2014-05-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Ja visst men icke att förglömma är att dessa bara är materiella ting. Frihet är nog värd mycket mer. Om de offrade sitt barn eller inte är bara spekulationer i tråden. Det är inget vi vet säkert, varken du eller jag.

Jag tror inte heller att de offrade flickan för materiell vinning. Däremot tror jag att de inte visste tillräckligt om morbroderns (MGM) förhållanden. Hans olika facebookkonton tyder på att han ville ge en bild av sig själv som framgångsrik (poserade framför villor, bilar, båtar, kallade sig "Advocate" ), och han kanske är charmig och övertygande när han beskriver sitt liv. När familjen lämnade Y till honom trodde de troligen att hon skulle få det som hemma, fast tryggare än i Gaza. Det är lätt att tro på en nära släkting.

Men vi vet inte, och det har kanske ingen relevans för brottet. Att den här tråden sysslar så mycket med den delen beror väl delvis på att det inte finns så mycket substantiellt att diskutera än.
Citera
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Har hört av person som arbetar med nyanlända barn att det är mycket problem med de från Palestina och att det är värre nu än för några år sedan.
De palestinska barnen har inte gått att placera i samma klassrum som klasskamrater pga deras beteende mot andra barn. Våldsamheter av olika slag mot andra barn under raster och lektioner etc. Föräldrarna har visat samma inställning som barnen. Många verkar vara helt psykiskt skadade.

Yaras pappa säger att hon var ett aktivt barn och kanske fosterföräldrarna inte klarade av att ta hand om en aktiv liten flicka som upplevt krigstrauma. Fosterfamiljen kanske krävde saker av henne som hon inte klarade av och straffade henne för det. De kanske hade hoppats att få en barnpiga och hushållshjälp och blev förbannade när flickan inte levde upp till dessa förväntningar.

En flicka som behövde få vara barn, läka från sina upplevelser från Gaza och koncentrera sig på att anpassa sig till Sverige och skolan här. Hon saknade säkert sin mamma.

De vuxna är störda i huvudet av krigstrauma kanske och tillslut tog de/nån av dem ut allt på en liten flicka.

Klart som fan att man blir störd. Folk får psykoser och depressioner i Sverige för ingenting...så man kan ju föreställa sig vilka problem människor får om dom utsätts för ett krig...speciellt det palestinska situationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Du förutsätter alltså att de talar sanning i förhören?
Nej självklart inte men med den omfattande undersökning som görs så kommer mycket kunna bevisas.
Citera
Medlem
Iobberknolls avatar
Man får ju hoppas att kommunen inte lägger pengar på ett hockeylag när socialförvaltningen går på knäna och inte ens det mest elimentära fungerar i kommunen.

http://www.folkbladet.se/sport/default.aspx?articleid=6927851

Karlskrona i hockeyallsvenskan är i akut behov av pengar. Nu har klubben skickat en kravlista till Karlskrona kommun där man bland annat vill få retroaktiv ersättning för teknisk utrustning, ersättning för att klubben inte kunnat utnyttja alla delar av träningsanläggningen och att kommunen sponsrar klubben med 2 miljoner kronor över de kommande två åren. Det uppger SVT:s Blekingenytt.
Enligt skrivelsen till kommunen behöver Karlskrona få in 2 miljoner kronor under maj för att kunna betala sina skulder.
Citera
2014-05-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag tror inte heller att de offrade flickan för materiell vinning. Däremot tror jag att de inte visste tillräckligt om morbroderns (MGM) förhållanden. Hans olika facebookkonton tyder på att han ville ge en bild av sig själv som framgångsrik (poserade framför villor, bilar, båtar, kallade sig "Advocate" ), och han kanske är charmig och övertygande när han beskriver sitt liv. När familjen lämnade Y till honom trodde de troligen att hon skulle få det som hemma, fast tryggare än i Gaza. Det är lätt att tro på en nära släkting.

Men vi vet inte, och det har kanske ingen relevans för brottet. Att den här tråden sysslar så mycket med den delen beror väl delvis på att det inte finns så mycket substantiellt att diskutera än.

