2014-11-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Barnet måste ha ammats fem gånger minst och blivit mätt på dessa gånger för att räknas som syskon. De får därefter inte inleda äktenskap och kvinnan behöver heller inte skyla sig med slöja för syskonet om det skulle vara en man. De är inga magiska föreställningar utan man anser att man blir syskon när man ammat från samma kvinna. Precis som man blir syskon om man växer upp med ett adopterat syskon.

Det verkar som om du tar islams bisarra regler i försvar. Är du muslim?

Reglerna har uppstått i ett nomadsamhälle på arabiska halvön för 1 400 år sedan. Då hade man tydligen föreställningar om mjölk som inte stämmer med vad vi vet idag. Man visste inget om gener och DNA.

Även om en kvinna ammar en annan kvinnas barn 1, 5 eller 1 000 gånger blir barnen inte biologiskt relaterade. De blir inte syskon. Barnen har fortfarande 50 % gener från sin respektive mamma och 50 % gener från sin respektive pappa.

Modersmjölk går inte in i barnens celler och förändrar deras gener. Den åker ner i magen och processas som all annan mat. Barn blir inte barn till en ko om de dricker komjölk 5 eller 1 000 gånger.

Adopterade syskon växer upp tillsammans i samma miljö vilket skapar känslomässiga band mellan dem, fast de hela tiden vet om att de är genetiskt olika. Om däremot två barn har ammats av samma kvinna när de var så små att de fick modersmjölk minns de inget av det och inget särskilt band skapas mellan dem.

Vi tycker ju inte att kvinnor ska behöva beslöja sig för män som inte tillhör familjen, men om vi hade en sådan korkad regel skulle vi knappast grunda den på vems modersmjölk de fått.

Tyvärr är ju islam oföränderlig, så där kan tydligen gamla magiska föreställningar leva kvar även i vår tid även hos människor som man tycker borde inse det orimliga i dem.
Citera
2014-11-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nej, men som det berättas vara han ensam kvar i Gaza med den förstfödde, när Madi for till Sverige.
Är det en skröna det också?

Ingen aning.

Men om man skall se till hur han tog om hand om familjen hade han behövt mycken hjälp!

Han har ju med egna ord bevittnat och beskrivit hela händelseförloppet när Yara misshandlades till döds - utan att ingripit alls!

Som visar sig vara helt överensstämmande med den tekniska bevisningen.
Citera
2014-11-08, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag för länge sedan hänvisat till domen från Migrationsöverdomstolen. Jag har också förstått att du gör en annan tolkning av den än vad jag gör. Av FUPen framgår att Yaras pappa kände till domen, att Rami hade talat om för honom att den innebar att de inte skulle få PUT. Sannolikt hade Rami fått veta det av familjens ombud - jag tror inte han själv har förmåga att läsa och tolka svensk rättspraxis.

Jaha! Är det din tolkning som tas för sanning!? Ingen VET om Yaras föräldrar skulle ha fått komma hit eller inte. De hade inte fått besked! De väntade på beslut! Om Rami meddelade föräldrarna att de inte skulle få uppehållstillstånd i Sverige så ljög han. För han visste inte. Varken du eller jag vet heller vad beslutet skulle ha blivit! Tråkigt att du skriver på ett sånt sätt så människor får uppfattningen att du VET.
Det senaste jag såg var en fyraårig palestinsk pojke, hitskickad av sina föräldrar. Pojken fick uppehållstillstånd och föräldrarna fick komma hit på anknytning. Den domen stärker mig i min uppfattning att det är SVÅRT för domstolen att neka palestinska föräldrar att få komma hit som anknytningsärenden till små barn. Återigen: den dom du hänvisar till var en palestinsk tonårig pojke vars föräldrar inte fick komma.
Barnkonventionen försöker se till barns bästa. Barn kan inte hjälpa de stolpskott till föräldrar de ibland har begåvats med.
Citera
2014-11-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Det var en sällsam upplevelse. Som en teater där alla har sina givna roller. Jag hoppas kunna gå på fler föreställningar och jag vill vänta med att recensera skådespelarna. Det borde ju komma in fler aktörer på banan. Som behöver skärskådas.

