2014-11-02, 20:34
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Hur vet du det?
Enligt handlingarna från Karlskrona kommun och de utredningar som gjordes blev Yara beviljad uppehållstillstånd i juni 2013. I handlingarna framkommer också att föräldrarna i Gaza uppgett att de lämnat in ansökan till svenska ambassaden att komma till Sverige och återförenas med dottern.
I utredningen som gjordes enl. socialtjänstlagen feb-aug 2013 framkom inga andra behov för Yara än ett tryggt boende med tillgång till vuxna som skulle tillgodose hennes grundläggande behov. Det ansågs morbrodern kunna ge. Finns inte angett att de var tveksamma till det.
Därmed inte sagt att det vore konstigt att man vill skicka sina barn till trygghet.

En annan sak som jag reagerat på är att pappan var väldigt kritisk när det diskuterades alla brister från kommunen, skolan etc. Men, jag har inte läst någonstans vad han tycker om att det är släktingar som orsakat Yaras död.
Spårade han inte ut på vandrarhemmet och skrek att han ville döda dem? Men det var också fel av honom enligt tråden.

1) Tror du att journalisten är ett språkrör som för fram alla pappans tankar? Journalisten har en vinkling på sin artikel och ställer sina frågor skriver/redigerar sin artikel utifrån det. Tror du att om det inte står i en expressenartikel så har han inte sagt det? Att anklaga myndigheter är något kvällspressen gillar.

2) När en anhörig dör så är detta en vanlig krisreaktion som jag tror är ett slags försvarsmekanism för att skuldkänslorna blir outhärdliga.

3) Att paret som dödade henne är de skyldiga är det knappast någon som ifrågasätter. Sedan att både pappan och de flesta i tråden även riktar kritik mot kommun och skola som inte gick emellan betyder inte att man tar något av skulden från mördarna.

Jag skulle tro att föräldrarna klandrar sig själva något oerhört. Skulden av att ha gjort misstaget att skicka iväg henne måste vara outhärdlig. Varför ska man utgå från att de inte hyser mänskliga känslor eller reagerar som människor i kris och sorg brukar göra?

Ilska är ett av sätten som människor i kris och sorg reagerar med. Något vanligare reaktion hos män vill jag minnas att jag läste.
Citera
2014-11-02, 20:37
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Domen kom den 17 mars 2014. Nu spelar den ingen roll eftersom den handlar om anknytning och Yaras familj är ju här nu och det är bara en tidsfråga innan de söker och får asyl - inga barn skickas till Gaza. Hela familjen kunde ha kommit hit redan tidigare - som asylsökande- men de valde att skicka hit Yara först, för att själva få en billigare och mer bekväm resa hit efter att de beviljats PUT på anknytning. Jag har all respekt för att barnfamiljer lämnar Gaza, så länge de lämnar tillsammans, de får ju PUT på nolltid. Men jag förstår inte att man som förälder skickar iväg sin dotter som asylsökande ensamkommande barn och sedan skypar med henne från dag ett. Asylreglerna är inte avsedda att fungera som en resebyrå för billigaste möjliga resor till Sverige för hela familjen.

Varför skulle det bli billigare och bekvämare?

Kunde de få PUT på anknytning när de inte hade vårdnaden längre?

Menar du att de skulle få PUT på anknytning och resan betald?
Citera
2014-11-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whodoneit
Ingen bild på Madi som kan få se? Eller blir det till att vänta på en bild tills hon blir dömd?
Det finns länk med bild på henne tidigare i tråden.
Citera
2014-11-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Domen kom den 17 mars 2014. Nu spelar den ingen roll eftersom den handlar om anknytning och Yaras familj är ju här nu och det är bara en tidsfråga innan de söker och får asyl - inga barn skickas till Gaza. Hela familjen kunde ha kommit hit redan tidigare - som asylsökande- men de valde att skicka hit Yara först, för att själva få en billigare och mer bekväm resa hit efter att de beviljats PUT på anknytning. Jag har all respekt för att barnfamiljer lämnar Gaza, så länge de lämnar tillsammans, de får ju PUT på nolltid. Men jag förstår inte att man som förälder skickar iväg sin dotter som asylsökande ensamkommande barn och sedan skypar med henne från dag ett. Asylreglerna är inte avsedda att fungera som en resebyrå för billigaste möjliga resor till Sverige för hela familjen.
Det där med reseaspekten hade jag inte klart för mig. Den uppgiften kom som "bonus".
Vad som låg under min fråga var egentligen detta:
som jag hade förstått det tidigare hade familjen sökt asyl enligt gängse regler och formulär i ungefär samma veva som de lät Yara åka i förväg. Jag är osäker på var jag sett den uppgiften, tyvärr. Men om det ligger någon sanning i den, så kan det förstås som att de helt enkelt ville låta Yara fara först eftersom det fanns tillfälle och eftersom de "ändå var på väg hit" som de trodde. Nu blev hon de facto ett ankarbarn, men det var kanske ändå inte så illasinnat som många vill ha det till. Drömmen om asyl i en bättre värld är banne mig inte straffbar eller värd att förakta. Inte heller att faktiskt söka asyl.
Familjens ansökan avslogs hur som helst, men när? Före eller efter mordet?
Jag är väldigt nyfiken på kronologin i det hela.
Citera
2014-11-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag tycker att kommentaren är rätt glasklar och kan inte alls betyda olika saker.
Det som framkommer först ur de anklagades mun är oftast väldigt intressant. Sen brukar historierna ändras i takt med att bevisningen läggs fram.

