2014-11-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag har förstått det så att Yara är den första i familjen som sökt asyl. Hon fick permanent uppehållstillstånd. Därefter sökte föräldrarna tillstånd att komma till Sverige i egenskap av Yaras familj, familjeanknytning. Såvitt jag vet hann föräldrarna aldrig få svar på sin ansökan innan Yara dödades.De har aldrig fått avslag på sin ansökan. Åtminstone känner inte jag till det.

Så har jag också uppfattat det. Deras ansökan har inte fått avslag. Nu vet jag inte om deras ansökan fortfarande är aktuell dock.
Citera
2014-11-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där med reseaspekten hade jag inte klart för mig. Den uppgiften kom som "bonus".
Vad som låg under min fråga var egentligen detta:
som jag hade förstått det tidigare hade familjen sökt asyl enligt gängse regler och formulär i ungefär samma veva som de lät Yara åka i förväg. Jag är osäker på var jag sett den uppgiften, tyvärr. Men om det ligger någon sanning i den, så kan det förstås som att de helt enkelt ville låta Yara fara först eftersom det fanns tillfälle och eftersom de "ändå var på väg hit" som de trodde. Nu blev hon de facto ett ankarbarn, men det var kanske ändå inte så illasinnat som många vill ha det till. Drömmen om asyl i en bättre värld är banne mig inte straffbar eller värd att förakta. Inte heller att faktiskt söka asyl.
Familjens ansökan avslogs hur som helst, men när? Före eller efter mordet?
Jag är väldigt nyfiken på kronologin i det hela.

1. Familjen sökte inte asyl - de sökte tillstånd som anhöriginvandrare i en ambassad. Inte i samma veva som lät Yara åka iväg utan efter att hon hade fått PUT. Annars kan man ju inte söka.
2. Deras ansökan avslogs inte utan den av fortfarande oavgjord när Yara dog.
Citera
2014-11-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Osäker men avslaget och att föräldrarna skulle kunna komma först senvåren 2014 kom ca november - december. Vårdnadshavare för Yara blev Rami 2014-01-13.
Det där var också intressant för mig, tack även till dig!
Skall smälta uppgifterna
Citera
2014-11-02, 21:01
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag har förstått det så att Yara är den första i familjen som sökt asyl. Hon fick permanent uppehållstillstånd. Därefter sökte föräldrarna tillstånd att komma till Sverige i egenskap av Yaras familj, familjeanknytning. Såvitt jag vet hann föräldrarna aldrig få svar på sin ansökan innan Yara dödades.De har aldrig fått avslag på sin ansökan. Åtminstone känner inte jag till det.

Något tycks ju ändå ha hänt med handläggningen. Annars blir det alldeles obegripligt att skolpersonalen tolkade Yaras nedstämdhet som att hon var ledsen för att inte mamma skulle komma i april som det var planerat.
Citera
2014-11-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
1. Familjen sökte inte asyl - de sökte tillstånd som anhöriginvandrare i en ambassad. Inte i samma veva som lät Yara åka iväg utan efter att hon hade fått PUT. Annars kan man ju inte söka.
2. Deras ansökan avslogs inte utan den av fortfarande oavgjord när Yara dog.
Ojdå, ännu mer att smälta - jag var så övertygad om att det fanns en asylansökan
Tack, nantale!
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-02 kl. 21:03.
Citera
2014-11-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Spårade han inte ut på vandrarhemmet och skrek att han ville döda dem? Men det var också fel av honom enligt tråden.

1) Tror du att journalisten är ett språkrör som för fram alla pappans tankar? Journalisten har en vinkling på sin artikel och ställer sina frågor skriver/redigerar sin artikel utifrån det. Tror du att om det inte står i en expressenartikel så har han inte sagt det? Att anklaga myndigheter är något kvällspressen gillar.

2) När en anhörig dör så är detta en vanlig krisreaktion som jag tror är ett slags försvarsmekanism för att skuldkänslorna blir outhärdliga.