Nä självklart visste de inte, vem tror det om sitt eget syskon? Jag tror fortfarande dock att kvinnan vart mest drivande men att mannen oxå vart delaktig. Vi får se hur det blir. De brukar ju ofta försäga sig, glömma vart eftersom förhören görs. Ljuger man så spricker det tillslut ändå.
Citera
2014-05-06, 10:36
Medlem
Behringo-starrs avatar
Spelar pappan fortfarande mafia wars ? Kan inte missa en level!
Citera
2014-05-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ja visst men icke att förglömma är att dessa bara är materiella ting. Frihet är nog värd mycket mer. Om de offrade sitt barn eller inte är bara spekulationer i tråden. Det är inget vi vet säkert, varken du eller jag.

Att flickan var ett ankarbarn står bortom allt rimligt tvivel.
Vad man anser om det är en annan historia.
Du tycker ju synd om familjen som "tvingades" att skicka iväg sitt barn för att det är den enkla vägen till asyl. Jag tycker oändligt synd om barnen som tvingas iväg för att föräldrarna ska få asyl. Av allt jag läst på sedan tråden startade så nog förekommer det en hel del tvång och många barn råkar riktigt illa ut. (länkar senare i tråden till utländsk forskning)
Sedan forskas det om det här problemet inkl. åtgärder i många andra europeiska länder.
Men absolut inte i Sverige. För vi har inga ankarbarn. Den lilla jag hittar här hemma handlar bara om att ankarbarnen skulle vara en myt.

Fan så konstigt att det inte är en myt i flera andra europeiska länder då!
Citera
2014-05-06, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Behringo-starr
Spelar pappan fortfarande mafia wars ? Kan inte missa en level!
Näe han har inte rört mafia war sedan han fick reda på om dottern.
Citera
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Nä självklart visste de inte, vem tror det om sitt eget syskon? Jag tror fortfarande dock att kvinnan vart mest drivande men att mannen oxå vart delaktig. Vi får se hur det blir. De brukar ju ofta försäga sig, glömma vart eftersom förhören görs. Ljuger man så spricker det tillslut ändå.

Det skulle inte förvåna mej om kvinnan skyller på de små pojkarna..flickan triggade väl igång våldsamma lekar?
Män har en tendens att vilja skydda sina barns mor.
Han kanske skyller på att hon fått för lite hjälp och stöd. Av flickan. Det är jobbigt att vara hemmafru.
Citera
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Kvinnan verkar mest nervig. Men båda verkar ha satt i system att ljuga. Nu när de är åtskilda ökar väl chanserna för att deras historia går isär och förhörsledarna kan upptäcka de logiska bristerna.

Jag tror också att kvinnan har varit drivande, hon tycks ha tillbringat mest tid med barnen. Mannen var ju t.o.m utomlands några dagar innan mordet. Det har inte framgått var kvinnan och barnen befann sig då?
Citera
2014-05-06, 10:43
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Det är så det har tolkats det betyder inte då per automatik att det stämmer. Den enda info vi har är vad som skrivits i media, när förhörsprotokollen kommer kan vi vara mer säkra på saker och ting.

Ett litet feltänk? Förhörsprotokollen lär inte innehålla särskilt mycket sanning.
Det du antagligen avser är väl förundersökningsprotokollen (FUP)!?!
Citera
2014-05-06, 10:45
Medlem
Citat:
Hur vet vi att de ljuger? Allt hittills är bara massa teorier och spekulationer. I detta läget vet vi i princip inget mer än att två människor som är besläktade med flickan sitter inne misstänkta för mord. Om hon skickats hit som ankarbarn och att föräldrarna ville återförenas med henne har egentligen ingenting med det aktuella brottet att göra.

Håller inte med dig där, Purple. Det har stor betydelse vad gäller motivet för att det slutade så illa för den lilla flickan. Om hon skickades hit för att bli "omhändertagen av snälla släktingar" hade det varit en sak, men så verkar ju uppenbarligen inte vara fallet och då finns det ett likgiltighetsuppsåt med i bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in