2014-11-04, 14:58
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neighborhood
Tror jag skrev slarvigt eller så läste du fel. Självklart kan man inte dömas som medhjälpare till ett brott som inte begåtts. Jag tolkar NJA 1992 s. 474 (efter Lindome) som att domstolen menar att det inte spelar någon roll vem som utdelade det dödande hugget och vem som främjade det, eftersom att om den ena skulle dömas för dråp skulle den andre i vart fall dömas för medhjälp till dråp, vilket ju i praktiken är samma sak (förutom vid straffmätningen). Därför dömer man i princip (helt och hållet min tolkning) båda två för medhjälp till dråp. En snygg lösning av HD som säkert berodde på den enorma kritiken efter Lindome.

Poängen är bara att folk verkar tro att Lindomefallet har större prejudikatsvärde än det har. Min uppfattning är att det INTE är möjligt att undvika straff genom att skylla på varandra. Att det däremot kan påverka straffmätningen är väl ganska rimligt.

Om du inte tror det går att ljuga sig fri kanske du vill läsa dessa länkar.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/minst-en-slog-ihjal-julia---bada-friades/
http://www.expressen.se/kvallsposten/skyller-pa-varandra--frias-fran-mordforsok/
http://www.expressen.se/nyheter/tre-erkande-mordet-pa-marco---ingen-doms/
Citera
2014-11-04, 15:19
Medlem
Xenalights avatar
Egentligen är detta ett stort jävla miss av samhället och myndigheter och framförallt föräldrar som låtit dessa problematiska barn agera ut sina inre demoner redan som minderåriga. DÅ borde dom stora konveksenvenserna kommit, som antagligen kunde ha hejdat dom i senare ålder. Sverige det är dags att ta itu med problembarn. Eller sluta föda dom.
Citera
2014-11-04, 15:34
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Om du inte tror det går att ljuga sig fri kanske du vill läsa dessa länkar.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/minst-en-slog-ihjal-julia---bada-friades/
http://www.expressen.se/kvallsposten/skyller-pa-varandra--frias-fran-mordforsok/
http://www.expressen.se/nyheter/tre-erkande-mordet-pa-marco---ingen-doms/

Det går inte att döma en av personerna för mord om det inte går bevisa vem som begått brottet. Däremot går det döma båda för medhjälp om man fastställer att båda personerna var närvarande när brottet begicks.
Citera
2014-11-04, 15:36
Medlem
Koggamojjens avatar
Av vad jag har hört om K är jag inte förvånad att han är kapabel till något sånt här, även om jag som sagt inte känner honom mer än via historier. R däremot trodde jag aldrig någonsin skulle kunna göra något sådant, och han har även försökt ordna upp sitt liv och varit så stolt över det. Var väl ungefär 2 år sedan jag träffade honom senast IRL och han var så snäll och så stolt över att han var helnykter och ordnad. Visst, med benso + alkohol kunde han spåra ur, något jag inte varit med om personligen men som jag hört historier om, men han är inte i samma liga som K och jag tror personligen att K är huvudansvarig och R hakat på i students hetta eller något.
Citera
2014-11-04, 15:38
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Det går inte att döma en av personerna för mord om det inte går bevisa vem som begått brottet. Däremot går det döma båda för medhjälp om man fastställer att båda personerna var närvarande när brottet begicks.

Berätta varför ingen i länkarna dömdes för medhjälp till brotten. Alla var på brottsplatserna.
Citera
2014-11-04, 15:45
Medlem
Jeegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenalight
Egentligen är detta ett stort jävla miss av samhället och myndigheter och framförallt föräldrar som låtit dessa problematiska barn agera ut sina inre demoner redan som minderåriga. DÅ borde dom stora konveksenvenserna kommit, som antagligen kunde ha hejdat dom i senare ålder. Sverige det är dags att ta itu med problembarn. Eller sluta föda dom.

Kan bara hålla med! Högstadieskolan som han gick på tycker jag gjorde för lite, man skulle ha satt klorna i honom tidigare för att om möjligt styra upp honom. Sen så stämmer det inte att han skulle ha varit nån ängel/ fin människa så länge han var tsm med T*nja, utan han har ständigt varit en WT röv!
Citera
2014-11-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Berätta varför ingen i länkarna dömdes för medhjälp till brotten. Alla var på brottsplatserna.

Det går ju inte att veta om man bara läser artiklarna. Dessutom är ju inget av fallen från HD, och det är klart att domstolarna kan tolka rättsläget olika. Det beror ju också väldigt mycket på hur bra förundersökningsmaterialet är och hur bevisläget ser ut, samt hur åtalet ser ut. I de här fallen kanske åklagaren överhuvudtaget inte har åtalat gärningsmännen för att antingen enskilt eller "gemensamt och i samverkan" ha berövat någon livet, utan bara prövat gärningsmännen individuellt.

Det räcker antagligen inte att bara vara på brottsplatsen, även om det verkar så i Diskoteksbrandsdomen. I alla andra domar har båda på något sätt deltagit i brottet vid någon tidpunkt.
Citera
2014-11-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neighborhood
Det går ju inte att veta om man bara läser artiklarna. Dessutom är ju inget av fallen från HD, och det är klart att domstolarna kan tolka rättsläget olika. Det beror ju också väldigt mycket på hur bra förundersökningsmaterialet är och hur bevisläget ser ut, samt hur åtalet ser ut. I de här fallen kanske åklagaren överhuvudtaget inte har åtalat gärningsmännen för att antingen enskilt eller "gemensamt och i samverkan" ha berövat någon livet, utan bara prövat gärningsmännen individuellt.

Det räcker antagligen inte att bara vara på brottsplatsen, även om det verkar så i Diskoteksbrandsdomen. I alla andra domar har båda på något sätt deltagit i brottet vid någon tidpunkt.

Kan dessutom erkänna att jag inte ens kände till de två senaste fallen, eftersom att det var ett tag sedan jag läste straffrätt.
Citera
2014-11-04, 15:54
Medlem
Står nu i tidningen att de båda begärs häktade för mord och inte dråp.
Citera
2014-11-04, 15:56
Moderator
KomissarieBecks avatar
Åklagaren kommer att yrka på häktning för mord alternativt dråp imorgon Onsdag.
Båda MGM förnekar brott.

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/pitea/begars-haktade-for-mord-8852639.aspx
Citera
2014-11-04, 16:01
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufftoffel
Står nu i tidningen att de båda begärs häktade för mord och inte dråp.

Om Du syftar på Piteå Tidningen så får Du nog läsa artikeln en gång till och lite mera noggrant
Citera
2014-11-04, 16:49
Medlem
Karaffs avatar
Vet vi om Polisen har hittat vapnet? Om de inte har tillräckliga resurser för att leta skulle de kanske kunna kontakta Missing People eller liknande. Enligt bekanta uppe i Piteå så är det än så länge snöfritt, men inte länge till.

Någon som vet adressen där de togs? Eller tror sig veta var de togs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in