3) Att paret som dödade henne är de skyldiga är det knappast någon som ifrågasätter. Sedan att både pappan och de flesta i tråden även riktar kritik mot kommun och skola som inte gick emellan betyder inte att man tar något av skulden från mördarna.

Jag skulle tro att föräldrarna klandrar sig själva något oerhört. Skulden av att ha gjort misstaget att skicka iväg henne måste vara outhärdlig. Varför ska man utgå från att de inte hyser mänskliga känslor eller reagerar som människor i kris och sorg brukar göra?

Ilska är ett av sätten som människor i kris och sorg reagerar med. Något vanligare reaktion hos män vill jag minnas att jag läste.

Skulle tro att det var i samband med att han fick tillgång till FUP. Därmed helt begripligt.
Citera
2014-11-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där var också intressant för mig, tack även till dig!
Skall smälta uppgifterna

EDIT.Enligt skrakan fick dom inget avslag men beslutet dröjde och föräldrarnas ankomst senarelades.
Citera
2014-11-02, 21:13
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en relevant frågeställning.

Inställningen och tolkningen av allt som hennes biologiska föräldrar gjort och sagt har varit illvillig och dömande och de kan ju inte komma in och tala för sig som IF gjorde härom dagen.

Och ja, jag upplever det som en typisk trådsanning. Det blir t o m lite aggressiva reaktioner när den ifrågasätts. Det har gjorts antaganden, tolkningar (med en negativ inställning mot föräldrarna som ingång) men VET gör vi inte.

Vissa har liksom svårt att leva sig in i att man inte i förväg vet vad som händer. Sedan när det värsta har hänt vill man döma så många som möjligt via guilt by association pga ohyggligheten i det som hänt. IF fick sig också en släng av den sleven, men hade till skillnad från föräldrarna möjlighet att komma in och tala för sig själv.

Du påstår att det finns en trådsanning. Jaha, så var det med det.

Jag ser ingen trådsanning, men jag ser en lång och ingående diskussion där vi tagit upp många frågor och benat ut det vi finner av intresse. Man brukar ta till sig vad andra påstår när man har en lång diskussion med en trevlig ton. Men vi tycker definitivt inte lika, men vi är många som kommit fram till att tidslinjen är suspekt, och då följer fler detaljer med diskrepanser i det som slutade med Yaras död.

IF her inte fått en släng av sleven, i förhållande till den tid hon chattade med Rami under mordnatten. Med tanke på IFs utbildning och befattning på BTH är det inte underligt alls att hon kan göra sig förstådd och tillrättalägga missförstånd på ett plausibelt sätt. Vi har alla varit hövliga och de flesta av oss gav henne cred för att hon trädde fram.

Vi kan som du säger inte veta i förväg vad som händer, och då får man nöja sig med att minimera risker, och tänka igenom vad man gör. När det händer saker så måste man också ta eget ansvar, och analysera orsak och verkan. Hur illa det än går i livet så är det den drabbades ansvar att rikta ilskan där den hör hemma, och inte där det är opportunt.
Citera
2014-11-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så här är det. Hela Yaras kunde ha kommit hit och sökt asyl. De hade fått asyl på en gång. Men resan hit hade nog kostat mycket, flera hundratusen kronor. Antagligen hade de fått åka hit illegalt, genom medelhavet. Om de inte lyckats med att skaffa falska viseringar till något EU-land. Inte bekvämt, inte billigt. Det blev betydligt billigarare skicka hit Yara. Det dröjde inte länge innan Yara fick PUT. Därefter sökte hela familjen uppehållstillstånd pga anknytning till henne. Om de hade fått sin ansökan beviljad så hade kunnat gå till den närmaste svenska ambassaden för att hämta ut sina PUT-bevis och ta flyget till Sverige. Eventuellt hade de till och med kunnat få resan betalad av Röda Korset.

