2014-11-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nantale bara en detalj. Rent konkret var det väl så att det inte var så givet med familjeasyl från Gaza 2013. Om vi utgår från en Fatah/Hamas relaterad problematik (en spekulation som faller sig naturlig utifrån familjens bakgrund men kan vara felaktig) så är det väl tveksamt om det hade hållit. Om man nu varit beredd att betala priset så kunde det ändå ha varit en resa förgäves? Utgången med Yara i Sverige borde alltså ha varit given men var det inte pg. av att reglerna för ensamkommande flyktingbarn från just Gaza då i någon mån förändrades. (detta är vad jag förstått men regelverket är ju ytterst snårigt). Situationen idag är ju annorlunda efter kriget.
Det kom en dom som handlade om en palestinsk ung pojke i 16-17 års åldern med PUT. Hans föräldrar fick inte komma till honom från Gaza. För att göra en långhistoria kort: min bedömning är att denna dom inte hade påverkat utgången av Yaras föräldrars möjlighet att få bo med henne i Sverige. Det är bl a stor skillnad på att vara 8 år och att vara 17 år och snart myndig. En 8-åring behöver sina föräldrar.
Att mamman sagt att hon skulle komma till Sverige i april kanske berodde på att hon trodde det. Eller att hon ljög från början för att lugna eller trösta flickan.
Citera
2014-11-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Något tycks ju ändå ha hänt med handläggningen. Annars blir det alldeles obegripligt att skolpersonalen tolkade Yaras nedstämdhet som att hon var ledsen för att inte mamma skulle komma i april som det var planerat.

Jag tror att det är så att domen från Migrationsöverdomstolen som kom den 17 mars försämrade eller kanske rent av tillintetgjorde familjens chanser att komma hit på anknytning. Deras ansökningar lades antagligen på is redan innan domen kom- efter man skulle vänta på domen. Kanske hade migrationsverket tidigare gett något besked om att familjens ärende skulle avgöras innan april 2014 men sedan blev det inte så.
Citera
2014-11-02, 21:58
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag också och också när samt hur dom fick den. Tror att den kan ha varit den utlösande faktorn.

Yara har berättad för två kamrater att hon blev slagen hemma (pappa hårdast) och pappa fimpade på hennes fötter. Hon fick kamraterna att lova att inte säga något till någon vuxen "för då slår dom ihjäl mig" sa Yara.

Det kan vara så att kallelsen kom den där dagen och att dom antog att det var Yara som berättat för skolan.

I själva verket var det lärarens iakttagelser i hemmet sammantaget med orosanmälningar, Yaras ökande frånvaro och ledsenhet.

Jag tror dom insåg att då skulle bubblan spricka och allt skulle komma upp på bordet.

Den som skulle ha mest att "förlora" var Rami. Som vårdnadshavare hade han fått förtroendet att ta hand det mest värdefulla som föräldrarna hade. (Som jag ser det).

Nu är jag visserligen lite efter i resonemanget men jag hakar på ditt resonemang fram till att Rami skulle ha mest att förlora. Han delar väl vårdnaden med mördaren? Eller? Låt gå att han är mer biologiskt släkt med Y men ändå.

Annars är det tyvärr ett logiskt resonemang som du för.
Stackars unge. F-n vad det gör ont.
Citera
2014-11-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
1. Familjen sökte inte asyl - de sökte tillstånd som anhöriginvandrare i en ambassad. Inte i samma veva som lät Yara åka iväg utan efter att hon hade fått PUT. Annars kan man ju inte söka.
2. Deras ansökan avslogs inte utan den av fortfarande oavgjord när Yara dog.

Just det. Så var det. Ansökan kom efter att Yara hade fått PUT. Det är nog mycket svårt att påstå att Yara inte skulle uppfylla alla kriterier som ankarbarn vilket inte gör hennes föräldrar till monster. De följer som så många andra regelsystemet. Vilket inte gör dem till änglar heller.

Tack! För ditt andra svar om Gaza. Det är ett sidospår men försöker få ett grepp om det eftersom jag förmodat att det skulle behövts asylskäl bortom Hamas. Barnfamilj eller inte. Förstår jag dig rätt så hade det dock inte behövts. Släpper det så länge frågan bidrar inte till tråden.
Citera
2014-11-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Nu är jag visserligen lite efter i resonemanget men jag hakar på ditt resonemang fram till att Rami skulle ha mest att förlora. Han delar väl vårdnaden med mördaren? Eller? Låt gå att han är mer biologiskt släkt med Y men ändå.

Annars är det tyvärr ett logiskt resonemang som du för.
Stackars unge. F-n vad det gör ont.

Nej, det är bara Rami som är vårdnadshavare.
Citera
2014-11-02, 22:06
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Nej, det är bara Rami som är vårdnadshavare.

