidsjaur.

Samma sak hände i en hockeymatch. Vid femte insläppta målet fick han psykbryt, tänkte byta ut sig själv i ilska. Men eftersom laget endast hade en målvakt med sig blev han tillbakaknuffad på isen av tränaren när han var halvvägs inne i båset.

Haft dålig koll på honom sedan 15-årsåldern och det verkar ha gått ordentligt utför.

Beklagar sorgen för anhöriga till BO. Våldet på gatorna måste bort!
Citera
2014-11-04, 14:27
Medlem
knarkpulvers avatar
K.H . Ingen större förvåning. Vet att han har bott hos stödfamilj i 16-17 års åldern i boden. Men han mår nog riktigt dåligt just nu. Rätt åt han
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in