Tack Escandersson för att du går på rättegången!

Det känns bra att ha någon i tråden som är på plats av och till. Och det ska bli intressant att höra dina reflektioner.
Citera
2014-11-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jaha! Är det din tolkning som tas för sanning!? Ingen VET om Yaras föräldrar skulle ha fått komma hit eller inte. De hade inte fått besked! De väntade på beslut! Om Rami meddelade föräldrarna att de inte skulle få uppehållstillstånd i Sverige så ljög han. För han visste inte. Varken du eller jag vet heller vad beslutet skulle ha blivit! Tråkigt att du skriver på ett sånt sätt så människor får uppfattningen att du VET.
Det senaste jag såg var en fyraårig palestinsk pojke, hitskickad av sina föräldrar. Pojken fick uppehållstillstånd och föräldrarna fick komma hit på anknytning. Den domen stärker mig i min uppfattning att det är SVÅRT för domstolen att neka palestinska föräldrar att få komma hit som anknytningsärenden till små barn. Återigen: den dom du hänvisar till var en palestinsk tonårig pojke vars föräldrar inte fick komma.
Barnkonventionen försöker se till barns bästa. Barn kan inte hjälpa de stolpskott till föräldrar de ibland har begåvats med.

Läs polisen förhör med Yaras pappa.
Citera
2014-11-08, 01:01
Medlem
Citat:

Vilken färg på mappen?
Citera
2014-11-08, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken färg på mappen?

Jag minns inte, men den är i början.
Citera
2014-11-08, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker faktiskt - novis som jag är - att förhandlarna gör ett taktiskt bra förhör.

Senaste förhöret där hon fick lyssna på vad Rami sagt om henne, tror jag fick viss effekt. Nu kommer dom (som jag fattat) delge henne förhör efter förhör där hon hör "sin älskling" förtala henne.

Hon är nu också medveten om att detta kommer att spelas upp offentligt.

Jag tror hon så småningom kommer att berätta. Hon vill inte stå där oemotsagd och dömd ensam.

Mitt problem är att de utgår från svenska förhållanden i så hög grad. Att de tror att allt är känslomässigt. Att de inte riktigt verkar utgå från Amanis verklighet. Hon skiter väl i på en nivå om Rami är en bra man eller inte. Det här är hennes man och äktenskap och det enda som skiljer henne från att ha (förmodligen två) släkter som vill döda henne. Hon tror att Rami är halmstrået. Vad är alternativet?

Här utgår du också från att "dömd i Sverige" är hennes främsta problem. Jag hävdar att det inte alls är det.

Edit/Det behövs ingen "muslim" för att genomföra förhöret. Det är inte det det handlar om. Jag utgår från att förhörsledare är rätt vana att förhöra personer från olika bakgrunder. As situation är väl rätt uppenbar.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-08 kl. 01:28.
Citera
2014-11-08, 01:30
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det som gäller i deras kultur är väl att Amani måste dödas. Kanske Rami också.

Det svenska samhället kommer nog efter avtjänat straff att ge dem en ny identitet och chans att börja ett nytt liv någon annanstans. Så gjorde man i Storbritannien med den lilla flicka, Mary Bell, som mördade två andra barn i Newcastle, med barnmördarna (sexmord) i Yorkshire och de två tioåringar som mördade tvåårige James Bulger i Liverpool.

