2014-11-04, 00:34
Medlem
Bamse.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macdres
du kanske har lite bättre koll än mig vilka som gick in i läggan på bojjn? Har fått höra om det från annat folk men inte i detalj O ingen åkte dit för det?

Tycker vi lämnar det då dom inte har någonting med detta att göra, dom flesta har också bytt bana och blivit vuxna. Det kan ha varit någon i det gänget som blev tagna men eftersom de flesta inte blev det så vill jag inte prata mer om det. Men jag kan tänka mig att polisen hade hyffsat koll på vilka det handlade om.

Nu håller vi oss till topic. Har eller kommer polisen ha presskonferens snart förresten?
Citera
2014-11-04, 01:26
Avslutad
En bild på den avlidna mannen skulle vara intressant.
Citera
2014-11-04, 03:28
Medlem
wishyouwereheres avatar
23-åringen, e de han Krille? Verka va tidsfråga när den skulle dräpa!

Citat:
Först efter våldsdådet har Patrik Häggström fått vetskap om att 23-åringen slog till en vakt i ansiktet för två veckor sedan, uttalade mordhot, innan han bojades utanför Kalles Krog och greps av polisen.
– Tydligen släpptes han kort därpå. Hade jag haft vetskapen om att han slagit en vaktkollega skulle han aldrig blivit insläppt på Lemon Tree, förklarar Häggström.
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/pitea/andreas-dod-chock-for-pitea-8849871.aspx
Citera
2014-11-04, 03:43
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
23-åringen, e de han Krille? Verka va tidsfråga när den skulle dräpa!

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/pitea/andreas-dod-chock-for-pitea-8849871.aspx

Ja
Citera
2014-11-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Sen Lindome (20 år sen) har det skett hundratalsmord med multipla gärningsmän, brukar inte vara några större problem att lirka upp dessa WT grabbar, kommer inte bli det nu heller, synd att deras föräldrar inte oxå kunde bli dömda, dom är ju egentligen dom skyldiga.

I så fall borde man nog även överväga att sätta dig och framförallt din mamma och pappa i fängelse också.

Den egentliga och ursprungliga skulden kan mycket väl ligga hos sådana som dig och din släkt.

Det utdömmandet och den stigmatisering ni står för bidrar inte direkt till att gossar av det här slaget fylls av en lust att vända andra kinden till.

För varje fördömmande blick sådana som du, med den nänniskosynen du står för, kastar i väg kommer man allt närmare tragedier av det här slaget.
Citera
2014-11-04, 08:20
Medlem
Har folk missat att det finns en rättsutveckling efter Lindome? Det är inte några problem att döma båda för dråp i utvidgat medgärningsmannaskap, oavsett om rätten kan utreda vem som utdelat det dödande hugget. Antagligen kan båda dömas även om bara en har deltagit fysiskt. För att döma i utvidgat medgärningsmannaskap verkar det inte ens krävas att det finns en huvudman och en medhjälpare, utan båda kan (antagligen) dömas som medhjälpare. Det är logiskt, om man utgår ifrån att A antingen har dödat eller åtminstone främjat dödandet och att B antingen har dödat eller åtminstone främjat dödandet.

Kan inte NJA-numrena i huvudet, men mest känt bland icke-jurister är kanske domen efter diskoteksbranden i Göteborg, där alla dömdes för mordbrand trots att de skyllde på varandra. En av killarna kunde dessutom bevisa att han inte deltagit fysiskt (inte samlat virke, inte tänt på, inte hällt bensin) och dömdes ändå nästan lika hårt som de andra i egenskap av främjare.

OnT:

Kan någon bekräfta att KH kallades "Tattarn" i grundskolan?
Citera
2014-11-04, 08:30
Medlem
coookiess avatar
Fick inte 22-åriga styckgrabben sänkt straff, under 10 år t o m? Och att det klassades som "styckdråp"? Hur det nu går till?

Sveriges rättsväsende känns väldigt opålitligt, så att detta skulle klassas som dråp skulle föga förvåna mig, lär väl visa sig att det blir <5 år pga bristande bevisning här också

Sorry för negativiteten, men kan man vara annat när man följer rättegångar i det här landet?
Citera
2014-11-04, 08:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coookies
Fick inte 22-åriga styckgrabben sänkt straff, under 10 år t o m? Och att det klassades som "styckdråp"? Hur det nu går till?

