2014-11-03, 23:04
Medlem
Krilles ex T, som han har barnen med har inget med detta att göra och hatar honom mer än försöker skydda honom. Hon vill väl för helvete inte att massa bilder på henne och barnen ska läggas ut här. Hon skäms över att han ens är far till hennes barn och vill därför inte förknippas med honom. Så teorin om att hon skyddar honom är fel. Varför hans nuvarande flickvän däremot gjort ett jävla hjärta och en ledsen gubbe i hans logg dagen efter, kan ni ju diskutera istället. Men T har gått vidare med sitt liv och lämnat krille bakom sig. Låt henne vara ifred.
Citera
2014-11-03, 23:08
Avslutad
Finns egentligen ingen flyktväg som kan vara "anonym".
Tillbaka mot lemontree hade man en polispatrull som nyss passerat, tvärs över Kalles med vakter.
Enda vägen som är logisk är mot Big boy där man kan ta upp höger mellan husen eller förbi busstationen.

Jag tycker det finns rätt att ifrågasätta att man inte la större resurser på att hitta kniven redan igår.
Citera
2014-11-03, 23:12
Medlem
Och jag vill inte försvara något krille gjort. Absolut inte! Men eftersom det skvallras här så kan jag lika gärna fylla i lite. T var inte kär i en mördare. Hon var kär i världens goaste kille enligt mig. Men efter det tog slut börja han och hans pundarbrud knarka som fan och han blev helt fucked i huvudet. Ni får tycka jag är sjuk, men när krille och T var tillsammans kunde jag ALDRIG tänka mig att han skulle göra något sånt här.
Citera
2014-11-03, 23:16
Avslutad
Och desto mer du skriver här för att försvara T kommer dessa personer gräva och grotta fram om det finns något mer.
Du kommer således inte komma någonvart med att gorma.
Citera
2014-11-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatos
Tillbaka mot lemontree hade man en polispatrull som nyss passerat, tvärs över Kalles med vakter.
Enda vägen som är logisk är mot Big boy där man kan ta upp höger mellan husen eller förbi busstationen.

Jag tycker det finns rätt att ifrågasätta att man inte la större resurser på att hitta kniven redan igår.

Nu spekulerar jag bara, men antar de hade blod på sig och ville ej stöta på andra människor, så de har troligtvis gått genom "alkisparken", på den vägen upp mot Nygatan.
Citera
2014-11-03, 23:23
Avslutad
Skulle tro att det är en väg, alternativt på andra sidan gatan mot 10 till 12.
Därifrån så har dom ju inte så långt ifrån vänner enligt "säker" källa.
Vapnet om det är kastat i samband med brottet lär ligga inom 2 kvarter.

Har dom kommit in till sina kompisar för att tvätta sig själva och Vapnet kan det ligga i älven från öjebyn till att vara i pitsund.

Frågan är mer eller mindre hur kyliga dom varit efter dådet.
Citera
2014-11-03, 23:25
Medlem
macdress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaakompis
RE har åkt på REJÄLT med stryk i sina dagar. KH vet jag dessvärre inte någonting om? Någon som kan fylla i?

Såg att någon hade skrivit om incidenten i Öjebyn och jag minns den också. Hurvida Krille var med eller inte i lägenheten vet jag inte, men jag tror inte det. Det var hans polare som fick ta den smällen. Efter det så blev det snutjag och trots att många ville åt dom så var det ingen som ville sitta på kåken för att han misshandlat i deras ögon en snorunge. Sen om han satte skräck i fjortisarna vet jag inte, men det kan jag väl tänka mig.

På något sätt tror jag det fallet dock rann ut i sanden, eftersom Krille & co tidigare misshandlat en snubbe som det stod om tidigare i tråden. Skulle dock gissa på att ingen från Krilles gäng ville vittna mot de som tog sig in i lägenheten då Krille i jämförelse med dem är en boy scout.
Citera
2014-11-03, 23:33
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Nu kanske detta passar bättre i juridikforumet, men du verkar kunna bra. Hur funkar det, häktning efter 72 timmar och sedan har åklagaren hur länge på sig att väcka åtal/omhäkta, är det tre veckor?

Och hur länge ungefär tror du det kommer ta innan det tas upp i rätten? Förstår att det är beroende på bevisvärdet och om dom är redo att gå upp i rätten direkt. Jag antar också att dom skjutsas direkt till Luleå eller Umeå ifall de blir häktade?