Det är min uppfattning också.

De håller sig till vad Rami sagt de ska säga och Madi lyder hela tiden, till och med när hon inser att Rami ändrar sin story, när han kommer på att det är bättre för honom att lägga all skuld på Madi. Och dessutom kommer Rami på att det kan gynna honom att själv framstå som ett offer.

I slutändan så har inte Madi trasslat in sig i lika många lögner som Rami, endast ett fåtal. Hon har möjlighet att ge oss en story som vi häpnar över
Citera
2014-11-02, 20:43
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Jag har följt tråden sedan den startades.
Jag bor dessutom i Karlskrona.

Spekulera på ni, de av er som tror att Yara skickats som någonting annat än en flicka från ett krigsdrabbat land, vars föräldrar ville något bättre för henne och resten av familjen, tror väldigt fel.
Det vet jag.

Jaha, och eftersom du till skillnad från alla oss andra VET, inte bara gissar och tror, antar jag att du ingår i den aktuella släkten på ett eller annat vis. Det gör i så fall din ståndpunkt alldeles begriplig.
Citera
2014-11-02, 20:47
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Hur svååååårt ska det vara att förstå att en särskild förordnad vårdnadshavare blir inte en adoptivförälder. Denne behöver inte ens ha detta ankarbarn boende hemma...och denne har inte försörjningsplikten.
Citera
2014-11-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Så här är det. Hela Yaras kunde ha kommit hit och sökt asyl. De hade fått asyl på en gång. Men resan hit hade nog kostat mycket, flera hundratusen kronor. Antagligen hade de fått åka hit illegalt, genom medelhavet. Om de inte lyckats med att skaffa falska viseringar till något EU-land. Inte bekvämt, inte billigt. Det blev betydligt billigarare skicka hit Yara. Det dröjde inte länge innan Yara fick PUT. Därefter sökte hela familjen uppehållstillstånd pga anknytning till henne. Om de hade fått sin ansökan beviljad så hade kunnat gå till den närmaste svenska ambassaden för att hämta ut sina PUT-bevis och ta flyget till Sverige. Eventuellt hade de till och med kunnat få resan betalad av Röda Korset.
Citera
2014-11-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där med reseaspekten hade jag inte klart för mig. Den uppgiften kom som "bonus".
som jag hade förstått det tidigare hade familjen sökt asyl enligt gängse regler och formulär i ungefär samma veva som de lät Yara åka i förväg. Jag är osäker på var jag sett den uppgiften, tyvärr. Men om det ligger någon sanning i den, så kan det förstås som att de helt enkelt ville låta Yara fara först eftersom det fanns tillfälle och eftersom de "ändå var på väg hit" som de trodde. Nu blev hon de facto ett ankarbarn, men det var kanske ändå inte så illasinnat som många vill ha det till. Drömmen om asyl i en bättre värld är banne mig inte straffbar eller värd att förakta. Inte heller att faktiskt söka asyl.
Jag har förstått det så att Yara är den första i familjen som sökt asyl. Hon fick permanent uppehållstillstånd. Därefter sökte föräldrarna tillstånd att komma till Sverige i egenskap av Yaras familj, familjeanknytning. Såvitt jag vet hann föräldrarna aldrig få svar på sin ansökan innan Yara dödades.De har aldrig fått avslag på sin ansökan. Åtminstone känner inte jag till det.
Citera
2014-11-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Osäker men avslaget och att föräldrarna skulle kunna komma först senvåren 2014 kom ca november - december. Vårdnadshavare för Yara blev Rami 2014-01-13.

EDIT. förstår efter skrakans inlägg att det inte var ett formellt avslag men beslutet försenades och därmed föräldrarnas ankomst.
Senast redigerad av Remark 2014-11-02 kl. 21:04.
Citera
2014-11-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag har förstått det så att Yara är den första i familjen som sökt asyl. Hon fick permanent uppehållstillstånd. Därefter sökte föräldrarna tillstånd att komma till Sverige i egenskap av Yaras familj, familjeanknytning. Såvitt jag vet hann föräldrarna aldrig få svar på sin ansökan innan Yara dödades.De har aldrig fått avslag på sin ansökan. Åtminstone känner inte jag till det.
Tack för klarläggande!
PS
Ett till dig med
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-02 kl. 21:02.
Citera
2014-11-02, 20:59
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är min uppfattning också.

De håller sig till vad Rami sagt de ska säga och Madi lyder hela tiden, till och med när hon inser att Rami ändrar sin story, när han kommer på att det är bättre för honom att lägga all skuld på Madi. Och dessutom kommer Rami på att det kan gynna honom att själv framstå som ett offer.

I slutändan så har inte Madi trasslat in sig i lika många lögner som Rami, endast ett fåtal. Hon har möjlighet att ge oss en story som vi häpnar över

Vi får hoppas på det...går det upp för henne att Rami verkar vara rätt likgiltig för deras barn..så. Jag hoppas att vi får ljudfiler från rätten från de dagar de ska höras...kanske blir det livat i luckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in