Nantale bara en detalj. Rent konkret var det väl så att det inte var så givet med familjeasyl från Gaza 2013. Om vi utgår från en Fatah/Hamas relaterad problematik (en spekulation som faller sig naturlig utifrån familjens bakgrund men kan vara felaktig) så är det väl tveksamt om det hade hållit. Om man nu varit beredd att betala priset så kunde det ändå ha varit en resa förgäves? Utgången med Yara i Sverige borde alltså ha varit given men var det inte pg. av att reglerna för ensamkommande flyktingbarn från just Gaza då i någon mån förändrades. (detta är vad jag förstått men regelverket är ju ytterst snårigt). Situationen idag är ju annorlunda efter kriget.
Citera
2014-11-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Så har jag också uppfattat det. Deras ansökan har inte fått avslag. Nu vet jag inte om deras ansökan fortfarande är aktuell dock.
Yara är död. Därmed faller deras ansökan om familjeåterknytning. Nu får de själva göra det Yara gjorde, nämligen söka asyl här.
Citera
2014-11-02, 21:46
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Spårade han inte ut på vandrarhemmet och skrek att han ville döda dem? Men det var också fel av honom enligt tråden.

1) Tror du att journalisten är ett språkrör som för fram alla pappans tankar? Journalisten har en vinkling på sin artikel och ställer sina frågor skriver/redigerar sin artikel utifrån det. Tror du att om det inte står i en expressenartikel så har han inte sagt det? Att anklaga myndigheter är något kvällspressen gillar.

2) När en anhörig dör så är detta en vanlig krisreaktion som jag tror är ett slags försvarsmekanism för att skuldkänslorna blir outhärdliga.

3) Att paret som dödade henne är de skyldiga är det knappast någon som ifrågasätter. Sedan att både pappan och de flesta i tråden även riktar kritik mot kommun och skola som inte gick emellan betyder inte att man tar något av skulden från mördarna.

Jag skulle tro att föräldrarna klandrar sig själva något oerhört. Skulden av att ha gjort misstaget att skicka iväg henne måste vara outhärdlig. Varför ska man utgå från att de inte hyser mänskliga känslor eller reagerar som människor i kris och sorg brukar göra?

Ilska är ett av sätten som människor i kris och sorg reagerar med. Något vanligare reaktion hos män vill jag minnas att jag läste.

I artikeln om att han fick ett utbrott på vandrarhemmet var det inte i en intervju med honom utan något som personal påstod.

1. Kvällstidningar skriver om det mesta, bara det säljer. Han har fått frågor men avböjt att svara. Jag tycker det är rätt att kritisera de flesta som handhaft ärenden runt Y men hade också velat läsa en artikel där pappan tycker något om släktingarna.

2. Jag är mycket väl medveten om krisreaktioner och klandrar inte pappan.

3. Jag vet inte vad du vill ha sagt med det... Jag klandrar också kommun och andra...

Jag har över huvud taget inte kritiserat vare sig föräldrarna eller deras reaktioner vad jag kan minnas. Jag har heller inte deltagit i diskussioner om "ankarbarn". Jag vet för lite om det.
Det är inte "Sverige" som dödat flickan utan hans anhöriga. Jag lider med dem att ha mist sitt barn. Jag reagerade på inlägget som utgav sig för att veta "sanningen" och hade synpunkter om det.
Citera
2014-11-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nantale bara en detalj. Rent konkret var det väl så att det inte var så givet med familjeasyl från Gaza 2013. Om vi utgår från en Fatah/Hamas relaterad problematik (en spekulation som faller sig naturlig utifrån familjens bakgrund men kan vara felaktig) så är det väl tveksamt om det hade hållit. Om man nu varit beredd att betala priset så kunde det ändå ha varit en resa förgäves? Utgången med Yara i Sverige borde alltså ha varit given men var det inte pg. av att reglerna för ensamkommande flyktingbarn från just Gaza då i någon mån förändrades. (detta är vad jag förstått men regelverket är ju ytterst snårigt). Situationen idag är ju annorlunda efter kriget.

Sedan 2009, eller 2010 har inga asylsökande barnfamiljer utvisats till Gaza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in