Sveriges rättsväsende känns väldigt opålitligt, så att detta skulle klassas som dråp skulle föga förvåna mig, lär väl visa sig att det blir <5 år pga bristande bevisning här också

Sorry för negativiteten, men kan man vara annat när man följer rättegångar i det här landet?
Det sänktes från 14 till 10 år och nej det klassades inte som "styckdråp" - den rubriceringen existerar inte. Det klassades som dråp och brott mot griftefriden.
Citera
2014-11-04, 08:52
Medlem
coookiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det sänktes från 14 till 10 år och nej det klassades inte som "styckdråp" - den rubriceringen existerar inte. Det klassades som dråp och brott mot griftefriden.

Ja, det förstod jag också, jag menade väl mest hur ett styckande kan bli ett dråp?

Brottsbalkens 3:e kapitel, 1:a paragrafen (med ändrad straffskala genom lag 2009:396): "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."
Brottsbalkens 3:e kapitel, 2:a paragrafen: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

Försökte mest få fram en poäng om hur det kan bli, att Svenska domstolar "luddar till det" och att det kan bli samma sak i detta fall då det tydligen inte krävs mycket för att ett mord ska anses vara "mindre grovt" och därav bli ett dråp.

Äh, jag kanske är ute och cyklar!
Citera
2014-11-04, 08:57
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ja, det förstod jag också, jag menade väl mest hur ett styckande kan bli ett dråp?

Brottsbalkens 3:e kapitel, 1:a paragrafen (med ändrad straffskala genom lag 2009:396): "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."
Brottsbalkens 3:e kapitel, 2:a paragrafen: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

Försökte mest få fram en poäng om hur det kan bli, att Svenska domstolar "luddar till det" och att det kan bli samma sak i detta fall då det tydligen inte krävs mycket för att ett mord ska anses vara "mindre grovt" och därav bli ett dråp.

[OT]
dråpet var inte styckningen. Han dräpte en person och sen fick han panik och skulle göra sig av med kroppen och behövde därför stycka den. Därav dråp och brott mot griftefriden, offret var dräpt när det styckades.
Citera
2014-11-04, 09:13
Medlem
Bamse.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neighborhood
Har folk missat att det finns en rättsutveckling efter Lindome? Det är inte några problem att döma båda för dråp i utvidgat medgärningsmannaskap, oavsett om rätten kan utreda vem som utdelat det dödande hugget. Antagligen kan båda dömas även om bara en har deltagit fysiskt. För att döma i utvidgat medgärningsmannaskap verkar det inte ens krävas att det finns en huvudman och en medhjälpare, utan båda kan (antagligen) dömas som medhjälpare. Det är logiskt, om man utgår ifrån att A antingen har dödat eller åtminstone främjat dödandet och att B antingen har dödat eller åtminstone främjat dödandet.

Kan inte NJA-numrena i huvudet, men mest känt bland icke-jurister är kanske domen efter diskoteksbranden i Göteborg, där alla dömdes för mordbrand trots att de skyllde på varandra. En av killarna kunde dessutom bevisa att han inte deltagit fysiskt (inte samlat virke, inte tänt på, inte hällt bensin) och dömdes ändå nästan lika hårt som de andra i egenskap av främjare.

OnT:

Kan någon bekräfta att KH kallades "Tattarn" i grundskolan?

Sitter på mobilen så blir inte nåt långt svar men ja, tattarn kallades han. Vad tänkte du om man får fråga?
Citera
2014-11-04, 09:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Ja, du är ute och cyklar nu. Dråp/mord rubriceringen berör själva dödandet och vad som legat bakom det samt vad som hänt.
Att undanröja en kropp är något annat och något som givetvis kan bli aktuellt både vid dråp och mord. Styckandet i sig är skilt från dödandet helt enkelt.

Edit:
Det här fallet kan mycket väl bli dråp eftersom det inte tycks finnas några skäl för GM att ge sig på BO för hämnd etc.
Allt kommer att landa i vad man kan få fram kring själva situationen - föregicks det av bråk eller inte etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in