Två av nämnda fall, det tredje vet jag inte vilket du menar, var dåd gjorda av barn. Mary Bell var ett barn som for något oerhört illa hon själv och faktiskt ett offer i närapå ett liknande fall som tråden när det gäller vanvård av barn. Hon är knappast likställd med två vuxna förövare och även hon avtjänade sitt straff. Gjorde hennes förövare det? Menar du att hon som den då mest hatade människan i Storbritannien helt enkelt skulle ha kastats ut på gatan o lynchats istället? Värre är väl med vuxna förbrytare som gnäller om dåliga barndomar än barn som agerat ut även om vi inte kan förstå hur det kunnat gå så illa. Sedan är inte Storbritannien att jämföra med Sverige på många olika plan, bättre att du jämför med de där 4-åringarna i Norge som slog ihjäl en av lekkamraterna. Eller borde inte de få leva i lugn o ro utan att påminnas av allmänheten?
Citera
2014-11-08, 01:43
Medlem
En sak som verkligen satt sig fast hos mig från fupen var hur en av Y´s klasskompisar vittnar om att Yara säger en fredag i skolan, " Å nej, varför är det helg?"
Stackars stackars flicka, själv längtade man ju till helgen när man gick i skola, men Y ville inte vara hemma, hon måste ha fått stryk mer eller mindre varje dag!
Citera
2014-11-08, 01:48
Medlem
Citat:
Jag minns inte, men den är i början.

Den heter i innehållsförteckningen ''förhör med Mohammed''. Yaras pappa berättar att den nya planen var att Yara skulle åka tillbaks till Gaza eftersom Rami upplyst honom att en ''ny lag'' hade kommit som gjorde att det inte var säkert att han och familjen skulle få komma till Sverige på anknytning till Yara. Jag är säker på att han syftar på domen. Däremot tror han, felaktigt, att Yara kunde lämna Sverige och bo i Gaza i fem år i väntan på svenskt medborgarskap och att det därefter var fritt fram för hela familjen att flytta till Sverige. Om en person med PUT flyttar från Sverige återkallas tillståndet. En vuxen kan fuska med detta genom att vara borta max sex månader, komma tillbaks för ett par veckor för sedan lämna Sverige igen. Men ett barn måste gå i skolan etc och naturligtvis ifrågasätts bosättning i Sverige om barnet i visar sig i skolan under några år.

Jag har aldrig hävdat att det inte finns barn från Gaza vars föräldrar får komma hit på anknytning även i fortsättningen. Det som har betydelse är på vilka grunder det ensamkommande beviljades PUT och hur omständigheterna är i övrigt. Det finns faktiskt barn som har egna asylskäl och som bedöms vara flyktingar eller skyddsbehövande. Domen handlar om barn som saknar egentliga asylskäl men skickas iväg av sina föräldrar medan föräldrarna stannar kvar i Gaza utan några som helst problem. Om det hade handlat om något annat land än Gaza så hade den här typen av ensamkommande barn inte fått PUT överhuvudtaget. Barn ska ju vara hos sina föräldrar, även enligt Barnkonventionen. Men eftersom man inte utvisar barn till Gaza så fick exempelvis Yara PUT. Domen handlar i korthet om att ifall en förälder i Gaza frivilligt avstår från sitt barn - och man är barn tills man fyller 18 - så är beroendeförhållandet brutet och man kan inte kräva återförening med sitt barn i Sverige.
Citera
2014-11-08, 01:52
Medlem
Citat:
Jag har läst det. Finns tidigare i tråden "förhör med mohammed". Det finns och fanns inget besked i frågan om Yaras föräldrar skulle få komma eller inte. Om Rami sa det så ljög han. Den dom du hänvisar till vidarebefordrade Rami förmodligen till Mohammed. Om Rami sade att domen gällde Yaras föräldrar så ljög han. Domen handlade INTE om Yara. Domen handlade om en annan palestinsk pojke, 16 år, som inte fick hit sina föräldrar. Generellt kan man säja att alla domar som handlar om palestinier o uppehållstillstånd sprids med blixtens hastighet inom kretsen. Sedan tolkas ju domarna på olika sätt. Ser man att någon fått uppehållstillstånd ger det hopp (förmodligen) och blir det avslag så kan det inge farhågor för ens egen del. Förmodligen förmedlade han farhågor till Muhammed...med anledning av den domen. Men som sagt: domen gällde inte Yara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in