Är du säker? Ja jag har inte en susning men är det inte svårt att få vårdnaden om ett barn om bara en "förälder" söker? I detta fallet skulle båda vara diskvalificerade men det vet vi nu först. (Eller sist)
Citera
2014-11-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Är du säker? Ja jag har inte en susning men är det inte svårt att få vårdnaden om ett barn om bara en "förälder" söker? I detta fallet skulle båda vara diskvalificerade men det vet vi nu först. (Eller sist)

http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare
Citera
2014-11-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Det kom en dom som handlade om en palestinsk ung pojke i 16-17 års åldern med PUT. Hans föräldrar fick inte komma till honom från Gaza. För att göra en långhistoria kort: min bedömning är att denna dom inte hade påverkat utgången av Yaras föräldrars möjlighet att få bo med henne i Sverige.

Det är din bedömning- min bedömning är en annan. Domen handlar inte i huvudsak om ålder utan om att föräldrar skickar ett barn till släkting, pojken var 15 år när han skickades hit på samma sätt som Yara. Det handlar inte heller om en flykt från utan om en planerad resa. Föräldrarna har frivilligt gett bort sitt barn. För att kunna tolka denna dom måste man också veta att det sedan länge är praxis att ensamkommande barn från andra delar världen än Gaza- som saknar individuella skäl - aldrig någonsin får sina föräldrar hit. Gaza var lite av ett undantag innan domen.
Citera
2014-11-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Just det. Så var det. Ansökan kom efter att Yara hade fått PUT. Det är nog mycket svårt att påstå att Yara inte skulle uppfylla alla kriterier som ankarbarn vilket inte gör hennes föräldrar till monster. De följer som så många andra regelsystemet. Vilket inte gör dem till änglar heller.

Tack! För ditt andra svar om Gaza. Det är ett sidospår men försöker få ett grepp om det eftersom jag förmodat att det skulle behövts asylskäl bortom Hamas. Barnfamilj eller inte. Förstår jag dig rätt så hade det dock inte behövts. Släpper det så länge frågan bidrar inte till tråden.

Barn, och barnfamiljer från Gaza behöver inga individuella skäl för att stanna i Sverige. Om Yara hade kommit från något annat land så hade hon kanske fått utvisningsbeslut eftersom hon saknade tillräckliga asylskäl och hade en familj som hon kunde åka tillbaka till. Men eftersom hon var ett barn från Gaza så fick hon PUT.
Citera
2014-11-02, 22:26
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
..

IF her inte fått en släng av sleven, i förhållande till den tid hon chattade med Rami under mordnatten. Med tanke på IFs utbildning och befattning på BTH är det inte underligt alls att hon kan göra sig förstådd och tillrättalägga missförstånd på ett plausibelt sätt. Vi har alla varit hövliga och de flesta av oss gav henne cred för att hon trädde fram.
Jo, det var ett litet drev mot henne och moraliserande om att chatta med en gift man etc. Det fick ett snabbt slut dock eftersom hon hade möjligheten att komma in här och försvara sig. Något som kan vara lite knepigare för Yaras biologiska föräldrar.

Citat:
Vi kan som du säger inte veta i förväg vad som händer, och då får man nöja sig med att minimera risker, och tänka igenom vad man gör. När det händer saker så måste man också ta eget ansvar, och analysera orsak och verkan. Hur illa det än går i livet så är det den drabbades ansvar att rikta ilskan där den hör hemma, och inte där det är opportunt.

Tror du att de inte känner ansvar? Jag tror de lider alla kval på grund av sitt misstag. Men även om det var ett misstag så måste man påminna sig att detta är knappast något de i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig. De litade på en nära släkting. Att utgå från att de är monster som inte brydde sig om sitt barn är lite orättvist.

Pappan har fått kritik för att han uppehåller sig i landet och vad han än gör. Jag tycker det är bra att de skyldiga tvingas möta honom i rättssalen. Och bra om mamman kommer hit så Rami tvingas möta sin syster vars barn han mördat.
Citera
2014-11-02, 22:30
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare

Tack för infon. Glasklart. Hoppas att alla berörda myndigheter också har fattat. Yara fick inte chansen.
Citera
2014-11-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jo, det var ett litet drev mot henne och moraliserande om att chatta med en gift man etc. Det fick ett snabbt slut dock eftersom hon hade möjligheten att komma in här och försvara sig. Något som kan vara lite knepigare för Yaras biologiska föräldrar.

Tror du att de inte känner ansvar? Jag tror de lider alla kval på grund av sitt misstag. Men även om det var ett misstag så måste man påminna sig att detta är knappast något de i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig. De litade på en nära släkting. Att utgå från att de är monster som inte brydde sig om sitt barn är lite orättvist.

Pappan har fått kritik för att han uppehåller sig i landet och vad han än gör. Jag tycker det är bra att de skyldiga tvingas möta honom i rättssalen. Och bra om mamman kommer hit så Rami tvingas möta sin syster vars barn han mördat.

Så länge vi inte har FUP:en att luta oss mot så blir det frågetecken och ur dom kommer funderingar/spekulationer. När det är ett sådant grovt brott som här mot en försvarslös flicka söker man efter svar. Varför? Hur kunde de hända?

Jag tycker det är bra att dom nu får stå till svars inför Yaras föräldrar som med tillit och förtroende lämnade över sin dotter Yara till framförallt Ramis vårdnad. Han har ett stort ansvar som särskild vårdnadshavare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in