Häktning måste ske inom 4 dygn från anhållandet dvs 96 timmar.
Om häktning endast sker som "skäligen" dvs den lägre graden så måste åklagaren fram med nya bevis inom 1 vecka.
För de högre graderna så gäller 14 dagar tills dess att omhäktnings förhandlingar skall ske.
I princip finns ingen övre gräns på hur länge en person kan sitta häktad utan detta beror naturligtvis på hur utredningen förlöper.
Bortsett från häktningsförhandlingarna så hamnar GM i rätten efter det att åklagaren har väckt åtal och det beror naturligtvis hur utredningen går men det kommer garanterat att ta mellan 3 till 6 månader.
Citera
2014-11-03, 23:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatos

Man brukar leta gärningsmän först och sen verkar alla tro att det finns hur mycket resurser som helst. Att det är mörkt gör det ännu svårare. Bara för att det står att dom letar mordvapen nu behöver ju inte betyda att dom inte gjorde en snabbkoll på brottsnatten
Citera
2014-11-04, 00:16
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Man brukar leta gärningsmän först och sen verkar alla tro att det finns hur mycket resurser som helst. Att det är mörkt gör det ännu svårare. Bara för att det står att dom letar mordvapen nu behöver ju inte betyda att dom inte gjorde en snabbkoll på brottsnatten

Kan tillägga att vädret i Piteå natten mot lördag var snöblandat regn och blåste som fan.
Citera
2014-11-04, 00:27
Medlem
macdress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse.
Sprida skräck skulle jag inte säga att dom har gjort, varken Krille eller Rasmus. Dock har de alltid haft ett gäng bakom sig som har varit uppe för att slåss, helst fem mot en om det är möjligt. Kommer direkt att tänka på en händelse när Krille tillsammans med sitt gäng slog sönder en annan kille, om det var vid Rådhustorget, kan minnas fel. Något de senare fick ångra. Jag tror inte att Krille var där den kvällen hans gäng blev överrumplade i en lägenhet på Öjebyn och fick rejält med pisk. Efter det höll dom sig ganska lugna, men nu några år senare så har det äldre gardet gått vidare i livet med nyktra liv och barn.. Men dessa personer är desamma som de alltid varit, på jakt efter bråk.

Rasmus känner jag som sagt inte till, men vad jag hört så spred han knappast någon skräck. Kanske bland personer i tonåren men ingen jag frågat känner till den mannen, bara att han är en wannabe gangster.

du kanske har lite bättre koll än mig vilka som gick in i läggan på bojjn? Har fått höra om det från annat folk men inte i detalj O ingen åkte dit för det?
Citera
2014-11-04, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag är inte alls säker på att Du kommer att få rätt i detta fallet.

1. I nuläget finns väl inga som helst bevis på att GM ville beröva livet på BO?
Det kan fortfarande förklaras med en olycklig träff med en kniv i exempelvis ett tumult.
Således kan det mycket väl vara så att uppsåt ej föreligger.

2. Vad tyder på att de visste i förväg vad som skulle hända? Om tumult föreligger så är det ju ingen
på förhand som vet vad som kan komma att hända.

3. Hur illa skadan i halsen var är det ju ingen i allmänheten som vet.
Mycket blod behöver ju inte innebära att hänsynslös råhet föreligger.
Det kan vara en hastig rörelse exempelvis samtidigt som BO attackerar.....

4. När det gäller ansvarsbefriande grunder så är det visserligen inget som har framkommit i tråden
men det är heller inget som allmänheten känner till i nuläget.

Det är helt riktigt att man inte behöver planera månadsvis i förväg.
Denna utredningen kommer till stor del att handla om GM:s (framför allt den som utdelade knivhugget) förehavande tidigare på kvällen. Hur såg kontakten ut mellan GM - BO har bråk/dispyter
pågått tidigare under kvällen?
Attackerade BO - GM eller var det GM som attackerade BO?

Det finns nog en hel del som kan ligga till grund för en dråpsitutation framför mord.
Skall bli väldig intressant att se om åklagaren kommer att yrka på häktning för mord eller dråp.

Avslutningsvis vill jag säga att om BO har FLERA knivhugg och då främst mot halsen då kan det däremot bli svårt att hävda dråp.
Ytterligare en detalj som kan bli besvärligt för försvaret är likgiltighetsprincipen dvs GM lämnade BO på platsen troligtsvis medveten om att denne var svårt skadad.

Skall bli intressant att följa hur denna utredningen kommer att utveckla sig.

Hur kan dråp vara oprovocerat? Faller på sin egen orimlighet. Utgår ifrån att uppgifterna i tråden stämmer, något annat finns inte att gå på helt enkelt just nu. Den som lever får se, har svårt att se att de skulle dömas till dråp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in