Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Jag tycker det är en relevant frågeställning.
Inställningen och tolkningen av allt som hennes biologiska föräldrar gjort och sagt har varit illvillig och dömande och de kan ju inte komma in och tala för sig som IF gjorde härom dagen.
Och ja, jag upplever det som en typisk trådsanning. Det blir t o m lite aggressiva reaktioner när den ifrågasätts. Det har gjorts antaganden, tolkningar (med en negativ inställning mot föräldrarna som ingång) men VET gör vi inte.
Vissa har liksom svårt att leva sig in i att man inte i förväg vet vad som händer. Sedan när det värsta har hänt vill man döma så många som möjligt via guilt by association pga ohyggligheten i det som hänt. IF fick sig också en släng av den sleven, men hade till skillnad från föräldrarna möjlighet att komma in och tala för sig själv.
Du påstår att det finns en trådsanning. Jaha, så var det med det.
Jag ser ingen trådsanning, men jag ser en lång och ingående diskussion där vi tagit upp många frågor och benat ut det vi finner av intresse. Man brukar ta till sig vad andra påstår när man har en lång diskussion med en trevlig ton. Men vi tycker definitivt inte lika, men vi är många som kommit fram till att tidslinjen är suspekt, och då följer fler detaljer med diskrepanser i det som slutade med Yaras död.
IF her inte fått en släng av sleven, i förhållande till den tid hon chattade med Rami under mordnatten. Med tanke på IFs utbildning och befattning på BTH är det inte underligt alls att hon kan göra sig förstådd och tillrättalägga missförstånd på ett plausibelt sätt. Vi har alla varit hövliga och de flesta av oss gav henne cred för att hon trädde fram.
Vi kan som du säger inte veta i förväg vad som händer, och då får man nöja sig med att minimera risker, och tänka igenom vad man gör. När det händer saker så måste man också ta eget ansvar, och analysera orsak och verkan. Hur illa det än går i livet så är det den drabbades ansvar att rikta ilskan där den hör hemma, och inte där det är opportunt.